Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik praat niets goed. Maar zolang er geen hard bewijs is dat Poetin achter die moord zat vind ik het ronduit provocatief om een plein om te benoemen dus ik kan de boze reactie van Rusland begrijpen. En er is nog helemaal geen enkel bewijs dat er een moordpoging op de burgemeester is ondernomen. Dus voorlopig classificeer ik het als nepnieuws. Maar met iemand die overtuigd is van iets waar geen bewijs van is valt niet te discussiëren. Daarom houd ik er maar mee op.
 
:lmfao:Jij geeft wel heel snel op, zeg... Ik heb maar twee heel summiere reacties geplaatst. Met mensen die van alles als nepnieuws betitelen, is het trouwens ook niet makkelijk discussiëren hoor (daar hebben we een briljant voorbeeld van in de VS rondlopen).
Overigens: als Poetin niet achter die moord zit, zou ik me juist heel goed kunnen voorstellen dat Rusland het een eer vindt dat er in meerdere landen een straat naar deze man genoemd wordt. Misschien een idee om dat ook in Moskou te doen.
 
Ik hou het ook op nepnieuws. Als de FSB dat al niet meer lukt.
En Rusland is tegen alles wat een smet op haar naam geeft. Of dat nu terecht, onterecht, waar of niet waar is.
En dat alles om een straatnaam en een standbeeld. Dat geloof je toch bijna niet.
 

kuurgast

Donateur
Hrib en Kolár zouden doelwit zijn geworden van de Russen, omdat ze de laatste maanden beiden acties ondernamen die het Kremlin in het verkeerde keelschat schoten.
Ook de burgemeester van Řeporyj Pavel Novotný wordt door de politie beschermd. Kolár werd aangevallen door het Kremlin nadat zijn district op 3 april het standbeeld van maarschalk Ivan Konev had verwijderd. Hřib heeft het plein waar de Russische ambassade zich bevond, hernoemd naar Boris Nemtsov.
In november 2019 stelde Novotný voor om een monument op te richten voor een controversiële militaire divisie uit de Tweede Wereldoorlog, bestaande uit Sovjet-overlopers die het Russische Bevrijdingsleger heette en onder bevel stond van Sovjet-generaal Andrei Vlasov.

Bij de Tsjechische ambassade in Moskou en het Tsjechische consulaat in St. Petersburg waren ook al rellen.

Bron oa radio.cz/en

-----------------------------------

Premier Babiš veroordeelt Russische inmenging in binnenlandse aangelegenheden

De Tsjechische Republiek laat buitenlandse mogendheden haar politieke aangelegenheden niet beïnvloeden, zegt premier Andrej Babiš.

Bron news.expats.cz
Als er echt een poging was geweest, dan had de Tsjechische regering wel anders gereageerd. Zolang deze het bericht niet erkent en niet met bewijzen komt, valt dit voor mij onder de categorie nepnieuws.
3 Weken geleden werd het hele land overspoeld met corona-nieuws. De ministers Tomáš Petříček en Lubomir Metnar houden zich nu met deze zaak bezig. Rusland heeft het ontkend met de woorden dat het een "canard" is.

Bron oa ct24.ceskatelevize.cz
Gaat de burgemeester van Praag nu ook de straat waar de Slowaakse ambassade is naar een vermoorde Slowaakse journalist vernoemen?
Nee. De burgemeesters in Praag zijn al lange tijd niet blij met de vele Russen die zogenaamd op de Russische ambassade werken in Praag.
Zo zijn deze burgemeesters ook niet blij met de Chinese inmenging in hun stad. Dit leidde tot het einde van de stedenband met Peking en doen ze er alles aan om vooral geen beschermingsmiddelen ivm corona uit China te krijgen.
 

kuurgast

Donateur
Ministerie van Buitenlandse Zaken maakt bezwaar tegen Russische klacht over artikel in Respect

Het Ministerie van Buitenlandse Zaken maakt bezwaar tegen het briefje van de Russische ambassade, waarin beklag gedaan wordt over een artikel in het weekblad Respekt, volgens welke een medewerker van de Russische geheime dienst naar verluidt uitgerust met gifricine in Praag aankwam.

