Petroleum gezocht in CZ (Ustecky kraj)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Stoken op petroleumkacheltjes bevalt ons geweldig maar het meeslepen van petroleum vanuit nederland minder... Ik heb alleen geen flauw idee hoe in cz aan deze brandstof te komen en dat is handig om te weten voor we meer kacheltjes gaan meenemen.
Iemand enig idee hoe ik aan petroleum kom in Tsjechië? Liefst in de buurt van Dolni Poustevna (Ustecky Kraj).

Alvast veel dank voor het meedenken!
 
Hi!

Leuk dat jullie zo snel reageren!
Volgens mij betaalde ik in nederland minder dan 2 euro per liter (1,60?) voor Petroleum maar ik ben niet zo dol op transporteren van dat spul in een auto met 6 personen + het neemt kostbare ruimte in beslag.
Overigens is zibro-olie nergens voor nodig. Wij hebben een "Zibro-kloon" op gewone petroleum gezet. Ruik je even bij aansteken en doven maar verder echt helemaal niets.
Onze kolen-cv (niet automatisch) is nogal arbeidsintensief. In werking maar ook omdat je eerst het systeem moet vullen (vanweg vorst steeds aftappen voor vertrek). denken we er over deze buiten gebruik te laten. We hebben een prachtige tegelkachel + 1 petroleumkachel + een elektro-kachel + een gaskanon. Als het eenmaal is opgewarmt is stoken met alleen petroleum het meest gebruikersvriendelijk en veilig (kinderen + honden).
ik vond net over de grens met Duitsland trouwens benzinepompen die 't verkopen. In cz niet? Vond het in ons dorp wel maar als lampenolie in een (prachtig!) blik van 1 liter maar heel duur.

gr.
 
Tsja, dat is een oud vooroordeel waar petroleumkachels nog steeds mee worstelen; de moderne petroleumkachels hebben een kooldioxide-beveiliging. Koolmonoxide kán niet vrijkomen, dan gaat hij vanzelf uit. Daarnaast ook omvalbeveiliging etc., veiliger kan bijna niet.
Stank hebben wij met gewone zuivere petroleum (uit nederland) absoluut niet gehad. Je ruikt 'm even met aansteken en uitdoen maar dat is in huis zo verdwenen. In tegenstelling tot een heteluchtkanon op gas dat we voor de eerste kou gebruiken! Daar wordt je echt een beetje niet goed van. Die gaat dus op de gang :ja:
Het kost ca 2 uur de cv met water te vullen, vrees dat dat heel veel anti-vries zou kosten. Heb wel gedacht over glycol, nadeel is dat we al een paar keer flink wat water verloren; als je de ketel te hoog opstookt komt het water er via de overstort (open tank) uit en staat de zolder blank. Bij water tot daaraantoe maar met andere producten geen feest. Natuurlijk is dat op te lossen maar zo vaak verwachten we er niet (lang) met echte kou te zijn en dan is een druk op de knop van een kacheltje wel veel eenvoudiger.
 
wij hebben centrale verwarming met een electrische ketel (en een 20 uur per dag laagstroom contract bij CEZ).
als bijverwarming voor in de woon- annex slaapkamer hebben we een originele zibro kachel gekocht (overjarig model) werkt echt perfect, kamers zijn zo op temperatuur.
de peut nemen we wel mee uit holland inderdaad de originele zibrobrandstof is vrij prijzig wij kopen "petroheat" is vrijwel net zo goed als zibro maar is veel goedkoper (20 liter voor circa 30-33 euro inclusief wegwerp jerrycan). ik ben bij ons in de omgeving (oost-bohemen) ook al aan het speuren geweest naar "peut" maar geen echt schone gevonden en dat is toch wel een pré.

ron
 
Wij dachten ipv petroleumkacheltjes nog aan elekrische radiatoren. Dan moet elektra wel aangepast worden omdat er nu maar twee 240V groepen zijn die dat niet trekken. Aan een electrische ketel had ik niet gedacht. Is mogelijk nog veel beter. Dank voor de tip!!
Kun je er wat meer over vertellen of heb je misschien een link voor info? Ben met name benieuwd waarmee jullie radiatoren gevuld hebben. Weet je zo hoeveel stroom die verbruikt? Zou bij ons (bij voorkeur) ook op 380 kunnen.

