Postcodes en telefoonnummers?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
Wie weet hoe het systeem van postcodes en telefoonnummers in Tsjechië (en event. Slowakije) in elkaar zit?
confused.gif


Ik verzamel allerlei folders van Tsjechië (en in mindere mate van Slowakije).
Nu ben ik bezig om mijn archief (ruim 3 meter folders) te ordenen en wil alles per regio opbergen in mappen.
Maar ik weet helaas niet waar alle plaatsen liggen, en om dit nu allemaal op te zoeken in een atlas is erg bewerkelijk.

Kan iemand mij vertellen of er een systeem is in de postcodes en/of telefoon-netnummers, zodat je snel kan zien waar een plaats ongeveer ligt.

Ook tips om een opbergsysteem op te zetten zijn uiteraard van harte welkom.

Alvast bedankt

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Utopenec, bedankt voor je berichtje.

Maar wat ik bedoel is eigenlijk:
Kan je bijvoorbeeld aan de eerste cijfers van een postcode zien in welke Okres een plaats ligt?
Bijv. Pelhrimov heeft 39601 als postcode, kan je zeggen 39 is Okres Pelhrimov??? of zit ik er helemaal naast?

Hetzelfde wil ik ook graag weten voor de netnummers in Tsjechië.
Hier in NL is het bijvoorb. zo dat 010=Rotterdam 020=Amsterdam

Dus: zit er een logica in de opbouw van de postcodes en netnummers? En zo ja, wat is die logica?
confused.gif


Jeanne
 
Re: postcodes en telefoonnummers....

Als je de website bekijkt kun je bijv. bij Okres Pelhrimov selecteren en zie je dat alles begint met 39, of als je bij PSC 39 invult krijg je dezelfde resultaten. En de eerste 2 getalen van het PSC zijn de regio (okres).Wat betreft telefoonnummers, ken ik er een paar uit mijn hoofd maar weet niet precies waar de regios beginnen en ophouden:
5- Brno e.o.
2- Praha
3- west-Tsjechie

Is dit voldoende logica?
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Ik wil eigenlijk "omgekeerd" kunnen zoeken,
Ik wil dus niet de postcodes bij de plaatsnamen zoeken, maar juist de kraj (of okres) bij een postcode of een netnummer zoeken.

Dus wat ik eigenlijk wil weten is:
Hoe kan ik eenvoudig aan de hand van de eerste cijfers van een postcode (of netnummer) te weten komen in welke Kraj of Okres de plaats ligt?
Op de meeste folders staat dus wel een telefoonnummer en/of postcode met plaatsnaam.
Maar het zijn teveel folders (een duizendtal) om steeds uit te zoeken in een gedetailleerde atlas waar een plaatjse ligt, zodat ik alles in een juiste map op kan bergen.

Ik weet ook dat Tsjechië 14 Kraj's heeft en dat elke Kraj weer onderverdeeld is in Okres.

Hieronder een lijstje met de verschillende kraj's:
Jihočeský kraj
Jihomoravský kraj
Karlovarský kraj
Kraj vysočina
Králové-Hradecký kraj
Liberecký kraj
Moravsko-Slezký kraj
Olomoucký kraj
Pardubický kraj
Plzeňský kraj
Praha
Stredočeský kraj
Ústecký kraj
Zlínský kraj


Inderdaad aan de hand van de telefoonnummers kom ik ook al weer een klein stukje verder.
2- Praha
3- west-Tsjechie
5- Brno e.o.
 
Re: postcodes en telefoonnummers....

Volgens kan dit alleen via de plaatsnaam gaan lukken. Op de psc site: typ bijvoorbeeld pelhrimov in bij het vakje Obec, in de resultaten krijg je dan ook de Okres te zien, maar niet de kráj. Of via http://mesta.obce.cz/ heb je een overzicht van alle kráj-en, okresy en obci. Hier kun je ook op de plaatsnaam zoeken, het resultaat is met een kaartje. Hierbij staat ook het net nummer (telnr. van de obce). Tip, zet de zoekfunctie op obec(bez diakrity). Het zal wat puzzelen en zoeken worden, maar daardoor laat een archivaris zich niet uit de weg slaan, toch? En komt het resultaat online beschikbaar? succes
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

www.psc.cz
Als je de website bekijkt kun je bijv. bij Okres Pelhrimov selecteren en zie je dat alles begint met 39,
of als je bij PSC 39 invult krijg je dezelfde resultaten. En de eerste 2 getalen van het PSC zijn de regio (okres).

Utopenec, ik had in eerste instantie je berichtje niet goed gelezen, maar nu snap ik het helemaal.
Als ik de eerste 2 cijfers (of meer) van een postcode intyp in de linker kolom bij PSČ en ik klik daarna op de knop Vyhledat, dan krijg ik een lijst te zien met: Obec (= gemeente) - Okres (= district/ regio) - posta - PSČ (postcode)

Nu nog even uitzoeken welke Okres in welke Kraj (= gewest / provincie) ligt, maar daar ben ik al mee bezig om dat uit te werken. Zodra ik dat heb, dan plaats ik dat ook wel even hier, want ik neem aan dat er wel meer geinteresseerden zijn.

