Politiek

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Anti-islambetoging in Praag

In Praag is een duizendtal betogers op straat gekomen om te protesteren tegen de opvang van vluchtelingen. Tsjechische tegenstanders van de islam hadden opgeroepen zaterdag te demonstreren ‘voor onze cultuur en onze veiligheid’. Parlementair en rechts populist Tomio Okamura eiste dat de grenzen hermetisch worden afgesloten.


De demonstranten stonden oog in oog met een 250-tal tegenbetogers die propaganda maakten voor solidariteit met de migranten. Ze droegen spandoeken met daarop ‘Vluchtelingen zijn mensen zoals wij’.

De beide kampen staan sinds januari regelmatig tegen over elkaar in het centrum van de hoofdstad. Tsjechië was een van de landen die in september stemde tegen de verdeling van 120.000 vluchtelingen in Europa.

Bron: nieuwsblad.be
 
Ik heb 4 jaar in Tsjechie (Pisek) gewoond en was gids in Praag. Vandaar dat ik veel Tsjechische Facebookvrienden heb. Daaronder is een rockmuzikant (Roman Dragoun), een dichter en tekstschrijver (Milan Princ), een fotograaf (Jan Vavra) en veel andere, in de categorie intellectueel in te delen, kennissen. Maar allemaal geven ze blijk van een ongekende islamofobie, van een angst voor hun vrouwen (i.v.m. hordes alleenstaande moslimmannen) en van een maximale onwetendheid. Ik heb er zo straks op gereageerd op Facebook en gezegd dat, alhoewel ik houd van Tsjechie en van de Tsjechen, ik mij zo langzamerhand voor hen ga schamen. Ze zijn bang en haten vreemdelingen, puur gebaseerd op het onbekende, op cowboyverhalen en andere onzin. En helaas wordt dat breed uitgemeten in de media. De mensen die ik hier beschrijf zijn mensen die in de laatste jaren van het communisme ontzettend last hebben gehad van de Tsjechische autoriteiten en velen wilden vluchten, maar een enkeling is het gelukt. Ik heb hen dat voorgehouden en gezegd dat zij toen welkom waren in heel veel Europese landen. En dat ze daar maar eens over na moeten denken.
John Terpstra.
 
Hi John,

Ik wil graag even reageren op jouw betoog, ik heb de zelfde vraag gesteld aan mijn Tsjechische vrouw omdat ik mij ook af vroeg waarom zij zo denken, daar velen toendertijd ook dit land ontvlucht zijn en heel blij waren met de opvang in het westen, haar antwoord was dat zij zo veel problemen heeft gezien met islamieten in Duitsland Belgie, Nederland en Frankrijk dat zij inderdaad bang is om deze mensen hier binnen te halen. Het spijt me te moeten zeggen dat ik daar wel wat begrip voor op kan brengen, helaas hebben wij in Nederland ook de nodige ervaringen met extremistische islamieten, ik weet dat dit betekent dat we nu een groot gedeelte van onze islamitische bevolking beschuldigen, maar zo zit de mens over het algemeen in elkaar, de politiek helpt er ook niet aan mee door een volgens hun politiek correcte houding aan te nemen en niet de moeite neemt om het (volk) serieus te nemen en door voorlichting te zorgen dat de gemiddelde Nederlander een genuanceerder beeld krijgt van onze islamitische medelanders. Ook zij kunnen hun ogen niet sluiten voor wat er in de Europese landen de laatste jaren aan aanslagen zijn voorgevallen waardoor dit beeld bij de mensen ontstaan is, dus ik begrijp het standpunt van mijn vrouw.
 

dennuzzz

Donateur
Lex, hier vlakbij in zaandam werden de direct omwonenden door gemeente en coa gewoon geïnformeerd. Voordat de vluchtelingen kwamen werden ze uitgenodigd te komen kijken in het kamp en met hen vragen cq zorgen te komen. Jouw bericht dat de politiek de bevolking niet serieus neemt en juist informeert lijkt mij dan ook niet geheel juist....
 
