Pelhrimov en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Omgeving tussen Tabor en Pelhrimov

op de 2e site staat onder galerij een paar honderd giga mooie foto's, prachtig Vasek
aangenaam.gif


Is er daar in de omgeving mogelijkheid om te skieen of moet je dan erg ver rijden? wie weet dat?
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

hallo
weten jullie ook hoe het klooster annex bierbrouwerij heet in Zeliv
Wij zitten namelijk in Zeliv in een vakantiehuis.Of is daar mar 1 klooster.
Marleen
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

kemakoma schreef:
Wij zitten namelijk in Zeliv in een vakantiehuis.
Zijn jullie daar al, of moeten jullie nog gaan? En wanneer gaan jullie dan, het is maar een paar kilometer van pelhrimov vandaan... Is het mooi daar? Misschien dat ik daar ook een een kijkje ga nemen.
aangenaam.gif


Greetz Henk
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Nee we zitten er nog niet we gaan er van de zomer naar toe eind juli.Maar ik laat het wel weten hoe het was.
Zeg ik hoorde van vrienden dat er in pelhrimov een sprookjes kasteel moest zitten is dat waar?
Marleen
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Sprookjeskasteel weet ik niet.... Maar ze hebben wel het museum van Bugaboos, zal maar zeggen Spokenmuseum... Ik zal eens aan men vriendin vragen als ik daar ben over het sprookjes museum...

Greetz Henk
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

kemakoma schreef:
weten jullie ook hoe het klooster annex bierbrouwerij heet in Zeliv
Wij zitten namelijk in Zeliv in een vakantiehuis.Of is daar mar 1 klooster.
Hallo Marleen,

Er is maar 1 klooster in Želiv, dus het is niet te missen.
Sinds vorig jaar worden er 3 soorten bier gemaakt. Vorig jaar hebben we een rondleiding gehad en wij hebben de paters toen beloofd om wat Belgisch abdijbier mee te brengen als we weer in de buurt zijn, want dat kenden ze alleen van horen zeggen.

Želiv is een klein plaatsje vlak bij een stuwmeer, waar je 's zomers heerlijk kunt zwemmen. Er staan ook veel vakantiehuisjes in de buurt.

stukje tekst uit een folder over Želiv:
The landmark of Želiv is the Premonstratensian monastery and Gothic church rebuilt by G.Santini. History of the village is closely connected with history of the monastery. In 1141 King Vladislav II gave the estate of Želiv to Bishop of Prague, Ota. Not long after that a monastery of the Bededictine Order was founded here, headed by Reginard Métský, probably a Benedictine monk of Sázava. The first church dedicated to St.Peter was apparently built on the promontory between the Želivka and Trnávka rivers, on the site of the present graveyard Church of SS Peter and Paul with a Romanesque core.

Meer over Želiv is te vinden op www.obeczeliv.cz
Andere info over de omgeving zijn o.a. www.cervenarecice.cz ; www.pelhrimovsko.cz ; Bugaboo-muzeum: www.sweb.cz/muzeumstrasidel en het Record- & Rariteitenmuzeum: www.dobryden.cz

Het internationale festival van de recorden en rariteiten in Pelhřimov is altijd in het 2e weekend in juni.
In het kasteel in Kámen is een motormuseum gevestigd. En in Kremesník is een Pelgrimkerk met een uitkijktoren www.hotelkremesnik.cz

Over een sprookjeskasteel in Pelhrimov: dit is voor mij onbekend. Achter het kasteel, tevens streekmuzeum, bovenaan het plein is wel een sprookjesachtige muur, maar waar dit voor dient..., ik heb geen idee.

Veel plezier in Zeliv en omgeving

Jeanne
 
We krijgen er al zin in, al moeten we nog een aantal weken wachten .Ik dank jullie wel voor de tips.
Marleen

PS. Het sprookjeskasteel is alleen in de zomer en dan zijn er sprookjes bij het kasteel van Cervena Lhota in Jihlava. Dat las ik op een info site.
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Cervena Lhota en Jilhlava liggen niet echt dicht bij elkaar.

