Politiek

Topic in 'Nieuws & Actualiteiten' gestart door Bartiku, 16-03-2005.

1. Het wordt wel erg stil over die aanval met chemische wapens op Douma, het begint er steeds meer op te lijken dat het in scene is gezet. Er is nog steeds geen hard bewijs dat er een aanval met chemische wapens heeft plaatsgevonden en ook niet dat Assad daar de dader van zou zijn. Eenzelfde spelletje is al eens eerder gespeeld met Saddam Hussein, met alle gevolgen van dien, voor degenen die zich dit nog kunnen herinneren.

2. Beetje laf terugkrabbelen, die vrede met de Palestijnen komt er nooit, dus die overeenstemming over Jeruzalem ook niet. En waar de EU staat in dat conflict weten we maar al te goed. Het anti Israel sentiment viert hoogtij. Chapeau voor de leiders van Roemenië, die tonen tenminste ballen

Olivier en kobus vinden dit leuk.
  3. Leo

Leo

Invoering van de fikse korting voor studenten en gepensioneerden op trein- en busreizen is uitgesteld tot aanvang september 2018. De reden van dit uitstel is volgens Dan Ťok, Tsjechisch minister van transport, te zoeken in het feit dat de regionale overheden niet in staat zijn de geplande deadline voor invoering te halen. Invoering zou gebeuren tegelijk met de start van de nieuwe dienstregelingen op 10 juni aanstaande.
    Als de nieuwe kortingsregeling daadwerkelijk van start gaat zou dat de Tsjechische staat jaarlijks 5,8 miljard kronen aan kortingen gaan kosten. Bron radio.cz/en.

kuurgast vindt dit leuk.
  4. kuurgast

kuurgast Donateur

Czech state forest boss felled amid calamitous bark beetle infestation
    Tsjechisch staatsbos baas geveld te midden van rampzalige schorskevers.

Het hoofd van het staatsbosbouwbedrijf Lesy ČR , Daniel Szórád, is door de minister van Landbouw Jiří Mílek ontslagen.
    De reden? De voortdurende rampzalige gevolgen van de aantasting door schorskevers in staatsbossen en het kennelijke onvermogen van de voormalige baas om er iets aan te doen.
    Bron radio.cz/en.

Deze is wel niet door Andrej Babiš opzij gezet maar hij doorgestreept worden.

Plantage Bohémien vindt dit leuk.
  5. Ad Verschoor

Ad Verschoor Donateur

Tsjechische minister: Hamas verantwoordelijk voor doden

Afbeelding: De Israëlische president Reuven Rivlin ontvangt Martin Stropnický, toen minister van Defensie en nu minister van Buitenlandse Zaken, in zijn kantoor in Jeruzalem in januari 2017 (Archieffoto: Mark Neyman/GPO).
    De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken, Martin Stropnický, schreef in een openbare verklaring op de website van het ministerie dat alleen Hamas verantwoordelijk is voor de Palestijnen die bij de onlusten aan de grens met de Gazastrook zijn omgekomen.

In deze voor een Europese leider uitzonderlijke verklaring schreef hij onder meer dat 'geen enkel land zich bij deze provocaties (van Hamas) zou neerleggen'. Verder schreef hij: 'Ik geloof niet dat er een verband bestaat tussen de gebeurtenissen in de Gazastrook en de opening van Amerikaanse ambassade in Jeruzalem. Het conflict in het Midden-Oosten bestaat al vele jaren. Hamas heeft die gebeurtenis uitgebuit (de opening van de ambassade).

'Het is een feit dat Hamas de alleenheerser over de Gazastrook is, en dus de verantwoordelijk voor de gewelddadige gebeurtenissen van de afgelopen weken aan de grens tussen Israël en de Gazastrook. Hamas wordt door de Europese Unie beschouwd als een terroristische organisatie en erkent ook de Staat Israël niet. De poging om het grenshek te doorbreken en Israëlisch grondgebied binnen te komen kan als terrorisme worden omschreven. Hamas gaf ook toe dat het grootste aantal van de doden leden van Hamas waren.'