Beste Dennis, Dat is een goede zaak maar waarom zijn er dan overal demonstratie's en schiet de PVV naar 37 zetels, dat geeft toch aan dat er vele ontevreden zijn over de manier waar er mee om gegaan is, maar dit wordt een discussie waar ik zelf al moeite heb om een mening te vormen, het ging er om dat ik me de houding van de Tsjechen wel een beetje kan voorstellen.
Vriendelijke groeten, Lex.
 

dennuzzz

Donateur
Vermoed dat het grotendeels berust op onbekend maakt onbemind. Zojuist een artikel gelezen in de lokale krant dat de mensen dankbaar zijn voor het onderdak en de zorgen. De man in het artikel een iranees deed al enige tijd vrijwilligerswerk en spoorde anderen aan dit ook te doen. Zoals john hierboven schreef dat hij zich schaamde voor de tsjechen schaam ik mij weleens voor de Nederlanders. Turkije neemt er 2.000.000 op. En deze mensen ageren tegen een aantal van 7.000?! In de eerste wereldoorlog hadden wij 1.000.000 belgische vluchtelingen in Nederland....daar hoor je niemand meer over....
 

kuurgast

Donateur
Nieuws uit Nederland wordt ook gevolgd in Tsjechië.
Symbol odporu. Holandská víska se bouří proti migrantům.
Een symbool van verzet. Nederlandse gehucht rebellen tegen migranten.
Over Oranje en Heumensoord en Blonďatý Wilders.
Jammer dat ze niet vermelden dat mensen in Oranje niet tegen vluchtelingen zijn maar wel tegen de verdubbeling.
In Heumensoord zijn die mensen ook teruggekeerd.
Vanwege het communisme hebben indertijd 420.000 Tsjecho-Slowaken in het buitenland onderdak gevonden.
Tijdens de Balkan oorlog hebben ze in Tsjechië 40.000 mensen opgevangen uit voormalig Joegoslavië.
Interessant artikel op radio.cz/de waarin de politiek eindelijk achter hun oren krabbelen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Tsjechen klagen over zitverbod

PRAAG - Is in veel landen het rookverbod aanleiding tot verhitte discussies, in Tsjechië is het zitverbod onderwerp van gesprek. Meerdere steden verbieden sinds kort het zitten op openbare plekken. Zo mogen de mensen niet meer gaan zitten op grasvelden, speelplaatsen, traptreden en zelfs meegebrachte stoeltjes. Een uitzondering geldt wanneer iemand "plotseling onwel" is geworden.


De parlementariër Vaclav Laska van de groene partij in Tsjechië wil zelfs naar het constitutioneel hof in Praag stappen om het besluit aanhangig te maken. Volgens het lid van de senaat gaan de gemeenten veel te ver met hun besluit.

Ook de verenigingen van Roma in het land hebben geprotesteerd. Zij hebben het idee dat de besluiten uitsluitend zijn genomen om zigeuners dwars te zitten. "Alleen wij krijgen boetes", zo luidde een van de klachten.

Bron: telegraaf.nl
 

kuurgast

Donateur
Wat een absurd verbod.
Als een kind in de speeltuin speelt zou de moeder al die tijd moeten blijven staan als er geen bankje aanwezig is anders pleegt ze een strafbaar feit.
De Roma's hebben groot gelijk om protest aan te tekenen want dat decreet blijkt voornamelijk in wijken van kracht te zijn die voornamelijk bewoond worden door Roma's.
Het is een decreet "over de veiligheid van de openbare orde, de bescherming van de openbare parken en de verbetering van het uiterlijk van de stad" gekopieerd van elkaar Most, Duchcov, Litvinov, Postoloprty en andere Noord-Boheemse steden die een grote Roma-minderheid hebben. Het decreet verbiedt buiten zitten op bankjes dan elders - zittend op de trappen, leuningen of op het gras. Het is ook verboden plaatsen van tafels, stoelen en bbq tussen de huizen, picknicken of het vullen van zwembaden voor kinderen.Bron zpravy.idnes.cz + reflex.cz.
Artikel op romea.cz/en.
 

kuurgast

Donateur
VN heeft Tsjechië beschuldigd van schendingen van de mensenrechten ivm de behandeling van vluchtelingen.
Ter aanvulling artikel op elsevier.nl over de beschuldiging en bericht persbureau Reuters.

