Pilsen / Plzen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Plzen: er zijn een aantal leuke kroegjes in de straatjes rondom het plein. Verder is club 21 de moeite waard als het wat later is en iets buiten het centrum Parlement. Verder is het uitgaansleven in Plzeň erg rustig...
 
Pilzen is derde grootste stad van Tsjechie met een mooi centrum vol parken en bloemen, groot theatergebouw, grootste synagoge in centraal Europa, hoogste kerktoren van Tsjechie. Ik heb een vakantiehuis 20 km vandaan en ga ik graag naar toe. Op elke uitgaande weg is een gigantisch winkel centrum en meeste zijn elke dag open.
Grootste industrie was die van Skoda (geen auto's, wel trolleybussen) en er zijn veel fabrieksterreinen.
Naar Praag kom je heel makkelijk via de snelweg en ik kan me voorstellen dat het desnoods elke dag voor het werk te doen is.
Rena
 

Tabe

† In Memoriam
Persoonlijk vind ik dat Plzen niet de meest interessante plaats/stad is voor toeristen. Er zijn wel een aantal bezienswaardigheden, zoals de brouwerij en het ondergrondse gangenstelsel, maar een echt bijzondere stad vind ik het niet. Komt wat grauw en grijs over.
 
Ik kom meestal naar het centrum want ik een rekening bij de bank heb die op het grote plein een gebouw heeft. Ik vind het plein en de stad steeds mooier worden. Eerste keer kwam ik er 1987 terecht en toen was het grijs en troosteloos en net als of de oorlog gisteren afgelopen was. Veranderingen zijn groot.
Het is iets anders als tourist komen of er gaan wonen en werken. Kleine mooie steden zijn leuk te bezoeken maar niet zo makkelijk als je er wil werk vinden.
Laat je niet afschrikken en ga zelf omgeving van jullie droomhuis bekijken.
Rena
 

Tabe

† In Memoriam
....... op het grote plein een gebouw heeft. Ik vind het plein en de stad steeds mooier worden. Eerste keer kwam ik er 1987 terecht en toen het grijs en troosteloos ..... Veranderingen zijn groot.
DAAR ben ik wel met je eens, Rena. Men is in Plzen druk bezig de boel op te knappen. Elk jaar zien we verbeteringen. Maar het blijft toch een redelijk grauwe stad met al zijn oude fabrieksterreinen en grijze woonblokken.
....... Het is iets anders als tourist komen of er gaan wonen en werken. Kleine mooie steden zijn leuk te bezoeken maar niet zo makkelijk als je er wil werk vinden. ......
Wij hebben kennissen wonen in Plzen. Zij wonen in zo'n grijze woondoos. Het is inderdaad anders om als toerist Plzen te ervaren. En als je in Plzen of omgeving werkt zou je overwegen om ook daar te gaan wonen. Maar als IK de keus had .....? Overigens schijnt het ook niet erg goedkoop te zijn om in Plzen te wonen. Wat dat betreft zou je ook beter een aantal kilometers buiten de stad kunnen wonen.

Elk jaar komen we wel 1 of meerdere keren in Plzen; voornamelijk om te winkelen. En dat kun je daar goed doen.
 
Het centrum van Pilsen is natuurlijk ook doormidden gehakt en verpest door die afschuwelijk drukke weg met al het doorgaande verkeer van en naar Praag. Maar nu de rondweg buiten de stad om klaar is, kunnen ze daar misschien iets aan doen, zodat het centrum ook daar wat mooier en leefbaarder wordt? :confused:
 
Kysice is een stuk prettiger om te verblijven dan de "Paneláky" in de buitenwijken van de stad, dat is zeker. De 'nieuwe' dorpen en wijken die buiten Plzen de grond uitschieten zien er van buiten zeer aantrekklijk uit, bijv Cervený Hrádek en Kysice.
Zelf fiets ik er vaak doorheen, grote huizen, (nog :) ) mooie stukken groen en goed bereikbaar. Voor alle gewenste activiteiten en benodigdheden kun je terecht in het centrum.
Wat de woonplaats betreft kan je volgens onze buren in CZ geen betere keuze maken dan een locatie tussen Plzen en Ejpovice, bijv. juist Kysice.
Over werkplaatsen in Plzen, en hoe die te verkrijgen, weet ik vrijwel niets, helaas.

Ondanks eerdere negatieve reacties, ik geef Rena gelijk als ze zegt dat Plzen een hele mooie stad is! Het is een geweldige stad die leeft, zichzelf steeds verbeterd en waar een mooie atmosfeer is.
Als je daarbij ook nog kijkt naar jullie (toekomstige) huis, heb je naar mijn idee een zeer mooie combinatie.
 
