Pilsen / Plzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Urbanisme is de studie van steden, hun geografische, economische, politieke, sociale en culturele milieu, en de impact hiervan op het bouwmilieu. Urbanisme maakt tevens deel uit van planologie, en focust zich hierbinnen op het creëren van gemeenschappen voor wonen en werken. In grotere zin omvat urbanisme ook de studie van de interactie tussen stad en het omliggende landschap.

De gotiek is de naam voor een laatmiddeleeuwse stijl van omstreeks 1140 tot 1500 in de beeldende kunsten en de architectuur, die vooral tot uiting komt in kerkgebouwen.

Ze hebben er goed over nagedacht , hoe ze het gaan bouwen.
Je moet het kunnen vinden als je boven op de plaats kijkt.
Een centrum en er omheen een logisch opgesteld stratenplan.
Maar ook de omgeving kan invloed hebben gehad, een doorgaande weg door de stad brengt kooplui binnen de stadsmuren.
 
Ging voorheen alleen om te winkelen naar Plzen of om mensen op de bus naar de NL te zetten . Ga nu eens kijken naar wat er nog meer te beleven is. In deze regio wonen heeft vele leuke kanten, van wintersport tot vele leuke en goed gemarkeerde mountainbike en wandelroute,s in de omgeving van de Spicak www.spicak.cz
 
Ik kreeg dit jaar van iemand de tip om naar het bierkuuroord :bad: te gaan.
Dit ligt op een klein uurtje rijden van Pilsen, in Chodova Plana.
Je kunt er hier op het forum info over vinden, of gewoon effe googelen.
Zelf staat het dus ook nog op m'n verlanglijstje, maar de mensen die ik sprak vonden het geweldig!
Verder vind ik de gebouwen in Pilsen mooi, je moet wel vaak iets hoger kijken dan de onderste verdieping.
 
Ik ben een beetje aan het zoeken voor mijn tripje naar cz in omgeving pilzen.
Heb wat gelezen over Jizerke hory en gletsjemeren cerne jezero.
Kan bij zoekfunktie niets vinden,wie weet iets meer.
Alvast bedankt
 
Deze zomervakantie bezochten we natuurlijk ook het 60km van ons gehuurde huis gelegen Plzen (Pilsen in het Duits en je raadt het al, de ‘wortel’ van de woorden pilsener en pils). Thuis had ik een plattegrond afgedrukt van de binnenstad. Bij het binnenkomen van de stad vanaf het zuidwesten vielen direct de grote industriegebieden en bedrijventerreinen op. Weinig kantoren, wel laagbouw. Direct in het centrum kun je bijvoorbeeld parkeren op het plein bij de Sady Petatricatniku, waaraan de Grote Synagoge (de twee na grootste ter wereld) grenst. Aan de overzijde van de 26 staat Plzen Plaza een modern winkelcentrum, aan de andere kant ligt het historische stadscentrum met daarachter pas de Pilsner Urquell. Het geeft de contrasten in deze stad, waar niet alleen een gedenkteken aan generaal George Patton, een obelisk ter ere van de bevrijding van het Sovjetbewind (1989), maar ook kerken, galerieën, een conservatorium, schitterende stadsgevels en een bijna 5 eeuwen oud stadhuis te vinden is.

Plzen biedt zo veel meer dan een bezoek aan de brouwerij, sterker: dat hebben we zelf maar overgeslagen. Met drie opgroeiende kinderen was het veel leuker de parken en pleinen langs te struinen, panden te bewonderen en te zoeken naar een lekker ijsje. Toeristenwinkels, souvenirs, etc. zul je in de historische stadskern niet vinden, ook een aparte gewaarwording.

De St. Bartholomeüsdom (één van de plekken waar de schedel van de apostel Bartholomeüs zou worden bewaard) kun je van binnen bekijken en de toren beklimmen. Musea zijn er ook voor de liefhebbers: het Westbohemen museum, Etnografisch museum, het Bierbrouwerijmuseum en Poppenmuseum. Een treintje brengt je naar de ZOO, de Botanische Tuin en een Dinopark. En, evenals in Arnhem, rijden er trolleybussen.

Originele post met veel foto's op http://www.henkjanvanderklis.nl/2011/08/in-pilsen-is-meer-dan-pils-te-vinden/
 

kuurgast

Donateur
Video-mapping in Plzeň.

