Pelletkachels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na zo ongeveer 40 jaar hout te hebben gestookt, inclusief vellen, korten en kloven, heb ik afgelopen voorjaar mijn tegelkachel gesloopt en er een pelletkachel voor in de plaats gezet.

In juli vier pallets met zakken pellets gehaald en hoef nu naar behoefte een zakje uit de garage halen en in de kachel te kiepen. Druk op de knop en hij brandt en de familie is laaiend ethousiast, heerlijk warm door het hele huis en weinig onderhoud en al helemaal geen gestuif van as.

Voor degenen die interesse hebben: http://pellets.forummotion.com/
 

char

† In Memoriam
Dick Twist,...één ding is mij niet duidelijk... Een tegelkachel is over het algemeen een redelijk functionele "sier"-kachel in de huiskamer of in de keuken....(met soms een apart deel voor koken en braden/bakken).

Je hebt die tegelkachel toch niet gesloopt en op dezelfde plaats zo'n lelijke pelletkachel geplaatst?....Of heb je ook mooie pelletkachels?..

Char.
 
@Char:
Over smaak valt niet te twisten, mijn Kachelofen vonden wij mooi van lelijkheid, een okerkleurig monstrum wat enorm veel ruimte innam. Vermogen ongeveer 6 Kw en een rendement van ongeveer 25%, de straat had er meer warmte van dan wij.

Als je op het pelletforum mijn nick opzoekt zie je in mijn avatar hoe de situatie nu is en wij vinden het een hele verbetering.

@Frans:
Inderdaad is briketten stoken een alternatief hoewel bruinkool niet echt ideaal is. Voordeel van de pellets, net als houtbriketten overigens, is dat het afval van de houtverwerkende industrie is en onbeperkt verkrijgbaar.

Ik betaal ongeveer € 0,20 per kilo en de kachel verbruikt op dit moment 400 gram per uur en het is zeer behaaglijk in de hut. Ik ben blij dat ik van alle gedoe met hout afben al mis ik de charme van een houtvuur met de bijbehorende geur wel maar die haal ik wel in met de terrashaard.
 

Vodnik

† In Memoriam
ik heb ook een pelletkachel "draaien", eigenlijk blazen want het zijn in principe hetelucht kachels. Inderdaad, zakje van 15kg erin ledigen en ik kan 24 uur voort. Voor ons ishet bij-verwarmen, anders is de gang alles daarom heen zo koud.

Als je interesse hebt in pelletkachels moet je op ebay kijken, daar wordt regelmatig voor scherpe prijzen aangeboden. Zo heb ik een (nieuwe) extraflame Bella lux op de kop getikt voor 1000 euro.
Vermogen instelbaar tussen 2,5kW en 10kW. Op de laagste stand verbruik ik één zak van 15kg in 24 uur.

En . . heel prettig, je kan de kachel ook als bordenwarmer gebruiken:D

2010-0850.jpg
 

char

† In Memoriam
Dick Twist.

Mijn reactie was niet bedoeld als kritiek, hoor.... ik vroeg mij alleen wat af.
En inderdaad... er zijn ook heel lelijke tegelkachels!!...
Het is mij nu duidelijk..Bedankt!!..

Char.
 
De pellets zijn kleine staafjes die je in een kachel met een ingebouwde trechter kunt gooien.
Ze zakken dan langzaam door in het vuur.
De oude kolenhaard in NL werkte eigenlijk precies zo.

Dat ligt toch iets ingewikkelder ben ik bang. Een pelletkachel is een geavanceerd, computer gestuurd stookinstrument.
De pellets zitten inderdaad in een tank en worden van daaruit middels een wormschroef in de verbranderpot gestort. Er zijn daarnaast diverse ventilatoren aanwezig, voor de verwarmingslucht, de rookgassen en de verbrandingslucht en dan is er nog de automatische ontsteking middels de gloeikaars.
Verder is de kachel te programmeren zodat je kunt instellen wanneer hij op welk vermogen en op welk tijdstip zijn werk moet doen. Helemaal prettig is dat je de kachel kunt instellen om te gaan branden op een gekozen moment na afwezigheid zodat het huis bij binnenkomst aangenaam warm is.
Mooi stukje techniek dus met een hoog comfortgehalte....
 
