Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Voorgaande jaren liepen de kids hier voorbij in Zacler Betlem 301 maar dit jaar is het raak. Gelukkig hadden wij een zak met paaseieren meegenomen. Tot nu toe zijn er al 16 kids geweest. En inderdaad de plastic tassen waren goed gevuld.
 
En hoe is de dag in Petrovice (Malé Svatoňovice) verlopen?

We schrijven 17.00 uur en zojuist hebben de chlapi (ouwe jongens) in min of meer beschonken staat mijn pozemek verlaten! Ik ben geslagen, geknuffeld, omhelsd, kortom weer een jaar gezond.

Officieel mag deze dag om 7.00 uur beginnen en rond 12.30 uur is het voorbij, maar dat halen ze niet! Het is overal zo gezellig, ze hebben zoveel lol samen; hun gelach klinkt door het hele dorp, dus weet ik automatisch waar ze uithangen. Wel heb ik met Doma (mijn (v)echtgenoot) afgesproken dat hij 20 minuten voor ‘het moment’ de telefoon even over laat gaan; dat geeft mij de tijd om stoelen, happen, glaasjes, lintjes en eieren klaar te zetten. Het liefst zitten ze namelijk buiten en – eerlijk gezegd – komt mij dat ook beter uit. De telefoon ging dit jaar om 15.00 uur over, maar een half uur later bleek het stel eerst naar de overburen te gaan. Rond 16.00 was ik dan toch aan de beurt. En nu had IK een verrassing voor hen! Wilden ze een borrel? Wilden ze een ei? Prima, maar die laatste moesten ze dan zoeken…..in de tuin. Wel eens een dozijn halfbeschonken mannen eieren zien zoeken? Dat is echt leuk. Het merendeel van de eieren vinden ze niet en als het dan wel lukt: dan zijn ze apetrots.

Zijn er dan geen kinders geweest? We hebben er hier helaas niet zoveel, maar vanaf 9.00 uur kwamen ze, meest in groepjes; zingen gaat hen niet echt goed af, het versje wordt afgeraffeld, ik wordt ‘afgerammeld’ en de beloning is een versierd zakje paaseitjes en – natuurlijk – een lintje aan de pomlázka. Zelfs baby Antonín van 4 maanden kwam even met zijn moeder; in zijn knuistjes een mini-zweepje en de liefste lach op zijn gezicht die je maar kon wensen. Volgend jaar loopt hij vast zelf!

Een paar oudere mannen, die hard moeten lachen om mijn geverfde eier-rommel (ook mislukt), maar ze nemen er graag ieder eentje mee en als ik het beter wil leren? Hun manželka wil me graag wegwijs maken in de traditionele eierverf-traditie!

De jonge honden van 24, net terug uit Nieuw Zeeland, waar ze anderhalf jaar gewerkt hebben. “Ai, heb ik die jonge jenever?”(ze kunnen het woord al niet meer uitspreken) Graag oefenen ze hun Engels op me, maar na een dik uur, als ze me óók nog gaan vertellen wat een mooie vrouw ik ben (ik kon hun oma zijn!) wordt het tijd om glaasjes te gaan wassen. Allebei nog een ei zoeken in de tuin “Wat een pr pr prachtige traditie! Dat moesten de Tsj Tsj Tsjechen ook gaan doen! Hik” en wegwezen!

Nu zijn de ouwe jongens de laatste resten van het dorp onveilig aan het maken en Doma weet het: als hij niet voor 24.00 uur binnen is, dan verandert hij in een pompoen! Zoiets gebeurde met Assepoester immers ook. ….Ik zie wel wat er eventueel morgen voor de deur ligt. Pompoensoep is héél lekker!
 
Hier ook uiteraard de gebruikeljke rituelen. Gezellig! Maar met wat ik nu zeg zal ik misschien wel wat mensen beledigen (ik ben werkelijk nooit negatief over welke Tsjechische maaltijd ooit), maar... dat Tsjechische paasbrood (ben van ellende de naam ook vergeten) is toch werkelijk niet te eten??? Ik kocht het dit jaar voor het eerst, omdat mijn buurman me had verteld dat het vooral lijkt op de Italiaanse panettone, maar oei:(. Een leuk uitziend, met amandeltjes versierd rond brood...van binnen een verdwaald rozijntje en vooral eigenlijk allen maar witbrood en suiker. Foei!!! Hierom alleen al zou ik wat zweepslagen willen uitdelen! Maar ok, het is wel tot nu toe het enige dat ik van de tsjechische keuken NIET kan waarderen. Vrolijk Pasen!!!
 

kuurgast

Donateur
Vier Pasen net even anders.

