Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Geen fan van Zeman (en dat is nog zacht uitgedrukt) maar zijn uitspraken zijn zeker niet triest en dwaas te noemen.
Persoonlijk erger ik mij veel meer aan de zogenaamde nobelen, goedhartigen en zogenaamd sociaal begane mensen in Nederland, dan aan de soms politiek niet correcte uitspraken van Zeman.
In Nederland geldt nu de norm dat je geen enkele kritiek mag hebben op het (grotendeels economisch) vluchtelingenprobleem. Heb je daar wel -in mijn ogen volkomen terechte- kritiek op, ben je vrijwel automatisch een racist, xenofoob en islamofoob. Waarbij de laatste betiteling een volkomen gebrek aan inzicht in medische diagnostiek laat zien, maar dit terzijde. Waarbij de goedhartigen zich vol lof op de borst slaan; kijk mij eens ruimhartig en goed zijn.
De Duitsers zeggen dat zo mooi: "Zum kotzen".

Prima, maar nu de praktijk.

Er staan zogenaamd 28000 (!!) gezinnen in Nederland ingeschreven om bij hen thuis een vluchteling op te laten vangen. Er zijn er nog geen tiental geplaatst momenteel terwijl er een gebrek aan opvangplaatsen is.
Het COA plaatst vrijwel alleen asielzoekers in de minder dure wijken, de zogenaamde volkswijken.
Veel Nederlanders ervaarden de afgelopen jaren een overlast door allochtone groepen Islamieten. Veel Nederlanders zijn de eisende gedragingen van deze mensen beu.
Het feit is ook dat het grootste deel van de vluchtelingen economische vluchtelingen zijn, geen oorlogslachtoffers.

Dit soort zaken mogen niet benoemd worden, want dan pas je niet meer in het plaatje.

Ik ben zeker geen PVV'er, absoluut niet, Wilders is een vloek voor Nederland, maar enig realisme zou wel eens prettig zijn.

Ik weet niet wat schadelijker is. Er voor te zorgen dat je middels framing het plaatje van de vluchtelingen als allemaal oorlogslachtoffer kloppend krijgt om jezelf heel hard op de borst te kunnen kloppen " Kijk mij eens goed zijn" of de lichtelijk stupide uitspraken van Zeman en de denkwijze van veel gewone Tsjechen.
Tsjechen zien de soms volkomen uit de hand lopende situaties in Nederland en Duitsland. Zelfs hier in ons dorp kent men de Schilderswijk in Den Haag... Joden zijn daar hun bestaan en soms leven niet zeker en dat geldt voor veel wijken en steden in Nederland. Ik kan in ons dorp als Jood zijnde nog rustig met een keppeltje op lopen (niet dat ik het doe trouwens, maar het kan).
Natuurlijk wil de Tsjechen dit niet. Dit maakt de Tsjechen niet tot xenofoben maar tot realisten.
 
Geen fan van Zeman (en dat is nog zacht uitgedrukt) maar zijn uitspraken zijn zeker niet triest en dwaas te noemen.
.....
..... de lichtelijk stupide uitspraken van Zeman.....
Niet triest en niet dwaas, maar wel lichtelijk stupide? Is daar een groot verschil tussen?

.....Het feit is ook dat het grootste deel van de vluchtelingen economische vluchtelingen zijn, geen oorlogslachtoffers. Dit soort zaken mogen niet benoemd worden, want dan pas je niet meer in het plaatje.
Van mij mag je zoveel zaken benoemen als je wilt, maar dan mag ik ook van je verlangen dat je deze zaken - die jij gemakshalve gelijk maar als "feiten" presenteert - concreet onderbouwt. Dus kom maar op met cijfers die jouw bewering over economische vluchtelingen staven. Ik ben benieuwd.
 
Beste Dennuzz, iedereen vindt wel iets. Heeft u verder nog iets constructiefs inhoudelijks aan te geven?

