Presidentsverkiezingen januari 2023

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Status
Niet open voor verdere reacties.

kuurgast

Donateur
Presidentskandidaat Babiš zegt dat zijn vrouw anoniem is bedreigd.

De vrouw van presidentskandidaat en ANO-partijleider Andrej Babiš heeft een envelop ontvangen met een kogel en een anoniem briefje vol beledigingen, zo maakte meneer Babiš zaterdag bekend op een persconferentie.
De heer Babiš zei dat hij contact had opgenomen met de politie, die de zaak begon te onderzoeken. Hij zei ook dat hij het als een bedreiging voor zijn familie beschouwde, die voor zijn leven vreesde.
Babiš riep de voorzitters van de regerende coalitiepartijen en zijn rivaal in de tweede ronde, Petr Pavel, die hij herhaaldelijk beschreef als de kandidaat van de coalitie, op om er bij hun aanhangers op aan te dringen kiezers van partijen met andere opvattingen niet aan te vallen.

De woordvoerster van de politie in de Midden-Boheemse regio, vertelde het persbureau ČTK dat rechercheurs momenteel de post aan het onderzoeken waren. Volgens Schneeweissová heeft Babiš de zending donderdag ontvangen en zaterdag geïnformeerd. Het voorwerp, dat eruitziet als een patroon, wordt momenteel onderzocht door een expert, aldus de woordvoerster.

De Tsjechische premier Petr Fiala en andere vertegenwoordigers van de regerende coalitie veroordeelden de agressie tegen Andrej Babiš. Tegelijkertijd drongen ze er bij de presidentskandidaat op aan de stijl van zijn campagne te veranderen. Net zoals de bedreigingen met geweld moeten worden veroordeeld, moeten ook de leugens van Babiš worden veroordeeld, zei Petr Fiala op Twitter.

Bron oa english.radio.cz + deutsch.radio.cz.
--------------------------------
"Een honkbalknuppel zal op de voortanden landen." Nerudova kreeg een bedreiging van ANO-stemmers.

Zaterdagavond plaatste Danuše Nerudová de dreigbrief, zogenaamd van ANO-kiezers, die ze ontving op haar Twitter-account. Ze reageerde op het buitengewone optreden van Andrej Babiš, die aankondigde dat hij een brief had ontvangen met een scherpe kogel en een bericht vol beledigingen gericht aan zijn vrouw.

"Ik kreeg deze week een brief, waardoor ik waarschijnlijk ook iets te zeggen heb over de toespraak van Andrej Babiš vandaag. Het is niet zo dat slechts één kamp deze praktijken toepast', schreef Nerudová op Twitter bij een foto van de brief.
"Meneer Babiš, stop met uw agressieve retoriek. Jullie haatreclameborden zijn het topje van de ijsberg. De door jou gecreëerde angst leidt tot wanhopige acties", zei Nerudová.

In de brief gericht aan Neruda stond dat de afzender van streek was door de bestempeling van Babiš als slecht. "Reken erop, als je je niet verontschuldigt, landt er een honkbalknuppel op je voortanden."

In haar verklaring zei Nerudová dat het beleid van Babiš op de lange termijn is gebaseerd op het creëren van geschillen en het graven van sloten, die een steeds lagere bodem hebben. "Hij is degene die al jaren kwaad zaait in ons land. Hij heeft het in het verleden gedaan en hij doet het nu", schreef ze.
'Het spijt me dat uw familie te maken heeft met wat de mijne sinds het begin van deze week doormaakt. Ik werd bedreigd door je aanhangers die me een ultimatum stelden om mijn woorden in te trekken dat je slecht bent. Als het niet gebeurt, zal ik fysiek worden aangevallen met een honkbalknuppel, volgens de bedreigingen."
"Ik neem aan dat jij je nu ook kunt voorstellen welke gevolgen dit heeft voor onze familie", aldus Nerudová.

Bron oa lidovky.cz + novinky.cz.
 

kuurgast

Donateur
Babiš en Pavel botsen over oorlog en economie in debat zondag op de Tsjechische televisie.

Beide finalisten van de presidentsverkiezingen, Andrej Babiš en Petr Pavel, arriveerden bij het Tsjechische televisiedebat.
Babiš weigerde aanvankelijk mee te doen aan het CT-debat, maar bedacht zich op het laatste moment. Hij zei dat hij van gedachten was veranderd na de kerkdienst voor het vaderland gisteren in de Sint-Vituskathedraal, die beide kandidaten hadden bijgewoond.
“We waren vandaag in de kerkdienst van de Praagse aartsbisschop Jan Graubner. Hij riep ons, zoals Jezus zei, om anders te gaan denken. Hij sprak over waarheid, liefde en rechtvaardigheid. Dus ik begon anders te denken, ik ben van gedachten veranderd", zei Babiš.
"Ik vergeef de Tsjechische televisie als christen", zei Babiš, die de afgelopen weken een beroep begon te doen op religieuze kiezers.

Ik heb een eenvoudiger verslag van het debat door goochelvertaling gehaald en kan je hieronder in de quotes lezen:
Reclameborden en oorlog. Waarom liegt u, meneer Babiš? vraagt de moderator.
Het debat wordt gemodereerd door Martin Řezníček, net als voor de eerste ronde. Hij stelde vragen over het feit dat Petr Pavel het heeft over oneerlijke aanvallen van Andrej Babiš. Babiš beweert dat Pavel na zijn verkiezing de Tsjechische Republiek de oorlog in zal willen slepen. "Waarom liegt u, meneer Babiš?", vroeg de moderator aan Babiš, zeggend dat Pavel niet beweert dat hij oorlog wil, noch de bevoegdheid heeft om het te verklaren. "De generaal zei dat hij niet gelooft in permanente vrede", werpt Babiš tegen.

Generaal Pavel verwelkomde de Sovjet-invasie, zei Babiš. Probeer de waarheid te vertellen, het komt goed, zei Pavel.
Babiš beschuldigde Petr Pavel ervan de Sovjetbezetting te verwelkomen in zijn biografie, die hij in de jaren tachtig schreef. In zijn biografie schreef Pavel dat zijn vader en zijn vrienden uit de USSR hem de situatie uitlegden die verband hield met de invasie. Babiš herinnerde zich een interview met de Seznam Zprávy-server, waar Pavel ontwijkend antwoordde. Pavel reageerde op Babiš in het debat door te zeggen dat het een leugen was. Hij voegde eraan toe dat de media de bewoordingen in de biografie verkeerd interpreteerden.

De Vrbětice waren een daad van Russisch staatsterrorisme tegen Tsjechië, zijn de kandidaten het erover eens.
De aanval op de munitieopslag in Vrbětice was een terroristische daad van de Russische Federatie tegen Tsjechië, zei Pavel, die ten tijde van de aanval chef van de generale staf was. Babiš is het hiermee eens en voegde eraan toe dat het leger nooit pakhuizen had mogen verhuren aan een privébedrijf. "Het heeft ons een miljard gekost", zei toenmalig minister van Financiën Babiš.

Ik heb de motie van wantrouwen in de regering niet uitgeschreven, zei Babiš. "Pavel is een regeringskandidaat".
Babiš verklaarde dat hij zelf niet heeft opgeroepen of deelgenomen aan de motie van wantrouwen in de regering in het lagerhuis. Hij herhaalde zijn woorden dat de regering van Petr Fiala asociaal is en dat Pavel kandidaat is voor de regeringscoalitie. Eerder sprak Babiš over het feit dat er na de verkiezing van Pavel een "nieuwe totaliteit" zal komen in Tsjechië.

Ik ben geen regeringskandidaat, wierp Pavel tegen.
"Ik zou mezelf hiervan willen weerhouden. De regering is samengesteld uit een drievoudige coalitie en de Piraten met de STAN-beweging. Ik kreeg alleen steun van de SPOLU-coalitie", zei Pavel. "U werd gesteund door president Miloš Zeman en de KSČM, en ik zeg ook niet dat u een communistische kandidaat bent. Laten we dit opzij zetten, alsjeblieft,' zei Pavel. Zo hebben ze je opgeleid tot inlichtingenofficier", zegt Babiš.

De kinderen van de mensen die je wilde kopen, zullen je schulden betalen, zei Pavel tegen Babiš.

Pavel en Babiš kregen ruzie over de totstandkoming van de begroting. "Je hebt mensen snoep gegeven en dit land de meeste schulden in de geschiedenis bezorgd. Je hebt de mensen helemaal niet verteld dat iemand die schulden zou moeten betalen en dat het de kinderen zouden zijn van de mensen die je nu wilde kopen. Zeg niet wat je voor ons volk hebt gedaan," "Je weet niet eens wat je nu zei, je regering jaren geleden ..." antwoordde Babiš. "Ik had geen regering", voegde Pavel eraan toe.

Babiš klaagt opnieuw over de vorm van het debat.
Voormalig premier Babiš klaagde dat hij geen ruimte kreeg voor zijn antwoorden. "Het is net als bij de gemeenteraadsverkiezingen, je laat me niet uitspreken", zei Babiš tegen Řezníček. Hij reageerde door te zeggen dat Babiš vóór de gemeenteraadsverkiezingen de meeste toespraken had en zelfs nu proberen ze hem precies dezelfde ruimte te geven als Pavel. Babiš zei dat het hem speet dat het debat geen timer had.
Kernthema's? Inflatie voor Pavel, CEZ-aandelen voor Babiš.
Kandidaten moeten één belangrijk punt noemen dat ze zouden proberen te promoten in de functie van president. Pavel zei dat hij de inflatie onder controle wil krijgen. "De president heeft beperkte bevoegdheden om de inflatie te beteugelen. Ik kon meer onderhandelen met de regering dan met de Tsjechische Centrale Bank", aldus Pavel. Voor Babiš zou de prioriteit zijn "het verwerven van honderd procent van de ČEZ-aandelen en het goedkoper maken van elektriciteit voor onze mensen." "Ik zou de heer premier en de heer Stanjur overtuigen om de rest van de aandelen te kopen. ČEZ verdrinkt in de winst", zei Babiš.

