DAAR ben ik wel met je eens, Rena. Men is in Plzen druk bezig de boel op te knappen. Elk jaar zien we verbeteringen. Maar het blijft toch een redelijk grauwe stad met al zijn oude fabrieksterreinen en grijze woonblokken........ op het grote plein een gebouw heeft. Ik vind het plein en de stad steeds mooier worden. Eerste keer kwam ik er 1987 terecht en toen het grijs en troosteloos ..... Veranderingen zijn groot.
Wij hebben kennissen wonen in Plzen. Zij wonen in zo'n grijze woondoos. Het is inderdaad anders om als toerist Plzen te ervaren. En als je in Plzen of omgeving werkt zou je overwegen om ook daar te gaan wonen. Maar als IK de keus had .....? Overigens schijnt het ook niet erg goedkoop te zijn om in Plzen te wonen. Wat dat betreft zou je ook beter een aantal kilometers buiten de stad kunnen wonen........ Het is iets anders als tourist komen of er gaan wonen en werken. Kleine mooie steden zijn leuk te bezoeken maar niet zo makkelijk als je er wil werk vinden. ......
Ik begrijp dat mijn reactie enigzins negatief overkomt, maar het is een reactie van een buitenlander die veel in Plzen komt. Een toerist met een wat eenzijdige kijk. Ik zie wel veel verbeteringen de laatste jaren, maar een mooie stad zal het niet worden. Voor mensen die daar wonen en werken ligt dat uiteraard heel anders. Zie het als Almere in Nederland: welke toerist wil nu Almere bezoeken? Maar ik woon daar wel graag.Kysice is een stuk prettiger om te verblijven dan de "Paneláky" in de buitenwijken van de stad, dat is zeker. ........ Ondanks eerdere negatieve reacties, ik geef Rena gelijk als ze zegt dat Plzen een hele mooie stad is! .........
Skoda Plzen draait nog heel goed mee hoor. Er worden nog ten volle trams, treinen en metrostellen gebouwd. Ook stroomgeneratoren voor elektriciteitscentrales. Spijtig genoeg is het voor iedereen niet te bezoeken. Er staan enorme grote werktuigmachines en er worden dan ook enorm grote constructies gemaakt.Het hart was een machtige Škoda fabriek (geen auto's), door communisten misbruikt en verwaarloosd en nu te groot om als geheel te kunnen overleven. Toch zijn sommige gebouwen van Škoda technische monumenten en getuigen van de industriële revolutie in 19e eeuw.
Er is nog veel meer te doen hoor.Baan schreef:Wat ga ik doen in de andere dagen die mij resten?