Beste Punkenstein,
Een semantische discussie voeren heeft weinig tot geen zin. U weet verder heel goed waar ik op doel, Zie daarvoor de zeer diverse -zelfs de als links bekend staande Volkkrant beaamde dit- discussies en opiniestukken die dagelijks in allerhande kranten en tijdschriften verschijnen. Wegduiken en vervallen in sematiek is zeer typisch, Ga nu gewoon eens in op hetgeen ik schrijf. Of komt u ook met de algemene dooddoener " denk zelf eens na".Nee toch, mag ik hopen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dingen beweren (en ze als feiten opvoeren) zonder ze te willen/kunnen onderbouwen, heeft eveneens weinig tot geen zin. Daar ga ik dan ook niet over in discussie. Komt bij dat deze discussie specifiek over Tsjechië gaat en het is maar helemaal de vraag of de Nederlandse situatie daarop van toepassing is.
 
Demonstratie vandaag. Inderdaad, de Nederlandse situatie is onvergelijkbaar met de Tsjechische. Want hier in Tsjechie gaat men wel de straat op voor redelijkheid, evenwicht en tegen de waanzin van Merkel c.s..
En worden de demonstranten niet gelijk figuurlijk neergesabeld.
Of " gaat men de discussie niet aan, want niet zinvol". Tja, als je geen argumenten hebt, kan het uiteraard ook zo.
Soort van omgekeerde Godwin.

Enne, wat een heerlijk weer vandaag in ons Tsjechische dorp! Zonnig, blad in de tuin geharkt en verbrand, althans voor een klein deel, geweldige Herfst!
 
(grotendeels economisch) vluchtelingenprobleem
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt, maar ik lees dit:
Het merendeel van de mensen die naar Europa komt, zijn oorlogsvluchtelingen. Volgens cijfers van de VN kwam dit jaar 62 procent van de mensen die Europa per boot hadden bereikt uit Syrië, Afghanistan en Eritrea. Landen waar een oorlog woedt of een dictatuur is. Als daarbij de vluchtelingen uit Darfur, Irak, Somalië en Nigeria worden opgeteld, komt het totaal op zeventig procent.
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2052186-wie-zijn-de-vluchtelingen-die-naar-europa-komen.html
Misschien is het zinvol om eens een poosje als vrijwilliger bij de vluchtelingenopvang te gaan werken en de verhalen aan te horen van deze mensen.
 
Zou het wellicht zo kunnen zijn dat mijn vrouw als arts en ik zelf als wetenschapper dat wellicht gedaan hebben?
Misschien als onderzoekers om verhalen te checken op waarheid? In samenwerking met en als deskundige van de immigratiedienst? En door de grote mate van bedrog, gekochte Syrische paspoorten en diploma's, elkaar tegensprekende verhalen en de soms volkomen afwezigheid van vrouwen, in een enorme desillusie daarmee zijn gestopt?
Weet u veel.
Wellicht moet u zelf eens, mocht u het althans nog niet gedaan hebben, " met de poten in de modder staan" in plaats van geheel niet objectieve media als nieuwsuur citeren. Het zou een opfrisser zijn voor uw wereldbeeld, echt waar.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Bezoek Tsjechische Senaatsvoorzitter aan Eerste Kamer

Op 5 november 2015 bracht de Tsjechische Senaatsvoorzitter, de heer Milan Štěch, een bezoek aan de Eerste Kamer. Hij werd ontvangen door Tweede Ondervoorzitter Joris Backer. Onderwerpen van gesprek waren de bilaterale parlementaire betrekkingen en de vluchtelingencrisis.


De Senaatsvoorzitter was in Nederland in het kader van een receptie voor de nationale dag en voor de onthulling van een monument van de eerste Tsjechisch-Slowaakse President T.G. Masaryk in Rotterdam. Bij de receptie ter gelegenheid van de nationale dag was ook de Voorzitter van de Eerste Kamer, Ankie Broekers-Knol, aanwezig. Zij had een informele bilaterale ontmoeting met haar Tsjechische collega, waar ook gesproken is over de vluchtelingenproblematiek.

