Pelhrimov en omgeving

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Kent iemand hier het plaatsje Pelhrimov, zon 100 km voorbij praag richting Brno. Ik zou graag willen weten hoe mensen hun ervaring daar was. Groetjes Henk
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Ligt in aardig, glooiend heuvellandschap. Bij aankomst vanaf de snelweg Praag-Brno vrij onaantrekkelijke eerste indruk door fabrieksschoorsten. In het centrum(pje) groot vierkant plein met winkels en horeca. Niet veel te beleven.
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Klopt toch niet helemaal, Er is inderdaad niet veel te beleven, maar het heeft wel een aardig centrum, en is best leuk om een dagje te winkelen, en er wat rond te lopen, bv op een blauwe maandag, wanneer de meeste musea en kastelen toch gesloten zijn.
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Ja Henk, dat ken ik een beetje. Mijn vader heeft niet zo ver vandaan een weekendboerderijtje, dus ga ik er wel eens boodschappen doen...Het is wel een streekcentrum hoor - muzeum, winkels en zo. Wat wil je precies weten?
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

In Pehlrimov zelf zal het inderdaad moeilijk zijn om alleen daar bijvoorbeeld je vakantie door te brengen. Is op zich echter best een aardige plaats (inderdaad streekfunctie) en vanuit Pehlrimov is veel te bezoeken dat ook de moeite waard is. Dus naast een aardige plaats met alles erop en eraan qua inkopen / restaurants etc ook een prima uitvalbasis naar de omgeving toe (zelfs Praag is via de snelweg prima bereikbaar).
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Hallo Henk, wat wil je weten over Pelhrimov ?

Allereerst geef ik je een paar internetlinks:

www.pelhrimovsko.cz/index_an.php
http://mesta.obce.cz/pelhrimov/
www.pelhrimov.info

In het stadhuis, op het plein, is de VVV gevestigd.

Pelhrimov is al een oud stadje met een plein met fontein en gekleurde huizen, restaurantjes en winkeltjes.

In Pelhrimov is bijvoorbeeld in één van de twee stadstorens, heel leuk, het record- en rariteitenmuseum gevestigd van het Tsjechische Guinnessboek of Records. Elk jaar, al vroeg in de zomer, is er ook een recordweekend. Pelhrimov wordt daarom ook wel "stad van de records" genoemd.

Verder is er in het kasteel, bovenaan het plein, het streekmuseum gevestigd, wat heel interessant is. Je kan er soms een privé-rondleiding krijgen.
Je kan ook de kerktoren op het plein beklimmen en van daaraf heb je een goed uitzicht over de omgeving.
Er is een theater, bioscoop, bierbrouwerij, diverse winkeltjes en supermarkten, sporthal, zwembad en enkele hotels en pensions.

Omgeving:
  • In de buurt, richting Zeliv, ligt een stuwmeer, waar 's-zomers druk gezwommen wordt. In Zeliv is ook een klooster, waar men tegenwoordig weer bier brouwt.
  • Bij Kremesnik staat een uitzichttoren en er staat een bedevaartskerk met kruisgang en een bron.
  • In Kamen (richting Tabor) staat een kasteel waarin ook een motormuseum is gevestigd. Er is hier in de buurt ook nog een marmergrot die je kunt bezoeken.
  • Je kan vanuit Pelhrimov o.a. uitstapjes maken naar Telc, Jilhava, Tabor, Jindichuv Hradec en (iets verder weg) Praag.
  • In de buurt loopt ook een smalspoorbaantje, wat o.a. via Kamenice door de bossen naar Jindrichuv Hradec gaat.
  • In Moravec, zo'n 10 km van Pelrimov en 2 km vanaf weg nr. 19, ligt een kleine familie camping met een zwembad en restaurant.
Pelhrimov heeft sinds 1993 een stedenband met mijn vroegere woonplaats Waddinxveen. Ik ben er daarom diverse malen geweest en heb er ook vrienden wonen.
Wil je nog meer weten? Laat het me dan even weten.

Veel plezier in Pelhrimov en omgeving.

Jeanne
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Hallo Jove

Dat dorpje zegt me niets, en zeker niet die burcht. En er zijn meerdere plaatsen met die naam.

Pelhrimov ligt ongeveer 40 km ten noorwesten van Jindrichuv Hrades, waar een hele mooi kasteel ligt.
En ongeveer 20 km ten westen van Jilhava.
En ongeveer 35 km ten noordwesten van de schitterende plaats Telc.
Pelhrimov ligt in Vysocina.

groetjes

Jeanne
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Lipnice ligt plm. 35 km noordelijk van Pelhrimov. Daar is inderdaad een imposante ruïne, best leuk om te bekijken. Naast de ruïne ligt het geboortehuis van Jaroslav Hašek, de schrijver van Svejk, met een piepklein museumpje.
 