En dat is nog niet alles. De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken vervolgde: 'Je kunt zien hoe Hamas de bevolking van Gaza behandelt. De leden van Hamas hebben de grensovergang Kerem Shalom aan de kant van de Gazastrook verbrand; die grensovergang wordt gebruikt voor de overdracht van humanitaire hulpgoederen. Er moet ook op gewezen worden dat Hamas kinderen naar de frontlinie van de rellen stuurt, opdat men later Israël wereldwijd kan beschuldigen van het vermoorden van kinderen. Hamas geeft niets om de burgers van Gaza of om het verbeteren van de levensomstandigheden. Het enige wat Hamas belangrijk vindt, is om zoveel mogelijk door de internationale gemeenschap te worden gerespecteerd en zijn houding ten opzichte van de situatie te beïnvloeden. Dit gedrag zal de situatie in Gaza niet verbeteren en zeker niet bijdragen aan een oplossing van het Israëlisch-Palestijnse conflict. Het is tijd om de dingen bij hun naam te noemen.

De Israëlische ambassadeur in Praag, Daniel Meron, prees de Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken voor zijn verklaringen: 'Ik feliciteer de minister van Buitenlandse Zaken van de Tsjechische Republiek met het feit dat hij de waarheid brengt over de basis van het geweld in onze regio. Zijn verklaringen onderstrepen de bijzondere betrekkingen tussen onze landen. Precies zeventig jaar geleden hielp Tsjechië ons in de onafhankelijkheidsoorlog en nu steunt het ons in de propagandaoorlog.'

De Tsjechische president was de eerste Europese leider die de verklaring van de Amerikaanse president Trump over de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël toejuichte. In december sprak de president zijn steun uit voor de verhuizing van de Tsjechische ambassade naar Jeruzalem. Dit moet stapsgewijs gebeuren. Tegelijkertijd veroordeelde hij het besluit van de EU tegen de verklaring van Trump en noemde die 'laf'.

Bron: israeltoday.nl

JanAverink vindt dit leuk.
  6. Waarin een klein land groot kan zijn. Bravo Tsjechië, eindelijk een land wat niet meehuilt met de Palestijnse wolven in het Europese bos.

7. Zo zie je maar hoe meningen uiteen kunnen lopen. Sinds wanneer is het belonen van een bezettingsmacht de norm? Hoe zouden de Tsjechen dat gevonden hebben tijdens de bezetting en onderdrukking door de Sovjet Unie?

8. of nederland tijdens de bezeting door de amerikanen? Een bevrijder die niet meer weg gaat is ook gewoon een bezetter.

JanAverink vindt dit leuk.
  9. Daar heb ik over nagedacht.
    Al een tijdje geleden trouwens.
    Soms probeer ik af en toe iets van geopolitiek te begrijpen. Lees mij in, en probeer te snappen wat rond-om ons speelt.
    Er is erg veel gepubliceerd, maar, sommige stukken bijven hangen.
    Voor geïnteresseerden:
    https://www.bruna.nl/boeken/rusland-begrijpen-9789492161048

kobus en JanAverink vinden dit leuk.
  10. Voor de duidelijkheid: dit heeft Niets met Tsjechie te maken, maar wel met hun verleden.

11. Sinds wanneer ben je een bezettingsmacht als je je vestigt in een land wat al duizenden jaren je thuisland is? Waar horen de Joden anders thuis dan in Israël, het land van hun voorvaderen? De Joden hebben in bezit genomen wat hun sinds oeroude tijden toekomt, hun beloofde land en Jeruzalem is sinds oudsher de hoofdstad van dat land. Sjema Israel, Adonai Elo-hénoe, Adonai echád

12. Dat zeg je helemaal correct: ze hebben in bezit genomen.

kobus vindt dit leuk.
  13. Is dat zo? Dus dan heb je er ook geen probleem mee dat Italie zijn Romeinse rijk weer herstelt, of de Ottomanen, Het Uhersko-Rakousku, het vooroorlogse Duisland, inkluziev Sudeten. Of nog beter: het duitsland van 1942.
    In Canada zijn ook resten van Vikingen gevonden, mag Denemarken nu dat hele land innemen? Of de Maja's, inka's
    Of heet het dan :D dat is heel wat anders. De moderne Joden hebben gewoon een land bezet op grond dat het volgens de historie van hun is. En ook daar zal wel een geopolitiek idee achter zitten, ander hadden ze dat nooit toegelaten.