Ten aanzien van de bilaterale parlementaire contacten werd gerefereerd aan het bezoek van Eerste Kamervoorzitter Broekers-Knol aan Tsjechië in februari van dit jaar en aan de vergadering van de Association of European Senates die op 22 mei 2015 plaatsvond in de Eerste Kamer, waaraan de Eerste Ondervoorzitter van de Tsjechische Senaat, de heer Přemysl Sobotka, deelnam. Het belang van contacten en samenwerking tussen Senaten werd nogmaals onderstreept.

Ten aanzien van migratie en de vluchtelingencrisis maakte de Tsjechische Senaatsvoorzitter duidelijk dat men in Tsjechië redelijk eensgezind is op dit terrein. Tsjechië, momenteel voorzitter van de Visegrádgroep, heeft zich samen met de andere Visegrád landen uitgesproken tegen de vluchtelingenquota die op EU-niveau zijn afgesproken. Volgens de Tsjechische Senaatsvoorzitter komt de Tsjechische weerstand tegen een permanent relocatiemechanisme en de opvang van vluchtelingen door het feit dat het land de afgelopen jaren en decennia ongeveer een half miljoen vluchtelingen heeft opgenomen uit met name Oekraïne, de Balkan en Vietnam. Verder maakte de heer Štěch kenbaar dat volgens hem meer naar de oorzaken van de vluchtelingencrisis moet worden gekeken dan naar de consequenties.

Tweede Ondervoorzitter Backer gaf in zijn reactie aan dat de vluchtelingencrisis één van de grootste uitdagingen is van de komende jaren en dat het daarom essentieel is dat EU-lidstaten samenwerken. Wat er tot nu toe gebeurt is volgens de ondervoorzitter "too little, too late". Er moet gezamenlijk worden gestreefd naar oplossingen die de last op een eerlijke wijze verdelen. Backer riep op tot samenwerking en moed in de aanpak van deze crisis.

Bron: eerstekamer.nl
 
Zou zomaar kunnen, zeg jij het maar. .........

Beste Punkenstein, ieder ander ziet in mijn tekst een antwoord staan. U wilt het niet snappen of u kunt het niet snappen of u kunt/wilt niet begrijpend lezen. Ik vind het alemaal prima; ik hoef namelijk mijn gelijk niet te halen. Zo werkt de wereld namelijk ook niet; " je gelijk willen halen". Het werkt door middels discussie elkaar inhoudelijk te naderen dan wel te bestrijden. niet door alleen oneliners erin te gooien of op basis van semantiek te gaan discusseren. Idiote brulboei Wilders gebruikt dit stijlmiddel ook zo vaak.

Je gelijk willen halen doen alleen kleine kinderen en zelfs daar stopt het op een bepaalde leeftijd. Gezien uw leeftijd bent u daar allang overheen gegroeid, dus discusseer eens inhoudelijk en niet semantisch.
Of beter nog, laten we deze redelijk lastig discussie niet voeren. De politiek lost dit (niet/wel/misschien/ooit/nooit) op en wij op dit kleine forum al helemaal niet.

En om wellicht toch nog even op uw, in mijn ogen redelijk onbeschofte, reactie, in te gaan. Wij hebben dit bijna vier maanden vrijwillig gedaan. Onbetaald verlof genomen beiden en aan de slag. Vrouwlief als keuringsarts/huisarts voor de nieuw aangekomen mensen en ik in een team met anderen om de geclaimde verhalen, met name in mijn geval opleidingen, op waarheid te toetsen, voor zover mogelijk. Via mijn universiteit hebben we uiteraard wereldwijd een groot netwerk om eea na te gaan.
Veel schrijndende gevallen gezien. Echter het oportunisme en de factor economisch vluchteling vierde de boventoon bij onze ervaringen. En dit wekt een enorme desillusie in de hand. Sta je dan met je goedbedoelde onbetaalde verlof/vakantiedagen om mensen trachten te helpen.
Afijn, de rest van het verhaal kent u.
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, de sfeer wordt er niet beter op! Vrije meningsuiting is een verworven goed, maar u hoeft het daar niet mee eens te zijn.

