Piskoty met banaan en chocolade

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

pelhrimov schreef:
Een aantal mensen hadden wat lekkere hapjes en dranken meegenomen. (Wie heeft voor mij het recept van die lekkere "chocoladekoekjes" met dat stokje erin?)
Heel makkelijk!
- tussen twee tsjechisch 'piskoty' een plaatje banaan, stokje erin, in warme chocola, en in eind muisjes, kokos of hagelslag.. KLAAR
 

Pelhřimov

Donateur
tussen twee tsjechisch 'piskoty' een plaatje banaan, stokje erin, in warme chocola, en in eind muisjes, kokos of hagelslag
Svetluska, de koekjes waren heerlijk.
smiley20.gif

Bedankt voor het recept, maar wat zijn "piskoty", want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Zijn dit een soort kleine ronde koekjes, zonder suiker, die lijken op wat wij in Nederland "lange vingers" noemen?
Of is het iets anders?

Groetjes

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Bedankt voor de uitleg en foto. Dan had ik toch het goede "koekje" in gedachten.
Ik neem ze de volgende keer mee uit de Tsjechië en dan ga ik deze piskoty ook maken.
Leuk voor een verjaardag of zo.

Jeanne
 
Ik heb deze koekjes vorige jaar voor verjaardag gemaakt en het was heel succesvol. Iederen wil dat ik elke keer piskoty uit Tsjechie mee neemt. En wat is minder, iederen wil met die koekjes helpen :( Maar het is echt makkelijk. Veel succes!
 

Pelhřimov

Donateur
Hoi Svetluska,

Ik heb hetzelfde met Krtkuv Dort. Iedereen vraagt mij naar deze taart. Dus krijgen ze een pak taartmix van mij, met een Nederlandse handleiding erbij. Dan kunnen ze hem zelf maken.

Je koekjes maken gaat me zeker lukken.

Groetjes

Jeanne
 
De taart met volgens mij perzik bovenop, die voor de piskoty met banaan en chocolade staat op de foto wat is dat voor taart die ziet er ook erg lekker uit?

Is dat de taart van jouw Jeanne de krtkuv dort?
Wie wil dat recept plaatsen op dit forum, alvast bedankt.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Krtkuv dort

Hoi Brenda,

Dat is inderdaad de Krtkuv dort.
Zo genoemd, omdat je in de originele (ronde) taart een deel van het deeg uit moet schrappen.
In het uitgeholde gedeelte leg je dan de bananen en daar bovenop de slagroom.
De uitgeschraapte kruimels strooi je er dan weer overheen.
Zo lijkt de taart op een molshoop en daar is dus ook de naam van afkomstig.

De basis is een pak taartmix van Dr Oetker - Krtkuv Dort (Tsjechië) of Maulwurfkuchen (Duitsland),
Deze is o.a. te koop in de supermarkten in Tsjechië, Polen, Duitsland, maar niet in Nederland.

In het kort de bereiding:
- Bak eerst de bodem in 20 minuten (= chocoladecakedeeg met wat rum erdoorheen) in een rechthoekig bakblik van ong 25x30 cm.
- Aflaten koelen en omkeren op een snijplank.
- Klop 600 ml slagroom stijf zonder suiker (in 2 delen kloppen, anders is het teveel)
- Meng daarna de slagroommix (= poedersuiker met versteviger en wat water of vruchtensap) voorzichtig door heen en dan het zakje chocoladevlokken uit het pak.
- Bestrijk de taartbodem eerst met een dun laagje slagroom.
- Leg daarop ong. 5, in de lengte doorgesneden bananen (Chiquita zijn de lekkerste of 3-4 blikjes mandarijnpartjes uit blik, kersen, aardbeien, perzikken etc.)
- Doe de rest van de slagroom op de bananen en strijk alles glad. Zorg ervoor dat de bananen helemaal bedekt zijn.
- Bestrooi de slagroom met wat cacaopoeder en garneer eventueel met wat partjes mandarijn of bananenschuimpjes (de schuimpjes worden wel zacht, dus deze pas op het laatste moment erop doen).
- Laat de taart 2-3 uur in de koelkast opstijven.

De taart is erg machtig en blijft zeker een dag of 2 goed in de koelkast.
Soms maak ik maar de helft van zo'n taart in een springvorm, dus dan moet je de hoeveelheden slagroom etc aanpassen

Een klein plaatje van de mix is hier te vinden
Het is het blauwe pak in het midden met die ronde bruine taart erop (het lukte me niet om een foto te plaatsen).

Als je op internet zoekt op Maulwurfkuchen vindt je nog veel meer recepten.

groetjes

Jeanne

Als iemand de volledige Nederlandse vertaling van het recept wil hebben, stuur me dan een PM, want dat is een A4 vol
 
wow, ik ben hier niewwwwww en zit wat rond te neuzen, maar nu ga ik er nog bij kwijlen ook. Mjammie, klinkt errug lekker en ziet er ook errug lekker uit. Ik ga die koekjes ook zoeken, in de supermarkt?
 

Pelhřimov

Donateur
Toevallig had ik een zakje bitterkoekjes (gele zak a 300 gram) gekocht bij de Aldi.
Deze koekjes vind ik echter niet lekker om zo te eten, want ze zijn erg droog en zacht en hebben verder weinig smaak. Althans, ze smaken niet naar de bitterkoekjes, zoals ik gewend ben.
Maar ze hebben wel het formaat van die piskoty, dus ik ga het recept uitproberen maar dan met deze bitterkoekjes ipv die andere koekjes.

Jeanne
 
Ik heb net deze koekjes voor onze vrienden gemaakt, zij hebben een kindje gekregen en ik vind het een goede idee deze koekjes alleen met muisjes maken/bieden.
 

Bijlagen

  • 55576-koekjes 004.jpg
    55576-koekjes 004.jpg
    95,9 KB · Bekeken: 16
Bovenaan