Het communistische verleden wordt opnieuw aangepakt. Ik wil streven naar een zekere mate van vergeving, zei Pavel.
Řezníček opende de discussie over het onderwerp dat er twee voormalige communisten in de finale van de presidentsverkiezingen staan. Babiš herhaalde dat hij nooit een agent van de StB was, wat in tegenspraak is met zijn eerdere verklaringen en met verschillende documenten die zijn lidmaatschap bevestigen. Babiš gaf toe dat hij geen held was. Pavel herhaalde zijn excuses en zei dat hij de afgelopen decennia misschien zijn fouten heeft verwerkt en streeft naar op zijn minst een zekere mate van vergeving.

Pavel herinnerde zich de woorden van Andrej Babiš uit het boek Waar droom ik over als ik slaap, dat de NAVO moet veranderen van een defensief bondgenootschap in een offensief bondgenootschap. "Er is hier iets dat je vreemd is, en dat is solidariteit. De oorlog in Oekraïne is ook onze oorlog. Alleen omdat we niet fysiek in de strijd zijn, wil nog niet zeggen dat we er helemaal niet in zijn. Dit is de toekomst van internationale betrekkingen, niemand vermoordt onze mensen, niemand vernietigt onze steden. We moeten de oorlog blijven steunen en zover brengen dat Rusland zich terugtrekt', zei Pavel.

Steun voor Oekraïne? De regering doet weinig voor ons volk, zei Babiš. Het is ook onze oorlog, antwoordt Pavel.
Een belangrijk geopolitiek onderwerp kwam aan bod, namelijk de oorlog in Oekraïne. De moderator vroeg in hoeverre de steun aan Oekraïne moet worden voortgezet. Babiš reageerde door te zeggen dat de regering van Petr Fiala de Tsjechische burgers vergeet en weinig voor hen doet. "En hij doet het laat en alleen onder druk van de oppositie. We zorgden voor Oekraïense vluchtelingen en de premier beloofde wat miljarden in Europa te krijgen, maar hij kreeg niets. Er is geen reden om het comfort van Tsjechische burgers te verminderen, alleen deze asociale regering doet dat', zei Babiš.

"De opperbevelhebber van de strijdkrachten heeft niet echt het bevel".
Řezníček vroeg Pavel of zijn ervaring met het leger hem zou helpen in de functie van opperbevelhebber van de strijdkrachten. 'De opperbevelhebber, ook al wordt hij commandant genoemd, voert hij niet het bevel. Hij is niet iemand die legerplannen goedkeurt. Van het leveren van defensie hebben we een regering. Maar we zijn ook lid van de NAVO, dus de meeste van die plannen zijn al voorbereid. Wat dat betreft is het goed als de president het leger begrijpt, maar het is geen noodzakelijke voorwaarde", aldus Pavel. Volgens Babiš begrijpt Pavel het leger en "dat is alles". "We hebben een president nodig die sociale kwesties, gezondheidszorg en alles wat ons volk aangaat begrijpt", zei Babiš.

Je bent een chaotische micromanager, het leger moest je redden, zegt Pavel.

Pavel beschreef Babiš als een chaotische micromanager in verband met de pandemie van het coronavirus. "Als het ministerie van Volksgezondheid zou functioneren zoals het hoort, zou het niet vertegenwoordigd hoeven te zijn door het leger. Jij hebt de chaos gecreëerd. Als ik het heb over chaotisch management, dan heb ik het over jou als persoon", aldus Pavel. Babiš noemde het een leugen en zei dat hij 24 uur per dag, 7 dagen per week werkte.

Moet het superbrutosalaris terugkomen? "Het was een anomalie", zei Pavel.
Het super-brutoloon heeft de burgers van de Tsjechische Republiek miljarden bespaard, maar de wetswijziging destijds (die trouwens twee jaar geleden werd gesteund door de regerende coalitie en de ODS) zou beperkt blijven tot slechts twee jaar. Babiš beloofde dat aan Miloš Zeman. Maar nu, volgens hem, is de situatie veranderd, mensen moeten meer spaargeld hebben. Daarom zou Babiš het super bruto salaris niet teruggeven. Dit wordt ook voorgesteld door NERV, d.w.z. om de belastingen te verhogen tot het toenmalige niveau. Volgens Pavel was het super-brutoloon internationaal gezien een anomalie, en hij juicht de afschaffing ervan toe.

"Ik zal jonge mensen uitleggen wat ze moeten studeren", zei Babiš.
Een ander deel van het debat betrof het jongere deel van de bevolking. Petr Pavel stelde dat de beste stap om jongeren te helpen met onderwerpen die hen dwars zitten, is hen uit te nodigen om een oplossing te vinden. Volgens hem kan de president veel dingen beïnvloeden door er alleen maar aandacht aan te besteden. Babiš zei dat hij het betreurt dat de staat niet de mogelijkheid heeft om invloed uit te oefenen op de gebieden die het land nodig heeft voor zijn ontwikkeling. "Ik zal jonge mensen uitleggen wat ze moeten studeren", zei Babiš.

De benoeming van het hoofd van het Grondwettelijk Hof ligt niet op tafel, vertelde Zeman me, informeerde Babiš.
De benoeming van een nieuw hoofd van het Grondwettelijk Hof ligt niet op tafel, zei Babiš. "Ik hoop dat het niet zal gebeuren. Ik heb er met de president over gesproken en hij vertelde me dat het niet op tafel ligt", zei Babiš, eraan toevoegend dat als het zou gebeuren, hij experts zou raadplegen over hoe verder te gaan. Het mandaat van het huidige hoofd van het Grondwettelijk Hof loopt in augustus af. Pavel zou de benoeming opvatten als diefstal van de bevoegdheden van de president. "Als Miloš Zeman het zou doen, zou dat een stimulans zijn voor de Grondwettelijk Hof of beter gezegd het Hoogste Administratieve Gerechtshof", zei Pavel.

Ik zal Zeman niet beoordelen, zei Babiš. Ik wil het bedrijf verenigen.
Babiš weigerde Miloš Zeman en zijn twee presidentiële mandaten te evalueren. "Het is niet aan mij om de president te evalueren, ik denk dat historici hem zullen evalueren, ik zal zeker een andere president zijn. Hij was zeker een briljant redenaar, hij deed aan economische diplomatie', zei Babiš.

Zestig procent van de mensen wil je niet, je hebt niet de mogelijkheid om verbinding te maken, zei Pavel.
Pavel herinnerde zich dat ongeveer 60 procent van de mensen Babiš volledig afwijst. "Als je president wordt, heb je meteen de meerderheid van de natie tegen je. Je blijft maar beweren dat iemand je kiezers ondemocratisch noemde, niemand zei zoiets, ik zeker niet. Als iemand de samenleving verdeelde, was jij het. Hoe je angst probeert te gebruiken en jij bent de vredestichter die als enige oorlog kan voorkomen. Je bent zeker niet in staat om de samenleving te verenigen', zei Pavel.

Pavel: Ik zal de bevelen van de regering niet opvolgen.
Petr Pavel herhaalde dat hij geen regeringskandidaat is. "Ik zal de bevelen van de overheid niet opvolgen, ik zie deze rol als onafhankelijk. Ik zal zowel met de regering als met de oppositie afrekenen", zei Pavel. "Ik zal alle partijen ontmoeten, ook de oppositie, zodat iedereen kan zien dat ik bezig ben met echte oplossingen voor problemen. Hij voegde eraan toe dat het een probleemgebied is, maar dat ook extremistische partijen gehoord moeten worden.

Babiš kent geen extremistische elementen in Tsjechië.
Babiš zei dat hij geen "extremistische elementen" kent op het Tsjechische politieke toneel. Hij voegde eraan toe dat hij zich niet kon herinneren dat hij de BIS-rapporten over extremisme in Tsjechië had gelezen, hij zei dat hij zich vooral bezighield met corruptie, waarin hij de ministers van zijn regering vertelde wat ze moesten doen.

Het debat is voorbij. Beide kandidaten strijden woensdag en donderdag opnieuw.
Aan het einde spraken de kandidaten dertig seconden over waarom mensen op hen zouden moeten stemmen. Řezníček bedankte vervolgens beiden voor hun deelname. De twee kandidaten staan woensdag opnieuw tegenover elkaar op CNN Prima News en donderdag op TV Nova. Volgens de beschikbare informatie heeft Pavel tot nu toe zijn programma voor maandag afgezegd wegens ziekte.
Bron echo24.cz + brnodaily.com.
Het gehele presidentieel duel van de Tsjechische televisie ČT24 te zien en lezen op ct24.ceskatelevize.cz.
--------------------------------------
Het Financieele Dagblad besteedde er ook een artikel aan:
2. Ex-generaal ligt voor op ex-premier.

Tsjechië kiest vrijdag en zaterdag een nieuwe president. De strijd gaat tussen oud-militair Petr Pavel en oud-premier annex zakenman Andrej Babis. Volgens de laatste peilingen heeft Babis een wonder nodig om te winnen. Enquêteur STEM geeft Pavel 57,6% van de stemmen, opiniepeiler Kantar schuift hem 53% toe. In beide gevallen ligt Babis ver achter. Wel zijn er nog flink wat zwevende kiezers.
Lees het volledige artikel op fd.nl.
 

kuurgast

Donateur
Pavel domineert Babiš in recente peiling.

Een recent onderzoek door het median-stembureau heeft voormalig legergeneraal Petr Pavel als grote favoriet aangemerkt om de presidentsverkiezingen te winnen – waarvan de tweede ronde vrijdag begint.
Volgens de peiling zou hij 57,9 procent van de stemmen krijgen. Volgens Median is 76 procent van de respondenten "zeker" van hun keuze.
De overgrote meerderheid van de kiezers voor de minder populaire kandidaten (zoals Danuše Nerudová en Pavel Fischer) zei dat ze op Pavel zouden stemmen.
De steun voor voormalig premier Andrej Babiš is het grootst in de regio's Ústí nad Labem en Karlovy Vary, terwijl Pavel veel steun geniet in Praag en Midden-Bohemen.
---------------------------
Babiš reageert op een kogel die naar zijn vrouw wordt gestuurd.