Dagelijks hoor ik hier in Tsjechië hoe men over deze vluchtelingen denkt en "mijn" mening is en blijft "wie niet weet, wie niet deert" De houding en uitspraken van Miloš Zeman zijn olie op het vuur en als veel tsjechen voorheen hun "president" belachelijk maakten, zijn ze het nu opeens met hem eens, een mening, geboren uit wantrouwen tegen vreemdelingen, opgebouwd tijdens 50 jaar communisme!
 
Zie de reactie boven Punkenstein; ik was nog niet uitgeschreven.
En ik vergelijk u niet met Wilders. Ik constateer een trend in reageren, oneliners.
Ik mag hopen en verwachten dat u daarmee niet op een lijn zit.
 
Olivier, de manier waarop ik reageerde is simpel te verklaren: ik kan en wil niet discussieren over iets wat een ander beweert zonder met feiten te komen. Dat is namelijk precies wat Wilders altijd doet en als er vervolgens om een onderbouwing wordt gevraagd, geeft meneer niet thuis en maakt de andersdenkenden voor dom en ziende blind uit.
Maak je geen zorgen over mijn mogelijke affiniteit met Wilders; die is nul komma nul. Ik vind het een drama dat die man zoveel steun geniet. Maar de geschiedenis leert wel dat iedere malloot, hoe bont hij het ook maakt, op aanhang kan rekenen.
 
Olivier, jammer dat jullie zulke negatieve ervaringen hadden. Ik heb gelukkig een klein steentje bij kunnen dragen bij het inburgeren van behoorlijk getraumatiseerde mensen en heb daar ook warme contacten aan overgehouden. Regelmatig hoor ik nog vele schrijnende verhalen van wat mensen hebben doorstaan voor ze in Nederland zijn of wat hun achtergebleven familie moet meemaken. Of niet meer, omdat hun huis is gebombardeerd. Zelf heb ik niet zo'n probleem met economische vluchtelingen. Waarom zouden mensen niet elders mogen proberen om een beter bestaan op te bouwen en zou je veroordeeld zijn tot het land waar je toevallig geboren bent. Sinds ik in Tsjechië woon ervaar ik het ook zelf hoe fijn het is als er mensen zijn die je met zaken willen helpen, waar je nog geen verstand van hebt, omdat in elk land de dingen weer anders gaan.
De groeten van een gelukzoeker, die het ook gevonden heeft.
 
Zelf heb ik niet zo'n probleem met economische vluchtelingen. Waarom zouden mensen niet elders mogen proberen om een beter bestaan op te bouwen en zou je veroordeeld zijn tot het land waar je toevallig geboren bent.
Helemaal mee eens. In de vluchtelingendiscussie is het begrip "gelukszoeker" verworden tot een scheldwoord, alsof het minderwaardige wezens betreft, Untermenschen, die er alleen op uit zijn om ons kaal te plukken. Ik word daar bedroefd van.
 
In die zin is mijn gezin natuurlijk ook een gelukszoekersfamilie. Met dien verstande dat mijn vrouw een in Nederland werkend en woonachtige Tsjechische was en zij is geremigreerd en de kinderen en ikzelf zijn geemigreerd.
En dat geluk hebben we in Tsjechie gevonden, al jaren, want we wonen er prima en lekker.

Had overigens ook deels te maken met het feit dat wij Joods zijn, niet actief, niet orthodox, zuiver liberaal, maar met name mijn vrouw er behoorlijk Joods uitziet. En dat werkte soms tegen haar toen ze in het AMC op het laatst vervelend werd bejegend door islamitische patienten. Ik zal jullie de scheldpartijen van sommige patienten besparen, maar het was werkelijk vreselijk.
Op een gegeven moment tel je je knopen en ga je omdat we in ons eigen onderhoud konden voorzien. Niet afhankelijk van de Tsjechische staat. En dat is nu net het verschil met een percentage van de huidige vluchtelingen.

En in Tsjechie hebben we ons eigen paradijsje gevonden en gemaakt. Heerlijk.
 
Bovenaan