Planning nieuwe snelweg R35 tussen Turnov en Hradec Králové

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de krant die in Turnov wordt uitgegeven staat weer een verhaal over de planning van een nieuwe snelweg die in Turnov aansluit op de snelweg van Liberec naar Praha. Deze nieuwe weg moet eindigen in Hradec Králové. Twintig jaar geleden werd er al over gesproken. De huidige weg loopt over het Joodse Kerkhof met een viaduct en gaat daarna door veel dorpen. In de krant van vandaag staat een afschuwelijk enorm viaduct gepland bij Rovensko pod Troskami. Ik ben zo vrij een artikel vertaald door Google over te nemen van een site. Heb die op een aantal plaatsen wat aangepast.

Op dit moment is de meest besproken geplande transportconstructie het deel van de snelweg R35, dat door het landschap van het Boheemse Paradijs loopt. Er is een golf van verzet tegen de constructie ontstaan, maar dat neemt niet weg dat er een transportoplossing zal moeten worden gevonden. Het zal in ieder geval waarschijnlijk een compromis worden tussen verschillende belangen. Hoe ziet de situatie er op dit moment uit en wat zal R35 mogelijk opleveren voor de eigenaren en geïnteresseerden in onroerend goed in het Boheems Paradijs?

De geschiedenis van deze transportconstructie gaat terug tot het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Het was toen dat het plan voor de trans-Europese snelweg Berlijn-Istanbul op de kaarten verscheen, dat soms zelfs in de Hamburg Istanbul-variant in de media wordt gepresenteerd. Het genereuze project van de Europese Unie is geleidelijk naar het stadium gekomen waar de concrete uitvoering ervan wordt verwacht. De binnenlandse druk om een snelweg aan te leggen neemt toe in hetzelfde tempo als de snelweg D1 overvol raakt. De nieuwe weg zou deze verstopte verkeersader van de republiek aanzienlijk moeten ontlasten en vooral een uitgebreidere reconstructie mogelijk maken, die nu al nodig is in de toekomst. De specifieke route van de nieuwe R35 passeert echter in de nabijheid van het Boheemse Paradijs en dit heeft tot ernstige meningsverschillen geleid.

Drie varianten van de R35-weg in het gedeelte tussen Turnov en Jičín werden aan het publiek onthuld. De zogenaamde supernoordelijke optie, die zou leiden van Železný Brod naar Semily, Lomnica nad Popelkou en verder naar Jičín, is definitief afgewezen. Steden in deze corridor zouden in principe een gemakkelijker toegang tot het vervoer verwelkomen, maar een enorm probleem zijn de complexe geologische omstandigheden, grote valleien die moeten worden overbrugd door enorme en dure bruggen. Ook grote stukken bos die gekapt zouden moeten worden, zouden in de weg staan. Een snelweg langs deze corridor zou de reis naar het Reuzengebergte en het IJzergebergte versnellen, maar de prijs en de milieukosten staan een gemakkelijke implementatie in de weg. Daarom blijven vandaag alleen de zogenaamde noordelijke en zuidelijke varianten in het spel betrokken.

Tegenstanders van de noordelijke optie pleiten (ik zou dit ook de meest logische keuze vinden!) voor de tweede, zogenaamde zuidelijke route. Deze zou van Mnichov Hradiště naar Sobotka leiden en vervolgens naar Jičín, vanwaar het via Hradec Králové en Brno naar het exotische, oosterse Istanbul zou kunnen gaan. Het profiel van het landschap op deze plaatsen vormt kleine obstakels op de weg en de specifieke route ligt verder weg van de kern van het Boheemse Paradijs. Het grootste nadeel is dat deze optie zo'n 20 kilometer langer is dan de voorgestelde noordelijke. Daarom moet serieus rekening worden gehouden met het bezwaar dat automobilisten hun reis langs de oorspronkelijke weg door de Libuňka-vallei zullen blijven verkorten, die ten koste van extra financiële kosten volledig zou moeten worden gereconstrueerd en toch zou moeten worden uitgerust met gemeentelijke bypasses (zou anders door veel dorpen blijven lopen).