Wat betreft de uitlatingen van de President;
President Milos Zeman woordvoerder Jiri Ovcacek zei: "De vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van standpunten is een van de grootste verworvenheden van de gebeurtenissen in november 1989". Bron ceskenoviny.cz/news.

De beschuldigingen ontlokte een scherpe reactie van premier Bohuslav Sobotka.
"Deze kritiek is onterecht. Tsjechië streeft ernaar internationale verdragen te allen tijde in acht te nemen en de migrantencrisis is geen uitzondering.
We houden geen kinderen gevangen. Ze zijn in deze faciliteiten met hun ouders, die in detentie zitten omdat ze de grens illegaal hebben overschreden. Wij vinden het menselijker om gezinnen met kinderen bij elkaar te houden in plaats van ze te scheiden. De VN-commissaris voor de rechten van de mens lijkt zijn beschuldigingen te baseren op berichten in de media en op een rapport van het kantoor van de ombudsvrouw. Het zou beter zijn als hij kwam om de situatie met eigen ogen te zien." Bron radio.cz/de.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoop wel dat, mocht de VN-commisaris op de uitnodiging ingaan, hij wel naar het ergste detentiekamp in Bělá pod Bezdězem gaat en zich niet laat brengen naar het nieuwe modelkamp in de voormalige gevangenis van Drahonice bij Louny.

Nadat de vluchtelingen lange tijd in de centra zijn opgesloten en geen contact met de buitenwereld kunnen hebben, worden ze vrijgelaten zonder een cent op zak, want hun laatste centen zijn ze kwijt aan hun onderkomen in de detentiekampen.
Weet niet of ze al hun persoonlijke bezittingen terugkrijgen bij vertrek, maar dan kunnen ze hun smartphones niet gebruiken want de sim-kaarten werken niet en ze hebben geen idee waar en hoe ze die kunnen aanschaffen. Zo komen ze gedesoriënteerd terecht op het treinstation in Praag zonder geld en in zomerse kleding. Daar zijn dagelijks meer dan 100 vrijwilligers aanwezig om deze mensen te helpen met warme kleding, voedsel en zo nodig zorgen ze voor nachtelijke opvang voordat de vluchtelingen verder kunnen reizen. Bron zpravy.idnes.cz.
Net zoals in Nederland hoor je via de media de grootste tegenstanders van vluchtelinge, maar de mensen die willen helpen hoor je niet, die doen gewoon wat hun hart ingeeft.
Zie ook een eerder bericht in dit topic "Solidariteit met vluchtelingen neemt toe in Tsjechië".
De Tsjechische universiteiten hebben hulp aangeboden om vluchtelingen te helpen met gratis taalonderwijs, rechtsbijstand en toelating tot hun universiteiten.
Voor scholen zijn er lesprogramma's gemaakt over vluchtelingen.
Een lerares van een basisschool in Trutnov heeft zich tijdens haar les over de Islam gekleed in nikab en andere hoofdbedekkingen die vrouwen in Arabische landen dragen. Dit leverde veel reacties op, zie tn.nova.cz.

Hieronder een foto hoe de vluchtelingen in Bělá pod Bezdězem verblijven, waaronder zo'n 100 kinderen.

b%C4%9Bl%C3%A12-833x540.jpg

Foto bron a2larm.cz.

De kinderen zouden nu met hun ouders worden overgebracht naar een ander detentiekamp waar minder geüniformeerd personeel zou rondlopen. Bron radio.cz/de.
 
Laatst bewerkt:
Men kan schrijven wat men wil, maar de reakties van de tsjechische mensen die ik gesproken heb is ronduit walgelijk!

Dennuzz schreef op een reaktie van Lex "onbekend is onbemind", maar de tsjechen worden gevoed met berichten over vermeende mogelijkheden, met Miloš Zeman voorop, daarbij de tsjechen een angstsyndroom aanpratend en angst is een slechte raadgever!

Xenofobie is het juiste woord!!!
 

kuurgast

Donateur
Momenteel zijn er nog maar 410 vluchtelingen in de 3 detentiekampen van Tsjechië.
Dagelijks wordt dit vermeld op de website van het ministerie van Binnenlandse zaken mvcr.cz.

