Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als liberale niet praktiserende Jood (nou vooruit tweemaal per jaar naar de shul, synagoge) met een prachtige Joodse vrouw en dito nageslacht, houd ik mij meestal verre van dit soort discussies. Je wordt nu eenmaal als Jood geboren en wat je er wel of niet mee doet is aan iedereen zelf. Wij dus praktisch niets.

Afgelopen jaren echter is het weer salonfahig geworden je gal te kunnen spuwen over "de Joden" in het algemeen en Israel in het bijzonder. Met name het zogenaamd linksdragend smaldeel van onze bevolking is erg sterk in het - onder het mom van anti-Zionisme- presenteren van vaak onversneden antisemitisme of feitelijke Jodenhaat. Dat dit zelfde smaldeel wel juigend Moslimvluchtelingen welkom heet die veelal een zeer intolerante kijk op onze samenleving hebben, vind ik dan weer verbazingwekkend.

Beiden mag je doen en vinden. Van mij mag je Joden - en daarmee ondergetekende en zijn gezin - haten. Heb ik geen problemen mee. Van mij mag je vertegenwoordigers van een intolerant geloof juigend binnenhalen. Heb ik ook geen problemen mee. Van mij mag je Joden haten onder het mom van anti-Zionisme. De prestaties in wetenschap, kunst en cultuur, medische wetenschap en het bedrijfsleven worden er echt niet minder door.

Dat de Joden, wij als Joden, daarmee een steeds meer onleefbaar klimaat aantreffen vind ik lastig. Reden voor ons (onder andere) om naar Tsjechie te verhuizen. Het prachtige en gelijktijdige vervelende is dat mijn prachtige vrouw er erg Joods uitziet. Wij zijn geen praktiserende Joden, maar ja, uiterlijk blijft uiterlijk. Toen ze voor de zoveelste keer om deze reden in haar werk als ER-arts in het AMC werd bedreigt (cq. werd uitgescholden voor k...Jodin) door een van onze nieuwe Nederlanders, was voor ons de maat vol. Wij gaan!

Ook dat mag, je hoeft niet allemaal leuk en vriendelijk naast elkaar te leven. Ik wil sommige mensen ook niet als buren hebben.

Maar dat veel Joden -met name vanuit Frankrijk, Duitsland, Nederland en Belgie- naar onder andere Israel emigreren is wel een gevolg van het onvriendelijke klimaat van nu. En de anti-Israel retoriek draagt daar niet aan bij. En deze Joden hebben niets te maken met de acties van Israel.
Deze mensen gaan naar het enige land ter wereld waar ze zich thuis en veilig kunnen voelen. In het land waar naast Joden enorm veel Arabieren (vaak Moslims) en Christenen wonen. Waar Moslim partijen in het parlement zitting hebben. Waar dit ook kan. (Hoeveel Joodse partijen zitten er in bv Iran of Egypte in het parlement?)

En als je dan ook nog onder het mom van anti-Zionisme dit stukje veiligheid wilt afnemen beste linkse broeders; dat vind ik wel erg. En daar ageer ik tegen. Daar heb ik geen begrip voor; sterker nog, alleen maar onbegrip voor.
Het is weer salonfahig om tegen Israel te zijn, om "de Joden" van alles te verwijten. Ik lees teksten her en der dat Israel van de kaart moet worden geveegd. Alsof ik het Hammas handvest lees.

Israel doet dingen niet goed, dat is een feit. Maar het kleine stukje Joods land moet behouden blijven, rekening houdend met iedereen die daar leeft, dus ook de Palestijnen.

Als laatste wil ik melden dat ik de focus op Israel zo vreemd vind. Er zijn genoeg conflictgebieden met betwiste gebieden waar je je druk om kunt maken. Maar daar hoor ik niemand over. Israel daarintegen....
 
Laatst bewerkt:
Om misverstanden te voorkomen en ook om te voorkomen dat ik als jodenhater en antisemiet wordt ingedeeld (een te vaak en te makkelijk gebruikt argument om critici de mond te snoeren), Olivier: de staat Israel is een gegeven en moet/zal ook blijven. Mij gaat het om de bezette gebieden en de voortdurende roof van grond (nederzettingen, Jeruzalem) die niet van Israel is. Dat is mij echt een doorn in het oog en die politiek is bovendien koren op de molen van de echte jodenhaters.
 
