Pinnen zonder pincode

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Nederland en Tsjechië lopen voorop bij pinnen zonder pincode

We betalen met onze pinpas steeds vaker contactloos. In januari gebeurde één op de acht pinbetalingen zonder dat we een pincode intoetsten. Een jaar eerder werd er nog nauwelijks contactloos betaald.


ANP-35043872_0.jpg

© ANP

Dat blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). In Nederland lopen we voorop in Europa. Omdat sommige landen nog achterlopen is de kans dat je met je nieuwe contactloze pinpas in andere landen nog niet kunt betalen.

Van alle betaalpassen die in Nederland zijn uitgegeven, is 62 procent geschikt om contactloos met te betalen. Je hoeft dan alleen je pas voor de betaalterminal te houden. Voor betalingen tot 25 euro hoeft je geen pincode in te toetsen. Dat is sneller en je loopt niet het gevaar dat criminelen de magneetpas van je pas lezen. Nu kan je bij 40 procent van de betaalterminals contactloos betalen.

In januari vorig jaar ging het bij slechts zo'n 1,5 procent van de pinbetalingen om contactloos betalen. Langzamerhand is dat percentage opgelopen, vooral sinds de zomer gaat het hard. In januari van 2016 was al 12 procent van de pinbetalingen contactloos.

Ruim vertienvoudiging
Omdat het totale aantal pinbetalingen stijgt, is de groei van contactloos betalen nog veel groter: van een kleine 3 miljoen in januari vorig jaar, tot 31 miljoen in januari van dit jaar. In februari steeg het aantal contactloze pinbetalingen verder, tot circa 33 miljoen. Dat is een vertienvoudiging in een jaar tijd.

Ook in het buitenland kun je steeds meer met je pas betalen zonder je pincode te gebruiken. Binnen de Europese Unie gelden sinds augustus 2014 namelijk de SEPA-regels voor betalingsverkeer. Sindsdien moeten betalingen met een pinpas in alle Europese landen verplicht hetzelfde werken. Met contactloos pinnen lukt dat nog niet altijd en overal. Er wordt volgens DNB gewerkt aan het gelijktrekken van de gebruikte computerchips.

Betalen met je mobiel
Steeds meer banken en telefoonaanbieders maken ook contactloze betalingen met de mobiele telefoon mogelijk. Ook dat gaat over de grens nog niet altijd vlekkeloos. Volgens DNB zitten verschillende versies van software en apps elkaar soms nog in de weg.

In Europa zijn Tsjechië, Polen en Slowakije koplopers met de mogelijkheden voor contactloos betalen. Net als in Nederland heeft in die landen meer dan de helft van de mensen een pas die contactloos betalen mogelijk maakt. Nederland loopt wel achter op de koplopers met het aandeel van de pinapparaten dat de techniek ondersteunt.

Bron: rtlnieuws.nl

Graag reacties:

Het lijkt me aardig hier reacties op te krijgen: Wat zijn uw ervaringen in Tsjechie met deze manier van betalen en kan de Nederlandse bankpas gebruikt worden in Tsjechie? Zijn er per transactie kosten aan verbonden etc.?
 
Misschien zit ik in het verkeerde gedeelte van Tsjechië maar nergens kan je betalen met je pinpas.
Laat staan contactloos.
Alles handje contantje.
Alleen bij de hele grote zaken zie je af en toe iemand omslachtig pinnen.
Als we eens ergens pinnen krijg je een wisselkoers waarvan je dan niet weet hoe hoog die is.

Hoe komen ze aan die info?
 

dennuzzz

Donateur
Bij lidl zag ik het voor het eerst. Hier hangt ook een bordje met euro koers. Ervaring ermee heb ik niet. Gelet op de 2.25 transactiekosten die de ing vraagt per transactie en dat loopt voor kleine bedragen aardig op. Denk dat hierdoor maar weinig mensen ervan gebruik maken in een niet euroland.

Grt,
Dennis
 
Bij lidl zag ik het voor het eerst. Hier hangt ook een bordje met euro koers. Ervaring ermee heb ik niet. Gelet op de 2.25 transactiekosten die de ing vraagt per transactie en dat loopt voor kleine bedragen aardig op. Denk dat hierdoor maar weinig mensen ervan gebruik maken in een niet euroland.

Grt,
Dennis
Voor afrekenen in een winkel brengt ING geen transactie kosten in rekening. Alleen bij geldopname bij een geldautomaat.
 

Ad Verschoor

Donateur
Contactloos betalen loopt nog tegen Europese obstakels aan

Contactloos grijpt flink om zich heen, ook buiten Nederland. Dat constateert De Nederlandsche Bank. Contactloos betalen neemt een grote vlucht in Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Maar met je Nederlandse pas contactloos betalen in het buitenland is er nog niet echt bij.


Contactloos betalen kan met een daarvoor geschikte betaalpas of met een mobiele telefoon waarop een contactloos-betalen app is geïnstalleerd. Inmiddels is 62 procent van het totaal aantal betaalpassen in Nederland en 40 procent van het totaal aantal terminals geschikt voor contactloos betalen. In winkels betalen met de mobiele telefoon is nog niet wijdverspreid.

Na de introductie in 2014 besloeg het contactloos betalen in januari van dit jaar al zo’n 12 procent van het totaal aantal pintransacties.

Met een contactloze pas uit Nederland wordt echter nauwelijks in andere EU-landen contactloos betaald. Nederland is net als andere EU-landen per 1 augustus 2014 onderdeel van de Single Euro Payments Area (SEPA). Dat betekent dat overschrijvingen, incasso’s, maar ook betalingen met pinpas en creditcard in Nederland niet anders zijn of zouden moeten zijn dan betalingen over de grens binnen Europa. Maar dat blijkt in de praktijk niet altijd even gemakkelijk. Er zijn obstakels die de integratie van de Europese betaalmarkt hinderen.

Met name het gebruik van de mobiele telefoon kan tot complicaties leiden, bijvoorbeeld door verschillende versies van besturingssystemen.

Wat ook voorkomt is dat als verschillende betaalapps niet goed met elkaar samenwerken. Betaalvereniging Nederland heeft recentelijk een test-ecosysteem ingericht waarin allerlei combinaties van soorten telefoons en betaalapps getest kunnen worden.

Bron: emerce.nl

Volgens dit bericht zou met je Nederlandse pas contactloos betalen in het buitenland nog niet mogelijk zijn.
 
Mijn ervaring: qua contactloos betalen (terminals) loopt Tsjechië voor op Nederland, niet eens zo zeer de supermarkten maar met name horeca en overige winkels hebben de betreffende terminals al veel langer dan hier de eerste passen werden uitgegeven.

Reactie #2 snap ik wel, ik baseer me met name op een stedelijke omgeving (niet zijnde Praag).

Sinds mijn Nederlandse pasje hiervoor geschikt is, betaal ik in CZ regelmatig contactloos, werkt prima. De grens van EUR 25 waarboven je in NL je pincode moet invoeren, geldt in CZ ook (maar dan uiteraard het equivalent van EUR 25 in CZK). Conversiekoers is niet anders dan regulier betalen met met je bankpas.
 

dennuzzz

Donateur
Hans, heb het nagezocht op de site van ing, daar staat inderdaad dat de 2,25 geldt voor geldopname bij atm, echter staat er ook bij bij een niet euroland dat er 1% extra kosten berekend worden, nu zal dat niet een onoverkomelijk (Lees erg laag) bedrag zijn bij kleine bedragen, maar toch het is dus niet geheel gratis zoals u stelt...
 

dennuzzz

Donateur
Screenshot_20160323-232211.png

@kuur op jouw link staat
Betalen in het buitenland: pinnen in niet-eurolanden

Gebruik je de bankpas in een land waar niet met de euro wordt betaald, dan kost het geld om te pinnen of een bedrag op te nemen. Als je in een winkel betaalt met je betaalpas, rekenen ABN Amro, ING, Knab, Rabobank en Triodos Bank een koersopslag. Dit is een percentage van 1% tot 1,2% boven op de wisselkoers. ASN Bank, RegioBank en SNS Bank rekenen geen koersopslag, maar vragen €0,15 per betaling.
 