Zes suggesties voor een paasweekend in Tsjechië.
Pasen is een belangrijk feest in Tsjechië en wordt dan ook uitgebreid gevierd. Dit soms wel op een heel bijzondere manier. Zo worden vrouwen met twijgenstokjes op de billen geslagen door de mannen en worden eieren fanatiek beschilderd, wat soms resulteert tot ware kunstwerken. Naast deze tradities staan er ook leuke activiteiten op het programma in verschillende Tsjechische steden en dorpen. Zes suggesties waar je naartoe zou kunnen gaan met Pasen.
1. Een paasmarkt
Op veel plekken is er een paasmarkt waar traditionele producten worden verkocht, zoals peperkoek, beschilderde paaseieren, aardewerk en andere handgemaakte spulletjes. In Praag begint de markt al een paar weken van tevoren. Om een paasmarkt op een net wat andere manier te beleven is het leuk om naar een kasteel te gaan. In en rondom sommige kastelen worden namelijk ook paasmarkten georganiseerd, zoals in kasteel Sychrov in Noord-Bohemen en kasteel Dacice in Zuid-Moravië. Bij het Silezische Ostrava kasteel zijn er naast marktkraampjes ook demonstraties van volksgebruiken en volksdansen. Kinderen kunnen paaseieren verven en paaseitjes worden verstopt.
Kasteel Sychrov - 24-25 maart 2018
Kasteel Dacice - 30 maart - 2 april 2018
Sileziche Ostrava kasteel - 24-25 maart 2018
Zie verder czechtourism.com/p/nl-pasen-2018.
 
Beste mede forum genoten.

Wij gaan met Pasen naar Tsjechië.
Het is voor ons de eerste keer dat we met de paasvakantie in Tsjechië zijn.
Helaas zullen wij pas zondagavond aankomen.
Ben op zoek naar wat er dan allemaal te beleven/doen is rondom Strakonice.
Ik zie dat de meeste paasmarkten/jaarmarkten in het weekeinde zijn en dus als wij aankomen al geweest zijn.
Iemand die nog tips/advies heeft?

Groet Luigi.
 

HOE VIEREN TSJECHEN PASEN?​

Pasen is een van de oudste feestdagen die wereldwijd nog steeds op grote schaal wordt gevierd, en elk land voegt zijn eigen smaak toe aan deze speciale feestdag. Benieuwd hoe Tsjechen Pasen precies vieren?

czech-easter-819x1024.jpg


HOE IS PASEN IN TSJECHIË, EN WAAROM VIEREN MENSEN HET?​

Oorspronkelijk vierden Slavische mensen Pasen als de komst van de lente, om later elementen van het christendom te mengen.
Deze geschiedenis speelt een belangrijke rol in de manier waarop Tsjechen Pasen vieren, omdat ze dezelfde tradities naleven die hun zijn overgeleverd door hun voorouders.
Tegenwoordig zijn deze tradities het schilderen van paaseieren, het bakken van lam-vormige desserts, het zingen van paasliederen, naar de kerk gaan en, dat klopt, paaszwepen!

WANNEER VIEREN TSJECHEN PASEN?​

Hoewel de Goede Week technisch gezien meer dan zeven dagen duurt, komen de meeste Tsjechen samen om Paasmaandag als de belangrijkste feestdag te vieren.
De werkelijke datum verandert elk jaar, afhankelijk van de eerste volle maan na de lente-equinox.

TRADITIONELE GEBAKJES VAN TSJECHISCHE PASEN​

Zoals hierboven vermeld, wordt Pasen in Tsjechië gekenmerkt door een paar bekende lekkernijen en desserts.
De meest opvallende is de Tsjechische Pasen lam cake , of “ Velikonoční Beránek ”.

czech-easter-lamb-1.jpg


Tsjechische paaslamscake, velikonoční beránek
Omdat het lam symbolisch is voor Jezus Christus, brengen Tsjechen hulde aan zijn wederopstanding door een pondcake in een lamsvorm te bakken, deze vervolgens te versieren met chocoladeogen en een lint om zijn nek te plaatsen.
Een andere populaire delicatesse voor Pasen is Tsjechisch mazanec , zoet paasbrood , een type heet kruisbrood .