Babiš zei dat zijn vrouw dit weekend een envelop met een kogel had ontvangen – hij zei in het interview van maandag dat de brief afkomstig was uit Brno.
Hij merkte op dat dergelijke bedreigingen "geen plaats hebben in een vrije samenleving", en beweerde dat zijn vrouw geen echt gevaar liep. Wel zei hij dat zijn familie daardoor "voor hun leven vreesde".
--------------------------
Pavel roept Babiš op om de publieke spanningen te helpen verminderen.

Presidentskandidaat Petr Pavel riep publiekelijk zijn rivaal Andrej Babiš op om te proberen de verhitte situatie in de samenleving te verlichten.
“Als gevolg van uw campagne heeft het conflict in de samenleving een kritiek niveau bereikt en we moeten het terugdringen. Het maakt niet uit wie van ons wint, wees je bewust van de verantwoordelijkheid voor de staat waarin onze samenleving zal verkeren na de verkiezingen", aldus Pavel.
Volgens hem zou Babiš al het reclamemateriaal moeten intrekken waar hij de angst gebruikt om in de oorlog betrokken te raken. Ook wil hij dat het hoofd van de ANO-partij zijn excuses aanbiedt aan de soldaten en hun families.
Babiš antwoordde vanmiddag door te zeggen dat de bewering van Pavel "onzin" is, omdat Pavel altijd soldaten heeft gesteund.

Petr Pavel beperkt zijn programma sinds zondag omdat hij kampt met een zware verkoudheid. Toch nam hij zondag deel aan de mis voor het vaderland in de Sint-Vituskathedraal en ook aan het avondduel met Andrej Babiš op de Tsjechische televisie. In het debat zag hij er echter al zichtbaar ziek en vermoeid uit en had koorts.
Dinsdag deed hij wel mee aan een avondinterview op de commerciële TV Nova.
Vanwege de aanhoudende ziekte ging de ontmoeting met burgers in Příbram dinsdag niet door. Het programma van woensdag, inclusief de bijeenkomst op het Oude Stadsplein, zal wel doorgaan. Om 17.00 uur zal hij daar deelnemen aan het evenement "Alles voor de waarheid".
-----------------------------
Babiš kondigt opschorting van persoonlijke campagne aan.

Presidentskandidaat Andrej Babiš heeft vandaag aangekondigd dat hij fysieke optredens in zijn campagne zal opschorten vanwege een anonieme doodsbedreiging die hij ontving.
De presidentskandidaat beweert dat een anonieme persoon hem in de brief dreigt "een jachtgeweer te nemen en op zijn laatste jacht te gaan" als Babiš wint. "Of je verliest of je sterft", was de dreiging van de man die aan kanker lijdt, zoals hij naar verluidt in de brief schrijft.
Babiš annuleerde vervolgens een reis naar Hradec Králové die hij vandaag zou maken. Hij zei dat hij stappen wilde ondernemen om te voorkomen dat hij zijn familie of zichzelf in gevaar zou brengen.
Een paar dagen geleden ontving zijn vrouw een envelop met daarin een kogel uit een geweer. Medekandidaat Petr Pavel veroordeelde vandaag de bedreigingen.
--------------------------
Politici reageren op Babiš doodsbedreiging.

Hoge regeringspolitici hebben vanmiddag snel gereageerd op de aankondiging van presidentskandidaat Andrej Babiš dat hij zou stoppen met het houden van openbare campagnebijeenkomsten vanwege een anonieme doodsbedreiging.

"Politici krijgen bedreigingen, het is niet ongebruikelijk, ik krijg ze ook. Helaas maakt het deel uit van wat een politicus moet doorstaan", zei premier Petr Fiala vandaag tegen journalisten, waarbij hij ook vermeldde dat de boodschap aan Babiš onaanvaardbaar was.

Minister van Binnenlandse Zaken Vít Rakušan sprak zijn overtuiging uit dat de campagne van Babiš "gewoon niet werkte ... zoals gedacht", en dat de verklaring van vandaag "meer een excuus" was.

Kamer van Afgevaardigden-voorzitter Markéta Pekarová Adamová schreef op Twitter dat dergelijke bedreigingen "niet tot de democratie behoorden", maar dat een persconferentie niet nodig was.

Bronnen oa expats.cz + seznamzpravy.cz.
 

kuurgast

Donateur
Pavel vernietigde Babiš in het debat.

Kwaad, de omgeving en fistel de schuld geven versus kalmte, humor en intelligente antwoorden. Het debat op CNN Prima News toonde duidelijk aan dat in het geval van de botsing tussen Petr Pavel en Andrej Babiš, het een volledig zwart-wit geschil is. Het optreden van Babiš lag in de lijn van wat we de afgelopen weken hebben gezien. Het was een echte tragedie. Simpelweg omdat hij een persoon is die wil winnen met behulp van kwaad, leugens en verdraaiingen, maar tegelijkertijd weet hij dat zijn trein vertrekt.

Het is eigenlijk een beetje hetzelfde herhalen na elk ander debat. Andrej Babiš doet altijd twee dingen. Hij leerde een tiental verhalen die op bijna elke vraag een antwoord proberen te geven. En op andere momenten valt hij persoonlijk en kwaadaardig specifieke mensen aan, van journalisten tot de regering tot critici. Zijn gedrag is ondraaglijk om te zien.

Babiš kan niets positiefs zeggen, hij kan nergens bovenuit stijgen. Dit is een persoon die in zijn hele leven nog nooit ergens voor gestopt is en nu ook niet zal stoppen. Hij zal alles zeggen, alles gebruiken. Hij kijkt naar een foto van zichzelf op het scherm met de stalinist Josef Skála en zegt dat hij geen ontmoeting met hem heeft gehad. Tijdens zijn bewind stierven tienduizenden mensen onnodig tijdens de pandemie, en hij zal zeggen dat hij niets verkeerds heeft gedaan. En zo is het met alles.

En nu Peter Pavel. In sommige debatten was hij misschien te zuinig of terughoudend. Woensdagavond daarentegen was hij duidelijk in vorm. Hij herinnerde Babiš aan een aantal belangrijke zaken, bijvoorbeeld dat Agrofert geld verdient aan duur voedsel of dat de voorzitter van de ANO-beweging altijd voormalige estebák-mensen om zich heen had. Hij bracht hem ook een ingelijst exemplaar van artikel 5 van het Noord-Atlantisch Verdrag, wat Babiš duidelijk niet kende toen hij weigerde onze bondgenoten te helpen voor het geval ze werden aangevallen door een vijandelijke staat.

Het is echt moeilijk voor te stellen dat iemand na dit debat, luisterend naar Babiš en kijkend naar zijn gedrag, serieus zou kunnen zeggen dat de president er zo uitziet. Geen enkele vertegenwoordiger van een beschaafd land ziet er zo uit.

En tot slot gaat veel lof uit naar moderator Terezia Tománková. Ze liet Babiš zijn leugenachtige onzin niet verzinnen, ze begeleidde hem en liet hem niet wegrennen voor vragen, ook al is dat echt een ondankbare taak, die niet 100% beheerst kan worden. Mede dankzij haar werd het een debat waarin echt iets gehoord werd. Van wat we tot nu toe hebben gezien, was deze show duidelijk de beste.

De tv-debatten zullen de machtsverhoudingen tussen de twee kandidaten waarschijnlijk niet veel veranderen. Wat elk van hen werkelijk is, maar ze laten echt welsprekend zien.
Bron oa forum24.cz.
----------------------------------
Het einddebat van de kandidaten. Pavel en Babiš ontmoeten elkaar op TV Nova.

Vanavond zendt Nova TV het laatste en beslissende televisiedebat uit voor de tweede ronde van de presidentsverkiezingen. Het zal worden gemodereerd door Rey Koranteng en beide kandidaten - Petr Pavel en Andrej Babiš - accepteerden de uitnodiging. Je kunt het bekijken op TV Nova en TN Live vanaf 20.00 uur.

Het debat vindt plaats aan de vooravond van de verkiezingen. Vrijdag om 14.00 uur gaan de stembureaus open, waar tot 22.00 uur kan worden gestemd. Ze kunnen ook stemmen op zaterdag, van 8.00 uur tot 14.00 uur, wanneer de stembureaus sluiten en het tellen van de stemmen begint.
Bron tn.nova.cz.

Een uur voor de stembureaus open gaan is er nog een laatste debat op de Tsjechische radio.
 
Presidentskandidaat Babis jaagt op pro-Russische stemmen

De oorlog in Oekraïne speelt een grote rol bij de tweede ronde van de presidentsverkiezingen in Tsjechië, deze vrijdag en zaterdag. Andrej Babis, in het verleden kritisch over Poetin, toont zich een tegenstander van sancties tegen Rusland.


Bron: NRC.nl - Emilie van Outeren - 26 januari 2023

Het zou een gure winter vol burgerlijke onrust worden in Tsjechië en misschien wel op het hele continent. Toen zich in september 70.000 ontevreden Tsjechen verzamelden in Praag die niet alleen het vertrek van hun liberale regering eisten, maar ook een einde aan de sancties tegen Rusland, wankelde het Europese zelfbeeld van eenstemmige bondgenoot van Oekraïne. De protestslogan ‘Tsjechië eerst’ was luidruchtig gericht tegen de Europese Unie en de NAVO.

Veel demonstranten op het historische Wenceslausplein kwamen uit oprechte angst voor inflatie en onbetaalbaar hoge energierekeningen. Maar T-shirts bedrukt met het gezicht van Vladimir Poetin en pro-Kremlinretoriek vanaf het podium verraadden ook een ander sentiment. „Wie langer dan vijf minuten bij die demonstratie is gebleven kan niet ontkennen dat hij daar stond ten dienste van Rusland”, zegt Ondrej Kundra, onderzoeksjournalist voor het tijdschrift Respekt. Kundra is expert op het gebied van Russische spionage en inmenging.

