Praagse beurs na 10 jaar terug op beginniveau

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

De index van de Praagse beurs, de PX50, is in april 1994 gestart met 1000 punten. Na een zware val tot zo'n 400 punten in zomer 1995, is de index vandaag voor 't eerst weer teruggekomen op die 1000 punten.
Analisten schrijven dit toe aan de toevloed van buitenlandse investeerders sinds toetreding tot de EU en aan de lage dollar.
iDnes
bron:
 
Bartiku schreef:
Na een zware val tot zo'n 400 punten in zomer 1995, is de index vandaag voor 't eerst weer teruggekomen op die 1000 punten.
Op zich een mooie prestatie.

Echter, wie 10 jaar geleden in de AEX-index (NL-index) had belegd, had in de zelfde periode 85% rendement kunnen behalen.

De AEX-index stond 10 jaar geleden op 182 punten, en vandaag staat die op 342 punten.
 
Klopt dat het een mooie prestatie is.
In 1994, vlak na het gigantische volkskapitalisme-experiment genaamd Kuponova Privatizace was er nog geen goede marktwerking: er was onvoldoende (goede) informatie beschikbaar over de bedrijven, te weinig instanties/beleggers konden goed met informatie omgaan. De beurs was hierdoor blijkbaar overgewaardeerd.

even een anekdote: ik heb in 1993 bij de toenmalige Investicni Banka, waar ik stage liep, een uitgewerkt voorstel gedaan om een index te introduceren op de Praagse effectenmarkt. Daar zag men toen geen heil in; teveel gedoe. Als ze 't wel hadden gedaan, en 't was gelukt om als 'leading' index bekend te worden, had je iedere dag op 't nieuws gehoord over de 'IB50' index. Wat een naamsbekendheid moet je dan krijgen! Maar ja, I(P)B ging kopje onder, is nu onderdeel van de CSOB, dat weer door de Belgen is overgenomen...
 
Volkskapitalisme-experiment, dat ken ik nog wel. Velen hebben een paar aandelen gekregen van grote bedrijven.
Weinig mensen hebben ze gehouden, meeste hebben het juist in 1995 van de hand gedaan. Wie toen kocht, die is binnen.
 
Wat was buiten die 1000 punten van het begin, en afgelopen week de hoogste stand?

Is ie ooit wel eens in de buurt gekomen van die 1000 punten? (bv eind jaren 90)
Wanneer was het dieptepunt? (bv na september 2001)
 
Bovenaan