Praagse kunstenaar Tomas Rosicka exposeert

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
B88708525Z.1_20170727141132_000G32KOADQ.1-0.jpg

Een werk van Tomas Rosicka
Expositie Tomas Rosicka in Mensingeweer

In molen Hollands Welvaart in Mensingeweer zal zondag 6 augustus om 14.00 uur een expositie geopend worden met schilderijen van Tomas Rosicka, een kunstenaar uit Praag.

Speciaal voor de gelegenheid zal de kunstenaar met familie aanwezig zijn. De vrijwilligers die de molen openstellen zijn opgetogen dat een kunstenaar die op dit moment ook in de stad Praag exposeert in het monument in Mensingeweer zijn werk komt laten zien.

Tom Rossi/Tomas Rosicka (1976) schildert vanaf zijn vroege jeugd en maakte toen reeds opmerkelijke werken. Zijn opleiding kreeg hij van de academisch gevormde schilders Jaroslav Klat en Boris Nosek. Hij werkt als decorateur en schildert in het merendeel van zijn vrije tijd. Dit resulteerde in tal van succesvolle exposities in Tsjechië.

Zijn onderwerp ontstaat uit een fascinatie voor energie. ‘Energie bevindt zich overal om ons heen en is de ziel van het universum. In de individuele waarneming manifesteert die zich aan ons. Energie is veelvormig en kan zowel positief als negatief van aard zijn. Ik laat dat wat ik waarneem op mij inwerken en transformeer dat vervolgens in mijn schilderijen. Door middel van de werking van de kleuren van het kleurenspectrum breng ik een beeld over op doek. Het ontstane werk laat zien hoe ik expressie geef aan energie’

De opening zal een extra feestelijk karakter hebben. Een ‘mystery guest’ zal onder meer zijn opwachting maken en er zal live muziek te beluisteren zijn van Inge Muntendam (viool) en Lotte van Velthoven (cello) .

De expositie is te bezichtigen tot en met eind oktober 2017 op de openingstijden van de molen op alle feest-, molen- en zondagen en monumentendag van 10.00 – 17.00 uur en op afspraak. www.molenmensingeweer.com

www.art-tom-rossi.cz

Bron: noorderkrant.nl
 
Bovenaan