Het pro-Russische narratief domineert inmiddels de campagne voor de presidentsverkiezingen deze vrijdag en zaterdag. De beslissende strijd gaat tussen de oud-NAVO-generaal Petr Pavel (61) en de populistische ex-premier Andrej Babis (68). In de eerste ronde gingen de mannen nek-aan-nek. Pavel kreeg 35,4 procent van de stemmen en Babis bijna 35 procent. Die laatste lijkt nu te berekenen dat de enige manier om zijn tegenstander te verslaan is zorgen dat diens potentiële kiezers thuisblijven, terwijl hij zelf de meer extremistische rechter- en linkerflank weet te mobiliseren. „Angst is daarin de belangrijkste factor”, zegt Roman Máca, die Russische propaganda en desinformatie onderzoekt.

Zo schittert Babis nu op reclameborden die beloven dat híj het land niet een oorlog in zal trekken. Tijdens een televisiedebat opperde hij om een vredesconferentie tussen Rusland en Oekraïne in Praag te organiseren. Op de vraag of hij Polen en de Baltische staten te hulp zou schieten als die worden aangevallen, antwoordde hij: „absoluut niet”. Babis trok die woorden later in, maar zijn campagne echoot die waarmee Viktor Orbán in april in Hongarije herkozen werd: dit is niet onze oorlog.

Babis, een van de rijkste Tsjechen, heeft daarin de steun van de media die hij via zijn bedrijf Agrofert bezit, maar ook van anonieme desinformatie online. Op een website die de illusie wekt van Pavel zelf te zijn, is de kandidaat donderdag doodverklaard. In een persbericht naar journalisten gebeurde hetzelfde. „Een professionele actie waar de bron zich niet van laat achterhalen. Alles hieraan heeft de vingerafdrukken van Russische staatspropaganda”, zegt Máca.

Op de laatste zaterdag voor de verkiezingen hebben de ‘Tsjechië eerst’ demonstranten zich opnieuw verzameld op het Wenceslausplein. Guur is het zeker in januari, maar een beweging van massale onvrede is dit niet meer te noemen. Zo’n duizend mensen zijn komen opdagen om te luisteren naar speeches van communisten en antivaxers die tekeergaan tegen „de elite” en „onrechtmatige sancties die vredelievende Tsjechen raken”.

Protest uiteengevallen
Daniela Malinová (67), een gepensioneerde ambtenaar, is samen met twee vriendinnen gekomen omdat ze wil dat haar regering „ophoudt wapens te sturen naar Oekraïne, we hebben niet eens genoeg geld voor onze eigen defensie”. Ze stemt deze week op Babis, zegt ze, maar niet van harte. Verderop staat IT’er Jarda Nápravník (43) met een twee meter lange houten stok met een Tsjechische vlag. Het is zeker zijn vijftigste protest sinds het begin van de pandemie. Nu de coronamaatregelen voorbij zijn, ageert hij vooral tegen de NAVO. „Het is vandaag wel erg leeg hier. Ik denk dat veel mensen de hoop op verandering hebben opgegeven.” Zijn stem zal deze week blanco zijn.

Lukas Parízek (39) is overtuigd communist, zegt hij, maar zal toch op de oligarch Babis stemmen. „In dit geval de minste van twee kwaden.” Parízek denkt met weemoed terug aan het protest van september, toen het lukte alle onvrede in de Tsjechische samenleving te kanaliseren in één mars. „Sindsdien is het weer helemaal uit elkaar gevallen.”

Daar zijn drie belangrijke redenen voor. Ten eerste bleek de voornaamste organisator van de demonstratie de anti-regeringsprotesten vooral te gebruiken om donaties binnen te halen in een poging zijn eigen faillissement af te wenden. Daarnaast nam de Tsjechische regering in het najaar maatregelen om energieprijzen te begrenzen, waardoor de ergste financiële zorgen afnamen. Experts zien die echter als onvoldoende en ongericht. „De steun komt niet terecht bij de mensen die het het hardste nodig hebben en hebben een enorme impact op de toch al dramatische overheidsfinanciën”, zegt econoom Linda Kunertová.

Het sociologische onderzoeksinstituut PAC becijferde dat veel Tsjechische huishoudens door de hoge inflatie en energieprijzen nauwelijks buffers meer hebben. In 2021 hield 19 procent niets over om te sparen, in 2022 liep dat op tot 35 procent. „Tsjechië heeft de reputatie een relatief welvarend Midden-Europees land te zijn”, zegt onderzoeker Daniel Prokop. „Maar we hebben te maken met een groeiende groep armen.”

Een derde reden is dat de pro-Russische agenda van de protesten en de retoriek van Babis maar een beperkte aantrekkingskracht hebben. Tsjechië is niet zo fervent anti-Russisch als Polen, maar ook zeker niet zo pro-Russisch als Hongarije en Slowakije, zegt analist Máca. „Misschien 5 procent is echt loyaal aan Poetins regime en nog eens maximaal 10 procent is gevoelig voor het narratief dat de oorlog niet de schuld van Rusland is: de zogenaamde ‘voorstanders van vrede’.” Zij worden doelgericht bestookt met kettingberichten via e-mail – onder oudere Tsjechen populairder dan sociale media – vol desinformatie. „Mijn moeder krijgt zulke mails met lijsten ‘staatsvijanden’. Het zou me niet verbazen als ik daar een keer op kom te staan”, zegt Máca.

Maar de vatbaarheid daarvoor in Tsjechië is beperkt, zegt ook onderzoeker Prokop. In peilingen blijft Babis flink achter op zijn tegenstander Pavel. Het pro-Russische sentiment kan een veel grotere rol gaan spelen in verkiezingen die later dit jaar gehouden moeten worden in Slowakije en Bulgarije. „Met alle pro-Russen in Tsjechië kun je makkelijk een keer een plein vullen”, zegt Prokop. „Maar je wint er geen verkiezingen mee.”
 
Babis als zakenman doet het uitstekend .

Maar als president !

Een voormalig STb agent communist en volgens de rest van de wereld schuldig aan corruptie en zelfverrijking van eu subsidies.

Voor de oudere generatie geen probleem ,ouderen zeggen hier, iedereen steelt .

Babis zegt iedereen 1000 kc extra pensioen ,en Pavel zegt dat moeten je kinderen betalen.

Gisteren op het tv debat.

Pavel :we moeten ons voorbereiden op eventuele escalaties samen met de NATO, en de kamer informeren.

Reactie Babis ,ja moeten ons voorbereiden maar niets tegen de bevolking zeggen ,En dat is in een democratie liegen door niets te zeggen.

Vrij weinig mensen hier beseffen dat een president alleen een mascotte is ,en de CZ representeert.

De tactieken van Babis bilboard SMS etc. getuigen van een hoog trump tactische denkwijze.

Ook nu is CZ een grote ontvanger van EU subsidies ,zonder zou de economie aardig instorten.
 

kuurgast

Donateur
Ik heb de laatste 2 debatten gevolgd via een online verslag van journalist Martin Bartkovský, die alles bondig en met enige humor beschreef.
Hieronder de googel-vertaling in blokjes tekst verdeeld.
Het eerst was van TV Nova met Rey Koranteng:
TV Nova bood een kalm en saai debat aan. Babiš en Pavel waren het samen eens, de dames spraken ook.

19:44
Welkom bij het laatste televisiedebat tussen Petr Pavel en Andrej Babiš. Het leek eindeloos, maar we zijn bijna aan het einde. Zaterdag wordt de nieuwe voorzitter bekend gemaakt en zijn we nog maar enkele tientallen minuten verwijderd van de laatste debatten (morgen is er Radio). Dus laten we dit afhandelen.

19:47
In afwachting van het debat kwam het nieuws dat president Miloš Zeman werd ondervraagd door de BIS. Ik zie het helemaal voor me.

Zeman: Dus wat, die čučkaři?

BIS: Ik ben geen čučkař, heb je de les begrepen?

Zeman: Je bent nogal nieuwsgierig, hé...
(Čučkař is van oorsprong een dialectuitdrukking uit Zuid- en Zuidoost-Moravië. De term kreeg nationale populariteit en wijdverspreide media-aandacht in december 2018, toen de president van de republiek, Miloš Zeman, ermee verwees naar de veiligheidsinformatiedienst. Het woordenboek van ongeschreven Tsjechisch maakt onderscheid tussen twee Moravische dialectbetekenissen: de eerste is een lafaard, een srabář, en de tweede is een onsuccesvolle persoon die alleen kleine dingen doet, een sloddervos, een kikvorsman.)

20:00 uur
Rey heeft de jingle en het woord, dus laten we het doen!

20:03 uur
Petr Pavel heeft een verklaring. Babiš hoopt dat hij het einde en het aftreden zal aankondigen. Maar Petr Pavel praat over zijn opstanding. Russische hackers hebben zijn website gehackt. Hij roept naar Babiš dat hij genoeg heeft van de smerigheid en het vandaag zonder confrontaties zou willen hebben.

20:03
Babiš veroordeelde het, maar antwoordde niet of hij het vandaag zonder confrontatie aankon. Ik vermoed dat hij het niet gaat halen. Zelfs niet het eerste antwoord.

20:04
Babiš snuift weer. De reportage op TV Nova herinnert eraan dat hij meerdere keren zei dat hij zich niet kandidaat zou stellen voor het presidentschap.

20:04
De nare dromen van Babiš gaan over deze regering en ze zullen hem tot 2025 achtervolgen. Op zijn beurt noemde hij Pavel als regeringskandidaat en bedreigt de absolute heerschappij van een coalitie van vijf. Hij wil niet balanceren.

20:05
Wederom het mantra van drie miljoen kiezers.

Maar een derde van hen steunt u niet, meneer Babiš (SPD, Přísaha, ČSSD en Svobodní).