Bijlagen

  • 40006-20010830 Lipnice kasteel ruine.jpg
    40006-20010830 Lipnice kasteel ruine.jpg
    87 KB · Bekeken: 21

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Bedankt Wiebe,

Ik heb weer wat geleerd vandaag. Ik ga er zeker eens kijken, maar de streek bij Humpolec en erboven ken ik niet zo goed. (En ik moet ook eens beginnen aan Svejk. Hij ligt al een jaar in de kast, maar ik kom er niet aan toe om te beginnen met lezen)

groetjes

Jeanne
 

anjo

Guest
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

jeanne, wat leuk om te lezen over waddixnveen met Pelhrimov. Wij wonen in Waddinxveen en hebben vaak een uitwisseling met b.v. turners/turnsters uit deze plaats en ook inwoners van ons gaan daar vaak naar toe. Wij hebben deze plaats ook bezocht, een erg leuk gezellig, gekleurd plaatsje met mooie gebouwen.
smile.gif
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Hallo Anjo,

Bedankt voor je berichtje. Wat leuk om te lezen dat jij er ook geweest bent.
Ikzelf en mijn vriend zijn betrokken bij de vriendschapsband tussen Waddinxveen en Pelhřimov.
Omdat wij het zo erg leuk vinden, blijven we daarom nog steeds betrokken bij de stedenband, al woon ik nu niet meer in Waddinxveen, maar ben ik verhuisd naar Dordrecht.
Daardoor komen we regelmatig in Waddinxveen en Pelhřimov.
Ik heb mijn vriend ontmoet in Pelhřimov, net als Henk er zijn vriendin. Dus Pelhřimov heeft een speciale betekenis voor ons.

Wat ons in Tsjechië trekt is vooral de vriendelijkheid van de mensen, maar ook de cultuur en natuur.
Momenteel zijn we Tsjechisch aan het leren, want wij zijn gewoon verslaafd geworden aan Tsjechië.

groetjes

Jeanne
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Er komen steeds meer mensen op het forum die wat te maken hebben met Pelhrimov. Misschien leuk om eens een keer te kijken of er allemaal op het zelfde moment zijn, kunnen we een keer een drankje gaan drinken in Sklep ofzo....
koffie.gif


Greetz Henk
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Hoi Henk,

Je voorstel lijkt me leuk, maar voorlopig komen we niet in Pelhřimov. Op z'n vroegst pas in mei, maar waarschijnlijker is het dat het in de zomervakantie wordt. André, mijn vriend, heeft net ander werk, en waarschijnlijk heb ik in mei nog een cursus, maar dat weet ik nog niet precies.
Tegen die tijd laat ik uiteraard wat horen, zodat we af kunnen spreken. Sklep is inderdaad een leuke gelegenheid ervoor.

Groetjes

Jeanne
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

jeanne
Wij gaan van de zomer in de buurt van Pelhrimov op een camping staan. Omdat wij de honden meenemen maar ook eens een dagje weg willen zijn wij op zoek naar een hondenkennel in de buurt. Weet jij misschien of er een kennel in de buurt is.
inge
 

Pelhřimov

Donateur
Hallo Inge,

Hiermee kan ik je helaas niet helpen.
Ik denk dat je dat beter aan Henk kunt vragen. De vriendin van Henk woont namelijk in Pelhrimov, en ik meen dat ik elders heb gelezen hij dat aan haar zou vragen.
Ik kom er zelf pas op z'n vroegst in mei, maar dat is nog helemaal niet zeker. Het zal eerder in juli of augustus worden dat ik in Pelhrimov ben, dus dat lijkt me een beetje te laat voor jullie.

Ik weet niet naar welke camping jullie gaan, want er zijn er volgens mij niet zo veel in de buurt, maar bekenden van ons (Milos en Stephanka Valek) hebben een camping in Moravec, zo'n 10 km van Pelhrimov en wonen ook zelf in Pelhrimov in de wintermaanden. Ik weet dat ze internet/email hebben http://extranet.kr-vysocina.cz/ubytovani/turista/index.php?id=134&akce=detail, misschien dat zij jullie verder kunnen helpen.
(Ze spreken redelijk goed Duits en een heel klein beetje Engels)

groetjes

Jeanne

PS. Ik heb het nog even aan een vriendin gevraagd, die ook veel in Pelhrimov komt.
Ze wist het ook niet, maar ze gaat over 2 weken even kort naar Pelhrimov toe, en als ze wat wist, dan laat ze het mij weten.
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Ik hoef niet veel toe te voegen omdat mijn "lotgenoot" van de Vrienschapsband Waddinxveen - Pelhrimov al heel wat over de omgeving verteld heeft. Ik ben er zelf twee keer nu geweest, maar ook heel wat in Jindrichuv Hradec. De natuur in deze omgeving is erg mooi, maar er zijn ook heel wat kastelen te bezoeken. Beslist de moeite waard om eens die richting uit gaan.
Karen
 
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Het lijkt me een leuke plaats als ik iedereen er zo over zie praten ik ben er langs gereden maar wist niet dat het zon hype was op dit forum mmdduuss...
 

Pelhřimov

Donateur
Re: Kent iemand het plaatsje Pelhrimov??

Toevallig hebben zowel Henk, Karen, Octavia en Pelhrimov wat met Pelhrimov.
Karen, Octavia en Pelhrimov zijn betrokken bij de stedenband Waddinxveen-Pelhrimov en Henk heeft tijdens een uitwisseling tussen Waddinxveen en Pelhrimov er zijn vriendin leren kennen.
Zodoende dat we vaak contact hebben met elkaar op het forum.

groetjes

Jeanne
 
Voor de liefhebber:

Legenda bij het plaatje:

1. St. Vitus Church
2. Museum of Records
3. Deans garden
4. Church of St. Bartholomew Observation tower
5. Museum of Vysocina
6. Museum of Bugaboos, Gallery M
7. Chapel of Virgin Dolores
8. Cubistic house from arch. Janak
9. Rynarec Gatehouse
10. Church of Holy Cross
11. A Burger house

voor meer informatie:
Officiele Website
Onofficiele Website
 

Bijlagen

  • 45971-mapa_pano1.jpg
    45971-mapa_pano1.jpg
    52,2 KB · Bekeken: 18
Bovenaan