Hans, heb het nagezocht op de site van ing, daar staat inderdaad dat de 2,25 geldt voor geldopname bij atm, echter staat er ook bij bij een niet euroland dat er 1% extra kosten berekend worden, nu zal dat niet een onoverkomelijk (Lees erg laag) bedrag zijn bij kleine bedragen, maar toch het is dus niet geheel gratis zoals u stelt...
Klopt, die 1% had ik gemist, zie je ook niet terug op je afschrift omdat het een koersopslag betreft. Die 1% is dan verwerkt in de koers. Overigens is bij de normale, dagelijkse boodschappen en restaurantrekeningen, tanken etc. een opslag van 1% wat mij betreft een te verwaarlozen bedrag.
 
Naar mijn observatie wordt er weinig gepind in het Reuzengebergte. Ook bij grotere bedragen.

Pinnen doe ik bijna nooit in CZ. Ik zit vaak op het terras dus ik heb graag biljetten van 100/200/500 op zak.
Daarom tank ik dikwijls strategisch halfvol voor CZK 700 of 800,-. Dat breekt een CZK 1000 of 2000 biljet.

Over de opslag bij de ING. Ik pinde in mei 2014 een hotelkamer en eten voor CZK 1698. Op het afschrift stond € 62,47 en koers 27,18. Opslag zou dan € 0,62 zijn. Dat is altijd weer beter dan de verkeerde keuze en koers krijgen aan een pinautomaat. Hierover is al genoeg geschreven.

Contactloos pinnen heb ik uitgeschakeld. Ik wil niet geskimd worden in een wachtende rij door andere slechtwillende klanten die een apparaatje tegen mijn jas aanhouden.
 
citaat:
Het is mogelijk je te beschermen tegen deze vorm van skimmen. Een aantal banken, waaronder ABN Amro, verstrekken speciale hoesjes om je pas in te bewaren.
einde citaat:

en dat doen die banken voor de lol ;-)
 
Voor de lol zullen de banken het niet doen. Maar uit de link van Oboema blijkt wel dat het geboefte pas iets kan doen als ze ook je pincode hebben. En die gebruik je niet bij contactloos betalen. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het een artikel uit het AD betreft, een krant die qua sensatiebelustheid nauwelijks onderdoet voor De Telegraaf.
Ik denk dus dat het systeem zeker nog niet 100% waterdicht is (voor zover dat met welk systeem dan ook mogelijk is), maar ook niet zodanig dat je het niet moet doen.
 
Het specifieke van contactloos, bij bedragen onder de € 50,00, is dat je geen pincode nodig hebt.
Anders kun je net zo goed pinnen. Boven de € 50,00 heb je wel een pincode nodig.
Niet helemaal waar. Als je € 50 besteed hebt kun je pas weer gebruik maken van contactloos betalen als je je pincode weer gebruikt. Dus na 5 keer € 10 contactloos heb je voor de volgende betalingen weer je pincode nodig. Op die manier kunnen criminelen max € 50 stelen.
 
Skimmers zijn dol op kleine bedragen. Het valt namelijk minder snel op. Voor hen geldt: vele kleine bedragen maken een groot bedrag. Op betrouwbare internet sites staan bewakingsfilmpjes hoe skimmers te werk gaan. In minder dan 3 seconden wordt een hoes op een pin-betaalautomaat geplaatst. Skimmen bij contactloos betalen kan sneller dan in 3 seconden. Let maar op deze filmpjes zullen snel volgen.

Kortom je kunt dus snel € 50,- lichter zijn. Daar heb ik geen zin in. Daarom zet ik contactloos betalen uit.
 
Bovenaan