Prachtig Sumava

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi Tsjechië liefhebbers,

Hier even weer een kort verhaaltje van onze vakantie in mei in het Sumava gebied. Dit deel hadden we nog niet gehad en in mei waren we ook nog nooit geweest. In 2006 schreef ik dat we vanwege de vele regen een week eerder naar huis zijn gegaan en toen zouden we dit gedeelte nog doen. Nu hebben we dat dus gedaan. Het was weer prachtig. Ik voel me altijd direct thuis in Tsjechië. We verbleven in Pension Böhmerwald in Zelezna Ruda. Ik had van tevoren al wat info verzameld uiteraard en dat van de vele dameshuizen valt ook wel mee. Ik heb er geen 13 kunnen ontdekken maar dat is nou ook niet iets waar ik echt naar zou gaan zoeken. Enfin, wij hebben er in elk geval geen last van gehad of als storend ervaren. Het dorpje zelf vond ik overigens niet veel voorstellen maar het kan zijn dat het tijdens de wintersportperiode wat levendiger is. Het pension vond ik echt toppie, nette kamers, lekker eten en vriendelijke personeel.

We zijn een weekje geweest en besloten de 1e dag weer eens naar Karlovy Vary te gaan. Echt zo leuk daar. De 2e dag hebben we rondgetoerd, een kasteel/ruïne bezocht en gepicknickt langs een meertje, de 3e dag zijn we naar Cesky Krumlov geweest, ook al voor de tweede keer maar het blijft daar leuk. De 4e dag hebben we weer de omgeving bekenen en nog een ruïne bezocht (dat is nu eenmaal een liefhebberij van mij en ik moet elke vakantie minimaal 1 ruïne of kasteel hebben gezien:stout:).

Het weer zat ons ook mee, we hebben eigenlijk niet veel regen gehad. In mei is de natuur overigens veel mooier dan in de zomer, alles staat nog in bloei en de vele paardebloemvelden geven een mooie gele gloed over het landschap.

De omgeving in het Sumava is sowieso prachtig. Helaas hebben we niet meer die mooie wandeling kunnen maken bij de Spicak in de buurt, dat moet ik dus toch nog een keertje over doen.

Ik zal ook nog foto's plaatsen. O ja, wij hebben dit jaar de Garmin Nuvi Europe mee gehad, werkte echt prima in Tsjechië.

Dit was het even in het kort.
 
Zozo, zowel Karlovy Vary als Cesky Krumlov bezocht... Jullie hebben aardig wat kilometers gemaakt zeg... dan zullen jullie inderdaad wel blij geweest zijn met die Garmin...
 
met je garmin had je dan wel geluk, Jetje ... wij zijn in het natuurpark op de fietspaden terecht gekomen met onze tomtom.... die had het na een tijdje aanhoudend over "NAAMLOZE weg ".
Het buikje van mijn fabiaatje scheurde over de grond op sommige plaatsen... en de wegen waren nauwelijks breed genoeg. Van omkeren was geen sprake meer... Tenslotte belde de GSM en heette ons welkom in Austria !

Het was gelukkig een prachtweer, we hadden genoeg getankt, hadden nog wat eyten en drinken in de koffer en we hebben ondanks alles genoten van de prachtige langschappen...
 
moesti schreef:
wij zijn in het natuurpark op de fietspaden terecht gekomen met onze tomtom.... die had het na een tijdje aanhoudend over "NAAMLOZE weg ".
Het buikje van mijn fabiaatje scheurde over de grond op sommige plaatsen... en de wegen waren nauwelijks breed genoeg. Van omkeren was geen sprake meer...
Al eens een kaart-update overwogen? Of had je misschien "Kortste route" i.p.v. "Vermijd snelwegen" ingegeven? ;)
 
vermijd snelwegen ... ja, waarschijnlijk. stond dat toch ingeschakeld omdat we op zoek waren naar een huis en daarom altijd de kleine routes neem...

we waren in casu op zoek naar een huis in Pasecna en kwamen in sint Oswald bij Haslach uit....

Ik ben niet zo goed mee met al de moderne technologie...hat haartje voor CZ werd pas aangekocht. toch om een kaart date up gaan vragen in de winkel ?

(tomtom is en ONE XL EUROPE waarbij men aan de grens van kaartje moet wisselen. Dat lijkt me alles bij elkaar niet zo'n handig systeem....) Ik voel dat ik me dringend zal moeten gaan herscholen, niet ?
 
Bovenaan