Kohout vindt dit leuk.
  14. Als liberale niet praktiserende Jood (nou vooruit tweemaal per jaar naar de shul, synagoge) met een prachtige Joodse vrouw en dito nageslacht, houd ik mij meestal verre van dit soort discussies. Je wordt nu eenmaal als Jood geboren en wat je er wel of niet mee doet is aan iedereen zelf. Wij dus praktisch niets.

Afgelopen jaren echter is het weer salonfahig geworden je gal te kunnen spuwen over "de Joden" in het algemeen en Israel in het bijzonder. Met name het zogenaamd linksdragend smaldeel van onze bevolking is erg sterk in het - onder het mom van anti-Zionisme- presenteren van vaak onversneden antisemitisme of feitelijke Jodenhaat. Dat dit zelfde smaldeel wel juigend Moslimvluchtelingen welkom heet die veelal een zeer intolerante kijk op onze samenleving hebben, vind ik dan weer verbazingwekkend.

Beiden mag je doen en vinden. Van mij mag je Joden - en daarmee ondergetekende en zijn gezin - haten. Heb ik geen problemen mee. Van mij mag je vertegenwoordigers van een intolerant geloof juigend binnenhalen. Heb ik ook geen problemen mee. Van mij mag je Joden haten onder het mom van anti-Zionisme. De prestaties in wetenschap, kunst en cultuur, medische wetenschap en het bedrijfsleven worden er echt niet minder door.

Dat de Joden, wij als Joden, daarmee een steeds meer onleefbaar klimaat aantreffen vind ik lastig. Reden voor ons (onder andere) om naar Tsjechie te verhuizen. Het prachtige en gelijktijdige vervelende is dat mijn prachtige vrouw er erg Joods uitziet. Wij zijn geen praktiserende Joden, maar ja, uiterlijk blijft uiterlijk. Toen ze voor de zoveelste keer om deze reden in haar werk als ER-arts in het AMC werd bedreigt (cq. werd uitgescholden voor k...Jodin) door een van onze nieuwe Nederlanders, was voor ons de maat vol. Wij gaan!

Ook dat mag, je hoeft niet allemaal leuk en vriendelijk naast elkaar te leven. Ik wil sommige mensen ook niet als buren hebben.

Maar dat veel Joden -met name vanuit Frankrijk, Duitsland, Nederland en Belgie- naar onder andere Israel emigreren is wel een gevolg van het onvriendelijke klimaat van nu. En de anti-Israel retoriek draagt daar niet aan bij. En deze Joden hebben niets te maken met de acties van Israel.
    Deze mensen gaan naar het enige land ter wereld waar ze zich thuis en veilig kunnen voelen. In het land waar naast Joden enorm veel Arabieren (vaak Moslims) en Christenen wonen. Waar Moslim partijen in het parlement zitting hebben. Waar dit ook kan. (Hoeveel Joodse partijen zitten er in bv Iran of Egypte in het parlement?)

En als je dan ook nog onder het mom van anti-Zionisme dit stukje veiligheid wilt afnemen beste linkse broeders; dat vind ik wel erg. En daar ageer ik tegen. Daar heb ik geen begrip voor; sterker nog, alleen maar onbegrip voor.
    Het is weer salonfahig om tegen Israel te zijn, om "de Joden" van alles te verwijten. Ik lees teksten her en der dat Israel van de kaart moet worden geveegd. Alsof ik het Hammas handvest lees.

Israel doet dingen niet goed, dat is een feit. Maar het kleine stukje Joods land moet behouden blijven, rekening houdend met iedereen die daar leeft, dus ook de Palestijnen.

