Parkeren in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

invalide parkeerplaatsen Praag

Hoi, allemaa.

Wij gaan voor de eerste keer naar Tsjechie en willen ook Praag uiteraard aandoen.
Nu is mijn vraag : kan ik daar met een Nederlandse auto en een invalide parkeerkaart gaan staan op de invalide parkeerplaatsen aldaar ?????:confused:
De blauwe kaart ( met pasfoto van de kaarthouder ) is geldig in alle EU-landen, alleen staat Tjsechie niet in het bijbehorende boekje met deelnemende landen.
Kan iemand mij daar uitslluitsel over geven ???
Anders kunnen we misschien beter met het openbaar vervoer Praag bezoeken. Moet alleen wel de rolstoel mee.
Graag hoor ik het .

Groeten van Gerrit.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Nou, lijkt me echt een vraag voor (o.a.) Freddy

Dank U Dick. :denk:

Dit staat bij de ANWB:

Gebruik van gehandicaptenparkeerkaart in Tsjechië

Stel u, voordat u vertrekt, altijd eerst op de hoogte van de faciliteiten in een ander land. Houdt u bij het parkeren aan de voorschriften. In sommige landen zijn lokale regels van kracht. En stel u ter plaatse op de hoogte voordat u gaat parkeren. Als u ook maar enige twijfel over uw rechten heeft, parkeer dan niet!

Laat zien waar u recht op hebt

Om eventuele parkeerwachten op de hoogte te stellen van de wederzijdse regelingen die binnen Europa zijn getroffen voor wat betreft parkeren, raden wij u aan om de tekst voor het desbetreffende land te kopiëren en samen met uw Parkeerkaart op uw dashboard te leggen.
Tekst Tsjechië

Algemeen

Op wegen en parkeerterreinen zijn de voor gehandicapten gereserveerde parkeerplaatsen aangeduid met een rolstoelsymbool. Parkeer niet in vakken die voorzien zijn met de naam van iemand of kentekennummer.

Regels

Parkeren langs de weg
  • Parkeer niet op wegen waarvoor een parkeerverbod geldt.
  • In de meeste gevallen moet u betalen op plaatsen waarvoor betaald parkeren geldt: tevens moet u zich aan de geldende tijdslimiet houden. Verifieer dat ter plekke.
  • In voetgangersgebieden mag u niet rijden of parkeren, tenzij de plaatselijke regelingen dat specifiek toestaan. Verifieer dat ter plekke.
    Europese verkeerstekens
Parkeren op een parkeerterrein

Op sommige parkeerterreinen mag u uw auto met zichtbare parkeerkaart gratis parkeren. Kijk op het informatiebord bij het parkeerterrein of vraag het aan de beheerder.
Houd u altijd aan de algemene richtlijnen.
 
Hoi, Freddy.

Ontzettend bedankt voor de link naar de parkeervoorschriften.
Ik heb de Tsjechische tekst even uitgeprint en zal deze samen met de kaart op het dashboard leggen.
Ik neem aan dat er op de tekst staat, dat ik op de hoogte ben van de geldende regels betreffende het parkeren.


Groeten van Gerrit.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ik neem aan dat er op de tekst staat, dat ik op de hoogte ben van de geldende regels betreffende het parkeren.

Vlug even dat stukje vertaald met google en dit komt eruit zonder aanpassingen. Het zegt meer dan genoeg zo te zien. Succes.

Parkeerkaart voor gehandicapten
mensen met een handicap.
De persoon vertoon van deze kaart is
gehandicapte burger van een ander
Europese landen en is gerechtigd
gebruik maken van dezelfde voordelen als de
gehandicapte
De Tsjechische Republiek.

EUROPESE UNIE-kaart
 
De tekst vermeldt dat de persoon die deze kaart toont, een invalide burger is uit een ander EU-land die daarom recht heeft op dezelfde voordelen als invaliden uit de Tsjechische Republiek.

OK. Freddy was me net even te vlug af met vertalen. ;)
 

Vodnik

† In Memoriam
Nee, daar is geen parkeerplaats, wel meters maar vergget het maar, staan altijd vol! Als je perse met auto het centrum in wil kan jje proberen te parkeren achter Narodni divadlo, daar is een parkeer garage.

P
 
Het is wel verstandig om bewaakt te parkeren, kreeg vandaag weer een telefoontje van de politie uit Hostinne, een Nederlander kwam diefstal melden zijn CD speler was bij Cerny Most uit de auto gehaald. Hij had hier geparkeerd op aanraden van een landgenoot. Parkeren op Cerny Most is prima, maar op de bewaakte parkeerplaats. Deze meneer is niet de eerste die de klos is en zal vast ook niet de laatste zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
Zelfs het "bewaakte" parkeerterrein bij Cerny Most moet bewaakt met een korreltje zout genomen worden. De hele auto van een vriendin is daar ontvreemd! Op de P&R plaatsen wordt niet of nauwelijks opgelet, dat is in parkeergarages beter. Maar alles begint met spullen uit je auto halen of tenminste opbergen. Ook het laten zitten van een houder voor een navigatie apparaat is al een vraag om ingeslagen ruit.

Maar laten we nu niet erger maken, dit komt ook in Amsterdam en Groningen voor, dus laat je niet te veel afschrikken.

Parkeer je auto zodanig dat die opvalt, in het zicht staat van de parkingingang, in het zicht van een mcdonalds oid, dat weerhoud gelegenheidsdieven hun slag te slaan.
 
Als we met de auto gaan, parkeren we altijd onder het Jan Palach plein bij het Rudolfinum. Naast de Moldau (makkelijk te vinden, rivier volgen) en 2 Minuten lopen van de Karelsbrug. Jaren lang zonder problemen, de afgesloten ingangen kun je alleen door met je parkeerbewijs. Als we met de auto gaan want het is veel makkelijker en goedkoper met de bus of trein en eventueel tram-metro in de stad. Geen druk autoverkeer en je komt overal veel sneller en op een leukere manier.
 
Wij gaan 30 julie op vakantie naar Tsjechie en van 3 tm 7 augustus zitten we in Praag. Ons hotel heeft een bewaakte parkeerplaats, maar die vinden wij veeeeel te duur.... (ik geloof een kleine 30 euro per nacht)
Heeft iemand tips voor ons om te kunnen parkeren in de buurt van Hotel Andel's in Praag 5?
 
Ik ga dit weekend voor 'n weekendje naar Praag. (1 overnachting)

Wij gaan waarschijlijk overnachten in 'n Hostel in het stadcentrum. Iemand aanraders qua gratis en relatief veilige parkeerplaatsen waar wij kunnen staan ?

Danku
 
Je kan de auto bijvoorbeeld in de (woon)wijk Bilá Hora zetten. Er zijn altijd wel plekjes vrij, dus je "stalkt" de bewoners niet door er te gaan staan. Dit zit aan de eindhalte van tram 22 en deze tram brengt je zo naar het centrum.

Maar zo zijn er wel meer wijken. Bijvoorbeeld in de buurt van metrostation Palmovka. Ik garandeer uiteraard niet dat het allemaal superveilig is (waar ter wereld wel?), maar het ligt toch redelijk tussen de woningen. Wij gebruiken wel altijd standaard een stuurslot (ook in Nederland trouwens).
 
Bovenaan