Vrijdagavond 5 september was er weer een video-mapping te zien op de muur van katedrály sv. Bartoloměje.


Dit was de opening van een nieuwe reeks vertoningen in Plzeň.
Kom een lijstje tegen van deze video-mapping met vertoningen op de kathedraal op het plein in Plzeň.
De vertoning is naar gelang het donker worden telkens vroeger (elke dag behalve op maandag!):
1 t/m 14 september 20:15 - 22:00 uur
15 t/m 28 september 19:45 - 22:00 uur
29 september t/m 12 oktober 19:15 - 21:30 uur
13 t/m 26 oktober 18:45 - 21:30 uur
27 oktober t/m 2 november 17:30 - 21:00 uur

Naast de video-mapping is er nog iets bijzonders te zien wat je op het filmpje aan rechterkant ziet staan.
Kolotoč/carrousel Le Manège Carré Sénart in Plzeň.

images


De carrousel "Le Manège Carré Sénart" is t/m 2 november dé grote blikvanger van Náměstí Republiky in Plzeň.
De vierkante carrousel is een ontwerp van François Delarozière. Dit is een draaimolen zoals men er nog nooit één gezien heeft.
Het gevaarte van meer dan 320 vierkante meter weegt 40 ton en er kunnen 49 personen op plaatsnemen. De bewegende elementen, die poëtische en feeërieke figuren voorstellen, zijn een attractie op zich.

Openingstijden van de carrousel:
dinsdag tot vrijdag 14.00 - 20.00 uur
zaterdag en zondag 13.00 - 19.00 uur
 
Vandaag in het Eindhovens Dagblad:

Biertje in Pilsen

door John May

De Tsjechische stad Pilsen is de oerbron van het lichtgele lagerbier van lage gisting dat bij ons bekend staat als pils: aldaar Pilsner Urquell genoemd.


Tijdens de rondleiding door het Pivovarské Muzeum (Biermuseum) in Pilsen komt het hoge woord er al snel uit. Vóór het jaar 1842 was bier in grote delen van Europa vaak nauwelijks te drinken. Ook in een stad als Pilsen. Hier had Koning Wenceslaus de Tweede al in 1295 aan 260 burgers van de stad het recht verleend in eigen huis bier te brouwen. Maar de kwaliteit ervan was op z’n best wisselvallig te noemen.

De schepenen van Pilsen besloten daarom het lokale bier – destijds nog donker, zwaar, troebel en zoet – op kwaliteit te gaan controleren. Deze keuring voltrok zich altijd in de verkoopruimte (het ‘maathuis’) van het huis waar het desbetreffende bier werd gebrouwen. Daar werd een eikenhouten bank geplaatst waar een kroes te keuren bier over werd uitgegooid. Wanneer het bier niet langer van de bank afdroop, gingen de magistraten er in leren kniebroeken een uur lang op zitten. Als bij het opstaan hun Lederhosen niet aan de bank bleven plakken, werd het bier voor consumptie afgekeurd. Bleven die echter wel plakken, dan mocht het in de verkoop: zumWohl!

Dit werd allemaal anders op 5 oktober 1842. Onder leiding van de Duitse Braumeister Josef Groll introduceerde de pas opgerichte Burgerlijke Bierbrouwerij in Pilsen voor het eerst lagerbier van lage gisting. Het nieuwe bier had een heldere, lichtgele kleur en een enigszins bittere smaak. Het werd op de markt gebracht als Plznsky Prazdroj (Pilsner Urquell). De rest is geschiedenis: dit bier ontwikkelde zich als dé standaard voor alle pils, pilsen of pilsner bier (onder meer Heineken en Carlsberg), een segment dat thans wereldwijd goed is voor 70 procent van alle gebrouwen bieren.

Onder het Biermuseum, dat oorspronkelijk een van de huizen is waar de eigenaren vroeger het recht hadden bier te brouwen, liggen twee verdiepingen aan kelders die in de zandsteen onderlaag zijn uitgehakt. Deze kelders dienden voor de bouw van gistingskuipen en lagerfusten en de opslag van ijs. Ze staan nog altijd in verbinding met een uitgebreid ondergronds gangenstelsel dat zich over een lengte van 20 kilometer onder Pilsen uitstrekt. Vroeger werd dit labyrint ook gebruikt voor de opslag van voedsel en als toevluchtsoord tijdens belegeringen. Een rondleiding door dit ondergrondse doolhof is niet geschikt voor mensen met aanleg voor claustrofobie. „Wilt u zo dicht mogelijk bij mij blijven”, maant onze gids ons tijdens de tocht door dit labyrint. „Anders moet ik straks op zoek naar achterblijvers. En morgen wilt u toch allemaal op tijd uw vliegtuig halen!”