Alvast dank!

gr.
 
wij hebben een ketel van het merk protherm (www.protherm.cz en dan zoeken bij "elektrokotle").
heeft 380 nodig.
wanneer je primotop contract neemt bij cez heb je 20 uur per dag laagstroomtarief (2,194 kc per kwh). 4 uur per dag schakelt de cez de stroom uit... hun manier van besparen.
hoog tarief is 2,978 kz per kwh.
ons systeem is gevuld met anti vries (min 20) dus nooit problemen met bevriezing tijdens afwezigheid.
verbruik is afhankelijk van aantal radiatoren (6 in ons geval): mate van isolatie woning, buiten- en gewenste binnentemperatuur.
wij zitten gemiddeld op 8 a 9 euro per dag in de wintermaanden, dus zeker niet echt goedkoop waar wel heel makkelijk en geen gedoe met hout en kolen.
wij hebben het e.e.a. laten installeren door www.inob.cz prima bedrijf, goede service en redelijke prijzen. eigenaar spreekt engels joseph adamac.

ron
 

Vodnik

† In Memoriam
op de site van CEZ kan je zien welke contracten voor electriciteit mogelijk zijn: http://www.cez.cz/en/products-and-services/residents-and-households/electricity-2010.html
Voor electrisch verwarmen komt de vlgende in aanmerking:
http://www.cez.cz/en/products-and-s...olds/electricity-2010/comfort/d-primotop.html
Hoe groot je installatie moet zijn hangt af van de grote van je huis.
Ik heb een 17 kW installatie die draait op 400 Volt (380 bestaat niet meer!) en is afgezekerd met 3 x 25 A.
Voordat je begint aan te schaffen, vraag het energiebedrijf welke maximale stroom je kan krijgen! Voor een electrokotl van 17 kW (25A) moet je zeker 3x 32 A hebben (er is meer inhuis dat stroom verbruikt)
Voor meer info over electrokotl's kan je is kijken bij www.dakon.cz (er zijn meer leveranciers, maar deze ken ik uit m'n hoofd)
Maar er is nog een alternatief voor electrokotl, een peletkachel. Voor de techniek en mogelijkheden kan je de volgende site raadplegen: www.edilkamin.com is in diverse talen.

P.S. : het 4/24 uitschakelen van electriciteit heeft niet zozeer met besparing te maken maar met piekbelasting op het electriciteitsnet. Op momenten dat er veel stroom gevraagd wordt, worden somige gebruikers uitgeschakeld. Het tijdstip van uitschakelen is in het weekend anders dan op werkdagen en verandert ook per seizoen.
Dit schakelen bij piekbelasting is overigens ook iets dat in NL voorkomt (geavanceerde dag/nachtstroom) NUON (eigenlijk de vroegere PGEM) heeft er zelfs een proef mee gedaan dat verbruikers konden zien wanneer er extra-laag tarief beschikbaar was, tijd op te gaan strijken of de was te doen)
 
je hebt helemaal gelijk het is 400 v ipv 380.
wij hebben onze electra installatie laten aanpassen voor de ketel.
v.w.b. de piekbelasting dat is nieuw voor me, tegen ons werd gezegd dat er 4 uur per dag geen 400 v was als onderdeel van het primotop contract (besparing dus). het piekbelasting verhaal lijkt me echter de juiste verklaring.

thanks,

ron
 
Ik heb ook een elektrische cv installatie.
Staat nu op 3 a 5 graden.
En.................de waterpomp loopt altijd door in de winter.
Dus hij pompt dag en nacht door, ongeacht of er warmte gevraagd wordt.
En zoals je weet: stromend water bevriest niet.

Groet.
 
Petroleum

Ik heb ook geen probleem om in Nederland petroleum te kopen maar zou het graag in Cz doen. In Rotterdam koop ik het bij Leeflang.
Inmiddels ook twee gaskachels gekocht (gasflessen omwisselen is in cz geen probleem) maar afgelopen kerst ook de CV (kolen) gestookt. Bij -20 toch wel noodzakelijk om het comfortabel te krijgen. Waarschijnlijk gaan we flink verbouwen en daarmee ook de kolenkachel vervangen door een elektrisch exemplaar.
 
Bovenaan