Productiewerk of handel in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

D

Deleted member 495

Guest
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Goede computers koop je hier vanaf 15.000 CZK.
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Vasek, op de eerste plaats is het woord Modaal niet uitgevonden in Tsjechie, dus kennen ze het daar ook niet.

In Nederland:
Bruto modaal inkomen
Dit betreft een geprikt niveau, dicht onder de premie-inkomensgrens voor het ziekenfonds (de grens waarbij een ziekenfondsverzekerde het maximum aan ziekenfondspremie betaalt). Dit is niet gelijk aan het statistisch modaal (= meest voorkomende) inkomen.

Vroeger werd in NL gesteld dat modaal 2x minimum inkomen is. Zou je dat in Tsjechie laten gelden, dan is het 2 x 6700 = 13.400 CZK.

Is dit antwoord voldoende (serieus) voor je ?
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Ik ben toch niet begonnen over Honza? Daarom mijn vraag, wat verdiend z'n iemand.

Jan Modaal heeft heeft het in NL best goed met zijn/haar inkomen. De vraag is, Honza met een salaris van 10.000-15.000Kc zoals Kesip zegt, en Jan Modaal uit NL, zijn ze te vergelijken qua levensstandaard?

En dan heb ik het niet over computers en auto's maar gewoon wonen en gewoon leven.
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

de vraag van Freddy was of er vraag is naar een tweedehandsmarkt in Tsjechie, en ik denk van wel gezien de inkomens en de prijzen van de 'luxere' producten. Een computer is slechts een voorbeeld, net als een auto.
Je kan niet ontkennen dat de Tsjech niet hetzelfde kan doen met zijn maandinkomen dan de Nederlander en de Belg, en in zo een geval is er altijd een markt voor tweedehandsspullen.
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Beide Modaaltjes zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. Het netto besteedbaar inkomen ligt in Tsjechie lager. Voor consumptiegoederen moet de tsjechische modaal veel langer werken. Dat er een markt is voor 2de hands spullen ontken ik niet. Wellicht is deze groter dan in Nederland, alhoewel ik steeds meer zie dat er ook in NL mensen 2de hands kleren gaan kopen. Er is hier ook nog een andere markt waar niet over gesproken is. de reparatie markt. Mensen gooien niet zo vlug en snel iets weg. Repareren is het motto. Dat is NOG betaalbaar hier, in vergelijking tot de prijzen in NL. Verder ondersteunen de Tsjechen elkaar veel meer. Heb je klusjes te doen, dan is er altijd wel iemand bereid je te helpen en hoef je daar geen vakman voor in te huren. Het verlenen van wederdiensten is groot en op die manier bespaar je ook geld. Tot slot hebben veel mensen (met name in de dorpen) een eigen grondstuk waarop men groente en aardappelen heeft staan. Na het werk de tuin in en schoffelen. In Augustus met de hele familie de aardappeles rooien. Ook hier valt geld mee te besparen en wat ze zelf niet gebruiken kunnen ze verkopen.
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

De gemiddelde Tsjech leidt zeker geen luxeleven. Onszelf als voorbeeld nemend: ik ben met moederschapsverlof (= Kc 2.500/mnd), mijn man freelance fotograaf (soms leuk verdienen, in de wintermaanden niet echt). Maar betekent dit dat wij zitten te wachten op allerlei tweedehands spullen uit Nederland? Niet echt. Vooral als het om computers gaat, is het nogal van belang dat het allemaal goed werkt. We komen regelmatig bij sociale instellingen (blindenbibliotheek, opvang verstandelijk gehandicapten enz. enz.), die vanuit Nederland nogal eens gebruikt computerwaar krijgen. Maar ondanks dat die instellingen niet zwemmen in het geld, zitten ze natuurlijk niet te wachten op computers waar je hooguit een briefje op kan typen. Wat ik maar wil zeggen: als je hier afdankertjes uit Nederland naartoe wilt sturen, let dan wel op dat ze bruikbaar zijn!
 
D

Deleted member 495

Guest
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Een waar woord Lisa. Dank je voor je bijdrage.
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Beste Freddy,

heb zelfs 18 jaar in tsjechië gewoond ( nu ben ik 25 ) dus ik denk dat ik de Tsjechische markt een beetje ken. Je zegt dat je 2de handse wagens naar Tsjechië wilt exporteren... Het lijkt me een goed idee maar... Volgens de Tsjechische wetgeving moeten de wagens maximaal 5 jaar oud zijn + ze moeten voldoen aan de strenge emissiecontroles ( niet dat de Tsjechen zo milieubewustzijn, het is enkel dat ze de import willen moeilijk maken ). Het gevolg? Iedereen rijdt er met een "krel" van een auto omdat hij een oude schroot bezit die niet onder deze regels valt. Of... ze kopen een oudere wagen die geïmporteerd is ( meestal een hoop schroot ) die ze kunnen inschrijven op papieren die ze al in bezit hebben van een wagen die vroeger werd ingeschreven. De Tsjechische aoutobazars ( zo wordt het daar genoemd ) zitten vol met auto's die zonder papieren zijn en die wachten op potentionele kopers met een "geldige" papieren om omgebouwd te kunnen worden.
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Hallo Freddy,