20:07
Pavel vertelt waarom hij rent. Hij wil alle burgers dienen. Hij is de kandidaat van 80.000 onafhankelijke burgers.

20:08
Er wordt aandacht besteed aan de aankondiging van het overlijden van Pavel. Hij neemt het Babiš niet kwalijk, maar de aanwijzingen leiden naar Rusland.

Babiš denkt dat de persoon die het heeft gestuurd een dwaas moet zijn geweest. Ik ben het eens met de gedeputeerde.

20:09
Tot nu toe is het naar de maatstaven van de debatten van dit jaar ongelooflijk rustig. Dat Pavel ook een positieve invloed zou hebben op Babiš? TV Nova gaat over wat beide gemeen hebben.

20:09
In de reportage horen we de stem van Bára Divišová. Jammer dat ze haar niet het debat met Rey laat medemodereren. Het zou beter zijn!

20:10
Micka de kat, de trouwste supporter van Peter Pavel.

20:10
Babiš beweert naar Mirai te luisteren. De band nam publiekelijk afstand van hem en sommige leden gingen zelfs naar anti-Babiš-demonstraties op Letná.

20:12
Ik weet niet waarom TV Nova ruimte geeft aan Michael Kocáb. Niet stemmen is toch ieders recht, waarom die mening in prime time uitvergroten?

Zonder dat zouden ze over het communisme kunnen praten.

20:13
Babiš beweert dat hij alle inkomsten naar de stichting heeft gestuurd. Maar hoe zit het met de 100 miljoen kroonobligaties die niet zullen worden uitgegeven?

20:14
Babiš: Reizen vanuit Tsjechoslowakije onder het communisme was geen voorrecht.

O, jullie clowns. Miljoenen mensen die door de communisten werden opgesloten, zullen je deze onzin nooit vergeven. En dan heb ik het niet over degenen die aan de grens zijn vermoord door een meute grenswachten.

20:15
Petr Pavel legt ook zijn communistische verleden uit. Prima heeft het de vorige keer voor het einde bewaard, Nova heeft het aan het begin.

20:17
Rey duikt in de aanstaande constitutionele staatsgreep van Miloš Zeman, wanneer hij de president van het Grondwettelijk Hof wil benoemen voor het einde van het mandaat. Ze zeggen beide dat ze het zullen tegenspreken.

20:17
We zijn 15 minuten verder en nog steeds geen ruzie. Naar Andrej Babiš moest een wagenlading homeopathische middelen voor grieven.

20:18
Gerichte vervolging! Andrej Babiš herhaalt opnieuw de mantra dat het verhaal van het Ooievaarsnest verzonnen is. Dat was hij niet. Hij bekritiseerde de Europese Unie.

20:19
Andrej Babiš wil geen namen noemen van mensen die worden vervolgd voor politieke misdaden. Maar ons rechtssysteem erkent zoiets niet. Dus Babiš bereidt een constitutionele aardappelsoep voor.
20:20
Pavel zou volgens de wet te werk gaan en het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de minister-president, die die keuze moet maken. Hij zou met de premier in gesprek gaan over strafrechtelijk vervolgde kandidaten, maar hij zou niet in de weg staan.

20:21
Pavel wil geen rechter zijn in de functie van president. Vergeleken met Zeman is dit een aangename verfrissing.

20:21
Ik herinner u eraan dat we 20 minuten zonder ruzie zijn verstreken. Andrej Babiš wil reageren. Maar hij is nog steeds rustig.

20:22
Rey schakelt Okamura uit als minister van Onderwijs. Pavel legt uit dat als politici er extreme standpunten op nahouden (terugtrekking uit de NAVO), hij dat zou zien als een bedreiging voor de veiligheid van de Tsjechische Republiek en haar belangen. Maar de SPD ontkent niets.

20:23
Babiš: Ik denk dat de SPD geen extremistische partij is.

Hehe, Okamura's reactie op het debat over Novinky Babiš maakte hem bang en hij probeert het glad te strijken met de kiezers.

Ook hier gaat hij er niet vanuit dat de SPD de verkiezingen niet zou winnen.

20:24
25 minuten zonder ruzie, we vestigen elke minuut een nieuw record.

20:26
Babiš: Emanuel Macron is dicht bij mij!

Babiš: Ik help mensen!

Babiš: Ik zou ČEZ uitkopen.

De vraag was of hij met de regering om zou kunnen gaan. Volgens de meningen begrijp ik dat hij dat niet was.

Als je elke keer dat Babiš zijn clichés uitspreekt, ineenkrimpt, moet je helemaal genaaid zijn.

20:27
Babiš wil weer reageren!

Ik zou er maar op wijzen, doordat Rey hem laat reageren op Pavels woorden en hem volledig off-topic laat praten, dus Babiš verspilt weer twee keer zoveel tijd. In eerste ronde zat het hem dwars.

20:27
In de 27e minuut viel Babiš Pavel aan en herhaalde opnieuw dat hij een regeringskandidaat is. Hij begrijpt de economie niet, hij kent alleen het leger en hij kan het niet oplossen.

20:28
President Pavel zou premier Babiš de vorming van een nieuwe regering toevertrouwen als het de wil van het volk was.

20:30
Als Babiš president zou worden, zou hij Černochová bellen om de chef van de generale staf Řehka te vervangen, omdat hij dreigt met oorlog en mobilisatie.

Toen maakte Babiš een ongelooflijke wending en zei letterlijk: ik zou willen dat meneer Pavel de chef van de generale staf wordt, hij wil geen oorlog.

Wauw. Dit druist volledig in tegen de twee billboards van Babiš. Ik wil er alleen aan toevoegen dat Pavel niet langer de chef van de generale staf kan zijn. Omdat hij dat al was en hij is geen soldaat meer.

20:30
Zowel Pavel als Koranteng steunen Řehka.

20:30
Babiš beweert opnieuw dat hij Řehka in NÚKIB heeft gekregen.

20:31
Pavel wil de toekomst niet rooskleurig schilderen en wil mensen de waarheid vertellen. Babiš reageert weer.

ER MOET DIE OORLOG NIET ZIJN, en daarom kwam ik met de vredestop.

20:32
Pavel: De beste garantie voor vrede is geen top, maar een functionerende NAVO.

Babiš heeft daar geen probleem mee.

Door onrecht moesten twee wagens met homeopathische middelen omvallen.

20:33 uur
BABIŠ LIEGT WEER: Hij heeft het weer eens over het feit dat hij de rechtbank drie keer heeft gewonnen in Slowakije.

Nee, hij heeft niet gewonnen. Volgens het Grondwettelijk Hof in Slowakije is hij een estebák.

20:33
Babiš: Mevr. Bohdalová stond op de lijst van estebák en ze won die rechtszaak.

20:34
Babiš geeft Koranteng de schuld van hypothetische situaties.

20:35
Babiš denkt dat het inroepen van een motie van wantrouwen in de regering de enige optie is voor ANO-parlementsleden om over hun voorstellen te praten.

Nee dat is het niet. En als Babiš aan het werk ging, zou hij dat weten.

20:36
Pavel geeft een lezing over de Grondwet en de procedure voor het opzeggen van het vertrouwen in de regering. Rey kan hier ook niet van genieten.

20:37
Op deze manier is dit het absoluut saaiste debat tot nu toe. Maar dat komt alleen omdat Andrej Babiš tot nu toe slechts drie keer heeft gelogen. En dus maken ze geen ruzie.

20:38
Een ander probleem zijn de kosten. Ik neem aan dat Babiš zal vertellen hoe de kettingen het duurder maken en hij als fabrikant weer geld aan mensen zou geven, want hij heeft geen idee hoe inflatie werkt.

20:40
Rey Koranteng is momenteel verdiept in haar eigen vragen. Valorisatie van pensioenen wordt aangepakt.

20:40
Babiš: Deze regering houdt niet van gepensioneerden, ze namen die korting van hen af.

Aha.

20:41
Babiš werkt met winst uit inflatie. Er wordt gezegd dat de regering ze niet aan de mensen wil geven. Heeft iemand hem verteld dat door inflatie ook de uitgaven stijgen? En dat het elektriciteitsplafond ook niet gratis was?

20:42
Pavel pleit voor een grondige pensioenhervorming. Hij wil een alomvattend voorstel van de regering. Hij wijst erop dat overheden dit de afgelopen 10 jaar niet hebben geregeld. De regering van ANO en ČSSD had de hele tijd de leiding. Maar houd iemand verantwoordelijk die niet hier is.
20:42
Babiš beschuldigt Neruda ervan dat haar pensioenhervorming slechts een presidentiële campagne was.

20:43
Volgens Babiš werken de arbeidsbureaus niet. Hij haat mensen die niet aan het werk gaan.

Pavel zou de uitkeringen niet verlagen.

20:43
De kandidaten zijn het over vrijwel alles eens, de teleurstelling is zichtbaar bij Rey.

20:44
Pavel wijst erop dat de reserves van mensen op zijn na covid. Hier is een hint van een toekomstige botsing. Zal Babiš het hem kwalijk nemen dat hij het niet begrijpt?

20:45
Babiš: Onder onze regering zijn de besparingen met 900 miljard toegenomen en daar gaat het om!

Vervolgens vertelt hij over de EET-overheid, ČEZ en Europese fondsen.

Babiš beweert dat Pavel belastingen wil verhogen, maar dat heeft hij nu niet gezegd. Babiš werkt met een oudere verklaring. Nogmaals, ze beweren dat Petr Pavel huisjes duurder zal maken.

20:46
Pavel zou de belastingen op onroerendgoed verhogen en wees erop dat de onroerendgoedbelasting de laagste van Europa is.

20:47
Babiš vernietigde de automaten! Hij zou gokken belasten.

Vandaag waarschuwde hij zijn kiezers op Facebook echter om duizend kronen op hem in te zetten.

20:48
Babiš is het met Pavel eens dat de compensatie voor covid niet succesvol was. De casino's mochten niets krijgen, maar ze niets geven zou ongrondwettelijk zijn.