Beste Punk, ik deel je zeker niet in als Jodenhater, ik geef alleen in algemeenheden mijn gevoel weer, zonder specifiek me op iemand te richten. Verder begrijp ik je standpunt (gedeeltelijk) wel. Kritiek op de staat Israel is goed, dat heb ik zelf ook ook namelijk. Maar de scheidslijn tussen kritiek op politiek van een land en onversneden antisemitisme is bij Israel vaak erg dun... vandaar mijn betoog.
 
Nog nooit van Indianen gehoord zeker??

Columbus ontdekte in 1492 een land dat hij aanzag voor India en hij noemde de bewoners Indianen, hij kon die vergissing niet bevroeden en zelfs nu nog worden de oorspronkelijke bewoners van Amerika nog steeds Indianen genoemd. Men dacht toendertijd dat hun één groot volk vormden, maar niets was minder waar. Er woonden honderden verschillenden volkeren, volken die zich hadden gevestigd en volken die rond trokken.

http://www.indianen.net/nativeamerican.html
Nog afgezien dat het gehele continent van "Amerika", Noord, Midden en Zuid al gekoloniseerd werd door "landverhuizers" uit geheel Europa.

Als ze goed zoeken, zijn er vast nog wel bepaalde resten van mij in Tsjechië te vinden
Je bedoelt de lege Becherovkaflessen?
 
Brussel knijpt subsidies Oost-Europa af: harde protesten in Polen en Hongarije verwacht

De Europese Commissie wil de Oost-Europese lidstaten de komende jaren tientallen miljarden euro’s EU-subsidie afnemen. Zuidelijke landen als Griekenland, Italië en Spanje krijgen juist meer, omdat de economische crisis daar harder heeft toegeslagen en zij meer migranten opvangen.

Uit financiële berekeningen van de Commissie – die vertrouwelijk blijven om geruzie over de cijfers te beperken – blijkt dat de subsidiestroom van Oost naar Zuid verschuift. Zo verliest Polen bijna 20 miljard euro, Hongarije en Tsjechië elk ruim 5 miljard en Slowakije ruim 3 miljard. Ook de Baltische staten raken verhoudingsgewijs veel geld kwijt.

De armste landen van de EU (Roemenië en Bulgarije) gaan er enkele miljarden op vooruit, net als Italië en Griekenland. In totaal bespaart de Commissie circa 10 procent op de steungelden.

De discussie afgelopen weken tussen de meest betrokken Commissarissen over de verdeelsleutel was moeilijk en weerspiegelde de posities van de lidstaten, bevestigen betrokken EU-ambtenaren. In een van de scenario’s die op tafel lagen, gingen Duitsland, Tsjechië en Estland er met 45 procent op achteruit. Dat werd onacceptabel bevonden.

Bron:
https://www.topics.nl/brussel-knijp...rm=&ctm_ctid=06cc5561f9e159a4b85447057c66e4e7
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechië opent consulaat in Jeruzalem

Nadat Amerika, Guatemala, Panama en Roemenië hun ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem verhuisden, heeft Tsjechië een consulaat geopend in de Israëlische hoofdstad. Hiermee wordt deels tegemoet gekomen aan de wens van de Tsjechische president Milos Zeman die wil dat de ambassade naar Jeruzalem verhuist. Het consulaat wordt bestuurd door de Israëlische ondernemer Dan Propper, die in Noord-Bohemen een tofoe-fabriek leidt. “Omwille van de eigen goede ervaringen wil ik investeringen in Tsjechië ondersteunen,” zei Propper (78) dinsdag. In Tsjechië krijgt hij de handen op elkaar van Zeman en premier Andrej Babis.