De Tsjechische diplomatie beschouwt de Russische notitie als een ongepaste poging om de persvrijheid te schenden. De Senaatscommissie heeft de regering ondertussen opgeroepen de dreigementen van Rusland in de Konev-zaak af te wijzen.

Het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken vindt de Russische nota ongepast, omdat de ambassade protesteert tegen de persvrijheid, aldus woordvoerster Zuzana Štíchová van het ministerie. Volgens haar stuurde het ministerie een eigen briefje naar de Russische ambassade. "Het antwoord is dat we in Tsjechië de persvrijheid en het censuurverbod respecteren op grond van het Handvest van de grondrechten en vrijheden. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zal zich nooit mengen in deze vrijheden." zei Štíchová.

"Het is een feit dat ongeveer drie weken geleden een naar behoren geaccrediteerde Russische diplomaat terugkeerde van een zakenreis naar Praag, die door zijn collega's daadwerkelijk op de luchthaven is opgehaald. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zal geen commentaar geven op de details, het is een kwestie van geheime diensten", zei Štíchová vandaag over de kwestie.

Het ministerie heeft eerder verklaard dat de verplaatsing van het standbeeld van Konev geen enkele van de geldige internationale overeenkomsten tussen Tsjechië en Rusland schendt. Als het beeld op een waardige plaats wordt geplaatst, zal Tsjechië zijn verplichtingen nakomen krachtens het Tsjechisch-Russische Verdrag van vriendschappelijke betrekkingen van 1996.

Bron zpravy.aktualne.cz. + ct24.ceskatelevize.cz
 
Burgemeester Praag beveiligd na aanhoudend conflict met Moskou

De burgemeester van Praag, Zdenek Hrib, staat onder politiebescherming, maar waarom wil hij niet zeggen. Wel heeft hij tegen de politie gezegd dat hij werd gevolgd vlak bij zijn huis, en dat hij dezelfde persoon meerdere malen heeft gezien. Bekend is dat het Praagse stadsbestuur onlangs een aantal besluiten heeft genomen die tegen het zere been van Rusland waren.


Zondag schreef de Tsjechische krant Respekt op basis van anonieme bronnen bij de veiligheidsdienst dat drie weken geleden een Russische agent op een diplomatenpaspoort het land is binnengekomen met ricine in zijn koffer, een dodelijk gif. Een woordvoerder van president Poetin deed dat af als nepnieuws.

De journalist suggereerde in zijn stuk dat Hrib en andere leden van het Praagse stadsbestuur doelwit zijn van een moordplan dat de Russische veiligheidsdiensten zouden moeten uitvoeren. Hrib zei dat als hij wordt vermoord, dat betekent dat Russische instanties een rode lijn over zijn gegaan. Hij wilde daar verder niet over uitweiden.

Boris Nemtsov
De Praagse burgemeester steunde in februari het besluit om het plein bij de Russische ambassade, dat Onder de Kastanjes heette, te vernoemen naar de vermoorde Russische oppositieleider Boris Nemtsov. Praag heeft daarnaast het standbeeld van de Russische militaire oorlogsheld Ivan Konev van zijn sokkel gehaald. Ook dat nam Moskou de Tsjechen niet in dank af.

Ook de bestuurder van het stadsdeel waar het beeld van de oorlogsheld stond, Ondrej Kolar, wordt beschermd, schrijven Tsjechische media. De relaties tussen Tsjechië en Rusland zijn al enkele maanden verstoord door het handelen van het Praagse stadsbestuur.

De Russische ambassade in Praag noemt het verhaal van Respekt "primitieve, provocerende propaganda". Er is een officiële brief naar het Tsjechische ministerie van Buitenlandse Zaken gegaan. Daarin wordt gewezen op "de ontoelaatbaarheid van de aanhoudende ongefundeerde aanvallen op Rusland en de ambassade in Praag".

