Pelletkachels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voor pelletkachels geldt:

Oppervlakte tot max. 45 m2 = 5,5 kw
Oppervlakte tot max. 55 m2 = 6,5 kw
Oppervlakte tot max. 60 m2 = 7,0 kw
Oppervlakte tot max. 70 m2 = 8,0 kw
Oppervlakte tot max. 80 m2 = 9,0 kw
Oppervlakte tot max. 100 m2 = 10,0 kw
Oppervlakte tot max. 115 m2 = 11,0 kw
Oppervlakte tot max. 125 m2 = 12,0 kw
Oppervlakte tot max. 135 m2 = 13,0 kw

Alternatieve berekening: 1kw per 20m³.

Dit is een richtlijn. De graad van isolatie van het huis doet deze waarden variëren.
 

Vodnik

† In Memoriam
ik gebruik een pelletkachel, echter zonder de cv aansluiting. Houd er wel rekening mee dat er een twee ventilatoren in zitten die permanent draaien, één voor de rookgassen en één voor de verwarmde lucht circulatie. In een woonkamer zou je daar weleens behoorlijk last van kunnen hebben. (maw, laat zo'n kachel in werking zien en horen, niet alleen een plaatje)
Veel pellet kachels worden overigens in Italië in één fabriek geproduceerd en onder verschillende namen verkocht, kan groot prijsverschil tussen zitten
 

Vodnik

† In Memoriam
Er worden nog maar weinig pelletkachels in CZ gebruikt. Vreemd eigenlijk, want er staat wel een fabriek in CZ die pelletkachels (maar dan als cv-ketel) bouwt.
Dus hier dan maar de link met CZ: pelletkachelfabriek ATMOS, www.atmos.cz Ik ken de fabriek, kom er regelmatig langs en ben er op bezoek geweest, indrukwekkend!
 
bij mij op het areal zit een firma die pellet kachels maakt. niet mooi maar wel robust,meer voor de werkplaats.
mijn andere buurman heeft er een paar in gebruik ,inklusief een warmtepomp.
zelf heb ik een warmtepomp en heb een meter ertussen geplaatst.
binnenkort weten we wat het goedkoopste is om te stoken.
al zijn de prijzen van pellets nogal instabiel,2000 -5000 kc/ton
maar bij temperaturen onder -2/-5 C is de warmtepomp ook niet erg effectief meer.
 

Vodnik

† In Memoriam
inderdaad handig die verwijzing van silvester, dan kan je de prijzen is vergelijken! Overigens gieren de prijzen van pellets de pan uit! Betaalde ik 2 jaar gelden nog 75 czk voor 15 kg, nu is dat 105 czk!
 
even update warmtepomp ,vanaf november tot nu ongeveer 1200 Kwh/maand
groot gebouw niet geïsoleerd.
(en een houtkachel die regelmatig brandt)
na vele forums doorgelezen te hebben ,is het systeem tig keer anders anders aangesloten.
Het grote probleem van de warmtepomp is de vrij lage water temperatuur Max 55 C.
Dit probeerde ik op te lossen met meerdere radiatoren.
Veel hielp dit niet ,daarna accumulator voor heet water .
Wat bleek, alleen de bovenkant van de radiator was warm ,dus accumulator in serie en de temperatuursensor
op de retour. Bij 40 C retour schakelt de pomp uit . waterpomp draait continu.
eindelijk zoals het moet werken.
het volgende project wordt een vloerverwarming ben benieuwd.

(warmtepomp uit China alleen het verschil in prijs kun je bijna 2 seizoenen van stoken.)
 
net een nieuw idee gestart, hydraulische houtklover 42 T uit china, was nog goedkoper als de bauhaus.
hout direct van de bosbeheerder en een machine om kleiner gratis afvalhout te vermalen tot 6 cm stukjes. dit zal dan in de volgende kachel gaan moderator unica sensor. kun je alles in gooien, navullen elke 5 uur. ben benieuwd.
 
kleine update
de houtklover is supersterk, kloven van hout met diameter 1 m geen probleem.
versnipperaar was in de zomer in gebruik en we hebben ongeveer 6/8 big bags met stukjes hout (voor prive goed, maar bedrijfsmatig als je alle kosten berekend, zelfs met gratis hout, niet veel besparing).
de unica brander is nog niet aangesloten.

tot nu toe warmtepomp uit china nr 1.
en gedurende de dag de allesbrander.
 
Bovenaan