Parkeren in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Twee weken geleden nog geparkeerd op p1 bij cerny most. Bij terugkomst was het voor mij wel even onduidelijk hoe en waar ik nu kon betalen. Ticket apparaat deed het ook niet volgens mij. De parkeerwachter bij de slagboom gebaarde, 20 kronen, en de slagboom werd netjes open gedaan. Nog geen euro, een dag geparkeerd....
 
Mocht je de automaten voor de OV-kaartjes een gedoe vinden, dan kun je op Cerny Most (of de meeste andere metrostations) ook naar een loketje. Aangegeven met gele borden "Jizdenky" (tickets).
Om het jezelf makkelijk te maken, kun je kiezen voor een 24-uurs kaartje voor 110 Kronen. Eenmaal stempelen bij eerste instap en verder heb je er de hele dag geen omkijken meer naar. En goedkoper dan ca. 4 losse kaartjes.
 
Wij willen met aanhanger (op doorreis) paar nachten in Praag overblijven in de zomervakantie
. Waar kunnen we onze auto met dakkoffer en aanhanger bewaakt parkeren?
Ik zie veel topics over parkeren echter niet met aanhanger. Tips heel welkom!
 
Wie van de ervaringsdeskundigen weet waar je 's ochtends het beste in de omgeving van Praag-Reporyje of Luka de auto kwijt kan en met de metro verder kan (betaalbaar, dus bij Metropole Zlicin is geen optie)?

De P+R bij Nove Butovice en Zlicic zijn geen optie, deze zitten na 07.00 uur helemaal vol.
Het is enorm lastig en ik wil niet elke ochtend door de spits en 's middags weer in de spits dwars door Praag.
 
het helpt als je even meldt waar je vandaan komt, vooral omdat er meer is dan alleen de metro. Al eens eraan gedacht om gewoon te parkeren waar geen metro is? en dan een paar haltes met de bus naar de metro.
Bijvoorbeeld: je parkeert in sidliste dedina, dan 2 haltes bus naar Veleslavin en daar de metro in.
Of je parkeert bij Ikea-Tesco (gratis, geen slagboom) en maakt een frisse ochtendwandeling.
 
Ik zit zelf in Praag-Reporyje bij K Trebonicum. Er rijdt hier een bus maar heel sporadisch en ongunstig t.o.v. werktijden. Voor de rest komt Luka of Stodulky aan stations het dichtste bij.
Veleslavin is dus verre van dichtbij. (Ik moet elke dag naar Holesovice, zo'n 18 KM)

Controles zijn ze idd erg fanatiek in! Controleauto's nog niet gezien. Meestal loopt er gewoon een agent rond
 
Als je toch in de auto stapt: parkeren in de parkeergarage van je werkgever geen optie? :)

Anders inderdaad IKEA (doe ik zelf wel eens bij Cerny Most, de IKEA in Zlicin ken ik niet.)
 
Naar werk rijden doe ik momenteel iedere dag tot ik een oplossing kan vinden. Maar ik begin er flauw van te worden dat ik soms 45 minuten tot anderhalf uur onderweg ben over een stuk van 18 KM. Dan heb ik liever gewoon rustig binnen 30 min aankomen met de metro.
's Ochtends is het redelijk, heb van de week zelfs gehad dat ik zonder problemen en opstoppingen erdoor kwam maar normaliter altijd wel flinke vertragingen. Terug is altijd een drama.

Cerny Most is 10x zo ver hier vandaan.. Heb ik al naar gekeken, was idd een mooie optie geweest als het wat dichterbij was.

Bus is geen optie
 
Bij Zličín is Parkoviště Ringhofferova een maandkaart parkeren omgerekend 27,- Kč per dag , gereserveerde plaats betaal je iets meer voor.
Aantal vrije P+R parkeerplaatsen kan je simpel zien op en.tsk-praha.cz/Parking-and-PR.
Verder is hulp van mapy.cz een uitkomst met parkings inzoomen , zie je foto van terrein en aanvullende info.

Bedankt voor je tip voor wat betreft het parkeren bij Zlicin!
P+R in Praag is hopeloos (muv de hele grote P+R's) de kleinere zoals Nove Butovice of Zlicin kan je beter overslaan, na 07:00 vind je nergens meer plek.
 
Afgelopen zomer meerder keren geparkeerd bij Cerny Most. Vlakbij het Metro Station, eind (of begin) van de gele lijn. Parkeren is daar top en niet alleen omdat het gratis is :lache:. Althans, iedere keer als ik er kom staan de bomen omhoog
 
Bovenaan