Proppers ouders vluchtten in 1939 vanuit het toenmalige Tsjecho-Slowakije naar het Britse mandaatgebied Palestina. Ze waren bang voor de nazi’s, die kort daarna het land bezetten en verdeelden. Dan Propper kwam in Tel Aviv ter wereld. In Tsjechië is het momenteel een onderwerp van discussie of het land zijn ambassade ook verhuist van Tel Aviv naar Jeruzalem. President Zeman blijkt voorstander te zijn en eiste onlangs ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van Israël ‘concrete acties in plaats van woorden’. Premier Andrej Babis van de populistische ANO-partij noemde het ‘een absurde en onterechte uitzondering’ dat buitenlandse ambassades in Israël niet in Jeruzalem staan.

Op 14 mei opende de Verenigde Staten als eerste land een ambassade in Jeruzalem. Jarenlang was dit geblokkeerd door de Palestijnse Autoriteit, die Oost-Jeruzalem als haar toekomstige hoofdstad claimt. De andere Arabische landen wilden er ook niet aan en dreigden decennialang met problemen. Nadat president Donald Trump in december 2017 aankondigde de ambassade te verhuizen, braken er her en der onlusten uit, maar tot grote en aanhoudende problemen kwam het niet. Sindsdien hebben Paraguay, Guatemala en Roemenië her voorbeeld van Trump gevolgd. In Nederland gaan in de Tweede Kamer stemmen op om ook een ambassade in Jeruzalem te openen, maar het kabinet wil daar niet aan zolang er geen duurzame vrede is in het gebied.

Bron: jonet.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
nationaal-populist-andrej-babis-volgende-week-beedigd-als-premier-tsjechie.jpg


Babis volgende week beëdigd als premier

De Tsjechische president Milos Zeman zal Andrej Babis, de leider van de nationaal-populistische protestbeweging ANO, woensdag beëdigen als regeringsleider. Dat heeft Babis donderdag gezegd na overleg met Zeman.

De multimiljardair, omstreden door een aanklacht wegens fraude, werd na de verkiezingsoverwinning in oktober 2017 premier. In januari raakte hij bij een stemming het vertrouwen van het parlement kwijt.

In Tsjechië biedt de grondwet de president tijdelijk de mogelijkheid een regeringsleider in functie te houden zonder toestemming van de volksvertegenwoordiging. Dat mag zolang geen andere kandidaat erin slaagt een parlementaire meerderheid te verwerven.

Om door te regeren moet Babis wel voldoende (gedoog)steun hebben. Daarvoor wil hij een coalitie smeden met de sociaaldemocraten. De communistische partij staat al achter hem, maar zal geen ministers leveren. De leden van de sociaaldemocratische partij moeten zich nog uitspreken over regeringsdeelname. Het ziet ernaar uit dat ze in meerderheid ja zullen zeggen.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
duizenden-mensen-protesteren-nieuwe-regering-tsjechie.jpg

Duizenden mensen protesteren tegen nieuwe regering Tsjechië

Duizenden Tsjechen zijn dinsdagavond in Praag de straat op gegaan om te protesteren tegen premier en multimiljardair Andris Babis en diens beoogde regering.

De leider van de populistische ANO-beweging wil een coalitie met de sociaaldemocraten vormen. De kritiek richt zich echter vooral op de gedoogsteun van de communistische partij (KSCM) die nodig is voor een werkbare meerderheid.

Die mogelijke steun komt precies zeventig jaar na de machtsovername door de communisten in het voormalige Tsjechoslowakije en ruim 28 jaar na de democratische omwenteling, lichtte de organisatie van de betoging toe.

"Schande, schande", riepen de demonstranten die zich dinsdag hadden verzameld op het Wenceslasplein in het centrum van de Praag. Een petitie tegen de voorgenomen coalitie is al door een kwart miljoen mensen ondertekend.

yjbxeksayfi9_wd640.jpg


Vertrouwen

President Milos Zeman zal Babis woensdag voor de tweede keer beëdigen. In Tsjechië kan een regeringsleider tijdelijk in functie gehouden worden zonder toestemming van de volksvertegenwoordiging. Dat mag zolang geen andere kandidaat erin slaagt een parlementaire meerderheid te verwerven.

