Verblijfsvergunning

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik heb vroeger ook zo'n boekje gehad. Toen ik het wilde verlengen zeiden ze bij de politie dat ik het niet meer nodig had. Ook omdat ik geen SRO meer had. 8 jaar geleden heb ik een auto gekocht in Tsjechië. Maar ook met het verlopen boekje kon ik de auto gewoon op naam zetten in Tsjechië. Ze wisten er niet zo goed raad mee. Maar ik denk dat het eigenlijk niet kan. Een maasje in de wet misschien?
 

kuurgast

Donateur
verblijfsvergunning.PNG

Papieren boekjes na 2 augustus 2023 niet meer geldig; wie nog niet is overgestapt op een biometrische kaart, moet dit onmiddellijk doen

Biometrische kaarten, ook wel verblijfsvergunningskaarten genoemd, worden sinds 2011 in Tsjechië uitgegeven, in overeenstemming met de Europese wetgeving. Ze bevatten een foto en vingerafdruk van de drager.

Permanente inwoners van de Tsjechische Republiek, die in het bezit zijn van een papieren verblijfsvergunning omdat ze een familielid zijn van een EU-burger, moeten hun vergunning vervangen door biometrische kaarten.

De blauwe en groene papieren boekjes voor tijdelijk en permanent verblijf verliepen op 3 augustus 2023 en hierna worden alleen biometrische kaarten geaccepteerd. Degenen die hun boekjes niet hebben ingewisseld, moeten een afspraak plannen voor het verkrijgen van een biometrische kaart. De kantoren van het ministerie van Binnenlandse Zaken en afspraakinformatie zijn te vinden op de website van het ministerie en het overheidsportaal voor buitenlanders.

Het ministerie zal u een specifieke tijd toewijzen om het aangewezen kantoor te bezoeken en een nummer te verkrijgen bij een kiosk. Uw naam en afspraaktijd zouden al in het kioskmenu moeten staan. Voor het verkrijgen van een biometrische kaart is het essentieel om een afspraak te maken.

Het uitwisselen van documenten is gratis. Als u voor 3 augustus 2023 geen verzoek had indient om uw vergunning te vervangen, moet u een verlenging aanvragen en een administratieve vergoeding van 200 kronen betalen.

De wijziging werd aangekondigd in 2021, waardoor mensen twee jaar de tijd kregen om eraan te voldoen. Uitgebreide details in het Engels over de wetswijzigingen voor personen met een verblijfsvergunning zijn te vinden in een pdf op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Eind maart woonden er iets meer dan 1 miljoen buitenlanders in Tsjechië. Volgens het Tsjechische bureau voor de statistiek hadden 338.392 van hen een permanent verblijf en 672.300 andere soorten vergunningen. De grootste groep naar nationaliteit waren personen uit Oekraïne.

Bron expats.cz/czech-news.
 
Kuur, dit klopt niet helemaal.
Wij hebben ook zo'n groen boekje, dus wij dachten al... oeps, dat moeten we voor 3 aug. regelen.
Wij hebben toen gebeld met het ministerie en die vertelde ons dat dit alleen geldt voor hen die niet uit de EU komen (ze noemde zelfs als voorbeeld de vietnamezen).
Wij hoeven dat groene boekje alleen te vernieuwen als het verlopen is of als we een nieuw paspoort krijgen.
 
Martin dank voor de geweldige informatie. Uit de tekst bij expats blijkt wat anders, maar logisch is dat niet. Bovendien waarom komt de informatie na de verloopdatum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb 10 jaar geleden een tijdelijke verblijfsvergunning gehaald bij de vreemdelingenpolitie. Wil nu met nieuwe paspoort ook verblijfsvergunning vernieuwen. Kan dit nog steeds bij de vreemdelingenpolitie? En zo ja, waar vind ik hun adres (in Klatovy). Op oude adres zitten ze niet meer. En heeft zo'n verblijfsvergunning nog zin?
 

kuurgast

Donateur
Onder welke voorwaarden kunt u verlenging van de geldigheidsduur van uw verblijfsvergunning aanvragen?
De vergunning zelf hoeft niet te worden verlengd. Wat verlenging behoeft is alleen de geldigheid van het verblijfsvergunningsdocument.

U kunt persoonlijk een verlenging van uw permanente verblijfsvergunning aanvragen bij een kantoor van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De medewerkers van het ministerie zullen de geldigheid van het document meteen verlengen. U kunt de aanvraag ook per post, Data Box of per e-mail versturen met een geavanceerde elektronische handtekening, of u kunt deze indienen via een gemachtigde vertegenwoordiger. In dat geval zult u echter later naar kantoor moeten gaan om de nieuwe geldigheidsdatum op uw document te ontvangen.
Bron frs.gov.cz/en/visa-and-residence-permit-types/eu-nationals/permanent-residence-permit-of-an-eu-citizen.
 
Onder welke voorwaarden kunt u verlenging van de geldigheidsduur van uw verblijfsvergunning aanvragen?
De vergunning zelf hoeft niet te worden verlengd. Wat verlenging behoeft is alleen de geldigheid van het verblijfsvergunningsdocument.

U kunt persoonlijk een verlenging van uw permanente verblijfsvergunning aanvragen bij een kantoor van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De medewerkers van het ministerie zullen de geldigheid van het document meteen verlengen. U kunt de aanvraag ook per post, Data Box of per e-mail versturen met een geavanceerde elektronische handtekening, of u kunt deze indienen via een gemachtigde vertegenwoordiger. In dat geval zult u echter later naar kantoor moeten gaan om de nieuwe geldigheidsdatum op uw document te ontvangen.
Bron frs.gov.cz/en/visa-and-residence-permit-types/eu-nationals/permanent-residence-permit-of-an-eu-citizen.
Dit stukje gaat over de permanente verblijfsvergunning, die is inderdaad permanent geldig...

Maar iets anders is de tijdelijke verblijfsvergunning, die geldigheid verloopt na 10 jaar.

(Voor beide documenten geldt, dat een wijziging van het identiteitsbewijs, waarop de verblijfsvergunning is gebaseerd, doorgegeven moet worden.)
 
Bovenaan