Ik heb de mijne bij een Baumarkt gekocht als Mustermodel en was € 1000,= kwijt, schoorsteenmateriaal € 125,= en wat uurtjes werk.
De prijzen liggen voor een 8 Kw kachel van goede kwaliteit tussen de € 1900,= en € 2200,= met als uitschieters in het luxe topsegment tot € 4700,=.
In Italie liggen de prijzen op ongeveer 60% daarvan dus zelf halen zou lonen en als je een beetje technisch bent is onderhoud en reparatie prima te doen.
Welk vermogen je nodig zou hebben is hier te vinden:
http://pellets.forummotion.com/algemeen-pelletkachels-f12/tips-voor-starters-pelletkachels-t1661.htm
Hier http://www.proecotec.eu/de/DownloadDokumente/Manualeultimaversione01.09.08240786_00discoveryfoco_DE.pdf
kun je lezen wat je ongeveer krijgt voor € 1995,= via de Toom Baumarkt en hoe het ongeveer werkt.
Ben er zelf erg tevreden over maar dat was al duidelijk geloof ik.

Aangenomen dat je stookklaar geplaatst in Nederland bedoelt, heb ik hier de leveranciers in Zuid-Holland voor je: http://pellets.forummotion.com/zuid-holland-f150/
 
Hallo,

Ik kom graag even terug op de pellet cv ketels.
Is het mogelijk om voor meerdere dagen voorraad in de ketel te doen. Ik denk hierbij aan de winterperiode. Als je enkele dagen van huis gaat kun je dan op die manier je huis vorst vrij houden ?
 
Als je de kachel op een bestaanse schoorsteen kunt aansluiten heb je een kernboor van 83 mm nodig (€ 20,=) en wat geduld. Kachel weegt ongeveer 100 kilo en past in de kofferbak.
Misschien zijn ze in Tsjechië ook te koop en anders in Duitsland te kust en te keur. Succes ermee.
 

Vodnik

† In Memoriam
In tsjechie worden deze kachels nog maar mondjesmaat aangeboden, ik heb van leverancier waar ik gekocht heb begrepen dat daar een goedkeuring voor nodig is en die is/zijn er nog niet. (deze leverancier is importeur zit in Oostenrijk, daar heb ik ook gekocht, hij levert aan BNL en D en uiteraard A) De meeste pelletkachels worden overigens in Italie gebouwd. De fabriek die hij vertegenwoordigd bouwt er 40.000! per jaar onder verschillende namen.
Het gewicht kan sterk varieren van een goedkoper type 100 kg tot de duurdere zo'n 200 kg.
Er is een heel interessant type dat twee warme lucht uitgangen heeft, daarmee kan je meerdere vertrekken verwarmen. Er bestaan ook types met een warmtewisselaar die dus als moederhaard voor een CV kunnen werken.
De uitlaatgassen van deze kachels hebben een maximale temperatuur van 200 graden, daarom zit er ook een afvoergas ventilator in en dat heeft als consequentie dat elke kachel een eigen afvoer nodig heeft.
Een pellet kachel aansluiten op een bestaand rookkanaal kan maar dan moet dat kanaal in goede staat zijn en mogen er geen ander kachels op aangesloten zijn. Persoonlijk vind ik het verstandiger om een renovatie (flexible) roestvast stalen afvoer in het oude rookkanaal te plaatsen. Waarom? Omdat veel oude schoorstenen gemetseld zijn van gewone stenen en de kans dat ze lekken groot is wat je onmiddelijk zal merken als je er een overdruk op de ingang komt.
Zó'n flexible stalen buis is overigens zelf goed te installeren.
De lokale schoorsteen bouwer heeft me zelfs "gedwongen" het zelfs te doen omdat hij niet kleiner wilde gaan dan 150 mm diameter en ik wilde 113 mm (ivm onderdruk in de schorsteen)
(Als ik het goed heb begrepen is de minimale maat voor schoorsteen in CZ 120 mm dus daar zit ik eigenlijk fout mee, maar dat is op heel andere kacheltypes gebaseerd)
 
(flexible) roestvast stalen afvoer in het oude rookkanaal plaatsen is geen goed idee.
het geeft wervelingen in de rookafvoer - de buis raakt sneller verkoolt - reinigen is onmogelijk door de ringen.
en ga niet sleutelen aan een minimale afvoer diameter, ik heb er hier al genoeg negatieve ervaringen mee gedaan.
rookgassen moeten vrij en goed afgevoerd kunnen worden ,ook de verbranding in de kachel is hier erg afh. van.
 
