Pisek e.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj Tsjechiè gangers;) , wat moeten wij zeker gaan zien, doen, laten in de omgeving van Pisèk.
Wij gaan voor het eerst deze zomer naar Tsjechiè :) en willen veel zien en doen, dus kom maar op met de tips en weetjes over bezienswaardigheden, eten, fietsen enz.

Alvast bedankt voor de tips:bloem:

Ps. Ik heb al wat informatie hoor,maar het kan nooit genoeg zijn toch...
 
Ahoi, Pisek is al een aardig stadje op zich. Met de oudste stenen brug in Centraal-Europa, het raadhuis en de Kerk. Aan het Orlik-meer is het gelijknamige kasteel de moeite van een bezoek waard. Aan het meer zijn ook enkele strandjes. De lange brug over het stuwmeer biedt een prachtig gezicht. Dan heb je natuurlijk ook nog de burcht Zvikov. Kratochville is ook leuk om te bezoeken, in de zalen van dit kasteel is er een permanete tentoonstelling over de Tsjechische annimatiefilm. Hluboka en het jachtslot Ohrada, Ceske Budejovice, Pribram.... echt teveel om op te noemen. Je zit in een streek die je direct in zijn greep neemt, geloof me vrij.
 
Nou bedankt voor je informatie, en wij hebben een huisje gehuurd aan het Orlikmeer in het dorpje Vùsi dus wij kunnen makkelijk naar Pisèk toe.(kan dit ook met de fiets ?)
Dus wij hebben een goede keus gemaakt ,qua streek !!!!
 
Ik heb nog even naar de hoogteverschillen gekeken. (makkelijk als je gaat fietsen). Tussen Vůsi en Písek ligt weinig verschil. Beide liggen op ca. 400 m, maar vlak voor Písek moet je 100 m omhoog (in die scherpe bochten) en terug omlaag.
 

Marcel

Moderator
Crazy Keetje schreef:
..... ik zoek eigenlijk een fietsroute planner. Weet je een goede en makkelijke fietsrouteplanner? Of moeten wij gewoon een kaart in cz kopen?
lokaal in tsjechie zijn er zeer gedetailleerde (fiets/wandel) kaarten verkrijgbaar, zelfs met onverharde voetpaden erop. zijn dus ook uitstekend geschikt voor fietsen. er zijn ook heel veel genummerde fietsroutes. daar zijn ook kaarten/boekjes per streek te verkrijgen.

marcel
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crazy Keetje schreef:
Bedankt voor de bijgesloten kaart, waar heb je deze vandaan en hoe stippel je de route uit (nederlands aub)

Mapy is zeer gemakkelijk te gebruiken, gewoon alles uitproberen. U kunt inzoomen tot in de straten. Om de afstand tussen twee plaatsen te weten, vul je die in de vakjes rechts op het eerste blad en u krijgt een routebeschrijving met alles erop en eraan. Vb; Vusi - Pisek

Als je inzoomt tot ind straat krijg je onderaan een aantal verwijzingen naar banken, restaurants, politie, apotheek, overnachtingsmogelijkheden enz. Vb;[URL="http://www.mapy.cz/search.py?sz=1&lo=51326384&la=177877088&zi=5&hl=pnt%3D446127_-5473334_select&rn2=V%C5%AFs%C3%AD&rp2=51326385_177877091&c=330@197@384@241@mapa"] Vusi[/URL]

Gewoon uitproberen.

Web site Pisek: Het is een fietsstreek! Onderaan deze bladzijde nog een aantal uitstapmogelijkheden
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crazy Keetje schreef:
Ik heb even gekeken en het is inderdaad makkelijk, maar ik zoek eigenlijk een fietsroute planner.
Weet je een goede en makkelijke fietsrouteplanner?

Of moeten wij gewoon een kaart in cz kopen?

Ik heb je die kaart toch reeds bezorgd, in het topic over fietsen rond het Orlikmeer !

