Praag al zo gezien?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Dan is hier ook het bijpassende artikel in Novinky.cz.

Overigens interessant artikel, goed beschreven, hoe deze panorama-foto tot stand is gekomen, heb nu geen tijd voor de vertaling.
De resolutie is 192 000 x 96 000 !! (Snímek má rozlišení 192 000 x 96 000 obrazových bodů), is geen video, maar aan elkaar geplakte panorama-foto's (deze stitch funktie op jouw toestel al geprobeerd?). Top-technologie, dat wel, maar heel veel handarbeid. Heel knap.
 

Freddy2005

† In Memoriam
...heb nu geen tijd voor de vertaling.
De resolutie is 192 000 x 96 000 !! ...

Ik doe maar een poging, hoe de foto tot stand kwam staat overigens op de website.

Dit is een super hoge resolutie foto. Gebruik uw muis om in te zoomen en je ziet een verbazingwekkende mate van details.

Dit beeld is op dit moment (vanaf 12/2009) de grootste sferische panoramafoto ter wereld. Het is 192.000 pixels breed en 96.000 pixels hoog. Dat is 18,4 miljard pixels, of 18,4 gigapixels! Als het gedrukt, wordt deze 16 meter (53 feet) lang op regelmatige fotografische kwaliteit (300dpi). Het is gemaakt begin oktober 2009 vanaf de top van de Zizkov TV-toren in Praag, Tsjechië in samenwerking met het gemeentehuis van Praag 3.

Een digitale SLR-camera, Canon 5d mark II, en een 70-200mm lens, op de 200mm werden gebruikt. De camera was gemonteerd op een robot apparaat waarmee de camera draaide in kleine, precieze stappen in elke richting. Alles samen werden honderden foto's, 40 gigabyte aan beelden, geschoten. Deze beelden werden vervolgens aan elkaar geplakt met behulp van PTGui. De resulterende panorama werd gecorrigeerd voor kleur, contrast, scherpte, enz. in Photoshop.

Daarna werd het beeld gesneden in verschillende "Tegels" en ge-upload naar onze server. Wanneer u de afbeelding online bekijkt, dan laadt u slechts een paar van deze "Tegels" in één keer.

Tussen het laden van de oorspronkelijke ruwe-bestanden in de computer, en het "gestikte" panorama, duurde het ongeveer een week. Het duurde 3 extra weken om het beeld te verfijnen.


Ik gebruikte een vier jaar oude Windows-pc met twee single-core 3-GHz Xeon-processors en 8 GB RAM. Na een week van frustratie, kocht ik ook een SSD, die bijgedragen heeft tot een versnelling van sommige taken. Als ik dit beeld weer zou maken, zou ik een nieuwe computer kopen.

Het uiteindelijke beeld bestaat als een 120 gigabyte groot photoshop (PSB) bestand. Het kan niet bestaan als een TIFF of JPEG-bestand vanwege hun grootte beperkingen. Het panorama online bestaat als een paar honderdduizend kleine tegels (in JPEG formaat), en zij nemen ongeveer 1 gigabyte aan schijfruimte in beslag.

 
Bovenaan