Bron: nos.nl, 28 april 2020
 
Niets aan toe te voegen. Aan de reactie van de Russische ambassade in Praag. Hiermee beëindig ik mijn aandeel in deze discussie. Tot er echt iets wat op wat op feiten is gebaseerd te melden valt. Overigens is "respect" niet zo onpartijdig als ze zich doen voorkomen met als hoofdsponsor de adellijke oud minister Schwartzenberg. Maar om dit soort berichten te verbieden gaat mij ook te ver. Het hoort bij de vrije meningsuiting. Hoewel ik wel moeite heb met dit soort berichten uit "anonieme bronnen".
 
maar als je het echt wil weten, leer dan hoe je pc werkt ...
ip, netwerken, etc.
ik zie het hier, waar de pogingen vandaan komen en de it-admins die ik daarover spreek, weten exact waar het vandaan komt (en laten mij dit ook zien).
er zijn landen die al geen moeite meer doen om de herkomst te verbergen, wie begrijpt nog vandaag de dag hoe zijn pc werkt.
als nepnieuws effectiever is dan het merendeel van de pc gebruikers.
het is als je bij de garage komt en niet gehinderd wordt door enige kennis op het gebied van autotechniek. dan kunnen ze je alles wijsmaken.
leef je waar het internet open is, zijn er 2 mogelijkheden. waar of niet waar, kom of leef je uit een land waar het internet niet open is, dan blijft over .... alles is niets waar.
 
..... Overigens is "respect" niet zo onpartijdig als ze zich doen voorkomen met als hoofdsponsor de adellijke oud minister Schwartzenberg. .....
Een nogal flauwe poging van je om de geloofwaardigheid van de berichtgeving bij voorbaat onderuit te halen. Jij suggereert hiermee dat alles wat Respekt publiceert, eerst door Schwarzenberg gelezen en goedgekeurd moet zijn. Ik spiegel de geloofwaardigheid graag aan Poetin en consorten, die nooit verder komen dan verontwaardigd reageren en de handen in onschuld wassen. Sorry, maar dan heb ik toch nèt iets meer vertrouwen in Schwarzenberg.
..... Hoewel ik wel moeite heb met dit soort berichten uit "anonieme bronnen".
Wat die anonieme bronnen betreft: hoe denk jij dat journalisten (of anderen) ooit nog ergens de waarheid boven tafel kunnen krijgen als ze elke bron met naam en toenaam gaan vermelden?
 

kuurgast

Donateur
Niets aan toe te voegen. Aan de reactie van de Russische ambassade in Praag. Hiermee beëindig ik mijn aandeel in deze discussie. Tot er echt iets wat op wat op feiten is gebaseerd te melden valt. Overigens is "respect" niet zo onpartijdig als ze zich doen voorkomen met als hoofdsponsor de adellijke oud minister Schwartzenberg
Zoals in mijn bericht #1305 staat is er wel degelijk iemand uit Rusland 3 weken geleden aangekomen en wordt bevestigd door de Tsjechische veiligheidsdiensten.
'Het is een feit dat ongeveer drie weken geleden een naar behoren geaccrediteerde Russische diplomaat terugkeerde van een zakenreis naar Praag, die door zijn collega's daadwerkelijk op de luchthaven was opgehaald. Het ministerie van Buitenlandse Zaken zal geen commentaar geven op de details, het is een kwestie van de geheime diensten.'
De Russische ambassade ontkent dit echter. 'Sinds half maart van dit jaar is geen van de diplomatieke medewerkers van de Ambassade van de Russische Federatie in Tsjechië op de luchthaven van Praag aangekomen', zei de ambassade dinsdag.
Bron oa ct24.ceskatelevize.cz.

Bijna alle media in Tsjechië zijn overgenomen door mensen die zich bezig houden op politiek gebied.
Kan jij me vertellen welke media sites wel onafhankelijk zijn?
 
Laatst bewerkt:
Geen enkele media is onafhankelijk. Of iets geplaatst wordt is aan de redacteur, dus ook naar zijn politieke smaak. Of naar de politieke smaak van de eigenaar. Kijk maar naar CNN.:denk:
En de bedreiging hoeft helemaal niet uit Rusland te komen. Er zijn in Tsjechie mensen die heilig zweren bij Stalin en het heilige moeder Rusland. En daartussen ook die niet terugdeinzen voor geweld. En zeg nu zelf, de diplomaat heeft natuurlijk bij binnenkomst aan de douane gemeld dat hij vergif bij zich had. En een grote waarschuwingssticker op zijn koffer. :deuk:

Door de enorme toename van mediaberichten is het bijna net meer te doorzien wie de waarheid vertelt. En ook de landelijke media is een verlengstuk van de regering. Dat je iets wat je niet aanstaat gelijk afdoet als "nepnieuws" is net zo kort door de bocht als het maar klakkeloos aannemen dat het "waar" is omdat het in je straatje past.
 