3 Weken geleden heeft de organisatie HateFree Culture een experiment gedaan met een zogenaamd jong Syrisch vluchtelingen gezinnetje in Kolín, zie filmpje hieronder. Engels artikel op blisty.cz.


Lees meer over deze organisatie op radio.cz/en. HateFree ontrafelt ook hoax-meldingen.
Op de website manipulatori.cz staan diverse hoax-meldingen over vluchtelingen.
Hoe je zelf een hoax kan achterhale,n kan je hier lezen, vooral de link van youtube is interessant.
 
Laatst bewerkt:

Ad Verschoor

Donateur
Schending mensenrechten? "Vluchtelingen mijden Tsjechië omdat ze daar opgesloten worden"
media_xll_8119730.jpg


Eerder was er ook al ophef ontstaan omdat vluchtelingen in Tsjechië nummers op hun lichaam kregen. Voor velen een pijnlijke herinnering aan de manier waarop de nazi's mensen in de concentratiekampen identificeerden.


Tsjechië krijgt nauwelijks nog vluchtelingen over de vloer. Dat heeft de Tsjechische minister voor Binnenlandse Zaken gezegd. Onlangs stond het dagelijks aantal toegestroomde vluchtelingen sinds lange tijd zelfs weer op nul, verklaarde de sociaaldemocraat Milan Chovanec in een interview aan de krant Hospodarske noviny.

Schending mensenrechten?
Chovanec verdedigde de praktijk om vluchtelingen na hun aankomst in gesloten instellingen vast te houden. "Wanneer we ze allemaal moeten opnemen en laten doorreizen, zonder ons om de veiligheid te bekommeren, dan zou ik geen minister van Binnenlandse Zaken willen zijn", liet hij optekenen.

Onlangs nog betichtten de Verenigde Naties Tsjechië van systematische schending van de mensenrechten van vluchtelingen. De Hoge VN-Commissaris voor Mensenrechten, Said Raad al-Hussein, zei toen te vrezen dat de regering in Praag op die manier vluchtelingen wil afschrikken om het land binnen te komen. Hij hekelde onder meer het feit dat Tsjechië de vluchtelingen dadelijk na hun aankomst 40 dagen en in sommige gevallen zelfs 90 dagen in vernederende omstandigheden opsluit. Dat de vluchtelingen bovendien 250 kronen (10 euro) per dag moeten betalen voor hun gedwongen verblijf, is ronduit verwerpelijk, luidde het.

Bron: hln.be
 

kuurgast

Donateur
Ik hoop wel dat, mocht de VN-commisaris op de uitnodiging ingaan, hij wel naar het ergste detentiekamp in Bělá pod Bezdězem gaat
Donderdag zal de Tsjechische minister van Binnenlandse Zaken Milan Chovanec dit detentiekamp bezoeken in gezelschap van ambassadeurs van EU-landen. Bron ceskenoviny.cz/news.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Premier Sobotka zei dat de Tsjechische Republiek zal helpen 152 christelijke vluchtelingen.

Christenen uit Irak kunnen binnenkort asiel worden toegekend in Tsjechië. De beslissing van de overheid is niet gevallen, maar Premier Sobotka heeft al de opvang van vluchtelingen aangekondigd.

Vorige week ontving Premier Bohuslav Sobotka een vertegenwoordiger van de Orthodoxe Kerk uit Syrië, die pleit namens "Generace 21" voor een totaal van 37 gezinnen. Sobotka beloofd aan het feit dat de Tsjechische Republiek de zorg van deze christelijke Irakezen zal nemen. In de komende dagen, de minister-president wil VN-functionarissen te praten. Het doel is om de vluchtelingenstatus van de hulpzoekenden te verduidelijken. Dit kan echter een probleem worden. Omdat er mensen zijn die wel werden verdreven uit hun huizen, maar niet het land ontvlucht. Ze wonen in kampen rond de Koerdische stad Erbil in Noord-Irak. Of ze worden opgenomen in de EU-quota voor het toelaten van vluchtelingen, is dus onduidelijk. Tsjechië heeft eindelijk ingestemd met meer dan 500 mensen uit vluchtelingenkampen in het Midden-Oosten in het land te brengen.
Deze groep vluchtelingen heeft grotendeels een hoog opleidingsniveau. De helft van hen heeft een opleiding aan hogeschool of universiteit afgerond.
Bron radio.cz/de.

