Prepensioen van het ABP

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo beste forumleden,

Is er hier iemand die zijn pensioen van het ABP krijgt? Die zou ik dan heel erg graag (eventueel via een persoonlijk bericht) een vraag willen stellen. Ik heb nu al 4 keer het ABP gebeld en ze sturen me van het kastje naar de muur.

Volgens mij is het zo dat het ABP op het pensioen de IB belasting inhoudt en via het CAK de verschuldigde premies voor de zorg (en dan x woonlandfactor) en de rest netto uitbetaalt. Dus geen inhouding van AOW premie, maar daarbij stopt dan ook de opbouw van je AOW.

Ik krijg dit niet bevestigd van het ABP, ze snappen mijn vraag niet of willen het niet snappen.

Iemand van jullie ervaringsdeskundige?
 
Hallo Feertje22, heb je al antwoord op de vraag? Ik ben voornemens om over 1,5 jaar met prepensioen te gaan. Ik krijg dan ook ABP pensioen. Wij hebben weliswaar een woning in Duitsland (in de buurt van jullie), maar ik denk dat voor Duitsland hetzelfde geldt.

Groet Bert
 
Hallo Bert,

Jazeker heb ik antwoord op bijna al mijn vragen. Zie ander topic

https://www.tsjechie.net/forum/threads/pensioen-uitkeringen-en-belasting-in-tsjechië.37329/

In het kort samengevat:

ABP pensioen Publiekrechtelijk --> belastbaar in NL, maar ook in CZ, waarbij je dan in CZ van de belasting datgene wat je in NL betaald hebt, mag aftrekken (in de praktijk heft NL meer dan CZ, dus daar krijg je geen aanslag meer over vanuit CZ).
ABP pensioen Privaatrechtelijk + AOW + evt. lijfrente >> belastbaar in CZ
 
Sorry allemaal, ik maak een zooitje met die berichten. Nou ja, ik ben al ongeveer 2 jaar met prepensioen, in het najaar AOW en pensioen. Ik woon inmiddels is Duitsland. Het bevalt mij trouwens prima als pensionado.
Groetjes allemaal,

Bert
 
Bovenaan