Het zandsteen onder Pilsen is tevens de reden dat Pilsner Urquell zo apart van smaak is. In de stad vloeien vier riviertjes samen. Het water daarvan komt, gefilterd door het zandsteen, deels in een ondergronds meer terecht: de oerbron van Pilsen. Via een nog altijd geheim recept wordt van dit water samen met gerst, mout en hop sinds 5 oktober 1842 Pilsner Urquell gebrouwen.

Maar Pilsen biedt meer dan bier.

Zo is het stadsplein, ofwel het Plein van de Republiek, met een afmeting van 193 bij 139 meter een van de grootste van Europa. Het plein wordt gedomineerd door de St. Bartholomeus Kathedraal die met haar kerktoren van 102,6 meter de hoogste is van Tsjechië. Het ertegenover gelegen stadhuis in renaissancestijl valt erbij in het niet. Tussen beide in staat de pestzuil, in 1681 door de dankbare burgers van Pilsen opgericht, omdat de pest slechts mondjesmaat in hun stad had huisgehouden. Op de hoeken van het plein staan drie moderne, bronzen (met goudvernis bedekte) fonteinen.

Elk met een waterspuwer die respectievelijk een engel, jachthond en kameel moeten voorstellen, zijnde de iconen op het wapenschild van de stad Pilsen. Waarschijnlijk het meest verbreide wapenschild ter wereld, want het prijkt op ieder flesje Pilsner Urquell.

Pilsen was de enige Tsjechische stad die in de Tweede Wereldoorlog door de Amerikanen (en niet door de Russen) werd bevrijd. En wel op 5 mei 1945 onder leiding van de roemruchte generaal Patton. Op 5 mei 2015 zal de 70ste verjaardag van deze gebeurtenis groots worden herdacht in het Patton Herdenking Museum in Pilsen. Een ander hoogtepunt in 2015 belooft de expositie te worden van Bohumír Lindaur. Deze inwoner van Pilsen vertrok eind negentiende eeuw naar Nieuw-Zeeland, waar hij zich toelegde op het maken van schilderijen van Maori’s met hun krijgshaftige tatoeages.

Image_0.jpg


Image_3.jpg


Image_5.jpg

Foto boven: Pivovarské Muzeum (Biermuseum).
Foto onder: Muzikale folklore in Lederhosen in de Tsjechische bierstad Pilsen.

Foto’s: John May
 

Ad Verschoor

Donateur
Pilsen – waar het moderne bier geboren werd

Een reisje naar het Boheemse Woud in Tsjechië brengt ons naar de geboorteplaats van het moderne bier. Waar ooit de kwaliteit verkwanseld werd, wordt nu volgens de hoogste normen gebrouwen. Met als gevolg een stimulerende omgeving voor ruim 70 kleine thuis-brouwers die jaarlijks enthousiast ideeën uitwisselen tijdens het festival ‘Sun in the Glass’. Reishonger ging kijken, en leste haar dorst.


“Tientallen vaten bier werden hier door het riool gespoeld. Je werd er ziek van…” Ik kijk mijn stadsgids verbaasd aan. Door het riool gespoeld? “Eind 1200 had iedereen in Pilsen het recht om thuis bier te brouwen. En dat liep uit de hand. Niet al die kleine brouwers letten even goed op de kwaliteit. Begin 1800 werden daarom alle voorraden weggegooid en in 1839 werd één grote nieuwe Burger Brouwerij gebouwd. Met de hoogste kwaliteitsnormen ooit.” Ons moderne pils was geboren.

Urquell – de wieg van het bier
Pilsen werd al snel een rijke stad. Grote brouwmeesters kwamen hier in de Pilsener Urquell brouwerij (Plzeňský Prazdroj) het vak leren. Statige gebouwen verrezen, in een modern rechthoekig stratenplan, een operagebouw en de grootste synagoge (buiten Israël). In Bohemen, in het westen van Tsjechië, moest je zijn. Ik slenter door het stadspark. Het is vrijdagmiddag en jongeren luieren met een biertje in de hand. Trammetjes rijden tussen oude geveltjes, ik passeer de ingang van de middeleeuwse catacomben. Pilsen is relaxt.