In januari verloor Babis het vertrouwen van het parlement. Dat had vooral te maken met het strafrechtelijk onderzoek dat naar de 63-jarige ANO-oprichter is ingesteld wegens misbruik van subsidie. Het verwijt dat hij ooit collaboreerde met de communistische geheime dienst wijst Babis van de hand.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Babis weer beëdigd als premier Tsjechië

PRAAG - De Tsjechische multimiljardair Andrej Babis krijgt ruim zeven maanden na de verkiezing in zijn land een tweede kans om een regering te vormen. President Milos Zeman beëdigde Babis voor de tweede keer als premier.

De ANO-beweging van Babis won vorig jaar de verkiezingen, maar zijn minderheidsregering leed in januari een nederlaag bij een vertrouwensstemming in het parlement. De multimiljardair wil nu een nieuwe coalitie smeden met de sociaaldemocraten en gedoogsteun van de communistische partij.

Het lot van die beoogde coalitie ligt in handen van de leden van de sociaaldemocratische partij CSSD. Zij mogen zich in een partijreferendum uitspreken over regeringsdeelname. De uitslag van die raadpleging wordt later deze maand verwacht. ANO en de CSSD beschikken samen over 93 van de 200 zetels in het Lagerhuis.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Miljonair aan de macht in Tsjechië



ELDERS - Regeringsvorming is tegenwoordig vrijwel overal in Europa een langdurig en moeizaam proces. In Tsjechië wachten ze al meer dan een half jaar op een stabiele regering.

In oktober vorig jaar mochten de Tsjechen een nieuw parlement kiezen. Grote winnaar was de partij van multimiljonair Andrej Babiš (op de foto links, met de Bulgaarse premier Borissov). Maar de minderheidsregering die hij op gezag van president Zeman vormde werd begin januari weggestemd. Nu heeft Zeman begin deze week Babiš voor de tweede keer benoemd als premier van een nieuwe minderheidsregering. Daaraan zullen ook de sociaal-democraten deelnemen. Als de leden tenminste in meerderheid akkoord gaan. Op 15 juni is er een partij-referendum. De nieuwe regering zou het met gedoogsteun van de communisten voorlopig uit moeten kunnen houden in het parlement. Dinsdag kwamen duizenden mensen op de been om te demonstreren tegen de beoogde nieuwe regering.

De bezwaren tegen Babiš, zowel in als buiten het parlement, hebben te maken met een rechtszaak die tegen hem loopt wegens fraude met EU-gelden. Een politiek geïnspireerde ‘pseudo-case’ volgens hemzelf. Andrej Babiš is ondernemer en de op een na rijkste man van het land, een Tsjechische kopie van Donald Trump. Hij is rijk geworden met het landbouwconcern Agrofert. Intussen bezit hij ook verschillende grote media. In de vorige regering was hij minister van Financiën en vice-premier. Met zijn anti-establishment partij ANO (Actie van Ontevreden Burgers) beloofde hij zijn land weer gezond te maken door het als bedrijf te gaan leiden. Maar vanwege het fraude-onderzoek weigerden andere partijen tot nu toe met hem als premier een regering te vormen.


President Milos Zeman, die vanwege zijn stijl van optreden ook met Trump wordt vergeleken, is begin dit jaar herkozen. Hij heeft anders dan zijn Amerikaanse voorbeeld weinig macht, maar hij moet wel de premier benoemen en er is er maar een die dat volgens hem kan worden en dat is zijn vriend Andrej Babiš, die zijn rijkdom overigens voor een belangrijk deel ook aan de president te danken heeft. Nu heeft Zeman de sociaaldemocraten overgehaald toch met Babiš in zee te gaan. Ze hebben bedongen dat de premier aftreedt als hij veroordeeld wordt. Het alternatief, waarmee Zeman heeft gedreigd, is een regering van ANO met de extreem-rechtse SPD (Partij voor Vrijheid en Directe Democratie) van Tomio Okamura (die ook nog de gedoogsteun van de communisten nodig heeft). De SPD zit in Europa op één lijn met anti-immigratiepartijen als het Front National (inmiddels Rassemblement National) van Marine Le Pen, de PVV en andere populisten.