@Semabyt
Ik ben het in grote lijnen met je eens maar over het aansluiten heb ik een paar opmerkingen. Ik heb mijn kachel op de bestaande schoorsteen aangesloten, 150 mm Valbrenta elementen, en in combinatie met de extractieventilator werkt dat goed.
Mijn rookgastemperatuur is meestal 90°, gemeten op 50 cm vanaf de kacheluitlaat, terwijl de kacheltemperatuur veel hoger is tot 230° als hij echt op vol vermogen draait.
In Duitsland is het zo dat de schoorsteenveger beslist en de mijne heeft zonder problemen de zaak goedgekeurd.
V.w.b. de kachels, die hebben een CE-keur voor heel Europa dus zou dat voor Tsjechië geen probleem moeten opleveren.
Het gewicht van de kachel maakt voor de werking en het rendement eigenlijk niets uit dus een lichte kachel heeft het voordeel dat hij eenvoudiger te plaatsen is. Er is zelfs een mobiele pelletkachel op wieltjes en die zou zonder schoorsteen moeten kunnen branden.
 

Vodnik

† In Memoriam
Er zijn drie soorten renovatie binnen mantels:
Vaste rvs pijp (die Jonathan heeft) en de flexibele die in twee soorten bestaat, enkelwandig (geribbeld aan de binnen en buitenkant) en de dubbelwandige (glad van binnen en geribbeld aan de buitenkant)
De enkelwandige flexibele is niet aan te raden, blijft vuil aan hangen, zeker als je kolen en nat hout stookt, een minder probleem bij pellets)
De beste keus is dus enkelwandig vaste pijp of dubbelwandig flexibele (deze dubbelwandige is overigens maar ca 1,5 mm dik)
goede info kan je vinden op oa: http://www.schornsteinmarkt.de/

@Semabyt
Ik ben het in grote lijnen met je eens maar over het aansluiten heb ik een paar opmerkingen. Ik heb mijn kachel op de bestaande schoorsteen aangesloten, 150 mm Valbrenta elementen, en in combinatie met de extractieventilator werkt dat goed.
Mijn rookgastemperatuur is meestal 90°, gemeten op 50 cm vanaf de kacheluitlaat, terwijl de kacheltemperatuur veel hoger is tot 230° als hij echt op vol vermogen draait.
De afvoertemperatuur kan je ook aflezen op het display van de kachel, ook de afvoerdruk is af te lezen. als het niet in je gebruiksaanwijzing staat, kan ik je waarschijnlijk wel aangeven hoe dat af te lezen, ik heb het installateurshandboek voor een aantal types (even via PM)
De schoorsteenelementen die je noemt zijn echte schoorsteen elementen en geen stenen afvoer (zoals de mijne, maar die is 200 jaar oud)
Dat een binnenmantel niet goed zou zijn ligt aan de installatie, niet aan het systeem, ringen zitten er ook niet in, spiegelglad zelfs.
In de installatie voorschriften van de pelletkachels staat precies aangegeven wat de minimum diameter moet zijn, daarover hoeft dus ook geen discussie te ontstaan. Maar 150mm plaatsen als de instructie 80 aangeeft, is wat overdreven en werkt averechts (te lange opwarm tijd en daardoor meer kans op vuilafzetting))
 
De afvoertemperatuur kan je ook aflezen op het dispay van de kachel, ook de afvoerdruk is af te lezen. als het niet in je gebruiksaanwijzing staat, kan ik je waarschjnlijk wel aangevewn hoe dat af te lezen, ik heb het instalateurshandboek voor een aantal types

Dat staat inderdaad niet in mijn gebruiksaanwijzing en is op het display ook niet uit te lezen.
Ik heb een Sideros Discovery Basic8 en daar is niets van te krijgen. Sideros draait op eigen ontwikkelde software en geeft daar niets van prijs, zelfs de parameters zijn geheim.
Wel is het zo dat de kachel zich, binnen een bepaalde marge, instelt op de schoorsteen en de gebruikte soort pellets.
Als jij beschikt over gegevens van de Sideros hou ik me warm aanbevolen.
 

Vodnik

† In Memoriam
als je een digitaal display hebt met 5 bedien knopjes kan je hetvolgende proberen (nb toetsen van links naar rechts 1...5):
"druk toets 3 voor ca 1 sec in en dan druk toets 4 en houd ingedrukt"
Tijdens het ingedrukt houden van toets 4 zie je afwisselend twee waardes op dispay, temperatuur en onderdruk.
Deze meting geld voor extraflame en vele andere pellet kachels
Als dit werkt kan ik je meer info sturen
 
Bovenaan