Ik ben gisteren in het informatie centrum op grote plein in Pilzen geweest om daar paar boekjes over Pilzen en omgeving te halen en in mijn huis in Luhov (20 Km ruchting Stříbro) leggen en tot mijn grote verbazing waren zij ook in het Nederlands!
Leuk, he?
Rena
 

Tabe

† In Memoriam
Kysice is een stuk prettiger om te verblijven dan de "Paneláky" in de buitenwijken van de stad, dat is zeker. ........ Ondanks eerdere negatieve reacties, ik geef Rena gelijk als ze zegt dat Plzen een hele mooie stad is! .........
Ik begrijp dat mijn reactie enigzins negatief overkomt, maar het is een reactie van een buitenlander die veel in Plzen komt. Een toerist met een wat eenzijdige kijk. Ik zie wel veel verbeteringen de laatste jaren, maar een mooie stad zal het niet worden. Voor mensen die daar wonen en werken ligt dat uiteraard heel anders. Zie het als Almere in Nederland: welke toerist wil nu Almere bezoeken? Maar ik woon daar wel graag.
 
Het hart was een machtige Škoda fabriek (geen auto's), door communisten misbruikt en verwaarloosd en nu te groot om als geheel te kunnen overleven. Toch zijn sommige gebouwen van Škoda technische monumenten en getuigen van de industriële revolutie in 19e eeuw.
Ik moet wel toegeven dat ik weinig in voorsteden kom en flatwijken zijn overal even lelijk en mistroostig, in Praag ook, alleen in een kleinere stad kom je ze altijd tegen.
Rena
 

Freddy2005

† In Memoriam
Het hart was een machtige Škoda fabriek (geen auto's), door communisten misbruikt en verwaarloosd en nu te groot om als geheel te kunnen overleven. Toch zijn sommige gebouwen van Škoda technische monumenten en getuigen van de industriële revolutie in 19e eeuw.
Skoda Plzen draait nog heel goed mee hoor. Er worden nog ten volle trams, treinen en metrostellen gebouwd. Ook stroomgeneratoren voor elektriciteitscentrales. Spijtig genoeg is het voor iedereen niet te bezoeken. Er staan enorme grote werktuigmachines en er worden dan ook enorm grote constructies gemaakt.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Eerste snelwegkapel in Tsjechië geopend langs D5 bij Plzen

Naij Plzen is de eerste Tsjechische snelwegkapel geopend. De kapel van de verzoening, dat is de naam, staat op de stoplaats bij Šlovice op de snelweg D5 tussen Praag en Beieren en heeft ruimte voor ongeveer 20 personen.

De staal-betonconstructie werd gesponserd door elf bedrijven, waarvan een aantal van de bedrijven die de aanleg van de rondweg van de stad Pilsen hebben gerealiseerd. De kosten van de bouw werden niet vermeld, het persagentschap ČTK schat deze op ongeveer 1,5 miljoen kronen (ongeveer 60.000 euro).

radio.cz

idnes.cz

PJE2584e8_kaple_2.jpg
 
Als we naar Pilzen gaan, wat moet ik dan minstens gaan bezoeken.
Ik lees een ondergrondse gang.
Veel winkels.
Skoda museum.
Brouwerij.

Maar dat is maar voor 1 dag?

Wat ga ik doen in de andere dagen die mij resten?
 
De hoofdstad van West-Bohemen is met haar 170 000 inwoners de vierde grootste stad van Tsjechië. Ze is gebouwd op de plaats van een voormalige wachtburcht uit de 10e eeuw die thans ligt in de wijk Starý Pluzenec. Uit die tijd is in zijn geheel de voorromaanse Sint-Peterrotonde bewaard.
Noordelijk van de burcht, op de samenloop van de vier rivieren, de Úslava, de Úhlava, de Radbuza en de Mže, is de nieuwe koninklijke stad gesticht, met een schaakbord-vormige plattegrond. De nieuwe stad was een voorbeeld van ontwikkeld gotisch urbanisme.
De stad wordt gedomineerd door de kerktoren van de Sint-Bartholomeus kathedraal, die met haar 103 m de hoogste kerktoren van Tsjechië is.
De historische ondergrondse ruimtes van Pilsen – het gaat om een netwerk van drie-etage kelders waaraan vanaf de middeleeuwen eeuwenlang is gewerkt - behoren naast de kelders van Jihlava en Znojmo tot de grootste in het land.
Uit de tijd van de renaissance zijn in Pilsen bewaard: het monumentale stadhuis, een aantal burgerhuizen en een brede collectie stenen portalen.
Van de barokke bezienswaardigheden moet zeker het gebouw van het bisdom genoemd worden, ontworpen door de belangrijke architect Jakub Auguston.
Aan het einde van de 19e eeuw is in Pilsen de derde grootste synagoge van de wereld gebouwd, in de Moors-romaanse stijl. In die tijd is ook op de plaats van de gesloopte middeleeuwse wallen een aaneengesloten strook van stadsparken gemaakt.
Pilsen is wereldberoemd vanwege het biermerk Prazdroj (Pilsner Urquell).
De stad is de bestuurszetel geworden van de provincie Plzeňský kraj.

Ja hier hebben we wat aan:
http://www.digitalefotosite-corenjoke.com/pilsen.htm
 
Bovenaan