Mijn naam is Carel Verschoor. Ik werk al jaren lang met verschillende Tsjechische bedrijven.
Wij(Herman Dikkes en ik) hebben goede zakelijke contacten in CZ.
Toch missen wij een aantal fazetten in het commerciele denken, vaak zijn wij, Nederlanders, te snel.
Er liggen veel kansen.
Wij willen een organisatie opzetten met demonstratie handel, wij hebben de ervaring en de handel (voorraad en fabricage)
Ook bieden wij de mogenlijkheid in Hollandse Nabytek( Hollandse meubelen) dat zijn gebruikte meubelen in de stijl van ,,Oisterwijk" Freddy, wij hebben de contacten, zelfs in CZ om vlak bij Blansko (Brno) gebruik te maken van grote loodsen!

Indien je wat wilt, laat het weten, de contacten zijn er, de ervaring kan je gebruik van maken, en het geluk is dat wij ook goed de weg weten.
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Ik denk dat Jan Modaal in NL het helemaal niet breed heeft. Jan Modaal in CZ heeft het nog veel minder breed, maar dat is relatief omdat de de Tsjechen nu eenmal veel 'handiger' zijn in het rondkomen cq scharrelen.

Verder over de oorspronkelijke discussie: een zaak beginnen in Tsjechie is prima, maar je moet a) lokale eerlijke zakenpartner hebben, b) je moet know-how en goede ideen brengen (resources zijn daar goedkoop) en c) je moet geld hebben.
smiley20.gif
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Handel: vergeet het maar als je in Nederland al geen marge kunt halen. Tsjechen weten echt wel waar Abraham de mostert vandaan haalt.
Productie: lange adem-werk; je investering in gebouw en personeel en machines mag je wel heel goed afzetten tegen de kans dat het (lokaal) wat wordt. (middel)grote bedrijven die hun eigen productie aldaar gaan uitvoeren hebben een geweldig groter voordeel boven bedrijven die eens even een nieuwe markt willen gaan aanboren.
Autohandel: Is echt wel markt voor. Als je weet wat je doet. Het stikt hier van de bazars. Kennis is hier van vitaal belang. Maar jouw prijzen zijn heel snel te hoog; Heb je in NL geen marge, dan lukt het je zeker ook niet in Tsjechië.
Overigens mogen auto's ACHT jaar oud zijn, en ja de nieuwste emissie-eisen gelden.
-Slimme ideeën: jonge honden met slimme ideeën denken vaak eventjes snel een slag te slaan. Goed plan, als je kostprijs en afzetprijs doorgerekend en geverifieerd hebt. Ondernemen is in Tsjechië een grotere lol dan in nederland. In Tsjechië is minder geld. Tsjechië zou heel veel gebaat zijn met een "Marshall-plan".
-Hollandsky nabytek: Och lieve hemel. En ook nog een vrije loods gevonden. Sorry, daar wordt ik cynisch van. Dan gaan we kaas en melk exporteren naar Nederland. Alle Tsjechische steden, plaatsen en zich zelf respecterende dorpen hebben een Holandsky nabytek-zaak. in '98 nog een hollander zien emigreren naar Hawai, dus geld kon je wel verdienen. Maar om dat nu nog aan te pakken als niche .....
-Tsjech modaal: tsjechen praten gemakkelijk over hun inkomen dus dat hoef ik niet te doen. Misschien lees ik te snel maar volgens mij is het minimum-inkomen 3.300 czk (robert?). Los van berekeningen is mijn inschatting: modaal is 8500. Praag moet je uit alle statistieken snijden als je eerlijk bent. Je hebt ook nouveau-riches: Een IT-er verdient wellicht 1,2 keuro en een winkelbediende een fractie ervan. Maar realiseer je wel dat de woonprijs vaak zo verschillend is dat je eerst inzage moet hebben in hun leefsituatie voor je weet of een inkomen goed of slecht is. Overigens: Ik wed voor een krat Holba-bier dat tsjechen in het algemeen vaker uit eten gaan dan hollanders..
-Computers: tweedehands bazars zijn er al wel. Zat. Wat je kunt doen is computers gratis inkopen en met die bazars afspreken dat je ze op commissiebasis daar neerzet. Vinden ze vast wel interessant.. Nieuwe computers worden overigens vaak zelf geassembleerd waardoor ze goedkoper worden dan in Nederland.
-lokale zakenpartner: pas maar op. Er is een flinke categorie 'profesionelen' die menen dat je kansloos bent als je niet een bepaalde hollandse partner hebt of juist een lokale partner met kennis. baggerzooi. Als je in Holland je partners niet weet te selecteren gaat het daar ook fout. Hoe verder je in het buitenland komt (Oekraine is naief of lef hebben,) hoe groter de kans dat je afnemend selecterend vermogen lokale handige jongens aantrekt die jou - buitenlandse investeerder met geld- als niche zien..
Freddy: Als je weet wat je wil, en je hebt je ondernemingen gehad (zoals je zegt)laat je je toch niet afschrikken. Maar bouw geen enkel business-plan rondom een strategie van groeimarkt en handelsniches. Feit is dat de randvoorwaarden (niet de markt) voor ondernemers in Tsjechië gunstiger zijn dan in Nederland. Veel gunstiger.
 