20:49
Babiš zegt dat hij goede betrekkingen had met Polen.

Bedoelt hij voordat hij zei dat hij hen binnen de NAVO niet zou helpen? Of voordat hij een massale campagne voerde tegen Pools eten en beweerde dat het "ongeschikt was om te eten"?

20:50
Babiš scheldt minister van Volksgezondheid Válek uit omdat hij incompetent is.

Maar het onderwerp is de verhoging/verlaging van de btw-tarieven.

Pavel wil het alomvattend oplossen. Rey debatteert met hem dat de burgers zullen betalen.

20:51
Andrej Babiš: Als iemand steelt, moet de staat hem straffen.

Wie ben je en wat deed je met Andrej Babis?

20:53
Gisteren had ik kritiek op het reclameblok op Prima, deze keer zou het goed voor ons zijn om een ketting te gooien. Naar de maatstaven van de campagne van dit jaar is het een academisch debat.

20:54
Ze praten over alternatieve straffen. Rey versnelt.

20:55
Niet-investeringssubsidies in de landbouw. Babiš haalt een Praags café tevoorschijn. Hij wil dat Tsjechië een aardappelgrootmacht wordt. Voedsel zelfvoorziening.

Maar zelfvoorziening op het gebied van voedsel zou een stijging van de prijzen betekenen. Het is in het belang van de landbouwbaronnen om de Tsjechische consument bij de nek te houden. Alles wat Babiš over dit onderwerp zegt, zou de grote producenten versterken ten koste van de kleine. Dit is tenslotte wat zijn regering deed tijdens haar regeerperiode.
(Pražská kavárna is een denigrerende term voor een vaag gedefinieerde groep intellectuelen uit de grote stad die publiekelijk actief zijn en geïnteresseerd zijn in politiek.)

20:56
Het aangrijpende verslag herinnert ons aan de historische momenten van ons land. Het jaar 1968 wordt aangesproken.

20:56
Tijdens de invasie van 1968 stoorde Babiš zich het meest aan het feit dat de trams niet reden.

20:57
Het rapport gaat verder in 1989. We hebben beide in het begin behandeld. Hun communistische verleden. Pavel bekeek de situatie. Voor Babiš dat was de hoop. Ik wijs er alleen op dat hij in Marokko was.

20:59
De oorlog in Joegoslavië wordt herdacht. Petr Pavel heeft dit persoonlijk meegemaakt, Andrej Babiš bewees dat hij geen idee had dat dit conflict bestond en dat het zich in Europa afspeelde.

21:00
In 1993 verzette Pavel zich tegen de opdeling van zijn militaire eenheid in Tsjechen en Slowaken, omdat ze samen in Joegoslavië werden ingezet. Andrej Babiš richtte samen met andere stb-leden Agrofert op.

21:01 uur
Andrej Babiš noemt de gebouwen van het World Trade Center, die in 2001 in New York werden verwoest, "tweeling". Meer hoef je niet te weten.

21:02 uur
Er wordt gewerkt aan de overstroming van 2002. Wat Babiš het meeste dwarszat, was dat Lovochemie onder water stond. Duizenden mensen verloren alles, maar wat hem het meeste stoorde, was dat zijn fabriek nat werd.

21:03
Zowel Babiš als Pavel willen gelijkwaardige verbintenissen tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Pavel is meer voorstander van euthanasie (gebaseerd op familie-ervaring), Babiš is ertegen en gelooft in een wonder. De wet zou hij een veto uitspreken.

21:03
Legalisatie van marihuana. Babiš wil het niet (alleen voor gezondheidsredenen). Pavel is immers vóór, gaf hij toe in het Lightning-debat voor de eerste ronde, dat je onlangs een slechte dag hebt gehad.

21:04
Babiš zegt dat hij premier was.

21:05
Pavel is voorstander van herstel van Oekraïne binnen zijn oorspronkelijke grenzen.

Babiš is het daarmee eens, opscheppend dat hij in Oekraïne was en de naam van president Zelensky bijna correct uitsprak.
21:06
Petr Pavel hoest! Zo bewijst hij de waarheid aan al zijn vrouwelijke fans die applaudisseerden voor zijn jas tijdens zijn ontmoeting op Staromák, maar ze waren geïrriteerd dat hij geen sjaal om zijn nek had. En hij hoest weer!

21:08
Zelenský, večtyři, Zjelenský, MacronmluísBaiden.

Rey daagde Babiš uit om over zijn vredestop te praten. Dit is een unieke situatie, tot nu toe hebben alle moderators geprobeerd dit gebrabbel te vermijden en met een goede reden. Ik begrijp deze stap niet.

21:08
Babiš gaf toe dat hij geen wereldleider is.

21:08
Babiš vergat dat hij niet met Martin Řezníček sprak, maar met Rey Koranteng en verweet hem de vragen die hij niet stelde.

21:09
Babiš zou de vredestop met Macron hebben besproken! Dit is de eerste keer dat hij specificeerde waar ze het over hadden. Babiš verliest zijn stem. Buiten droeg hij ook geen sjaal, en later zelfs geen muts, omdat Monica het niet leuk vindt hoe hij eruitziet daarmee.

21:10
Ze blijven maar praten over een absoluut zinloze top die nergens op slaat. Oekraïne heeft tanks nodig. Praat in plaats daarvan over dansen. Hoewel de Tsjechische president geen van beide zal regelen, zou het in ieder geval relevant zijn in relatie tot wat er in Oekraïne gebeurt.

21:11
Babiš en Erdogan hebben vier ogen. Een kort maar zeker gunstig oogheelkundig venster.

21:13
Babiš schept weer op over wie hij kent in Duitsland. Hij noemde de Duitse bondsdagvoorzitter Wolfgang Schäuble. Maar hij is niet meer! Het is Bärbel Bas, al anderhalf jaar. Babiš daarentegen zou iemand bellen die geen invloed heeft op de politiek van de buurstaat. In het laatste debat verwees hij op deze manier naar de voormalige premier van Estland.

21:14
Babiš heeft een fluitstem en geeft de schuld aan het gedrag van de Tsjechische Nationale Bank tot dan toe. voordat Zeman Babiš's vriend Aleš Michl daar installeerde.

21:15 uur
Babiš is tegen renteverhogingen.

Dat zegt hij niet omdat hij de grootste debiteur van Tsjechië is. Respectievelijk Agrofert, die (niet) van hem is en die gisteren 30 jaar vierde en 40 DUIZEND GEZINNEN INCLUSIEF KLEINE KINDEREN EN HONDEN INTEGREERT EN EEN PIJLER VAN DE ECONOMIE IS

21:16
Eerste gevecht, het duurde 75 minuten. Ze maken ruzie over de rente.

21:16
Babiš is weer enthousiast over het energieplafond. Maar dat is een mythe die x keer is ontkracht. Voordat ik dit schrijf, wordt ČEZ weer genationaliseerd.

21:17
Rey Koranteng modereert het debat praktisch niet, hij treedt op als tennistoeschouwer.

21:17
Babiš springt al in de toespraak van Pavel en zegt dat hij "verkeerd is geleerd".

Mensen die alcoholbingo spelen van Babiš de clichés van liegen zijn al onder tafel.

21:18
Babiš is alweer aan het "bidden". Hij vouwt zijn armen op zijn borst, heeft een hoge stem en verwijst naar Slowakije.

21:20
Academisch debat over de functies van de president. De president regeert niet, de president verenigt.

Pavel is het daarmee eens, hij is bereid om in gesprek te gaan met de regering en de oppositie, hij verwijst naar het zoeken naar compromissen binnen de NAVO. Volgens hem kwam Zeman niet dichterbij.

Babiš herhaalt opnieuw zijn mantra van 3 miljoen kiezers en hoopt dat Fiala plezier met hem zal hebben als president.

21:21
Babiš zou Fiala gratis adviseren.

Maar hij vergeet eraan toe te voegen dat advies van Babiš zelfs gratis duur is.

21:22
Koranteng en Pavel geven Babiš de schuld van de harde campagne.

Het is waar, antwoordt Babiš.

Wat? Erkent hij de fout, of heeft hij geen idee waar de vraag over gaat?

21:23
Ik begrijp het nu. Babiš begreep de vraag niet. Nu beweert hij milder te zijn geworden in de campagne. Aha.

21:23
Vraag: Wat zou hij zijn zoon vertellen als hij wilde gaan vechten in de oorlog van onze bondgenoten.

Babiš begreep er helemaal niets van, hij gilt gekwetst. Hij zou het zijn zoon verontschuldigen en hij kan het zich niet voorstellen.

21:24
Noch Koranteng noch Babiš begrepen de vraag. Het gaat niet over de derde wereldoorlog, maar over Tsjechische vrijwilligers die meevechten in Oekraïne.

21:24
Pavel zou trots zijn op zijn zoon omdat de man doet wat goed is.

21:25
Nu sta ik tegen de monitor te schreeuwen dat Babiš de vraag niet begrepen heeft en Koranteng laat hem complete onzin uitkramen over de derde wereldoorlog.

21:25 uur
Iedereen wil vrede. Ufff, dat was moeilijk.

21:27
Vraag: Moet het Westen wapens blijven leveren aan Oekraïne en moet Tsjechië daaraan deelnemen?

Pavel: Absoluut ja. Zonder wapens zou Oekraïne vallen en zou Rusland winnen.

Babiš: Opnieuw oorlog.

Vervolgens beantwoordde hij de vraag niet en herhaalde hij het woord vrede drie keer. Hij denkt echt dat hij kandidaat is voor Miss.

21:27
Wat is voor jou het belangrijkst?

Babiš: Mijn kinderen.

Hij is een ellendeling, ik zou hem willen herinneren aan zijn gedrag tegenover zijn oudste zoon.
21:28
De grootste ervaring?

Babiš: Geboorte van kinderen. Ik heb 4 kinderen.