Met deze kaart, die je ginder zeker zal vinden, kan je gans de omgeving van Pisek affietsen.:lees:
 
Ja dat klopt en ik heb dat ook zeker gelezen hoor !!!!!!!!!!!!!!
Maar mijn man is wielrenner en geen huis -tuin en keuken fietser, denk je dat hij de hele dag met een kaart in de hand gaat fietsen ?
Het gaat mij erom dat mijn man in de buurt van Vùsi en Pisèk gewoon maar aan kan fietsen ,maar wel de weg terug kan vinden, het gaat dus over tochten van ongeveer 60 - 80 km. per dag.

Weet je nog andere leuke dingen om te doen in die buurt.
Want dat was eigenlijk mijn vraag, of dingen die wij juist niet moeten doen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crazy Keetje schreef:
Maar mijn man is wielrenner en geen huis -tuin en keuken fietser, denk je dat hij de hele dag met een kaart in de hand gaat fietsen ?
Het gaat mij erom dat mijn man in de buurt van Vùsi en Pisèk gewoon maar aan kan fietsen ,maar wel de weg terug kan vinden, het gaat dus over tochten van ongeveer 60 - 80 km. per dag.
Als renner rijdt je toch geen 60 of 80 km, 150 km dat begint erop te lijken, als je 4 uur fietst rijdt je toch 120 km!
Als wielrenner heb ik geen kaart nodig, rij 50 km heen en 50 km terug op de hoofdweg, dat is 100 km. Als hij als wielrenner op weg gaat, rijdt hij gewoon naar de eerste grote plaats A, vervolgens naar een andere B en dan naar plaats C. Van plaats C rijdt je terug naar A. Zo moelijk is het als wielrenner niet, of je rijdt kilometers of je hangt de toerist uit en slentert van A naar B. Als renner neem je in Tsjechië toch de snelweg ! Vraag maar aan de echte Tsjechische renners op het forum !
 
Pisek,

Wat moet je niet overslaan?
De Mitsubushi garage natuurlijk!
Wat wil het geval?
Enkele jaren geleden ging ik met mijn nieuwe Mitsubishi Spacewagon naar Tsjechie, beetje ronddollen in de mannenvakantie.
In Duitsland natuurlijk uitproberen hoe hard dat ding kan. Nou vreselijk hard. Toen, opeens een grote knal. Naar een parkeerplaats gereden.
Kijk onder de moterkap, niets te zien.
Toen zag ik een gat in het binnenspatbord zitten, daar stak een flinke moer uit.
Ik de moer eruit gepeuterd, even bekeken en hup.... de sloot in gedonderd.
Daarna de motor gestart en: Jezus Maria Problem.
Startmotor los, een bout aangedraaid en de ander lag lekker in een sloot. Toch nog weggekomen.
Afijn, besloten om de auto in Tsjechie te laten maken en Pisek was ons doel.
Voor een paar kronen hebben ze het gefixt en zo hebben wij dus, terwijl de monteur bezig was, Pisek bewonderd.

Moraal van dit verhaal: gooi nooit moeren weg in Duitse sloten en ga op bezoek in Pisek.

Groet van den Kukel.
 
Het is ondertussen al 12 jaar geleden, maar aan het Orlikmeer in Klucenice lag een Hospoda. Een kreng van een uitbaatster, maar een tovenaar van een kok. Na 2 keer was trouwens het kreng veranderd in een zeer bereidwillige dame. Wanneer je op de rechterover van het Orlikmeer vertoeft, de moeite om eens langs te gaan.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Crazy Keetje schreef:
Beste Freddy, wij gaan SAMEN op vakantie, mag ik dan ook een beetje vertier hebben ?

Zeker meisje, maar jij gooit het op tafel, "Maar mijn man is wielrenner en geen huis -tuin en keuken fietser.....", dus ofwel rijdt hij zijn kilometers ofwel gaan jullie samen op pad en dan rij je toch gewoon een stuk links en een stuk rechts en zie je wel waar je uitkomt. Zet de avond ervoor enkele namen op papier en rij er lustig op los.
 
Pisek is heel mooi, en de omgeving fantastisch maar ja ben natuurlijk beetje bevooroordeeld. Maar wat ik zeggen wil, als je toch in die omgeving zit vergeet sumava niet dan, ook een prachtige omgeving met mooie bossen
 
Bovenaan