Procedure voor inschrijving bij kadaster Plzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vve =

Vereniging Van Eigenaren.

Alle eigenaren van de flat hebben dan een gezamelijk "opgebouwde geldpot" om onderhoud (vrijwillig of verplicht) te kunnen laten plegen aan de flat.

b.v. een dak lekkage wordt niet alleen betaald door diegeene die er vlak onder woont maar ook door die van de parterre.

Je krijgt zo evenredige kosten voor een ieder.

Misschien moet je je hier nog wel bij "inkopen".

mvg. Cor 349

Vodnik

† In Memoriam
de tsjechische naam voor VVE is SVJ,
Spolecenstvi vlastniku jednotek (vereninging eigenaren Flats)

Net zoals in NL Verplicht!!!!!

En zoals kukel al kukelde: daar zit de spaarpot voor groot onderhoud.
Het is altijd belangrijk om vóórdat je koopt de financiele toestand van de SVJ te controleren, net als in NL trouwens.

Een oudere flat met een slechte spaarpot voor groot onderhoud, dan kan je financiele problemen verwachten bij bv een dak renovatie.

Probleem is hier dat het nog steeds voorkomt dat bewoners van lager gelegen flats zich niet verantwoordelijk voelen voor onderhoud dak en lift!

Pieter

anvulling:
ik had chj nog niet gezien, maar zelfde lijn, echter SVJ is hier verplicht (en dat is niet zo eenvoudig, veel problemen om bestuursleden te vinden!)

ik denk dat je het verkeerd hebt, in NL heb je VVE (vrijwillig) en dat kennen ze in CZ niet zo veel...
wat ze daar hebben en ik denk dat dit jou in verwarring brengt is een verplichte 'service contract' voor de zaken die jij beschrijft...

@kukel:
er is een goed functionerende VVE aanwezig. Daar hebben we inderdaad naar geinformeerd.
Ik begrijp je vraag niet helemaal met hoe energie is geregeld? We hebben 12dec de overdracht en dan wordt een protokol afgewerkt waar alle zaken ter afronding worden behandeld. Daarna betalen wij de energie rekening en alle kosten voor de flat. We kunnen kiezen welke leverancier we nemen en de verkoper regelt de overschrijving op onze naam.

Klussen in de flat betekent: elektra vervangen, CV ketel vernieuwen (is nu gaskachels). Badkamer vernieuwen (nu umakart wandjes ofzo). Keuken opfrissen.
Gelukkig hebben we al van alle kanten hulp aangeboden gekregen van vaklui uit onze vrienden&kennissen kring dus ik heb goede hoop dat het in een redelijke tijd bewoonbaar zal zijn.

Zo, dat wort hardstikke leuk!

Met energie bedoelde ik eigenlijk dat veel (oudere) flats een blokverwarming hebben en dat de te meten afname van de warmte stof is voor discussie.

Maar ik begrijp dat je je eigen cv hebt.

Veel geluk in je appartement en fijne dagen toegewenst door Kukel.

Plzen Leuke stad

Kom er vaak bij de obi,tesco [leuk een winkel die 24u per dag open is] en Globus .Leuke dierentuin en rondleiding door de brouwerij en het ondergrondse gangenstelsel is ook leuk ,Maar dat zal je allemaal wel weten

Vodnik

† In Memoriam
ik denk dat je het verkeerd hebt, in NL heb je VVE (vrijwillig) en dat kennen ze in CZ niet zo veel...
wat ze daar hebben en ik denk dat dit jou in verwarring brengt is een verplichte 'service contract' voor de zaken die jij beschrijft...

Nee hoor, ik heb het goed, een svj is verplicht, staat keurig in de wet omschreven wat de lusten en lasten zijn. Een lust is bijvoorbeeld dat je de leden van de svj mag betalen (maximaal 30.000 totaal voor alle leden tezamen) De svj moet uit minimal drie leden bestaan. De leden zijn regestreerd in obchodni restrik. Een last is dat voor elke k.. klus een telefoontje krijgt en vrwacht wordt het effe op te lossen (ook als je met vakantie bent.)

Mila (moje manzelka) is voorzitter van onze svj. Wij hebben het geluk dat het een nieuw flatgebouw is (3 jr oud) en dat 25% in eigendom is van buitenlanders die iets makkelijker over gemeenschappelijk onderhoud beslissen dan tsjechen.

sorry, ik heb in Plzen aantal flats gehad, dus ik vrees dat ik weet waar ik over praat...

neem mijn moeder, zij is alleen (verplicht) lid van een Service verlenend bedrijf (afval, schoonmaken, centrale verwarming, etc..., geen gas of elektra), zij is GEEN lid van de Vereniging Van de Eigenaren...

Trouwens je kunt niet spreken over VVE bij statni of druzstevni flats...

Maar ik twijfel niet dat jouw vrouw Mila geen voorziter is van een organizatie van flats eigenaren... of hoe je dat ook wil noemen.

Vodnik

† In Memoriam
Zdenda schreef:
.... Trouwens je kunt niet spreken over VVE bij statni of druzstevni flats .....
Aha, hier zit het verschil!
Flats die nieuwgebouwd worden zijn niet meer in stantni nebo druzstevni, maar worden in eigendom verkocht. Bij een druzstevni flat "koop" je ook eigenlijk geen flat/app. maar een woonrecht.
Veel oudere flats in praag worden of zijn omgezet van een gemeenschappelijk eigendom (druzstveni) naar prive eigendom waarbij elke flatbewoner eigenaar is van zijn flat.app. en een evenredig deel van de grond waarop die flat staat.
En dan is de SVJ (VVE) verplicht!

Het verschil in dit type flats bestond vroeger in NL ook en komt nog wel voor maar dan eigenlijk alleen in service flats (voor 50-60 plussers)

Overigens is het al voorgekomen dat buitenlanders die hier (in Praag) een flat kochten dachten een flat/app. gekocht te hebben maar infeite een woonrecht hadden gekocht. Hier kwamen ze achter toen de flat van druzstevni overging nar prive bezit en er nog eens zo'n 300.000 kroon op tafel gelegd moest worden!

Op zich is het niet gek als je als buitenlander (Nederlander) denkt dat je goed zit met woonrecht.

In Nederland koop je een woonrecht gelegen in een appartementsrecht

Dit is ooit gedaan om andere bezigheden uit te sluiten.

plantjes kweken enzo.

Bovenaan