Cervena Lhota ligt grofweg tussen Tabor en Jindrichuv Hradec in, zo'n 30 km ten zuidwesten van Pelhrimov.
Jihlava ligt zo'n 30 km ten oosten van Pelhrimov.

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Toen wij de laatste keer in Cervena Recice waren stonden er op het pleintje allemaal stropoppen opgesteld.
Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat het te maken had met een oogstfeest of zo.
En we zijn toen ook de binnenplaats opgelopen van een vervallen kasteeltje. Ik ben benieuwd of ze het al aan het renoveren zijn.

En in Zeliv is een bierbrouwerij wat hoort bij het mooie klooster .
En ergens tussen Cervena Recice richting Zeliv, links tussen de graanvelden, er staan vaak heel veel auto's geparkeerd langs de weg, loopt een pad naar beneden naar een zwemplek aan de zuid-oostkant van het stuwmeer. Dat is een mooie plek om te zwemmen of te zonnen. Er staat zelfs een houten keetje waar je wat te drinken kunt kopen en er zijn ook toiletten aanwezig. Je moet alleen even een stukje er naar toe lopen, want met de auto mag je er niet komen....

Alvast een voorspoedige reis en een heel prettige vakantie gewenst. Misschien dat jullie Henk er wel tegen komen, want die is naar zijn vriendin die in Pelhrimov woont.

Groetjes

Jeanne
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

hoi jeanne,

Volgens mij ken de omgeving van pelhrimov heel goed
We gaan in 2006 voor het eerst naar tsjechie toe.
Ben alvast voldoende informatie aan het inwinnen om te kijken waarnaar toe
Ik heb dezelfde camping op het oog als robert+doortje in cervena recice.
We zijn met z'n tweetjes en een hond.
Is het met een caravan deze reis in een dag te doen ?
Waar kunnen we het makkelijkste over de grens?
Is in deze omgeving genoeg om te wandelen ?
En wat mogen we in deze omgeving absoluut niet missen.
Mischien weet je nog andere campings in Tsjechie met ned. eigenaren.
Alvast bedankt

paul
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Paul schreef:
...Is het met een caravan deze reis in een dag te doen ? Waar kunnen we het makkelijkste over de grens?
Hoi Paul,

Je schrijft niet waar jullie vandaan komen, maar dat bepaalt voor een groot deel ook je aanrijroute.

Wat rijden met een caravan betreft, daar heb ik geen ervaring mee. Wij en andere vrienden zijn een enkele keer met een bestelbusje gereden en toen waren we blij dat we het niet in 1 dag gereden hebben, dus voor het rijden met een caravan lijkt me dit hetzelfde.

Maar met een personenauto kan je het in 1 dag doen vanuit Dordrecht of Waddinxveen, al hoorde ik gisteren van Henk en een nog andere vriend dat die er afgelopen maandag en vrijdagavond meer dan 12-13 uur over gereden hebben om in Waddinxveen te komen...

Op de wegen in Tsjechie schiet het niet zo hard op als wij gewend zijn en deze zijn ook nog eens onbekend voor jullie. Bovendien heb je toch vakantie, dus waarom zo je haasten? Je komt dan wat relaxter op de plaats van bestemming aan.

...En wat mogen we in deze omgeving absoluut niet missen.
Als je deze topic goed doorleest kom je al een heleboel te weten over Pelhrimov en omgeving.

Alvast heel veel plezier met het voorbereiden van jullie vakantie

Jeanne
 
Drazdany

Ik heb een landhuis geboekt in het gehucht Drazdany, 12 km zuidelijk van Pelhrimov. Landhuis Chlum. Als ik op internet zoek, vind ik alleen Dresden. Kent iemand Drazdany of heeft iemand ervaring met de omgeving van Pelhrimov? Alle leuke tips zijn welkom; 5e jaar Tsjechie, maar deze omgeving nog niet gehad. :deuk:
 
Bovenaan