Hij is zo'n ellendeling, ik zou hem nogmaals willen herinneren aan zijn gedrag jegens zijn oudste zoon, niet alleen in de rechtszaal!

21:28
Babiš liegt weer, hij zegt dat hij een paar boeken heeft gelezen. Bronnen dicht bij hem ontkennen dit al enkele jaren.

21:31 uur
Wat zou je niet willen dat je kinderen doen?

Babiš: Zodat ze eerlijk handelen en een gelukkig leven leiden.

Opnieuw luisterde hij niet naar de vraag en verraadde zijn onderbewustzijn hem.

21:31
Drie woorden over de vrouw:

Babiš: Heel sociaal, aardig, houdt van mensen, doet alles voor ze bij de stichting.

Opnieuw bewees Andrej Babiš dat hij niet tot drie kan tellen.

21:32
De First Ladies zijn in de studio!

21:32
Toekomstige first ladies krijgen het laatste woord.

21:34
Voor Eva Pavlová was de presidentiële campagne abnormaal. Hij zal zich zowel de spontane en positieve reacties als de negatieve campagne en persoonlijke aanvallen herinneren.

Monika Babišová is verscheurd. Ze ontmoette leuke mensen, maar ze vreesde ook voor haar leven en was verbaasd dat mensen niet met elkaar konden communiceren.

21:35
De first ladies begrijpen elkaar duidelijk. Ze lachen elkaar uit en knikken met hun hoofd. Ze zeggen dat ze veel praten achter de schermen. Beiden kijken uit naar zaterdagavond, beiden zullen koste wat het kost vieren.

21:35
Leuke en lieve Nova punt. Niemand anders dacht eraan om vrouwen aan het einde een stem te geven, en het verlevendigde het saaie debat van vandaag echt.

21:36
Eva Pavlová smeekt de burgers, om Tsjechië als ons gemeenschappelijk huis te zien.

'Mooi,' fluisterde Pavel in haar oor.

21:36
Monika Babišová herhaalt de slogans van Babiš uit de campagne en zegt dat ze hem niet hoeft voor te stellen, aangezien iedereen hem kent.

21:37
Babiš kuste Monika op de wang, ze klapte en ze lacht krampachtig.

21:37
Petr Pavel en zijn vrouw Eva houden elkaars hand vast. Monika Babišova friemelt, Andrej kijkt uit het zicht van iedereen in de kamer.

21:40 uur
Het debat eindigt, hiermee zijn de presidentiële optredens op tv van beide kandidaten voorbij. Het was een debat met bijna geen argumenten en met een zeer tamme Babiš en een normaal gesproken rustige Pavle. Het debat onthulde niet wie tot vandaag onbeslist was. Het brood werd al veel eerder gebroken in discussies en campagnes. Bedankt voor uw aandacht, u was, zoals altijd, een uitstekend publiek.


Bron reflex.cz.
Een uur voor de opening van de stembureaus hebben de presidentskandidaten Petr Pavel en Andrej Babiš elkaar voor het laatst ontmoet in een debat. Moderator Jan Pokorný nodigde hen uit in de verkiezingsstudio van de Tsjechische radio.
De debatten eindigden met de strijd op Rozhlas. Het Tsjechisch van Babiš is achteruitgegaan, Pavel is niet bang voor de toekomst.

Qua gevoel waren er vast wel honderd van die onderlinge duels. Eigenlijk iets minder. De ontmoeting tussen de presidentskandidaten Petr Pavel en Andrej Babiš is vandaag afgelopen. De laatste keer dat ze tegenover elkaar stonden was in de strijd om Rozhlas. Hun duel begon om 13.00 uur en culmineerde in de opening van de stembureaus.

13:03 uur
Ik hoor het op de radio. Dus of ik heb alleen het beeld of alleen het geluid. Babiš kijkt er naar uit dat het eindelijk voorbij is.

13:03
Babiš: Het lijkt alsof we op Karel IV stemmen.

Hij denkt dat hij koning wordt!

13:05
Het geluid werkt al met het beeld. Babiš heeft het over de "holocaust". Vandaag is het de verjaardag dat we de haat niet mogen laten voortduren.

Ik wil alleen toevoegen dat zijn campagneleider, Tunda Bartha, zei dat peilingen worden gevolgd. In een interview met Deník N sprak hij op dezelfde manier als de nazi's tijdens de processen van Neurenberg. Ze hadden geen schuld, ze volgden gewoon bevelen op. Ook het team van Babiš valt niets te verwijten. Ik weet het niet, dat interview was zo cynisch dat ik het nooit over de Holocaust zou hebben. Vooral toen Babiš over tegenstanders sprak als "fascisten en nazi's".

13:06
Babiš doet alsof hij op een fiets rijdt.

Dat heb ik letterlijk nog nooit gezien, en de auto laat zich binnen 10 meter tussen de camper en de vol vuur liggende Mercedes komen, die hij rijdt als niemand kijkt.

13:07
Babiš jaagt op kiezers onder de Vietnamezen. Hij heeft het over Vietnam. Ik heb geen idee waarom.

13:07
Babiš heeft nu toegegeven dat hij nog nooit in Vietnam is geweest.

Dus waarom praten hij erover?!

13:08
Babiš: Ik ben verschillende keren naar de kapper geweest in Sappa en alle Vietnamese mensen mogen mij daar. Voor honderd en ze zijn aangenaam.

13:08
Babiš is een racist. Hij zei letterlijk dat voornamelijk Vietnamezen verkopen in de dorpen. Waarom zijn er niet "van ons", vraagt hij zich af.

Wat straalt het uit?

13:09
Pokorný is nog steeds joviaal.

13:09
Babiš zou niet naar Taiwan gaan, hij vindt het jammer dat Škoda door de reis van Vystrčil in China einigde.

Maar dat is niet waar.

13:10
Pavel wijst erop dat we vanwege het gedrag van China in Hongkong China eraan moeten herinneren zich aan de gemaakte afspraken te houden. En zelfs met Taiwan.

13:11
Babiš zei eerst dat hij nooit naar Taiwan zou gaan. Maar toen herinnerde hij zich dat er hier eigenlijk genoeg investeringen zijn, dus opeens steunt hij Taiwan. Zelfverloochening in 20 seconden.

13:12
Petr Pavel: De enige kolář die iets te zeggen heeft over het kasteel, is de protokolář.

Het grappigste moment van de presidentiële campagne.

13:13
Babiš: De regering wordt geleid door Stanjura, die geen geld heeft.

Ik weet echt niet waarom en wat hij zegt.

13:13
Babiš ontslaat opnieuw stafchef generaal Řehka, hetzelfde als gisteren. Hij herhaalt nogmaals dat hij Pavel daar zou hebben voorgesteld in plaats van hem.

MAAR DAT WERKT NIET!

13:14
Pavel fronst er alleen maar naar, Pokorný verdoezelt joviaal wat Babiš zegt.

13:14
Babiš zegt weer dat we moeders bang maken!

De enige moeder die bang is, is de eerste vrouw van Babiš. En dat sinds hij naar Zwitserland reed om haar te zien nadat Slonková en Kubík haar hadden gevonden.

13:15
Babiš roept weer en wil reageren, Pokorný negeert het.

13:17
Pokorny vraagt of hij liever miljoenen burgers in de steek laat en naar het bos gaat.

Pavel zegt dat hij geen nieuwe partij zal beginnen en zich niet bij de partij zal aansluiten.

Babiš keert weer terug naar vrede. Hij heeft weer een andere rust gevonden!

13:17
Hij kon zich de naam van zijn ex niet herinneren. Russische president Medvedev.

13:18
Babiš heeft een hoge stem en zegt dat Noorwegen ook een vredestop heeft gehad. Hij weet niet wie het daar heeft georganiseerd, maar hij zou het toch gedaan hebben. Het staat niet in de kranten.

"Ze ondertekenden het en er was vrede", beweert Babiš. Ik weet niet of hij zag wat er in het Midden-Oosten gebeurde.

13:20
Pavel weerlegt dat hij geen top in Tsjechië zou willen. Maar op dit moment zijn daar geen voorwaarden voor.

Wat iedereen weet die kijkt naar wat er in Oekraïne gebeurt. Dagelijks vermoorden, martelen en verkrachten de Russen daar burgers, vrouwen en kinderen. Misschien kan Babiš de Oekraïners "kalmeren". Als de oorlog hem zo bang maakt.

13:21
Pokorny: wie wie zou bellen voor de vredestop.

Babiš beweert ineens dat het persoonlijk geregeld zou worden. Dus Macron zou Biden niet meer bellen, maar Babiš zou er heen vliegen. Omdat hij waarschijnlijk de jet heeft.

13:22
Babiš heeft net toegegeven dat Macron soms met iemand anders praat dan hij persoonlijk. Bijvoorbeeld met Fiala.

Hij blijft fantaseren over de top. Pavel voegt eraan toe hoe het echt werkt in de NAVO.

13:23
Ik zou willen dat beide heren ophouden met fantaseren over vrede. Duizend mensen sterven per dag in Oekraïne en Zelensky zei dat ze 500 tot 1000 tanks nodig hebben. Overtuig je vrienden om ze de tanks te sturen.

13:24
Babiš denkt dat de president meer invloed heeft dan de premier.

13:25
Pokorný komt erachter waar Babiš het met Macron over heeft gehad.

Babiš zegt alleen dat hij de belangrijkste politicus van Europa is. Maar hij zegt dit alleen om eraan toe te voegen dat Babiš daarom ook belangrijk is.

13:25
Babiš is weer aan het tellen hoeveel ogen Macron heeft.

13:26
Er wordt gewerkt aan de toekomst van de Tsjechische arbeidsmarkt.

Pavel denkt dat we in slaap zijn gevallen.

13:27
Petr Pavel houdt van Nederland. Hij zegt dat het komt door digitalisering en automatisering. Deze trends wil hij graag zetten in Tsjechië.

Ik denk dat het komt door het geklets...