Wat je hierboven dus in feite zegt, is dat geen enkel medium meer te vertrouwen is (als je tenminste de waarheid vertelt). Dan neem ik aan dat jij gestopt bent met het volgen van radio, tv, krant, enzovoort? O ja, en niet te vergeten dit forum?:stout:

Dat je iets wat je niet aanstaat gelijk afdoet als "nepnieuws" is net zo kort door de bocht als het maar klakkeloos aannemen dat het "waar" is omdat het in je straatje past.
Ik hou het ook op nepnieuws.
:lmfao:
 
Nee, ik zeg dat je niet ieder medium maar klakkeloos moet vertrouwen. Zelfs bronnen die je geloofwaardig lijken kunnen je teleurstellen. Zo vertelde mij een betrouwbare bron eens dat je van Bavaria geen hoofdpijn krijgt...............
 
Ooit was dat (misschien op de Mossad na) inderdaad de meest gevreesde geheime dienst ja. Maar de tijden veranderen en er zijn meerdere voorbeelden bekend waarin de Russische daders (en die waren van een geheime dienst) door geblunder geïdentificeerd zijn. Neem de vergiftigingszaken in Engeland maar of de spionagepoging bij het Internationaal gerechtshof in Den Haag. Die laatste was zelfs een heterdaadje...
Dus misschien moeten ze inderdaad maar eens een paar Marokkanen vragen (hoewel: mogen die Tsjechië wel in?).

[edit] Twee links toegevoegd. Dat heterdaadje was overigens niet bij het Internationaal Gerechtshof, maar bij hun directe buren, het OPCW (Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens). Maar maakt verder niet uit voor het verhaal.
 

kuurgast

Donateur
Lekker vaag weer allemaal. Iedereen kan zo'n bericht de wereld in slingeren. "Volgens bronnen bij de geheime dienst". Die vervolgens niet zegt of het bericht klopt. Als er echt een poging was geweest, dan had de Tsjechische regering wel anders gereageerd. Zolang deze het bericht niet erkent en niet met bewijzen komt, valt dit voor mij onder de categorie nepnieuws.
Reakce bezpečnostních složek v kauze ricin byla podle výboru adekvátní.
Volgens de commissie was de reactie van de veiligheidstroepen in de ricin-zaak adequaat.

Na de mogelijke aankomst van een Russische medewerker van de geheime dienst met een gif te hebben besproken, was de House Security Committee het erover eens dat zij de reactie van de veiligheidstroepen voldoende achtte. De commissie hoorde van Michal Koudelka, directeur van de veiligheidsinformatie, Jan Hamáček, minister van Binnenlandse Zaken, en Jan Švejdar, president van de politie, en sprak haar steun uit voor de BIB tegen de activiteiten van buitenlandse inlichtingendiensten. Het weekblad Respekt schreef dat een Russische medewerker van de geheime dienst, uitgerust met castorgif, met een diplomatiek paspoort in Tsjechië was aangekomen. Moskou ontkende het als een journalistieke canard. Minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček bevestigde de aankomst van de diplomaat.

Leden van het Beveiligingscomité mogen niet spreken over zaken die zij in een besloten zitting leren. Het dagblad N ontving echter informatie van een van hen dat Koudelka de aankomst van een Russische medewerker van de geheime dienst bij de afgevaardigden had bevestigd.
De man zou nog steeds in de Russische ambassade in Praag zijn. De burgemeester van Praag, Zdeněk Hřib, de burgemeester van Praag 6, Ondřej Kolář, en ook de burgemeester van Praags Reporyje, Pavel Novotný, staan onder politiebescherming. Russische functionarissen hebben gedreigd deze politici te vervolgen.