In de tekeningen is er zelfs een soort superzuidelijke variant, die ervan uitgaat dat de snelweg vanuit Duitsland via de Šluknovský-kaap wordt verbonden, verder gaat langs Česká Lípa naar Mnichovo Hradiště en verder naar Jičín. De R35 zou Liberec, dat vandaag al overbelast is, vermijden en zelfs korter zijn dan de bestaande zuidelijke en noordelijke varianten. Er is echter niet veel vernomen over dit alternatieve project.

Het hele geschil is momenteel onbeslist, maar het zal niet lang duren om een antwoord te vinden op waar de R35 naartoe zal leiden. Er moet nu al een oplossing worden gekozen omdat de gemeenten hun ruimtelijke plannen moeten oplossen en een onevenredig aantal plaatsen wordt getroffen door de bouwsluiting. De overbelaste D1 zal niet eeuwig zo kunnen blijven, evenals de zenuwen en gezondheid van de autoweg tussen Turnov en Jičín. Het Brusselse bestuur van de EU oefent zeker grote druk uit op internationaal vlak. De noordelijke optie blijft nog steeds een lichte favoriet omdat deze, naast het ministerie van Milieu, wordt gepromoot door de meeste staats- en regionale instellingen. De definitieve aanwijzing van het tracé R35 zal ongetwijfeld grote gevolgen hebben voor de vastgoedmarkt in het Boheems Paradijs. In ieder geval zullen we waarschijnlijk een verdere ontwikkeling van recreatie en toerisme zien in de Libuňka-riviervallei. De gemeenten op de route tussen Turnov en Jičín zullen tot rust komen en interessant onroerend goed aanbieden. Het Boheemse Paradijs maakt dit gebied tot een aantrekkelijke zone.

Het is ook belangrijk dat de meeste gemeenten in staat zullen zijn om hun territoriale plannen definitief te maken, en dat er logischerwijs nieuwe mogelijkheden voor bouwen en ontwikkelen zullen ontstaan. R35 zou ook voor aanzienlijke verkeersverlichting naar Turnov moeten zorgen (hoe is mij onduidelijk!). Elke optie heeft een buitengewoon positief voordeel voor Jičín. Deze microregio is momenteel vanuit praktisch alle richtingen moeilijk bereikbaar met het vervoer. Tegelijkertijd is het lokale landschap prachtig en nog onontdekt. Het biedt geweldige mogelijkheden voor wonen of recreëren. Lagere vastgoedprijzen en een groot huidig aanbod van huizen in alle categorieën komen ook overeen met de ontoegankelijkheid van Jičínsk. Snelle communicatie zal deze regio openen voor nieuwe mensen die geïnteresseerd zijn in huisvesting, vooral omdat het gemakkelijk bereikbaar zal zijn vanuit Praag, Liberec en Hradec Králové. De superzuidelijke optie zou op dezelfde manier geïnteresseerden in huisvesting naar de prachtige regio rond Česká Lípa kunnen halen. Ook hier is dit een gebied wat betreft vraag naar onroerend goed nog niet ontdekt en daarom kunt u hier tegen interessante prijzen kopen met een bovengemiddeld aanbod. De huidige felle strijd om de specifieke routering van de R35 door het Boheemse Paradijs zal hopelijk uiteindelijk tot het best mogelijke compromis leiden. Vanuit het oogpunt van transportinfrastructuur zal de R35 echter zeker een aanzienlijk voordeel zijn.

Drie varianten blijven in het spel. De regio wil daar de meest geschikte van selecteren. De nieuwe vierbaansweg R35 van Turnov naar Jičín zal de verbinding met de naburige regio's Hradec Králové en Pardubice verbeteren. Eind juni (mij niet bekend in welk jaar: vermoedelijk enkele jaren geleden) stemde de gemeenteraad van Turnov al voor steun aan de zuidelijke corridor van de snelweg vanaf Mnichov Hradiště, maar op voorwaarde dat er een afrit naar Semily buiten het stadscentrum wordt aangelegd en de bestaande weg I/35 tussen Turnov en Jičín wordt gerepareerd, inclusief de bypasses van sommige gemeenten. "De ontwikkelaars van de studie hebben ons verzekerd dat het project op die gebouwen rekent", voegde de burgemeester eraan toe. Volgens haar keren de vertegenwoordigers in september nog een keer terug naar de snelweg. Tot nu toe hebben ze de mogelijkheid om de snelweg door het centrum van Turnova door de tunnel onder Vyšinka te laten lopen, niet volledig afgewezen.
 