freddy schreef:
Hallo mensen,

Ik speel met de gedachten om een produktiebedrijf te beginnen in Tsjechie en/of een handelsbedrijf in bijvoorbeeld 2e hands auto´s naar Tsjechie. Ik ben bereid daarvoor naar Tsjechie te verhuizen.

Ik ben op zoek naar mensen die mij in dit plan kunnen adviseren en of begeleiden. Eventuele handelspartners en of mensen met zakelijke plannen in Tsjechie zou ik graag contacten om de mogelijkheden te bekijken.

Freddy

Hallo Fredy,

Wat leuk die jouwe ideetjes. Laatst toen ik in Tsjechie was (net in de zomer) hoorde ik dat er best veel tweedehands autobedrijven zijn. Dus als het waar is - kan je dit ideetje van je lijstje wegschrijven, want dan heb je veel concurentie. Maar vraag het nog wel na. Dit zijn informatie die ik van vele bekenden gehoord had.

Kvetinka
 
Wat ik ook even niet begrijp dat iedereen schijnt te vergeten dat het hier (Praag) wemelt van de Bazar's
(winkels voor tweedehands spullen), dus mijn bescheiden mening is dat een Nederlander daar niet veel meer kan doen.
En daarnaast is het inderdaad zo dat het vrij besteedbaar inkomen hier vele malen lager ligt dan in Nederland. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wonende in Praag er zelfs aan gedacht heb een tweedehands winkel ala bazar in Nederland te beginnen hahahaha. Ook tweedehands auto's zijn hier ruim voorradig. En verder is het zo dat het hier geen achtergebleven gebied zoals vele Nederlanders die niets met Tsjechie hebben nog steeds denken. Alles wat in Nederland verkrijgbaar is is hier ook verkrijgbaar en ik ken zelfs een voorbeeld waar we hier voorlopen op Nederland. Ooit getracht hier je beltegoed op te waarderen ( is weer eens wat anders dan een oneindige rij getallen in je telefoon typen!!!!)
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

Estrabella schreef:
-lokale zakenpartner: pas maar op. Er is een flinke categorie 'profesionelen' die menen dat je kansloos bent als je niet een bepaalde hollandse partner hebt of juist een lokale partner met kennis. baggerzooi. Als je in Holland je partners niet weet te selecteren gaat het daar ook fout. Hoe verder je in het buitenland komt (Oekraine is naief of lef hebben,) hoe groter de kans dat je afnemend selecterend vermogen lokale handige jongens aantrekt die jou - buitenlandse investeerder met geld- als niche zien..
Freddy: Als je weet wat je wil, en je hebt je ondernemingen gehad (zoals je zegt)laat je je toch niet afschrikken. Maar bouw geen enkel business-plan rondom een strategie van groeimarkt en handelsniches. Feit is dat de randvoorwaarden (niet de markt) voor ondernemers in Tsjechië gunstiger zijn dan in Nederland. Veel gunstiger.


Ik heb met aandacht jouw bericht gelezen. Er zitten aantal goeden opmerkingen in, alhoewel vind ik dat je het op een algemeen en oppervlakkig kennis van zaken baseert.

Met name jouw advies aan Freddy lijkt marketing-technisch professioneel, maar vind ik onjuist.

aangenaam.gif
 
Re: Produktiewerk of handel in Tsjechie

je zou tsjechie wel als tussen station kunnen gebruiken, om auto's tijdelijk te stallen en vervolgens richting oekraine te transporteren.
ook hier heb je een goeden handelspartner voor nodig maar je kunt er erg rijk van worden. merken als bmw, volkswagen kunnen zo 180% opleveren. wel moet je hier de ballen voor hebben want het brengt uiteraard risico met zich mee. ook moet je er rekening mee houden dat de auto's minimaal uit 1997 mogen komen, anders komen ze het land niet in. misschien past dit verhaal niet in deze context maar het is een idee...
 
Bovenaan