Praag begint met metrolijn D

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Praag heeft de start van de bouw van het eerste deel van metro D goedgekeurd.

De gemeenteraad van Praag heeft de aanleg van metrolijn D in het traject Pankrác - Nové Dvory goedgekeurd. Tot nu toe is er een schatting dat het 52 miljard kronen zal gaan kosten, maar de exacte datum van de start van de bouw is nog niet duidelijk.
De stad kondigde aan dat het goedgekeurde document "een belangrijke voorwaarde zal zijn voor het verkrijgen van financiering uit Europese fondsen of het verkrijgen van een lening van de Europese Investeringsbank".

Zal dit project net zo gaan zoals de Blanka-tunnel?
Bovendien is het bedrag van 52 miljard kronen mogelijk niet definitief. Dit is slechts een schatting, de exacte prijs is pas bekend nadat de aanbesteding is afgerond.
Het is echter nog een lange weg te gaan. De bouw wordt geblokkeerd door een vereniging genaamd Pankrác Society, die de gemeente beschuldigde van vooringenomenheid.
Ook het geschil met Eurovia, die bij de Europese Commissie klaagt over de oneerlijke voorwaarden van de openbare aanbesteding, moet nog worden opgelost. Volgens Eurovia is het contract op maat gemaakt voor de concurrentie - Metrostav en andere gerelateerde bedrijven die in het verleden al ervaring hebben met het graven van de metro.

Opmerkelijk is dat Metrostav niet eens mag meedingen in de aanbesteding ivm nog lopende rechtszaken omtrent tunnel Blanka.
De rechtbank verbood het grootste bouwbedrijf in Tsjechië om in de toekomst deel te nemen aan openbare aanbestedingen vanwege steekpenningen.
Er is dus een mogelijkheid dat Metrostav zijn bedrijf Subterra zal inzetten in de competitie op lijn D.

Naast klachten over de voorwaarden van de aanbestedingsprocedure, zal het transportbedrijf DPP ook problemen op met het verkrijgen van bouwvergunningen moeten oplossen.

Metrolijn D wordt 10,6 km lang met in totaal 10 stations.
Bronnen oa dpp.cz + seznamzpravy.cz + zdopravy.cz.

De bouw zal wel veel langer duren en de prijs zal ook wel verdubbelen in die tijd.
Over "tunnel Blanka" staat genoeg op het forum.
 
Als niet-inwoner van Praha zou ik zeggen dat het lijnstuk van Náměsti Republiky naar Pankrác vrijwel overbodig is. Lijn C is er grotendeels evenwijdig aan. Kan iemand me uitleggen waarom het wél van belang is dat gedeelte te bouwen?
 
De goedkeuring van de gemeente nu betreft de aanleg van het deel Pankrác - Nové Dvory.
Kan iemand me uitleggen waarom het wél van belang is dat gedeelte te bouwen?
Kennelijk is dit een nieuw stuk. Het deel ervoor ligt er mogelijk al. De lijn wordt m.i. steeds verder uitgebreid en splitst weer ná Nové Dvory.

Hierbij nog wat aanvullende informatie:
 
Bovenaan