Dinsdag beschreef president Miloš Zeman het op de Tsjechische Radio als een overdreven reactie, die echter een reactie is op de domheid van "onze overigens onbeduidende politici".
Vice-premier Karel Havlíček vertelde de Tsjechische televisie zondag dat de dreigementen van Rusland aan de Praagse politici onaanvaardbaar waren, maar dat de regering pas wraak zou nemen, inclusief de mogelijke uitwijzing van sommige diplomaten, nadat de informatie door de veiligheidstroepen was bevestigd.
Bron oa respekt.cz.
 

kuurgast

Donateur
‘Rusland probeerde Praagse burgemeester te vergiftigen’
Tsjechië heeft twee Russische diplomaten uitgezet wegens de ricine-zaak

De Tsjechische regering heeft twee personeelsleden van de Russische ambassade in Praag persona non grata verklaard en hen bevolen te vertrekken, zei premier Andrej Babiš en minister van Buitenlandse Zaken Tomáš Petříček vrijdag. Ze hebben 48 uur de tijd om het land te verlaten.

Babiš zei dat de beslissing kwam na wat hij 'onderlinge strijd' noemde onder het personeel van de ambassade, wat leidde tot valse beschuldigingen over een geplande Russische aanval op drie Tsjechische politici.
"De hele zaak kwam tot stand als gevolg van interne ruzies onder arbeiders op de ambassade ... waarbij een van hen verzonnen informatie naar onze contraspionagedienst stuurde over een geplande aanval op Tsjechische politici", zei Babiš in een verklaring live op televisie uitgezonden.
"We zijn geïnteresseerd in goede betrekkingen met alle landen, maar we zijn een soevereine staat en dergelijke acties zijn onaanvaardbaar op ons grondgebied."

Volgens Petříček probeerde de diplomatie de kwestie discreet op te lossen en communiceerde vanaf het begin met de Russische zijde. "Een diplomatieke oplossing was uiteindelijk niet mogelijk. De aanpak van de Russische Federatie biedt ons geen andere optie, zelfs niet vanwege de verwachte wederzijdse stappen", zei hij over het besluit om diplomaten persona non grata te verklaren. Bij diplomatie is het gebruikelijk dat de andere staat op dezelfde manier reageert op de uitwijzing van diplomaten.
'In uitzonderlijke situaties en na zeer rijp beraad gaan we zeer zelden door met de uitwijzing van diplomatieke vertegenwoordigers van welke staat dan ook en hun verklaring als onaanvaardbaar', voegde de minister eraan toe.

De Russische ambassade hekelde het door Babiš aangekondigde besluit als een "verzonnen provocatie".
"Deze onvriendelijke daad, die vanaf het begin gebaseerd was op ongegronde beschuldigingen in de media, getuigt van het gebrek aan belangstelling van Praag voor de normalisering van de Russisch-Tsjechische betrekkingen, die de laatste tijd zijn verslechterd, en dit is niet onze schuld", zei het.

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat de zet van Praag" zal niet alleen een adequaat antwoord krijgen, maar er zal ook rekening mee worden gehouden bij het vormgeven van de Russische houding ten opzichte van Tsjechië."
'Iemand moet verantwoordelijk worden gehouden voor dergelijke provocaties', staat in een verklaring.

De Tsjechische president Milos Zeman heeft warme persoonlijke banden met Moskou, maar de bilaterale betrekkingen zijn over het algemeen ijzig geworden door verschillende politiek geladen ruzies.

Het weekblad Respekt schreef over de komst van een Russische agent met ricinegif eind april. De Tsjechische autoriteiten hebben de informatie over het gif niet officieel bevestigd. De burgemeester van Praag Zdeněk Hřib (Pirates), de burgemeester van Praag 6 Ondřej Kolář (TOP 09) en de burgemeester van de Praagse Reporyja Pavel Novotný (ODS) kregen echter tegelijkertijd politiebescherming.
Bronnen oa reuters.com + radio.cz/de.
 

kuurgast

Donateur
Geheime onderzoeken AB: Het is tijd voor vervroegde verkiezingen

De gisteren gepubliceerde enquête van het STEM-bureau van eind mei toonde een verdere versterking van de regeringsbeweging ANO tot 33,7 procent. Het verkiezingsmodel van de dienst past precies in de onderzoeken, die volgens Neovlivní werden uitgevoerd in opdracht van een team van Andrej Babiš's naaste medewerkers. En dat brengt hen bij plannen voor vervroegde verkiezingen.

