Pensioen/uitkeringen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,

Voor als je in Tsjechië wilt gaan wonen. Wij willen dat gaan doen volgend jaar, maar ik kon de informatie nergens vinden.
Onderstaande info heb ik bij elkaar gezocht met behulp van het CAK - de Belastingdienst in NL - het ABP en ook met hulp van forumleden. Daarvoor dank.
Ik weet niet of de informatie helemaal volledig is en voor wat de juistheid betreft: dit is wat de instanties mij verteld hebben.

grt
Martin

Pensioen en uitkeringen in Tsjechië
Pensioen: Het ABP kent 2 soorten pensioen. Privaatrechtelijk (semi-ambtenaren) en publiekrechtelijk (de echte ambtenaren ;) ).
Voor de eerste groep geldt dat het woonland de belasting mag heffen.
Voor de tweede groep geldt dat het ABP in Nederland belasting heft en dat daarna Tsjechië ook nog belasting kan heffen, maar dat je daar dan de betaalde belasting in Nederland mag aftrekken.
Alle andere pensioenen en uitkeringen (AOW – WAO) zijn in het woonland belastbaar volgens het belastingverdrag dat tussen Nederland en Tsjechië gesloten is.

Naast IB (inkomstenbelasting) ben je in ook nog zorgpremies verschuldigd in Nederland. Daarmee heb je recht op de basisverzekering in je woonland en ook in Nederland. Wil je nog aanvullend verzekeren dan kan dat altijd, maar dan betaal je ook premie aan de verzekeringsmaatschappij in Tsjechië.

IB Inkomstenbelasting
In Nederland betaal je als je niet meer werkt 8,9% voor de 1e schijf (tot €19.982) en 13,15% voor de 2e schijf (€19.982 tot €33.791). Je kan dat zelf berekenen, maar handiger is het om dit gewoon op te zoeken in de groene belastingtabel. Je deelt dan het bruto jaarbedrag door 12 voor het maandbedrag.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/loonheffing/

kiezen voor: 2017 – tijdvak – herleidingssituatie – uitsluitend belastingplichtig – groene maand – nee – PDF – toon resultaten

Neem ik als voorbeeld: €24.000 per jaar = €2.000 euro per maand, dan laat deze tabel een IB zien van €150 (met heffingskorting). Dat is 12x150 = €1.800 per jaar.

De Tsjechische rekensom is als volgt:
€24.000 x vastgestelde koers voor 2016: 27,04 = Czk648.960
Czk648.960 - (9.900 x 36 =) 356.400 = Czk292.560
Czk292.560 - Czk24.800 (dit mag iedereen aftrekken) = Czk267.760
Czk267.760 x 15% belasting = Czk40.164 : 27,04 = €1.485,36 te betalen belasting.

ECHTER: Je mag in Tsjechië de belasting die je in Nederland betaalt in mindering brengen. €1.485,36 – €1800 is een negatief bedrag, dus je hoeft in Tsjechië niets meer te betalen.

· Zou je hele loon/uitkering in Tsjechië belast worden, dan geldt natuurlijk alleen die Tsjechische berekening.

· Die vrijstelling is gebaseerd op het minimumloon en dat was in 2016 Czk9.900 en in 2017 Czk11.000 (Czk396.000 in totaal).

Zorgpremies:
In Nederland betaal je in totaal 27,55% van je inkomen aan zorgpremies. Met de IB van 8,9% in de 1e schijf en 13,15% in de 2e schijf kom je dan in totaal uit op een belastingdruk van 36,55% (1e schijf) resp. 40,8% (2e schijf).

Die 27,55% is opgebouwd uit: 9,65% voor de ZVW – 0,1% voor de ANW (nabestaanden pensioen) – 17,9% voor de AOW.

Als je in Tsjechië woont, hoef je alleen maar voor de ZVW (nominaal en inkomensafhankelijk) en voor de WLZ (was voorheen AWBZ) te betalen (ook inkomensafhankelijk).

Je moet daarvoor een formulier 121 aanvragen bij het CAK. Eerst vul je een aanvraagformulier in en stuur je de inkomensgegevens mee. Dan krijg je van het CAK een formulier 121. Die laat je in Tsjechië invullen door de instantie die daar de zorg regelt en dan stuur je dat terug naar het CAK.
Het CAK bepaalt dan de premie en laat dat dan ook door het ABP inhouden op je pensioen. Die berekende premie wordt vermenigvuldigd met de woonlandfactor en die is voor Tsjechië nu 0,2386.

https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/aanvraagformulier-verdragsformulier-121
aanvraagformulier 212

https://www.hetcak.nl/zelf-regelen/rekenmodule-zvw-bijdrage

Om zelf je premie te berekenen (voor €2.000 euro bruto is die €918,30).
Dat is €76,73 per maand.
Opmerking: Kies als ingangsdatum 01-01-2016 anders werkt de tool (nog) niet.

Conclusie: met een bruto ABP inkomen van €2.000 per maand (in Nederland belast) hou je €2.000 – 150 – 76,73 = €1.773,27 netto over.

AOW opbouw
Die stopt als je naar Tsjechië gaat, tenzij je jezelf vrijwillig verzekert. Echter, dat is schreeuwend duur, want je betaalt 17,9% van je inkomen aan premie met een min van 526.
https://mijnsvb.svb.nl/wizard-migranten/flow/wizardemigrant?execution=e3s2

Je bouwt dan per jaar 2% op en dat levert je netto €15,38 per maand op als je met AOW gaat.
Heb je geen inkomen, dan betaal je daarvoor €526,00 per jaar en dat is zeker aantrekkelijk. Heb je €2.000 bruto inkomen, dan betaal je €3.286 per jaar en dat laat je wel uit je hoofd, denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info Martin. We zien door de bomen het bos niet meer. Wim valt als gemeente ambtenaar onder de tweede categorie. We gaan eerst de berekening nog maar eens maken. Voordeel vind ik wel dat we ook in Nederland via de ziektekostenverzekering behandeld kunnen worden. Pffft we zijn er nog niet uit. Maar we puzzelen verder.
 
Hallo Martin,

Ik ben nieuw hier op het forum maar vind jou topic erg interessant omdat ik van plan ben om begin volgend jaar terug te gaan naar Tsjechië om te wonen en te werken (definitief te remigreren).
In je topic heb je het over inkomen, bedoel je daarmee het pensioen wat je eventueel vanuit Nederland krijgt of het inkomen uit het werk in Tsjechië?
Ik kan namelijk vanaf mijn 55e jaar mijn pensioen vervroegd uit laten betalen. Is dat wel gunstig als ik zo jou topic lees of kan ik daar beter mee wachten tot mijn pensioenleeftijd en in de tussentijd gewoon mijn AOW premie van € 22,77 p/mnd blijven betalen?
 
Hallo Frantisek,

Wat ik hierboven heb geschreven is alle informatie die ik na heel lang zoeken en met heel veel instanties mailen bij elkaar heb gevonden. Ik denk/hoop dat het wel correct is allemaal, maar pin me er niet voor 100% op vast.

Een paar opmerkingen over je vragen:
  • met 55 al met pensioen is heel mooi, maar bedenk wel dat je pensioen een (heel) stuk lager gaat worden als je er eerder uit gaat. Ik ken je pensioenfonds niet, maar bij het ABP hebben ze rekenmodules waarmee je dat haarfijn kan laten uitrekenen. Ik denk dat de meeste grote pensioenfondsen dat wel zullen hebben. Aan de andere kant: genoeg is genoeg vind ik.
  • Ik heb het in mijn topic over pensioen dat ik vanuit Nederland meeneem naar CZ en waar je dan belasting over moet betalen. Ik heb aangegeven hoeveel dat in NL zou zijn en hoeveel in CZ. Bij het ABP geldt dat je soms belasting in NL moet betalen en soms in CZ (staat aangegeven). Bij andere pensioenfondsen weet ik dat niet.
  • Als je in het buitenland woont, dan MAG je vrijwillig premie betalen om je AOW-opbouw voort te zetten met 2% per jaar. Als je GEEN inkomen hebt, is dat (in 2017) 526 euro per jaar (hoe je dan aan € 22,77 per maand komt snap ik niet, ik bereken 526/12 - €43,83). Als je WEL inkomen hebt, is dat 17,9% van je inkomen en dat maakt die premie onbetaalbaar in verhouding met wat je er aan opbouw voor terugkrijgt. Ik weet niet hoe het zit als je geen NL nationaliteit hebt (jij hebt het over remigreren, ik over emigreren).
Voor wat dus die AOW-opbouw betreft is geen inkomen beter dan wel inkomen en zou je het pensioen kunnen uitstellen. Maar..... maak echter ook maar eens een berekening wat je krijgt aan pensioen (totaal opgeteld) van je 55e tot aan je 80e, afgezet tegen het pensioen wat je krijgt van je 67e tot je 80e en vergelijk dat met wat erbij komt aan AOW (vanaf je 67e) als je geheel hebt opgebouwd tegen AOW als je stopt met opbouwen vanaf je 55e. Voor mij kwam die berekening er op neer dat ik gewoon vanaf volgens jaar al pensioen wil en dat ik die AOW-opbouw laat voor wat het is en genoegen neem met 90% ip.v. 100%.

OPM: Je moet van 55 tot aan je pensioen wel kunnen overbruggen zonder inkomen, maar ik neem aan dat je daar al rekening mee hebt gehouden.
 
Hallo Martin,

Dank je voor je reactie !
Mijn pensioenfonds is het Spoorweg pensioenfonds en daar is een rekenmodule wat ik aan pensioen krijg als ik vanaf mijn 55e stop met werken en mijn pensioen dus vervroegd laat uitbetalen tot aan mijn Nederlandse pensioenleeftijd, 68 jaar.
Het bedrag van € 22,77 komt van de SVB site waar inderdaad staat dat de vrijwillige verzekeringspremie bij geen inkomen € 526,- is en als maandpremie staat € 22,72 vermeld (ik vergis mij een paar centen). Ik begrijp je verwarring, maar dit bedrag staat dus op hun site.
Wat ik uit jouw verhaal helaas nog steeds niet kan halen, is wat er met inkomen bedoeld wordt. In Nederland heb ik uiteraard geen inkomen meer, ik vertrek definitief uit Nederland en ga wonen en werken in Tsjechië, daar heb ik dus wel een inkomen.
Het vervroegd uitbetalen van mijn spoorwegpensioen zie ik als een eventuele aanvulling op mijn Tsjechische inkomen en daarnaast wil ik mijn AOW-premie blijven betalen om op mijn 68e in Tsjechië met pensioen te gaan en van mijn Nederlandse opgebouwde AOW te leven.
Overigens heb ik op dit moment de Nederlandse nationaliteit, het Tsjecho-Slowaakse hebben wij in de jaren 80 terug verkocht omdat wij voor de Tsjecho-Slowaakse staat politieke vluchtelingen waren (vertrokken in november 1968). Ik zeg remigreren omdat ik dus terug ga naar mijn geboorteland, overigens wil ik wel weer een Tsjechische nationaliteit/paspoort aanvragen als ik er eenmaal ben en gesetteld ben.
 
De Nederlandse belasting zegt: "wereldinkomen" en zij rekenen daartoe alles wat je waar dan ook in de wereld verdient.
En dat wereldinkomen gaat je premie AOW bepalen. Ik denk dat vrijwillig bijverzekeren niet gaat als je geen Nederlander bent, maar dat zou je aan de SVB moeten vragen, ik weet dat niet.
 
Gezien het een wereldinkomen betreft, is het dus niet interessant om vrijwillig bij te verzekeren, die premie wordt dan wel erg hoog, overigens hou ik gewoon mijn Nederlands paspoort en vraag daarnaast ook weer een Tsjechische aan.
 
Update voor wat sommige bedragen betreft:
Volgens het besluit van de regering zal het minimumloon vanaf januari 2018 met 1200 CZK stijgen tot 12.200 CZK. In 2019 zal het minimumloon 13 350 CZK bedragen.
Dat betekent dus ook dat de maximale vrijstelling voor gepensioneerden verandert (zie start post).

Gepensioneerden - Het pensioen of pensioeninkomen is vrijgesteld van belasting, maar alleen als het niet meer bedraagt dan 36 keer het minimumloon. Voor het jaar 2017 - CZK 396.000 per jaar, ofwel CZK 33.000 per maand. Voor het jaar 2018 zal het bedrag stijgen tot CZK 439.200 per jaar, ofwel CZK 36.600 per maand. Voor 2019 wordt dat dan CZK 480600 (36x 13350)

Bron:
https://www.finance.cz/496590-minim...MIjP-rmpe23wIVxOd3Ch33MwhoEAAYASAAEgL6qvD_BwE
 
Bovenaan