Enkele maanden geleden sneed zaakwaarnemend premier Babiš de SPD de pas af door de voorwaarden voor een beoogd exit-EU referendum te verzwaren. ANO is eurosceptisch, of, zoals een commentator schreef meer ‘euro-opportunistisch’. Ondanks vele bezwaren wil de partij Tsjechië wel binnen de EU houden. De extreem-rechtse SPD wil breken met de EU en heeft een veel verdergaand standpunt inzake immigratie en de omgang met Roma. Maar ook Babiš is tegen het migratiebeleid van de EU en verwerpt op voorhand nieuwe verdelingsvoorstellen van de Duitse premier Angela Merkel.

Lety

Babiš wil als het hem uitkomt ook wel hengelen naar de steun van het xenofobe deel van de Tsjechische bevolking. Twee jaar geleden besloot de regering een varkensboerderij te verplaatsen voor de inrichting van een gedenkplaats op het terrein van het voormalige concentratiekamp voor zigeuners in Lety. Dat leidde tot hevige protesten van extreem-rechtse groepen. Babiš’ poging hen naar de mond te praten (‘het was geen concentratiekamp’) viel bij de overige partijen bepaald niet in goede aarde. Een paar maanden geleden is de boerderij definitief ontruimd. Gisteren zijn er nog borden met haatdragen teksten aangetroffen, volgens een website van Roma afkomstig van dezelfde groep die zich eerder heeft verzet tegen de aankoop en verplaatsing van de boerderij.

Bron: sargasso.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische sociaaldemocraten geven steun aan nieuwe regering

De Tsjechische sociaaldemocratische partij CSSD heeft in een intern referendum gestemd voor een coalitie met de nationaalpopulistische protestbeweging ANO. Met de steun van de sociaaldemocraten is Tsjechië een stap dichter bij het vormen van een meerderheidskabinet, meldt CSSD-partijleider Jan Hamacek vrijdag.

Samen hebben de partijen CSSD en ANO geen meerderheid in het kabinet. Daarom richten ze de pijlen nu op de communistische partij voor gedoogsteun. Als de communisten deze regering steunen, hebben ze 108 van de 200 zetels in het Tsjechische parlement in handen.

ANO-leider Andrej Babis werd na de verkiezingsoverwinning in oktober 2017 premier, maar is omstreden wegens een aanklacht tegen fraude. In januari raakte hij in een stemming het vertrouwen van het parlement kwijt.

Ondanks het gebrek aan vertrouwen bleef Babis toch de premier in Tsjechië. In Tsjechië biedt de grondwet de president tijdelijk de mogelijkheid een regeringsleider in functie te houden zonder toestemming van de volksvertegenwoordiging.

Bron: nu.nl
 

kuurgast

Donateur
Steeds meer mensen zijn ontevreden over Andrei Babiš. Er is een online petitie gestart:

Milion chvilek pro demokracii / Een miljoen handtekeningen voor democratie.
......................................
Op de petitie die het ontslag van premier Andrei Babiš eist ,
Ze willen binnen honderd dagen een miljoen handtekeningen ontvangen. De deadline verstrijkt op 5 juni.
De teller is op 258 771 blijven staan.
 

kuurgast

Donateur
De Tsjechische sociaaldemocratische partij CSSD heeft in een intern referendum gestemd voor een coalitie met de nationaalpopulistische protestbeweging ANO. Met de steun van de sociaaldemocraten is Tsjechië een stap dichter bij het vormen van een meerderheidskabinet, meldt CSSD-partijleider Jan Hamacek vrijdag.
Het is een rotsachtige weg naar de nieuwe regering in Tsjechië.

De sage over de vorming van een nieuwe regering gaat verder, met alle ogen nu op een geplande ontmoeting later deze week tussen president Zeman en Miroslav Poche, de kandidaat van de sociaal-democraten voor buitenlandse zaken in een voorgestelde minderhedencoalitie met ANO.
Premier-kandidaat Andrej Babiš presenteerde zondag zijn voorstel voor een nieuwe kabinetsformatie aan de Tsjechische president ter goedkeuring, twee dagen nadat sociaal-democraten in het centrum van links - na een partijreferendum - hadden ingestemd om deel te nemen aan de centrale ANO-partij van de heer Babiš in een coalitieregering . Maar de politieke onzekerheid is nog niet voorbij, de nominatie van de minister van Buitenlandse Zaken is controversieel.

De sociaal-democraten dringen aan op een kandidaat voor de minister van Buitenlandse Zaken - huidig lid van het Europees Parlement Miroslav Poche - die publiekelijk is afgewezen als ongeschikt door de Tsjechische president Miloš Zeman.

President Zeman zei via een woordvoerder dat hij de heer Poche deze week zou ontmoeten - maar alleen om hem persoonlijk te vragen opzij te gaan. De sociaal-democraat-leider, Jan Hamáček, weigert ondertussen iemand anders voor te stellen omdat al zijn partijkeuzes voor kabinetsposten werden aangekondigd vóór hun referendum. De heer Hamáček zei ook dat hij pas op zondag had gehoord dat de communisten een regering inclusief Poche categorisch zouden verwerpen.

De Tsjechische Republiek is nu sinds de parlementsverkiezingen in oktober geen volwaardige regering meer. De heer Babiš heeft de steun van de communisten nodig om medio juli een vertrouwensstemming te behalen.
Bron goochel vertaling van radio.cz/en.

Lees meer over Milos Zeman , Andrej Babiš en Miroslav Poche op radio.cz/de + radio.cz/en.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische president benoemt spoedig kabinet

PRAAG (ANP /RTR ) - De Tsjechische president Milos Zeman heeft zondag gezegd dat hij verwacht op korte termijn het nieuwe kabinet te benoemen, na acht maanden van politieke instabiliteit. Premier Andrej Babis, de leider van centrumpartij ANO, heeft een coalitie gevormd met de sociaaldemocraten. Zeman vertelde in de krant Blesk dat hij maandag de kandidaat-ministers ontmoet, waarna dinsdag of woensdag de regering een feit kan zijn.

De laatste hobbel was de post Buitenlandse Zaken . Zeman wees de linkse genomineerde Miroslav Poche af, omdat deze zich niet genoeg verzet tegen het opnemen van migranten. Het is niet duidelijk of er een acceptabel alternatief is gevonden. Mogelijk wordt de buitenlandminister pas later bekend.

ANO, de winnaar van de verkiezingen in oktober 2017, en de CSSD, de grote verliezer, hebben slechts 93 van de 200 zetels in het parlement. De gedoogsteun moet komen van de pro-Russische communisten. Zij hebben gezegd daartoe eventueel bereid te zijn, maar een definitief besluit is nog niet genomen. Miljardair Babis kijkt liever naar de EU dan naar Moskou.

Bron: Europa-nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechische communisten weer in machtspositie

PRAAG - Tsjechië heeft woensdag een nieuwe regering gekregen die geen meerderheid heeft in de tweehonderd zetels tellende Tsjechische Tweede Kamer. De nieuwe premier Andrej Babis gaat voor gedoogsteun aankloppen bij de communisten. Die krijgen hiermee voor het eerst een vinger in de pap sinds de communistische dictatuur eind 1989 ineenstortte in toenmalig Tsjechoslowakije.

585f0d3e-79e4-11e8-9fd6-176b90e57f05.jpg

Babis (links) hoopt op de steun van de communisten.

Babis leidt een partij (ANO) die zich afzet tegen de gevestigde orde, maar wel voor goede relaties met onder meer de EU en de NAVO is. Babis' regering heeft inclusief de vijftien zetels van zijn sociaaldemocratische coalitiepartners 93 zetels. De communisten hebben er vijftien.

Zij lijken Babis best te willen steunen, maar ze hebben ook eisen, zoals het verminderen van de bijdragen aan de NAVO. De partij van de Tsjechische communisten, de Communistische Partij van Bohemen en Moravië (KSCM), komt zaterdag bijeen om een standpunt in te nemen.

Bron: telegraaf.nl
 
Bovenaan