13:29
Babiš houdt niet van adviseurs. Hij begrijpt niet waarom Tsjechië in de toekomst een miljoen banen zou moeten missen.

Het werkt met de laagste werkloosheid, maar dat is iets heel anders en een heel ander probleem. Babiš begrijpt geen nieuwe technologieën, spreekt de conclusies van een gerespecteerd analytisch bedrijf tegen en blijft de regering van Fiala haten.

13:29
Babiš wil meer tandartsen, ze zullen ervoor betalen.

13:29
Babiš brabbelt nu wat cijfers. Havlíček deed iets tegen 2035. Ik wil niet weten wat.

13:30
Babiš maakt van de kwestie van digitalisering en automatisering een aanklacht tegen de Green Deal (waarmee hij als premier instemde). Hij schreeuwt dat de kolen verder gaan.

13:30
Weer 40 duizend gezinnen.

13:31
Babiš: Neeneenee, kunstmatige intelligentie natuurlijk. In de geneeskunde. Wij steunen. Er waren vier grands in Europa en de Tsjechen kregen er twee.

Hij zei dit nu letterlijk. Dit is niet langer voor glossy, maar voor etymologische analyse.

13:33
Pavel rehabiliteert de Green Deal een beetje, maar tegelijkertijd wil hij het opnieuw evalueren op basis van de oorlog in Oekraïne, omdat het alles heeft veranderd. Hij gaat verder met praten over visioenen en de toekomst. Van een man die ouder is dan 60, is het fijn om te zien dat hij zich niet afsluit voor de toekomst en de uitdagingen die komen gaan. Babiš houdt zich alleen bezig met geld en dat is het fundamentele verschil tussen de twee.

13:34 uur
Pavel wijst er terecht op dat een miljoen banen niet gelijk staat aan een miljoen werklozen. Want er komen weer nieuwe plekken bij.

Babiš babbelt weer over wat hij in de EU heeft gewonnen. Hij houdt van de Polen.

13:35 uur
Babiš vreest dat iedereen die in de radiostudio zit, woonemissies gaat betalen.

13:35 uur
Babiš verwijt minister Hubáčková dat hij geen Engels kent.

Pavel wijst erop dat Schillerová dat ook niet doet.

Ik voeg eraan toe dat het Tsjechisch van Babiš steeds slechter wordt in de campagne...

13:37
Pokorný verwijt Babiš dat hij de concessievergoedingen van Rozhlas niet heeft verhoogd. Ik heb geen idee hoe ze daar terecht zijn gekomen.

Babiš zegt dat hij van de media houdt en geen commentaar wil geven.

13:37
Het onderwerp is het dichten van de kloof in de samenleving en ontvolking van de grensgebieden.

Natuurlijk regelde Babiš het.

13:38
Babiš voltooit een snelweg in Karlovy Vary. Volgens hem is de maand na november "rosinec"=dauw. Hij houdt van de regio Moravië-Silezië en de regio Ústecký, die zijn al geweldig.

13:39
Ik wil alleen toevoegen dat in de regio Moravië-Silezië noch de gouverneur (voor ANO) noch de burgemeester van Ostrava (voor ANO) op Babiš stemmen.

13:40
Het is leuk dat ze praten over scholen, huisvesting en gezondheidszorg.

Weet jij hoe de president dit kan regelen? Juist, helemaal niet...

13:40
Babiš vecht opnieuw tegen covid, dit keer met gouverneur Martin Kuba.

13:41
Mijn excuses aan iedereen, ik heb nu regelmatig uitgeschakeld bij Babiš en staarde in de ruimte.

Hij zei dat hij natuurlijk wel iets zou regelen.

13:42
Pavel belegde rondetafelgesprekken over regionale onderwerpen en confronteerde de ministers daar vervolgens mee.

Hij ziet zichzelf al als een koning!

13:43
Babiš zou middelbare scholen uit de regio's halen en onder de ministeries plaatsen.

Dat zou een goede chaos zijn.

13:45
Babiš: Deze man vergat atleten!

Ik herinner je er alleen maar aan dat tijdens het bewind van Petr Fiala de Tsjechische hockeyspelers na tien jaar brons brachten van het Wereldkampioenschap.

13:46
Babiš: Als Tom Krůz of Hery Potr naar me toe komt, hoe heet hij dan? Hejtcliff? Ik was bij hem. Ik ging met hem op de foto. Ik ben het hier vergeten.

Da's duidelijk dada. Er wordt gezegd dat mensen uit de cultuur allemaal op Pavel stemmen, maar Babiš gaf ze veel geld. Hij gaf ook aan Marhoul. Maar weinig. Alleen niet van hemzelf, zoals Pokorný opmerkt.

13:47
Pavel herinnert eraan dat de regering van Babiš vergat de covid-verliezen te compenseren van artiesten die nergens georganiseerd zijn. Pavel vergeet je niet.

13:48
Babiš heeft geen idee wie cultuur zou doen in het kasteel.

WANT HIJ IS HELEMAAL NIET GEÏNTERESSEERD IN CULTUUR.

13:49
Pavel heeft veel culturele aanhangers, dus hij zou waarschijnlijk geen probleem hebben om vol te raken. Hij zou de architect Pleskot naar het kasteel brengen. Ik herinner u eraan dat hij de architect is die Dolní Vítkovice tot leven heeft gewekt.

13:49
Pavel wil architectonisch gedurfder zijn. Hij vermeldt dat hij de Blob niet op Letná heeft gezet.

13:50
Pokorný vraagt naar hedendaagse Tsjechische schrijvers.

Babiš: Ze lachten me weer uit toen ik Gesprekken met TGM Karel Čapek zei. Maar ik heb de film gezien. Daar speelt Masaryk Hub. Ze lachen me nog steeds uit omdat ik de planeten niet ken.

Dit is een letterlijk transcript.

13:52
Babiš zou Pavel een aanbod doen als hij president was. Hij zou hem de minister van Defensie geven, zei hij.

MAAR DAT KAN HIJ NIET ALS PRESIDENT, DE PREMIER VORMT DE REGERING.

De nederige maakt het niet uit.

13:52
Petr Pavel leest Bárta en Čornej.

13:52
Babiš: Democratie is soms chaos.

13:54
Pavel herinnert zich hoe hij op de middelbare school van de actiescènes uit Remarqua hield, maar na twintig jaar daar vond hij nieuwe gezichtspunten. Pokorný traint hem vanuit de plot van Tří kamarádů.

13:55
Pokorný vraagt of de campagne van Babiš binnen de grenzen van de wet viel.

Babiš: We hebben het zeker geprobeerd.Het klopt, dat het reclamebord zal falen.

13:56
Petr Pavel: De campagne was in sommige gevallen op het randje, maar met goede advocaten zou je kunnen stellen dat het normaal was.

13:57
Ze kunnen onnauwkeurigheden corrigeren.

Pavel repareert het "Ministerie van Bouw".

Babiš vertelt over de presidentskandidaat Řezníček van ČT. Het verwijst naar de schending van het NAVO-verdrag. Hij lacht erom.

Maar ik herinner u eraan dat het de grootste internationale schande was van presidentiële campagnes.

13:57
Pokorný zegt dat hij een beetje een moderator is. Babiš vindt hem leuk.

13:58
Babiš: De Tsjechische televisie heeft de verkiezingen gewonnen met een coalitie van vijf. Maar Babiš vergeeft haar opnieuw.

13:58
Babiš: Lenka Zlámalová haat me zo erg. Ze is mijn voormalige werknemer. Dat is waarschijnlijk waarom.

13:59
Beide kandidaten staan klaar om hun kiezers op te roepen de verkiezingsuitslag te respecteren.

14:00
Babiš kantelt zelfs dit moment en brabbelt over het feit dat Pavel kandidaat is voor de regering en schermt met drie miljoen kiezers.

14:01
Het debat in het radiojournaal wordt beëindigd. Het is 14.00 uur en de stembussen gaan open. Ik dank u voor uw aandacht, u was, zoals altijd, een uitstekend publiek. Ga nu stemmen!

14:01
LOOP OM TE STEMMEN!

Ik schrijf het nog een keer en in hoofdletters. Bedankt.

14:01 uur
Tot slot: ERNSTIG LOOP OM TE STEMMEN.

Bron reflex.cz.
Miljoenen Tsjechen kiezen de vierde president van de onafhankelijke Tsjechische Republiek. Zaterdagmiddag wordt de winnaar bekend gemaakt.
De stembureaus, zijn open op vrijdag 27 januari van 14.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 28 januari van 08.00 tot 14.00 uur.

Van de eerste ronde twee weken geleden gingen Petr Pavel (35,40%) en Andrej Babiš (34,99%) door, terwijl de twee kandidaten minder dan 23 duizend stemmen van elkaar verwijderd waren.
De opkomst in de eerste ronde bedroeg 68,24 procent. Dat is beduidend meer dan vijf jaar geleden, toen 61,9 procent van de kiezers kwam.
De winnaar vervangt begin maart de vertrekkende president Miloš Zeman op het kasteel.
De eerste voorspelling wordt zaterdag rond half vier gedaan.
Tot nu toe heeft ongeveer de helft van de kiezers gestemd bij de presidentsverkiezingen in Tsjechië. Het was vaak meer dan vijf jaar geleden, en soms zelfs meer dan in de eerste ronde.
Het stemmen in de tweede ronde van de presidentsverkiezingen is vandaag ook begonnen op de Tsjechische ambassades in Europa. Er stonden vaak lange rijen al voordat de stembureaus opengingen.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
De huidige opkomst bij de kiezers bedraagt 69,35%.
De helft van het district geteld. Petr Pavel vergroot zijn voorsprong op zijn rivaal Andrej Babiš. Tot nu toe heeft 54,82% van de kiezers op hem gestemd.

Hoewel de resultaten nog steeds worden geteld, toonde de oorspronkelijke voorspelling van Seznam Zprávy aan dat de verhouding tussen Pavel en Babiš 58:42 procent van de stemmen zal zijn.
Bron seznamzpravy.cz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan