Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Kritiek Klaus op Russische medaille voor Jaruzelski

Hij kreeg deze onderscheiding wel voor zijn (terechte) verdiensten tijdens de tweede WO, en niet voor zijn rol bij de inval in 1968. Ik denk dat o.m. Vasek dat in een juist daglicht heeft geplaatst. Laten we mekaar wel verstaan : ook bij mij ligt augustus ´68 gevoelig, uiteindelijk hebben deze gebeurtenissen ook mijn leven compleet gewijzigd.
 
Re: Kritiek Klaus op Russische medaille voor Jaruzelski

ok dat snap ik wel, maar gezien de gebeurtenissen na WO II had hij m.i. een daad kunnen stellen door de onderscheiding te weigeren zeker gezien waar de onderscheiding vandaan kwam. dat is wat ik bedoelde.
 
Re: Kritiek Klaus op Russische medaille voor Jaruzelski

Je hebt gelijk, het zou voor hem inderdaad een morele kwestie moeten zijn. Op die manier kon Jaruzelski alsnog laten zien, dat hij zich eveneens bekocht voelde. Maar ja, de Putin van heden is ook de trojka Breznjew-Kosigin-Podgorny niet meer, het is niet juist om een land te veroordelen, wel zijn leiders.
Het is wel mogelijk, dat generaal-op-rust Jaruzelski als oud-militair niet kon weerstaan aan de verleiding om een medaille opgespeld te krijgen en aldus een extra stuk aan zijn metaalwinkel toe te voegen.
 
Re: Kritiek Klaus op Russische medaille voor Jaruzelski

laugh.gif
smile.gif
smiley20.gif
precies dat ik bedoel ik maar, excuses in woorden is m.i. een beetje makkelijk.
 

Marcel

Moderator
Vaclav Klaus tegen geregistreerd partnerschap homoseksuelen

bron Prague Daily Monitor :

Klaus against same-sex bill

PRAGUE, Jan 28 (CTK) - President Vaclav Klaus will probably not sign the bill on registered partnership of homosexuals passed by the Senate on Thursday, the daily Mlada fronta Dnes writes today.
Klaus has repeatedly voiced reservations about the legislation giving the right to conclude official partnership unions to the people of the same sex.


http://www.praguemonitor.com/ctk/?id=20060128E00860;story=Klaus-against-same-sex-bill
 
Toch wel erg vreemd, die Klaus. Op economisch vlak wil hij totale vrijheid op alle vlakken. Op dit vlak is hij weer erg restrictief.
En dan: ingaan tegen regering, parlement en senaat. Dan moet hij toch wel met een heel duidelijk verhaal komen.
Misschien tijd voor een Belgie-constructie; president is even een dagje ziek - wie neemt dan even waar en tekent de wet, dagje later is president weer toplekker?
 

Tabe

† In Memoriam
Och, alles heeft zijn tijd nodig.Ook in Tsjechie. Op zich ben ik wel een voorstander van een geregistreerd partnerschap. Ik ben niet zo voor het "homo-huwelijk", al vast het alleen maar voor mijn andere hobby de GENEALOGIE. (beetje egoistisch , denk ik.) Maar het geregistreerd partnerschap houdt men op den duur ook in Tsjechie NIET tegen.
 
Tja .. zo werkt de democratie in Tsjechie. Klaus kan een veto uitspreken over wetten die hem niet aanstaan. Deze gaan dan terug naar het parlement, die de president dan overigens wel kan overrulen.

Vind Klaus persoonlijk een vreselijke, narcistische man die niets naders doet dan tegen de democratie aanschoppen en zijn positie misbruikt om zijn persoonlijke mening te uiten.

Ik kan het standpunt van Klaus echt niet plaatsen. Wat houdt geregistreerd partnerschap nu eigenlijk in. Het heeft alleen maar voordelen voor de betrokkenen en verandert helemaal niets voor de samenleving, behalve dan dat een groep uit deze samenleving officiele erkenning krijgt.
 

Marcel

Moderator
bramvandervorst schreef:
Het heeft alleen maar voordelen voor de betrokkenen en verandert helemaal niets voor de samenleving, behalve dan dat een groep uit deze samenleving officiele erkenning krijgt.

en dat zal 'm nu net de kneep zijn.
in nederland zijn wij daar al veel verder mee, eerder doorgeschoten : een heleboel groepen hebben we accepteerd en nu zijn wij onderhand wel weer aan een nieuwe ronde van discrimineren toe, maar it even terzijde. :(

marcel
 
ik vind het wel belachelijk! Eerst snap ik niet waarom heeft 1 persoon zo veel macht..wij hebben toch democratie? En waroem is Klaus tegen? Dit doet toch niemand schade?:kwaad:
 
Waarom hier op tegen zijn? Het is hetzelfde gedoe als met andere morele/ethische kwesties; conservatieven zijn bang voor het sneeuwbal effect. Als je deze eerste stap toestaat, die op zich voor velen acceptabel is, opent het de weg naar en druk op verdergaande stappen, waar deze conservatieven echt voor vrezen.
Jammer dat dit soort zaken niet via Rechten voor de Mens is af te dwingen, dan kan zo'n presidentje lekker overruled worden. Maar Bram heeft gelijk dat het parlament nog een rol kan spelen, hoe fijn zal het zijn als zij hem gaan overrulen. Prima typering trouwens, Bram, van onze vriend in de Burcht.
 
Klaus: veto over homohuwelijk

PRAAG - De Tsjechische president Vaclav Klaus heeft zijn veto uitgesproken over een wetsvoorstel waardoor mensen van hetzelfde geslacht kunnen trouwen. De twee Kamers van het Tsjechische parlement hadden het geregistreerd partnerschap al goedgekeurd, maar nu is een absolute meerderheid in het Lagerhuis nodig om het veto teniet te doen.

Volgens het wetsvoorstel zouden homostellen en lesbische paren het recht krijgen om elkaars eigendom te erven en toegang tot elkaars medische gegevens te krijgen. Klaus noemde het wetsvoorstel onlangs in een interview „een tragische fout”.

Uit opiniepeilingen blijkt dat 62 procent van de Tsjechen het geregistreerd partnerschap voor homo's wel steunt.

Bron: TELEGRAAF.NL



Toch gek dat 62% van de Tsjechen een andere mening is toegedaan dan Klaus, en dat hij alsnog zijn Veto recht gebruikt. :confused:
 
zeer betreurenswaardig.

zijn narcistische trekjes krijgen steeds meer de overhand, zodat ie van alles te pas en te onpas afkeurt om zich zgn "te verheffen" boven alle politieke debatten.
wat zou hij nou (vanuit zijn eigen partij-politiek) echt tegen kunnen hebben?
 

Tabe

† In Memoriam
Tieske schreef:
PRAAG - De Tsjechische president Vaclav Klaus heeft zijn veto uitgesproken over een wetsvoorstel waardoor mensen van hetzelfde geslacht kunnen trouwen.

Is die man zelf wel getrouwd of heeft hij geen vriend (je)?:lmfao:
Ach, ik denk dat dit zich in de nabije toekomst wel oplost. Komt men toch lekker in Nederland trouwen !.:fluit:
 
Dat heeft denk ik weinig zin Tabe, het gaat er natuurlijk om dat je van elkaar kunt erven en al dergelijke dingen.
Als het huwelijk niet is geregeld is dat dus ook niet geregeld en heb je er niks aan om in een ander land te trouwen! Ja toch??
 

Tabe

† In Memoriam
Natuurlijk Corrie. Naar Nederland "emigreren"is ook niet mogelijk, maar zou iets dergelijks niet gewoon bij een notariele akte geregeld kunnen worden. Dat 1 zo'n man zo dwars kan liggen.
 
Ik heb van vrienden in Tsjechie gehoord dat het gerucht gaat dat een van zijn naaste familieleden homo is en dat hij daarom zijn veto heeft uitgesproken.
Soms zit er iets van waarheid in een gerucht....
 
Homobeweging weigert gesprek President

Gay Iniciatitiva heeft geweigerd in te gaan op de uitnodiging voor een gesprek met de Tsjechische president Klaus over zijn weigering zijn handtekening te zetten onder een wet die partnerschapsregistratie voor paren van gelijk geslacht regelt.
De uitnodiging komt te laat, nu president Klaus zijn beslissing al genomen heeft. Zo motiveerde Jiri Hromada, de woordvoerder van Gay Iniciativa (GI), de beslissing om niet in te gaan om de uitnodiging voor een gesprek.

Klaus sprak onlangs een veto uit over een wet die partnerschapsregistratie voor paren van gelijk geslacht regelt. De wet regelt dat partners elkaars erfgenaam kunnen worden, regelt de onderlinge zorgplicht en maakt het mogelijk om samen kinderen op te voeden. Adoptie valt echter buiten de wet. De wet werd op 16 februari aangenomen door de Senaat en het Huis van Afgevaardigden.

'Met zijn veto treedt de president op als een middeleeuws vorst en blokkeert hij het maatschappelijk debat', zo stelde Hromada. 'Het gesprek met Klaus had moeten plaatsvinden in de periode dat de president bezig was met het nemen van een besluit over de aangenomen wet. Zoals als er ook gesprekken met parlementsleden en met voormalig president Vaclav Havel over deze wet hebben plaatsgevonden. Maar op dit moment heeft het geen zin om met de president te overleggen'.

GI wacht nu de volgende stemming over de wet in het Huis van Afgevaardigden af. 'Mocht het zo zijn dat er voor de wet niet de absolute meerderheid te vinden is die nu nodig is om het veto van de president te breken, dan is er een reden om met de president en leden van het parlement te gaan overleggen over een alternatieve wet', zo laat de GI-woordvoerder weten.

Als nu geen meerderheid in het parlement is voor wetgeving, dan zal GI alternatieve wetgeving ook een rol laten spelen in de parlementsverkiezingen die in juni gehouden worden.

Bron: coc.nl
 
Bovenaan