Tsjechisch paasbrood mazanec


Tsjechisch zoet paasbrood, mazanec
"Mazanec" wordt traditioneel gemaakt met zoet gistdeeg, gegarneerd met gesneden amandelen en gevuld met in rum gedrenkte rozijnen.
Vroeger bakten mensen hun mazanec en lieten ze ze in de kerk zegenen door hun plaatselijke priester.
Ons laatste typische Tsjechische paasmaal zou jidáše zijn , of, voor Engelssprekenden, "Judas".

jidáše Tsjechisch recept voor zoete gebakjes


Jidáše Paasbrood
Dit zoete paasdeeg lijkt op een klein kaneelbroodje, alleen met honing in plaats van kaneel. Als je je afvraagt wat hun naamgenoot is, laten we zeggen dat Jidáše bedoeld is om op een bepaald touw te lijken dat Judas misschien kent.

TIP: Hier vind je meer Tsjechische paasrecepten

BESCHILDERDE EIEREN, OF ‘KRASLICE’​

Eieren schilderen en versieren met Pasen is een wereldwijde traditie, maar de Tsjechische kraslice tilt het naar een heel ander niveau.
Traditioneel versierden Tsjechische meisjes paaseieren en gaven ze op paasmaandag aan jongens.
De ingewikkelde ontwerpen die veel mensen gebruiken om hun eieren te versieren, hebben sindsdien de Tsjechische kraslice beroemd gemaakt over de hele wereld.

Tsjechische paaseieren

"POMLÁZKA", OOK WEL BEKEND ALS EASTER WILLOW WHIPS​

Voor buitenlanders kan het een beetje vreemd lijken om jonge vrouwen vruchtbaarheid en schoonheid te geven met Pasen. Dit blijft echter tot op de dag van vandaag een populaire traditie in Tsjechië.
Een paaspomlázka wordt gemaakt door jonge wilgentakjes aan elkaar te vlechten en ze aan het uiteinde vast te binden met kleurrijke linten.
Vroeger maakten jongens hun eigen zwepen en gingen ze zingend door de stad, op zoek naar meisjes om hun zachte zweepslagen te geven op hun achterwerk.

braided-whip-czech-easter.jpg

PASEN: liederen​

Net als met Kerstmis hebben Tsjechen ook paasliederen.
Zoals hierboven vermeld, zingen jongens misschien een paar kerstliederen in ruil voor een beschilderd ei of zelfs een chocolade-ei.
Laten we zeggen dat als je door Tsjechië reist en je hoort de zin “ Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný! ”Gezongen op straat, zou het wel eens Pasen kunnen zijn.

GOEDE VRIJDAG EN SPEURTOCHTEN​

Voordat Paaszondag aanbreekt, wordt Goede Vrijdag in acht genomen.
Dit is een religieuze feestdag die meestal wordt gekenmerkt door vasten en, in de afgelopen jaren, speurtochten.
Deze traditie is misschien oorspronkelijk begonnen als een poging om iets goeds voor de ziel te vinden dat je het jaar ervoor misschien bent kwijtgeraakt, maar tegenwoordig neemt het vaak de vorm aan van een paaseierenjacht voor kinderen.

EEN UNIEKE CULTUUR​

Het is veilig om te zeggen dat Tsjechië een land is met een diepe geschiedenis en traditie, en er is bijna geen betere tijd om getuige te zijn van deze gebruiken dan Pasen.
Als je van plan bent om in april een bezoek te brengen, zorg er dan voor dat je je pomlázka en mazanec bij de hand hebt!

bron: cooklikeczechs.com
 

Op deze 5 plekken beleef je Pasen in Tsjechië​


De paasvakantie is ideaal om de lente te vieren en om te ontdekken hoe deze feestdag in het buitenland wordt gevierd. In Tsjechië is Pasen een feest vol tradities en gebruiken. Van het eten van traditionele paasbroodjes, het schilderen van eieren tot de bijzondere traditie om meisjes “zweepslagen” te geven met een wilgenvlecht. Op deze 5 plekken kun je het ultieme paasgevoel in Tsjechië beleven.

