Bier & Wijn Pivo: hoe zit het nou precies met die graden?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

char

† In Memoriam
Loura,...Ik zal het proberen.
Wanneer ik het fout heb, moet iemand mij maar corrigeren...

Je kunt het vergelijken met Ranja, of eigenlijk met elke aanmaaklimonade...Siroop, dus.
Je hebt water... en allerlei spul wat je er aan kan toevoegen.
In het geval van het bierbrouwen is de kwaliteit van de siroop, het belangrijkste. Dat is de basis..De siroop, dus
Deze basis wordt gevormd door de kwaliteit van het gerst/tarwe, hop en de gebruikte gistcultuur. Plus eventuele andere ingredienten.
Verder zijn rijpingstijd en filtering van grote invloed op het eindresultaat.
Het alcoholpercentage en de smaak worden mede bepaald door de hoeveelheid siroop t.o.v. de hoeveelheid water.
1 liter siroop, op 4 liter water geeft bijvb. het cijfer 12...en 1 liter op 6 liter water, het cijfer 10...Etc.
Dus het % van 10 of 12 is afhankelijk van de hoeveelheid siroop per (hecto)liter water....

Char.
 
Ik dacht dat de Tsjechische bieren de 'graden balling' vermelden, wat een maat is voor het suikergehalte van de wort (de wort is de brij waaruit na gisting het bier ontstaat). Je kan hieruit NIET rechtstreeks het alcoholpercentage bepalen, omdat niet alle suiker in alcohol wordt omgezet: een zoet bier van bv. 18 graden balling zal minder sterk zijn dan een bitter bier van 18 graden balling, omdat bij deze laatste er meer suiker in alcohol is omgezet. Uiteraard geeft het wel een indicatie.
 

char

† In Memoriam
Ik dacht,...om het simpel te houden,.. een vergelijking te maken met aanmaaklimonade.

Stamwortgehalte.
Het stamwortgehalte is het aantal grammen extract ( de hoeveelheid opgeloste stoffen ) per 100 gram wort. Onder deze opgeloste stoffen, bevinden zich ook de oplosbare suikers.
Het is een maat voor de sterkte van het te maken bier.
Brouwers betalen accijns aan de hand van dit stamwortgehalte.

Char.
 
Bovenaan