Zal hij zo deels onder het quotum uit willen komen door zelf mensen uit te zoeken die "bruikbaar" zijn?
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Donderdag zal de Tsjechische minister van Binnenlandse Zaken Milan Chovanec dit detentiekamp bezoeken in gezelschap van ambassadeurs van EU-landen.
Zoek de verschillen in het detentiekamp van Bělá pod Bezdězem tijdens het bezoek en hoe het er een maand geleden uitzag.
Zo te zien zijn de medewerkers afgelopen week naar het Zweedse bedrijf geweest om de kinderkamer in te richten.
De ombudsman van Tsjechië zal het kamp blijven controleren.
Vandaag verblijven er totaal 307 vluchtelingen in de 3 detentiekampen van Tsjechië.Bron mvcr.cz.
 
'Vluchtelingen zijn georganiseerde invasie'

Bron: De Telegraaf - 6 november 2015

PRAAG - De Tsjechische president Milos Zeman vindt de vluchtelingenstroom naar Europa "een georganiseerde invasie". Hij stelde dit vrijdag op internet. "Circa 90 procent van de migranten op de Balkanroute zijn gezonde jonge mannen en volstrekt geen ellendig uitziende vluchtelingen."

Het 71-jarige Tsjechische staatshoofd wil dat die migranten aan de grens worden tegengehouden en meteen teruggestuurd. Het zijn overtreders van de wet en schenders van de grens, aldus Zeman.

De Tsjechische president heeft een voornamelijk ceremoniële functie. Hij verwoordt echter de vrees voor migranten die bij veel Tsjechen leeft. In een recente opiniepeiling was 67 procent van de ondervraagden bang voor de migrantenstroom en 83 procent was bang voor de komst van islamieten.

--------------------

Ziedaar de trieste logica van een dwaas: wie er niet ongezond en ellendig uitziet, kan nooit een echte vluchteling zijn.
 
Bij alles hoe wij Nederlanders denken over de houding en de uitspraken van de Tsjechen, mogen we niet vergeten dat er diepe sporen in hun gedachtegang zijn getrokken in de tijd dat men "gehersenspoeld" werd door het communisme.

Nu zult u zeggen dat het toch al 25 jaar geleden is dat het gordijn zich opende, maar de mensen van rond 40 of ouder zijn opgevoed in die tijd, en hun kinderen worden, bij afwezigheid van de ouders die beide werken, opgevoed door hun grootouders.

Denk nu niet dat dit te ver gezocht is, een aangeleerde gewoonte of gedachte afleren lukt zomaar niet en bij velen helemaal niet!

Het gehele westen, inclusief Obama zijn er in geluisd door Poetin, eerst zocht hij toenadering en toen hij zijn merk gezet had, ging zijn oude, ingeroeste KGB-gedachte weer aan het werk.

Persoonlijk heb ik ook ondervonden hoe men hier denkt over echt alles wat niet Tsjechisch is, bij een bijeenkomst, waar ik in mijn rolstoel bij zat, werd er door een jongere vrouw openlijk gezegd dat: "zigeuners én invaliden beter af waren om te worden verbrand".

Natuurlijk keek men mij aan, maar niemand gaf een tegenreaktie en dezelfde vrouw ging voort, : "ik heb een dochter van 13 jaar en ik leer haar om vóór een passerende zigeuner op de grond te spuwen"!

In het verleden (zonder rolstoel) ging ik naar de plaatselijke hospoda en nam op een lege stoel plaats, toevallig aan een tafeltje waar slechts 1 man zat (wist ik veel). We kwamen aan de praat en hij ging er niet prat op maar zei wel (met horten en stoten) dat hij in het verleden een "handlanger" van de tsjechische KGB was en dat hij nu moest uitkijken voor de wraak van de inwoners alhier. H ij had een geladen pistool bij zich en (misschien met de reden dat anderen het pistool ook zagen) liet hij dat ding zien. Wantrouwen in de hele hospoda!

Het zal nog generaties duren voordat alles uit "die tijd" is uitgewist, wat niet wegneemt dat Miloš Zeman het slechte voorbeeld geeft!
 
Bovenaan