kraslice-foto-shutterstock-jana-vackova.jpg

1. Paasmarkten in Praag​

Hoewel ze minder bekend zijn dan de kerstmarkten, heeft Praag ook elk jaar paasmarkten. Tussen 2 en 24 april strijden de kramen in kleur en koopwaar op het Oude Stadsplein en in andere hoeken van de hoofdstad. Struin tussen tientallen kraampjes met gevlochten manden, traditioneel gebak en kraslice, kostbare handgeschilderde paaseieren. De lammetjes caké beránek en de gevlochten broodjes jidášky zijn typische Tsjechische lekkernijen voor Pasen.

easter-market-Prague-foto-prague-citytourism.jpg

2. Vier Pasen in Brno​

De viering van Pasen in de stad Brno omvat een bezoek aan de levendige vlooienmarkt op het Vrijheidsplein (náměstí Svobody). Tussen 8 en 17 april zijn er meer dan 40 kraampjes die je verleiden met de delicatessen, handwerk, de kleurrijke paaseieren en de typische gebakjes. Naast winkelen, biedt Brno een aanvullend programma met muziek als hoofdrol.

Folkloristische groepen paraderen over de pleinen die de atmosfeer vullen met de geluiden van zimbal, terwijl de wijn uit de regio Zuid-Moravië je uitnodigt om je dorst te lessen en de vreugde van dit festival te verlichten. Het meest religieuze aspect is gereserveerd voor het Paasfestival van de heilige muziek, dat wordt gehouden in de kerken en kathedralen van Brno (van 10 tot 24 april).

museo-al-aire-libre-de-valaquia.jpg


3. Groen bier bij Starobrno-brouwerij in Brno

Witte Donderdag staat in Tsjechië bekend als Groene Donderdag en op deze dag is het traditie om voedsel van deze kleur te eten, zoals spinazie of brandnetel. Er wordt zelfs bier van deze kleur gebrouwen. Elk jaar produceert de Starobrno-brouwerij een groen bier, speciaal gemaakt voor Witte Donderdag. De traditie duurt maar een paar dagen, dus mis de kans niet om dit unieke groene bier te proeven. Geniet van een glas bij de Starobrno brouwerij in Brno of in een van de andere bars in het hele land.

zelene-pivo.jpg


4. Levende tradities in het Wallachijs openluchtmuseum

Het openluchtmuseum in Rožnov pod Radhoštěm in Moravië is een plaats die de juiste setting heeft om het verleden tot leven te brengen en om de paastradities te demonstreren. Drie dagen lang, van 16 tot 18 april, worden verschillende religieuze en heidense gebruiken beoefend, zoals paaseieren schilderen, Judas broodjes (jidáše) voorbereiden, het zoete brood mazanec bakken en de meisjes “zweepslagen” geven met een wilgenvlecht. Deze laatste traditie is trouwens onschuldig.

krivoklat-semana-santa.jpg



vendula-burgrova-trenza-de-sauce.jpg


Jongens maken zweepjes van gevlochten wilgentakken en tikken op paasmaandag op de billen van de meisjes, als begroeting van de lente en de verjonging van de natuur. Door de meisjes ermee te slaan, dragen de jongens deze kracht aan hen over. De meisjes en vrouwen belonen hen met een ei en versieren de zweepje met een lint. Dit spel gebeurt in bijna elk dorp in Tsjechië.

pivo-foto-shutterstock-618450095.jpg


5. Paasprogramma in kasteel Křivoklát

Terwijl Tsjechische kastelen en paleizen het hele jaar door nostalgie en geschiedenis verhullen, openen velen van hen tijdens Pasen hun deuren om de komst van het meest bloemrijke seizoen te vieren. De binnenplaats, kelders en ruime kamers bieden, zoals bij kasteel van Křivoklát, gevarieerde dansprogramma’s, workshops paaseieren schilderen en het beoefenen van oude ambachten in het weekend van 15-17 april.

mazanec-foto-shutterstock-madeleine-steinbach.jpg


1648817380386.png

bron: verkeersbureaus.info
 
Bovenaan