Interessant stuk !
Als wij naar het Reuzengebergte rijden is de route vanaf laatste stuk Duitsland: Zittau - stukje Polen - Liberec (weg 35) - Turnov - Jicin - Nova Paka - Stara Paka - Studenec - Vrchlabi. Dit hele stuk is een kleine 2 uur rijden.

Na Liberec gaat snelweg 35 over in een, zoals we dat in NL noemen, provinciale weg. Maar wel dwars door veel dorpen. Je bent dus de hele tijd van snelheid aan het wisselen, en soms is het best druk.
Dit artikel gaat specifiek over het stuk Turnov - Jicin, als ik het goed begrijp. Dit is 25 km.

Het grootste nadeel is dat deze optie zo'n 20 kilometer langer is dan de voorgestelde noordelijke. Daarom moet serieus rekening worden gehouden met het bezwaar dat automobilisten hun reis langs de oorspronkelijke weg door de Libuňka-vallei zullen blijven verkorten, die ten koste van extra financiële kosten volledig zou moeten worden gereconstrueerd en toch zou moeten worden uitgerust met gemeentelijke bypasses (zou anders door veel dorpen blijven lopen).

Ik vind dit het belangrijkste stuk uit het artikel. Men zal nooit kiezen voor een route die 20 km langer is dan de oorspronkelijke 25 km, want je wint er waarschijnlijk geen tijd mee !
Wat is het probleem met de huidige 25 km aan te pakken en daar een vierbaansweg van te maken ? Is dat (ook) te lastig ?

De nieuwe vierbaansweg R35 van Turnov naar Jičín zal de verbinding met de naburige regio's Hradec Králové en Pardubice verbeteren.

Want ik begrjip heel goed dat ze er een vierbaansweg van willen maken ! Het is gewoon een drukke weg.


(edit)

Ik heb nog wat informatie gezocht op internet.
Volgens dit artikel van begin dit jaar: https://liberecka.drbna.cz/zpravy/d...mela-zacit-stavet-nejpozdeji-v-roce-2029.html
Is gekozen voor de noordelijke route, maar duurt de start van aanleg nog wel een tijdje.
Maar blijkbaaar (volgens artikel geplaatst door Stadla) is dus die keuze nog niet eens zo zeker.

Dit artikel, ook van januari dit jaar: https://www.idnes.cz/hradec-kralove...orice-stavba.A230117_701936_hradec-zpravy_kvi
Gaat in eerste instantie vooral over het stuk snelweg tussen Hradec Kralove en Jicin. Die moet klaar zijn in 2028.
Maar er staat dan ook een stukje over Turnov - Jicin.
Van de drie varianten is uiteindelijk de noordelijke gekozen en heeft het gebouw in augustus 2021 een bestemmingsbesluit gekregen.

"Vorig jaar in september werd de E12-subvariant definitief goedgekeurd", aldus Dana Zikešová van de Liberec-afdeling van de Public Transport Authority.

Het knooppunt zal dus leiden van Ohrazenice bij Turnov naar het dorp Žernov als een vierbaansweg en verder naar Úlibice als een driebaansweg met een wisselende derde rijstrook. In de buurt van Valdice zal het aansluiten op de onlangs geopende oostelijke rondweg van Jičín en zal het uitmonden in de rondweg van Úlibice.

"Uiteindelijk waren de verlengingen en vertragingen in het voordeel van de zaak, want hierdoor is de weg verschoven naar een landschapsvriendelijkere vorm", zei de burgemeester van Turnov, Tomáš Hocke (Nezavislý blok).