Moderne productie en oude kelders
Het is 10:00 uur. Mijn rondleiding door de historische Urquell brouwerij begint als ik al bij de poort de doordringende lucht van hop in mijn neus krijg. Ik heb net het ontbijt op… “In het weekend produceren we niet.” Hoe ruikt het dan als er wél wordt geproduceerd, denk ik bij mezelf. Ik zie enorme koperen brouwketels, afvullijnen en opslagtanks. Maar dan komt het leukste: we gaan naar de kelders. Onder het hele terrein blijken enorme kelders te liggen. Het is er koud en kil, en dus perfect om de vaten bier op te slaan.

Koude gisting
In de kelders hoor ik alles over lager-bier: ondergisting, koude gisting, stamwortgehalte, opslag en rijping. Ja, een pilsje maak je niet zomaar even. Het proces is veel ingewikkelder dan van een Belgisch biertje. In de bierkelders krijg ik eindelijk (het is al 10:30, ahum) de kans het eindproduct te testen. Een stevige Tsjech met een leren schort tapt een glaasje rechtstreeks uit het houten vat. Het bier is nog jong en niet helemaal helder. En het smaakt (voor een pilsje) waanzinnig fris en lekker vol. Ik hoor dat de vaten inmiddels niet meer in die oude kelders worden opgeslagen. De kilometers lange gangen zijn te klein…

Bierfeesten
Als je het patent hebt op de naam pils, mag je trots zijn op jezelf. En dat zijn ze dan ook in Pilsen! Elke zomer worden bierfeesten gehouden. Maar dat gebeurt bescheidener dan bijvoorbeeld bij het Oktoberfest in Munchen. Het Pilsener Bierfest is maar één dag. Het vindt plaats op het terrein van de brouwerij, er wordt een speciaal ongefilterd pils geserveerd, er is muziek en er wordt door de locals een jaarlijkse spreuk uitgesproken.

Sun in the Glass
Het regent een beetje als ik op weg ga naar het bierfestival ‘Sun in the Glass’. Elk jaar in september komen hier meer dan 70 minibrouwerijen en er zijn meer dan 250 soorten bier te proeven. Het festival duurt maar één dag. Dus ik kan niet wachten tot het weer droog is en de zon werkelijk weer in het glas schijnt. Gastheer voor het festival is minibrouwerij Purkmistr in PilsenČernice en minibrouwers uit de hele wereld vertellen elkaar de geheimen van hun bier. Ik ga rond met een speciaal piepklein (!) bierglaasje en ik proef er lustig op los. En bescheiden proeven, dat doet iedereen: niemand heeft te veel op.

Van Praag naar Pilsen
De stad Pilsen is goed te bereiken vanuit Praag. Er gaat een luxe touringcar (met wifi en gratis koffie) voor nog geen vier euro. En met één of twee overnachtingen in Pilsen kun je al een heleboel bekijken (en proeven). Goed te combineren dus met een citytrip naar Praag. Buiten de festivals om zou ik zeker de grote oer-brouwerij (Urquell) bezoeken en bijvoorbeeld de minibrouwerijen Purkmistr en Groll. Purkmistr heeft ook een mooie bier-spa, waar je in een warm bad met bier ligt en ondertussen zelf je biertje tapt.

Een bezoek aan Pilsen is beslist de moeite waard, ook als je niet zo van bier houdt…
Bron: reishonger.nl
 

Bijlagen

  • Pilsen-01.jpg
    Pilsen-01.jpg
    221,6 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-02.jpg
    Pilsen-02.jpg
    254,7 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-03.jpg
    Pilsen-03.jpg
    230,6 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-04.jpg
    Pilsen-04.jpg
    248,7 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-05.jpg
    Pilsen-05.jpg
    195,3 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-06.jpg
    Pilsen-06.jpg
    186,2 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-07.jpg
    Pilsen-07.jpg
    174,6 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-08.jpg
    Pilsen-08.jpg
    196,7 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-09.jpg
    Pilsen-09.jpg
    202,1 KB · Bekeken: 3
  • Pilsen-10.jpg
    Pilsen-10.jpg
    213,7 KB · Bekeken: 3
Bovenaan