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Tsjechië is onderverdeeld in 14 Kraj’s en elke kraj ( = gewest / provincie) is weer onderverdeeld in Okres (= district / regio)

Jihočeský kraj
České Budějovice
Český Krumlov
Jindřichův Hradec
Pelhřimov
Písek
Prachatice
Strakonice
Tábor

Jihomoravský kraj
Blansko
Břeclav
Brno-město
Brno-venkov
Hodonín
Vyškov
Znojmo

Karlovarský kraj
Cheb
Karlovy Vary
Sokolov

Vysočina
Havlíčkův Brod
Jihlava
Třebíč
Žďár nad Sázavou

Králové-Hradecký kraj
Hradec Králové
Jičín
Náchod
Rychnov nad Kněžnou
Trutnov

Liberecký kraj
Česká Lípa
Jablonec nad Nisou
Liberec
Semily

Moravsko-Slezký kraj
Bruntál
Frýdek-Místek
Karviná
Nový Jičín
Opava
Ostrava

Olomoucký kraj
Jeseník
Olomouc
Přerov
Prostějov
Šumperk

Pardubický kraj
Chrudim
Pardubice
Svitavy
Ústí nad Orlicí

Plzeňský kraj
Domažlice
Klatovy
Plzeň-jih
Plzeň-město
Plzeň-sever
Rokycany
Tachov

Praha
Praha hl.m.

Stredočeský kraj
Benešov
Beroun
Kladno
Kolín
Kutná Hora
Mělník
Mladá Boleslav
Nymburk
Praha-východ
Praha-západ
Příbram
Rakovník

Ústecký kraj
Chomutov
Děčín
Litoměřice
Louny
Most
Teplice
Ústí nad Labem

Zlínský kraj
Kroměříž
Uherské Hradiště
Vsetín
Zlín
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Utopenec, nogmaals bedankt, ook voor dit adres http://mesta.obce.cz/.
Onze berichtjes hebben elkaar gekruist.
Ik ben al weer een stuk verder en heb een lijstje gemaakt.
Ik probeer nog het kaartje bij te voegen, maar of dat lukt weet ik niet.

Jeanne
 

Bijlagen

  • 49843-naamloos.bmp
    23,8 KB · Bekeken: 12
Re: postcodes en telefoonnummers....

Het is nu niet meer zo. Het is volgens mij vorig jaar veranderd. Nu hebben wij wel provincies (kraj), maar districten (okres) bestaan niet meer.

Elke kraj is onderverdeeld in heel veel kleinere gebieden. Ik weet niet hoe het in het Nederlands te vertalen - in het Tsjechisch is het "obec s rozšířenou působností".
 
Re: postcodes en telefoonnummers....

Obecní úřady s rozšířenou působností
Hlavní město Praha
Praha

Středočeský kraj
Benešov Beroun Brandýs nad Labem - Stará Boleslav Čáslav Černošice Český Brod Dobříš Hořovice Kladno Kolín Kralupy nad Vltavou Kutná Hora Lysá nd Labem Mělník Mladá Boleslav Mnichovo Hradiště Neratovice Nymburk Poděbrady Příbram Rakovník Říčany Sedlčany Slaný Vlašim Votice

Jihočeský kraj
Blatná České Budějovice Český Krumlov Dačice Jindřichův Hradec Kaplice Milevsko Písek Prachatice Slavonice Soběslav Strakonice Tábor Trhové Sviny Třeboň Týn nad Vltavou Vimperk Vodňany

Plzeňský kraj
Blovice Domažlice Horažďovice Horšovský Týn Klatovy Kralovice Nepomuk Nýřany Plzeň Přeštice Rokycany Stod Stříbro Sušice Tachov

Karlovarský kraj
Aš Cheb Karlovy Vary Kraslice Loket Mariánské Lázně
Ostrov Sokolov

Ústecký kraj
Bílina Děčín Chomutov Kadaň Kroměříž Litoměřice Litvínov Louny Lovosice Most Podbořany Roudnice nad Labem Rumburk Teplice Ústí nad Labem Úštěk Varnsdorf Žatec

Liberecký kraj
Česká Lípa Frýdlant Jablonec nad Nisou Jilemnice Liberec Nový Bor Semily Tanvald Turnov Železný Brod

Královéhradecký kraj
Broumov Dobruška Dvůr Králové nad Labem Hořice Hradec Králové Jaroměř Jičín Kostelec nad Orlicí Náchod
Nová Paka Nové Město nad Metují Nový Bydžov Rychnov nad Kněžnou Trutnov Vrchlabí

Pardubický kraj
Česká Třebová Hlinsko Holice Chrudim Králíky Lanškroun Litomyšl Moravská Třebová Pardubice Polička Přelouč Svitavy Ústí nad Orlicí Vysoké Mýto Žamberk