De noodtoestand in het land liep ten einde en het team van de premier had zojuist de resultaten van een privé-enquête ontvangen. Het team van Babiš wilde weten of de regering de covid-19-epidemie in de ogen van het volk had overleefd. Toen ze naar de cijfers keken, waren ze tevreden. Dertig procent van hen was er nog zeker van. Zelfs het absolute falen van de regering, die er niet in slaagde op tijd beschermende uitrusting te leveren voor paramedici en verpleeghuizen, verdreef de houding van de gelovigen niet.

Plannen voor vervroegde verkiezingen worden beschreven in het tijdschrift Neovlivní van juni.
De reconstructie van het verhaal is gebaseerd op interviews door de redactie van Neovlivní over de politieke backstage ANO. De medewerkers van de premier wilden echter alleen spreken op voorwaarde van anonimiteit.
Het werd onbedoeld bevestigd door het toenmalige lid, de voormalige burgemeester van Brno Petr Vokřál.
Een geheimhoudingsverklaring van de eigen partijcollega's is belangrijk. Wat hij van vitaal belang acht, de premier - beroemd omdat hij alleen in zichzelf gelooft - wordt in een absoluut enge cirkel behandeld. En het Early Elections-project valt in de categorie van topgeheim.

'Het viel ons toen gewoon op. Er wordt besloten hoe vervroegde verkiezingen kunnen worden georganiseerd ", bevestigde een van de medewerkers van Andrej Babiš het bestaan van het scenario. En hij beschreef de basismotivatie: 'Het uitgangspunt is dat we nu op top zijn. En hoe eerder we verkiezingen kunnen houden, hoe beter voor ANO en slechter voor de concurrentie. De positieve golf waar we mee bezig zijn, zal niet eindeloos zijn. '

Volgens economen zullen de effecten van de regeringsmaatregelen, die vanwege de angst voor de covid-19-infectie het land in wezen hebben gestopt en de economie hebben verlamd, in het najaar volledig voelbaar zijn. Zoals we elders in het tijdschrift Neovlivní schrijven, bleef het helpen van bedrijven stevig in de belofte.

Economen verwachten vlak na de vakantie een grote golf van faillissementen van bedrijven en stijgende werkloosheid. En dit alles in een situatie waarin de overheid niet genoeg geld heeft voor een effectief reddingsplan. Zo heeft zij de steun van zelfstandigen gedeeltelijk overgedragen aan regio's en gemeenten, ongeacht het feit dat zij in wezen alle investeringen in die steden en dorpen heeft stopgezet.

En als er geen officieel geld is om te sparen, erger nog, met een recordbrekend budget volgend jaar, zullen ze de "steekpenningen" verdedigen voor kiezers van het gratis reizen waarvoor de regering van Babiš beroemd is tijdens de campagne voor de parlementsverkiezingen.

Bovendien bestaat het risico dat de regering van ANO en de CSSD de huidige steun van de communisten verliezen. Ze hebben dit jaar een verkiezingscongres en het is niet zeker dat de huidige pragmatische voorzitter Vojtěch Filip zijn standpunt zal verdedigen. Als Filip zou vallen, zou de huidige steun van de Communistische Partij voor het miljardairproject in gevaar komen. Het verkiezingscongres was al gepland voor maart, maar werd door covid-19 uitgesteld door de communisten.

De presidentiële peiling van Babiš ging niet goed
De screening van de vervroegde verkiezingen omvat ook nog een ander onderzoek, dat volgens informatie van Neovlivní, het team van de premier had voorbereid. En dit zijn de reële kansen van Andrej Babiš bij de presidentsverkiezingen, die standaard begin 2023 zullen plaatsvinden.

'In tegenstelling tot de onderzoeken die hij voor de corona crisis had gedaan, kwam deze laatste zo uit dat hij op basis van zijn resultaten zelf zei dat hij het in een dergelijke situatie niet zou doen. Uit het onderzoek bleek dat hij zo'n controversiële kandidaat is dat hij in de tweede ronde niet zal slagen. En de kansen om gelijk in de eerste ronde te winnen zijn klein ', beschreef een bron die bekend was met het onderzoek.

Bron neovlivni.cz

Natuurlijk ontkende Babiš dit alles, maar waar rook is........
Zo was er ook een akkefietje tussen ANO en Petr Vokřál en andere ex-ANO leden van Brno.
 
Bovenaan