Tegelijk met het knooppunt I/35 komt er ook een afslag naar Semily. De nieuwe feeder zal van Žernov naar Zelené haje leiden. De ŘSD bereidt nu documentatie voor over de impact van bouwen op het milieu.

"Tegen juni van dit jaar zou de documentatie gereed moeten zijn en zou de aanvraag moeten worden ingediend bij het ministerie van Milieu van het regionale kantoor van de regio Liberec", aldus Zikešová.

"Přivaděč Žernov - Zelený háj zal het verkeer aanzienlijk ontlasten in het centrum van Turnov en in alle gemeenten waar nu alternatieve routes naar Lomnicko, Jilemnicko of Semilsko passeren. Het is ook belangrijk vanuit het oogpunt van de levering van het gebouw", voegde de Liberec-gouverneur Martin Půta (burgemeesters voor de Liberec-regio) eraan toe.

De overstap van Úlibice naar Turnov is het langste deel van de Hradec-Liberty-verbinding. Het meet 32,5 kilometer en het is mogelijk dat het uiteindelijk in delen wordt gebouwd. De start van de werken is gepland voor 2029 en ingebruikname in 2031.


Kortom halverwege dit jaar wordt een aanvraag ingediend.
Als ik het goed begijp wordt er dan vanaf dit jaar gestart aan de nieuwe snelweg, beginnend dichtbij Hradec Kralove. En uiteindelijk helemaal naar Turnov.
 
Laatst bewerkt:
Het artikel gaat over de hele route van Turnov naar Hradec Králové en dan is de omweg van 20 km acceptabel. Er zou dan wel veel 'sluipverkeer' komen waarvoor een oplossing moet worden gezocht.
 
De 3 opties waarover gesproken wordt gaan alleen over Turnov - Jicin toch ?
Over de hele route gezien is het natuurlijk acceptabel. Maar als je naar het Reuzengebergte rijdt via weg 35 dan ga je op dat stuk die 20 km niet omrijden... na Jicin sla je namelijk af op weg 16 richting het noordwesten en dus richting het Reuzengebergte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tussen Jicin en Hradec Kralove wordt sinds kort reeds aan een deel van het traject gewerkt zag ik onlangs. Vanaf Horice richting Hradec wordt er over een flink aantal kilometers gewerkt. Overigens zijn ook video's te vinden over het traject. Met name vanaf Turnov. De tunnel daar loopt onder mijn flat daar langs volgens de plannen.
 
Het filmpje is inderdaad al vrij oud. En ook de diverse varianten komen er aan de orde. Een snelweg door het Boheems Paradijs ligt erg gevoelig. Ik kan mij diverse protesten in Turnov en omgeving herinneren. Uiteindelijk is voor een lange tunnel onder Turnov gekozen en de route wat oostelijker, zodat het wat verder van de kern van het Boheems Paradijs komt te liggen. Maar ook daar zullen veel bezwaren zijn. Het wordt een duur stuk weg tussen Turnov en Jicin met veel tunnels en bruggen.
De noordelijke variant waar niet voor gekozen is zou vlak bij Semily langslopen.
 
Ik heb het de laatste tijd niet meer zo gevolgd. Maar zo te zien wordt het nu toch een variant met onder meer een veel kortere tunnel bij Turnov en die veel dichter langs het natuurgebied loopt. Dat zal wel goedkoper zijn. Maar niet mooier.
 
Ze beginnen pas in 2029........dat duurt dus nog jaaaaaren........kan daarvoor nog veel veranderen......
En het gaat er blijkbaar nog veel langer al over...
Als ik mijn eerder geplaatste bronnen mag geloven gaan ze dit jaar een aanvraag doen over de variant die jij nu plaatst.
Wat je al zegt: uiteindelijk zal de route wellicht nog een klein beetje anders worden.
 
Wat een kosten moet je maken om een klein stuk snelweg aan te leggen. Het landschap zal er niet mooier van worden met al die viaducten. Goed dat er veel alternatieven zijn bekeken. Van het artikel in de Turnovse krant kon ik geen pdf vinden. Daardoor kon ik er geen vertaling van laten maken. Nu veel informatie dankzij de reacties. Veel dank daarvoor.
 
Bovenaan