Kraj Vysočina
Bystřice nad Pernštejnem Havlíčkův Brod Humpolec Chotěboř Jihlava Moravské Budějovice Náměšť nad Oslavou
Nové Město na Moravě Pacov Pelhřimov Světlá nad Sázavou Telč Třebíč Velké Meziříčí Žďár nad Sázavou

Jihomoravský kraj
Blansko Boskovice Brno Břeclav Bučovice Hodonín Hustopeče Ivančice Kuřim Kyjov Mikulov Moravský Krumlov
Pohořelice Rosice Slavkov u Brna Šlapanice Tišnov Veselí nad Moravou Vyškov Znojmo Židlochovice

Olomoucký kraj
Hranice Jeseník Konice Lipník nad Bečvou Litovel Mohelnice Olomouc Prostějov Přerov Šternberk Šumperk Uničov Zábřeh

Zlínský kraj
Bystřice pod Hostýnem Holešov Kroměříž Luhačovice Otrokovice Rožnov pod Radhoštěm Uherské Hradiště Uherský Brod Valašské Klobouky Valašské Meziříčí Vizovice Vsetín Zlín

Moravskoslezský kraj
Bílovec Bohumín Bruntál Český Těšín Frenštát pod Radhoštěm Frýdek - Místek Frýdlant nad Ostravicí Havířov Hlučín
Jablunkov Karviná Kopřivnice Kravaře Krnov Nový Jičín Odry Opava Orlová Ostrava Příbor Rýmařov Třinec Vítkov
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Hallo Aja,

Bedankt voor je berichtje.
smiley20.gif

Ik ben vandaag al begonnen met mijn archief te reorganiseren.
Als ik zoek op postcodes of plaatsnaam op www.psc.cz dan geeft deze site toch Okres aan.
Ik heb o.a. 14 mappen gemaakt, voor elke kraj een map.
Daar heb ik weer een onderverdeling in gemaakt aan de hand van de districten die deze website aangeeft.
Maar ik hou ook jouw lijstje erbij, eventueel weer als extra onderverdeling in mijn ordner.
Daarnaast heb ik ook specifieke mappen gemaakt voor o.a. algemene informatie, Tsjechische kuuroorden, campings, routekaarten etc.
Voor mijn Tsjechië-ordners gebruik ik nu een bepaalde kleur mappen.
Voor mijn mappen met andere landen informatie gebruik ik andere kleuren en voor elk land een andere kleur sticker op de rug van de map.
Ik hoop dat ik op deze manier mijn verzamelde informatie in de toekomst wat beter kan gebruiken, want nu lag alles maar in dozen en was er niets terug te vinden.

Groetjes

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Hallo Andrea,

Ik heb al een groot deel gedaan met die website en het werkt goed als ik de postcode intoets.
Bij zeker 95 % heb ik de 'okres' kunnen vinden met de postcodes die ik intoetste. Dit is voor mij voldoende. (En mijn Tsjechisch is helaas niet zo goed dat ik uit die andere, officiele website kom)

Het voordeel nu was dat ik deze mappen ooit al eens globaal gesorteerd had.
Nu de rest nog uit de diverse dozen. Dat is heel wat meer werk.

Andrea, weet jij toevallig of er een bepaald systeem zit in de postcode's?
En weet jij toevallig ook hoe het zit met telefoon netnummers in Tsjechië?

groetjes

Jeanne
 
Re: postcodes en telefoonnummers....

Natuurlijk zit er ook een systeem in de netnummers in CR.
Zelfde als met de postcodes.

Let er wel op dat de netnummers een aantal jaar geleden zijn veranderd, dus als je oude folders hebt staat daar nog het oude op.

Groeten Erik.
 
Re: postcodes en telefoonnummers....

Hier heb je vast wel wat aan hey:

KLIK HIER

Officiele site en meteen de juiste pagina voor je...
Ken je opt nummer klikken en dan zie je welke plaatsen hierbij horen, of je ziet meteen waar het ligt.

Moet lukken toch?

Groeten Erik
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Erik, te gek joh, hardstikke tof.
smiley20.gif
smiley20.gif
smiley20.gif
smiley20.gif

Dit is net wat er nog aan ontbrak. Ik ga morgen weer verder met de rest uitzoeken en opbergen.
(Alleen, de logica van de Tsjechische postcodes, daar ben ik nog niet uit.)

Weet je toevallig ook of er zo'n overzicht van Slowakije bestaat voor de telefoon?
De postcode-opzoeksite heb ik al gevonden: www.posta.sk/

Nogmaals bedankt

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: postcodes en telefoonnummers....

Ik heb een paar weken zonder internet gezeten en daardoor is inmidels mijn Tsjechie archief bijna volledig op orde. Het is zo'n 2,5 meter aan ordners in de kast geworden.
Aan Slowakije, Hongarije, Polen en Duitsland (oude DDR) ben ik nog niet toegekomen, maar daar heb ik heel wat minder van. Ik schat dat dit zo'n 1,5-2 meter wordt.

Nogmaals iedereen bedankt voor de tips. Dit maakte het archiveren heel wat makkelijker.
smiley20.gif


Jeanne
 
Bovenaan