Als laatste wil ik melden dat ik de focus op Israel zo vreemd vind. Er zijn genoeg conflictgebieden met betwiste gebieden waar je je druk om kunt maken. Maar daar hoor ik niemand over. Israel daarintegen....

Laatst bewerkt: 28-05-2018
    Kohout, kobus en zapalky vinden dit leuk.
  15. Om misverstanden te voorkomen en ook om te voorkomen dat ik als jodenhater en antisemiet wordt ingedeeld (een te vaak en te makkelijk gebruikt argument om critici de mond te snoeren), Olivier: de staat Israel is een gegeven en moet/zal ook blijven. Mij gaat het om de bezette gebieden en de voortdurende roof van grond (nederzettingen, Jeruzalem) die niet van Israel is. Dat is mij echt een doorn in het oog en die politiek is bovendien koren op de molen van de echte jodenhaters.

16. Beste Punk, ik deel je zeker niet in als Jodenhater, ik geef alleen in algemeenheden mijn gevoel weer, zonder specifiek me op iemand te richten. Verder begrijp ik je standpunt (gedeeltelijk) wel. Kritiek op de staat Israel is goed, dat heb ik zelf ook ook namelijk. Maar de scheidslijn tussen kritiek op politiek van een land en onversneden antisemitisme is bij Israel vaak erg dun... vandaar mijn betoog.

17. Als ze goed zoeken, zijn er vast nog wel bepaalde resten van mij in Tsjechië te vinden. Tsjechië is dus van mij.:stout:

18. Ja, dan zitten de Amerikanen op zijn plek? Nog nooit van Indianen gehoord zeker?? :fool::fool:

19. Columbus ontdekte in 1492 een land dat hij aanzag voor India en hij noemde de bewoners Indianen, hij kon die vergissing niet bevroeden en zelfs nu nog worden de oorspronkelijke bewoners van Amerika nog steeds Indianen genoemd. Men dacht toendertijd dat hun één groot volk vormden, maar niets was minder waar. Er woonden honderden verschillenden volkeren, volken die zich hadden gevestigd en volken die rond trokken.

http://www.indianen.net/nativeamerican.html
    Nog afgezien dat het gehele continent van "Amerika", Noord, Midden en Zuid al gekoloniseerd werd door "landverhuizers" uit geheel Europa.

Je bedoelt de lege Becherovkaflessen?

Kohout en PuNkEnStEiN vinden dit leuk.
  20. Brussel knijpt subsidies Oost-Europa af: harde protesten in Polen en Hongarije verwacht

De Europese Commissie wil de Oost-Europese lidstaten de komende jaren tientallen miljarden euro’s EU-subsidie afnemen. Zuidelijke landen als Griekenland, Italië en Spanje krijgen juist meer, omdat de economische crisis daar harder heeft toegeslagen en zij meer migranten opvangen.

Uit financiële berekeningen van de Commissie – die vertrouwelijk blijven om geruzie over de cijfers te beperken – blijkt dat de subsidiestroom van Oost naar Zuid verschuift. Zo verliest Polen bijna 20 miljard euro, Hongarije en Tsjechië elk ruim 5 miljard en Slowakije ruim 3 miljard. Ook de Baltische staten raken verhoudingsgewijs veel geld kwijt.

De armste landen van de EU (Roemenië en Bulgarije) gaan er enkele miljarden op vooruit, net als Italië en Griekenland. In totaal bespaart de Commissie circa 10 procent op de steungelden.

De discussie afgelopen weken tussen de meest betrokken Commissarissen over de verdeelsleutel was moeilijk en weerspiegelde de posities van de lidstaten, bevestigen betrokken EU-ambtenaren. In een van de scenario’s die op tafel lagen, gingen Duitsland, Tsjechië en Estland er met 45 procent op achteruit. Dat werd onacceptabel bevonden.

Bron:
    https://www.topics.nl/brussel-knijp...rm=&ctm_ctid=06cc5561f9e159a4b85447057c66e4e7

Deel deze pagina