Piskoty met banaan en chocolade

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pepo

† In Memoriam
Dit ziet er goddelijk uit, zeker meer uitnodigend, dan die saaie bisquits met margarine gesmeerd en met muisjes bestrooid. Goed bedacht, Světluško, všechna čest!
 
diky Pepo
smile.gif
 

Pelhřimov

Donateur
Svetluska, dat is ook een heel leuk idee als alternatief voor die droge beschuiten.
smiley20.gif


En ik heb ze zojuist gemaakt met die bitterkoekjes ipv piskoty. Ze staan nu af te koelen.
Ik heb melkchocolade gebruikt, maar ik denk dat pure chocolade beter is om te gebruiken.
Want dat stolt sneller en smelt niet zo snel als je het koekje aanraakt met je vingers.

Jeanne
 
We hebben een aantal zakken Piskoty meegenomen uit Praag en ik wil nu proberen die koekjes te maken, hoef je alleen de chocolade te smelten? Doe je dat au bain marie of in de magnetron? En hoe hou je de choc warm tijdens het indopen, mag het koken of juist niet?
groeten ,
Elly
 

Pelhřimov

Donateur
Elly,

De chocolade kan je volgens mij het beste zo langzaam mogelijk smelten in een laag pannetje, dan kan je het makkelijkste de koekjes erin dopen of de chocolade erover scheppen met een lepeltje.
Als het eenmaal gesmolten is niet verder verhitten (anders verbrandt het misschien), tenzij het te erg is afgekoeld en niet meer verwerkbaar is.
En je kan het beste de koekjes op een vel bakpapier neerzetten nadat je ze in de chocolade gedoopt hebt. Het duurt nl. een hele tijd voordat de chocolade stolt, dus er "druipt" een heleboel overtollige chocolade vanaf, wat je, nadat het gestold is, uiteraard weer kunt gebruiken. En ik heb toen ik ze de eerste keer maakte een grote plak melkchocolade van 200 gram (Aldi) gebruikt voor een stuk of 10 koekjes. Dus je gebruikt best veel chocolade vind ik. Het zijn ook echte caloriebommetjes, maar ze zijn ontzettend lekker. (Ik had toen bitterkoekjes gebruikt als alternatief ipv piskoty)
En als ik ze weer een keer maak, dan zou ik 2 cocktailprikkers gebruiken in plaats van 1, dan draaien de koekjes niet zo rond het stokje.

Heb je ook nog krtkuv dort kunnen kopen?
Tip: Als je die taart maakt moet je niet het mengseltje, wat door de slagroom geroerd moet worden, van te voren maken, want dat wordt helemaal dik en dan kan je het niet goed meer verwerken. Dus dit mengseltje kan je beter pas op het allerlaatste moment maken.

groetjes

Jeanne
 
Hoi dames,
Het zier er erg lekker uit. De koekjes Piskoty kennen we al jaren en gaan er bij ons goed in maar deze nieuwe variant is zeker het uitproberen een keer waard.
Ik denk dat ik over 2 weken als we naar tsjechie gaan alvast eens minder inpak dan normaal zodat ik wat meer ruimte heb voor de op de terug weg. Alhoewel ik nog niet aan die dag wil denken.
Groetjes Jolanda
 

Pelhřimov

Donateur
"Piskoty" zijn kleine ronde koekjes van hetzelfde deeg als waar lange vingers van gemaakt worden.
Er zit alleen geen suikerlaagje op.

Ik koop deze altijd en maak er heerlijke bananenbonbons van: 1 plakje banaan tussen 2 koekjes doen (platte kant onder) en vastzetten met een cocktailprikker en dit dopen in gesmolten melk chocolade, chocolade laten stollen, eventueel garneren met wat gekleurde hagelslag of muisjes als de chocolade bijna gestold is.
 

Bijlagen

  • piskoty%20copy.jpg
    piskoty%20copy.jpg
    119,2 KB · Bekeken: 4

Marcel

Moderator
"Piskoty" zijn kleine ronde koekjes van hetzelfde deeg als waar lange vingers van gemaakt worden.
Er zit alleen geen suikerlaagje op.

Ik koop deze altijd en maak er heerlijke bananenbonbons van: 1 plakje banaan tussen 2 koekjes doen (platte kant onder) en vastzetten met een cocktailprikker en dit dopen in gesmolten melk chocolade, chocolade laten stollen, eventueel garneren met wat gekleurde hagelslag of muisjes als de chocolade bijna gestold is.

ideaal om koude taarten mee te maken dus ...
 

kuurgast

Donateur
Even een oud topic onder de aandacht brengen nu iedereen zoveel mogelijk thuis moet blijven en wat anders dan ellendige berichten.

Heb je geen piškoty in huis, dan kan je ze nu zelf maken met het recept van Beatrix dat staat op tsjechshop.nl, waar ze ook te bestellen zijn. Ze heeft zelfs een glutenvrij recept ervan, zie tsjechshop.nl.
Gemakkelijke en heerlijke Tsjechische klassieke desserts met piškoty, bakken is niet nodig.
Drie Engels-talige recepten op news.expats.cz met klassieker piškoty koekjes.
Gekoelde appelmoescake
Tsjechische stijl "Tiramisu"
Gemengde Bessen Zure Room-cake

Op zelfde website staan enkele klasiekers zoals een recept van gefrituurde cauliflower/bloemkool en French toast met knedlíky, zie news.expats.cz. Nu vraag ik me af of iemand al geprobeerd heeft om wentelteefjes te maken met houskový knedlík.

Nog enkele Tsjechische recepten heeft Miranda op vakantietsjechie.cz staan.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan