Praag: vraagjes en tips

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag forum.

Het was een tijdje geleden dat wij wintersporten in Tsjechie (en ook zomervakantie).
Maar nu gaan we voor het eerst naar Praag met onze kinderen inmiddels 14 en 17.

We vliegen (omdat de kids dat geweldig vinden). We gaan in de meivakantie, een hele week.

We verblijven in http://www.apartmentmalastranapetrinska.com aan de Petřínská 18.
Kent iemand dit appartement? De ligging schijnt goed te zijn.

Ik heb een paar vraagjes waarvan ik hoop dat jullie antwoord hebben.

1. We komen pas om 8 uur 's avonds aan op het vliegveld van Praag. Bij ons appartement wordt verwacht dat we contant afrekenen. Is er op het vliegveld een wisselmogelijkheid 's avonds?
2. Moeten we vooraf een bedrag afspreken met een taxi-chauffeur voor vervoer of werken de meters zoals ze zouden moeten werken.
3. Omdat we geen auto bij ons hebben gaan we veel lopen of met openbaar vervoer. Welke openbaar vervoer kaart kunnen we het beste kopen (en waar koop je die?). Is de Praag-card een aanrader of juist niet.
4. Welke restaurantjes kunnen jullie aanbevelen?
5. Contant geld wisselen in Praag: waar krijg je de beste koers?

Bedankt alvast voor het antwoorden.

En natuurlijk tips voor ons verblijf in Praag worden zeer gewaardeerd.

We hebben er superveel zin in en het komt nu snel dichterbij :-)
 

dennuzzz

Donateur
1. Gewoon pinnen op luchthaven, kies "without conversion" op automaat.
2. Ik vraag om een schatting maar aaa op luchthaven zou gewoon goed moeten zijn. Vastgestelde prijzen reken op 600 a 700 naar centrum.
3. Op luchthaven kun je ov kaart kopen. Ook bij grotere metrohaltes.
4. Welke niet...
5. Nergens beter dan uw eigen bank via de atm...nogmaals, kies without conversion.
 
Inzake de taxi: ik heb hier hele goede ervaringen mee: www.praagluchthaven.nl

Deze raad ik ook altijd aan bij vrienden/kennissen die een trip naar Praag doen, krijg alleen maar positieve verhalen terug.
De prijs staat vast, de chauffeur wacht je in de aankomsthal op met een bordje waarop je naam staat.
In geval van vertraging staan ze er ook nog, want ze weten het vluchtnummer.

Een prima optie dus als je het openbaar vervoer in Praag (nog) niet goed kent.
Ik heb zelf overigens geen negatieve ervaringen met AAA, maar spreekt zelf voldoende Tsjechisch om niet meteen als toerist over te komen.
 
gewoon de bus nemen die voor de deur staan op het vliegveld (naast de taxi's).

119 gaat naar de groene metrolijn, is ritje van 10 minuten. Dan even 3 of 4 haltes met metro en bij hradcanska overstappen op de tram 20, zie je gelijk wat van de stad en het kasteel (rij je langs).

Kaartjes kun je kopen op vliegveld (speciaal kiosk voor vervoerstickets). 32 czk dus ongeveer 1.20 euro per persoon.

www.dpp.cz is website voor openbaar vervoer.
www.mapy.cz is plattegrond met allerlei extra dingetjes.
 

kuurgast

Donateur
Als je op mapy kijkt, zie je dat naast de deur appartement een flappentapper zit. ;)
Bij aankomst staat een hele rij geldautomaten in de aankomsthal zodra je door de douane bent.
Veiligste is gewoon pinnen, laat je niet oplichten door contant geld te wisselen in de stad!
Op mapy zie je ook de restaurantjes aangegeven staan met daarbij de websites, bekijk die even voor een indruk.
Boven jullie adres zijn die duurder en naar onderen kom je buiten het toeristendeel en dan goedkoper.
Zie ook Obchodní centrum/winkelcentrum Nový Smíchov voor eettentjes die de jongeren zullen waarderen, is 15 minuten lopen.
@Johannes: goede tip en heel duidelijk, ook de prijzen naar andere plaatsen in Tsjechië. :toppie:
 
Dank je allemaal.
Nog 1 vraagje. Het schijnt ook nog verschil te maken bij welke banken je pint. Klopt dat?

Oh ja.
Raden jullie de Praag-card wel of niet aan?
In Berlijn hebben we destijds wel een Berlijn-card genomen omdat dat wel goedkoper was. In Rome niet, daar waren we goedkoper uit met losse metro-dagkaarten en entree. Maar hoe zit dat met de Praag-card?
 
Wij verblijven altijd in hotel Roma aan de Ujezd, bij jullie om de hoek. Voor de deur daar vertrekken er trams naar de Narodni Trida (begin binnenstad en Wenceclausplein) en ook naar de boveningang van de Burcht en het Malostranskaplein, echt een ideale locatie.

Als je vlak voor hotel Roma het straatje Ricni in gaat en dat uitloopt tot aan de Moldau, kun je via het Kampapark prachtig naar de Karelsbrug lopen. Op de Vitezna zitten verschillende Vietnamese supermarktjes, onze dochter van 9 ging daar gerust alleen wat boodschapjes doen.

De Praag card hebben we nooit gebruikt, wij namen altijd een weekkaart voor het OV, behalve de laatste keer, toen hadden we ons zoontje van 3 maanden bij ons en hebben we bijna alles gelopen ivm kinderwagen. Dat is vanaf daar ook goed te doen overigens.
Wat voor kinderen van die leeftijd wel leuk is, is het geesten en legendenmuseum, vlak bij de Karelsbrug:
www.muzeumpovesti.cz

Ook met de kabelbaan naar de top vd Petrin is leuk, en dan de toren op klimmen en wandelend weer door het Strahovpark richting de Burcht.
Als ze van treinen houden is dit misschien wel leuk, vlak bij metrostation Andel: www.kralovstvi-zeleznic.cz
 

dennuzzz

Donateur
Als je geen 100.000.000 euro pint maakt de bank m.i. niet zoveel uit. Belangrijk is, zoals ik reeds aangaf, te pinnen in kronen...
Praagcard is lastig in te schatten. Jij weet waar je naartoe wilt, wij niet.... Een rekensom kun je zelf dus het beste maken...;)
 
Bovenaan