Parkeren in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik denk dat ik er uit ben. Ik parkeer de auto bij de P+R parking Zlicin (west-praag) en neem daar de metro naar het centrum. Parkeren kost daar maar CZK 10 per dag!
Met de metro ben je dan in ca. 20 min. in het centrum van Praag.

Ben er 2 weken geleden geweest. P+R was vol, maar er is ruim voldoende (gratis) parkeerplaatsen bij het grote winkelcentrum wat er ligt. Ik kan het iedereen aanraden.
 
Bewaakte parkeerplaatsen hoeven geen garantie te zijn dat je auto veilig staat. Wij stonden bewaakt (openlucht) aan de rand van Praag en hadden bij terugkomst een flinke steen in onze zijdeur gehad. Dader onbekend, beheerder niets gezien. Ik denk als je gewoon zorgt dat je niets achterlaat in de auto, dat hij in ieder geval niet opengebroken wordt, en voor de rest moet je maar afwachten hoe je hem terugvindt. Is in Nederland toch eigenlijk ook zo?
 
Ik parkeer de auto in de parkeergarage bij de splitsing van Legerova en Wilsenova, vlakbij het station, metro, maar ook op loopafstand van de oude stad. De parkeergarage staat ook in Tomtom, dus makkelijk te vinden.
 
De parkeerplaats tegenover het stadion (toyata arena bordjes volgen) kost per uur Kc 20 dus voor ongeveer 60 cent daar bewaakt parkeren lukt je zelfs in kleine plaatsen in nederland niet meer
 
Parkeren nu

Parkeren in het winkelcentrum in nog steeds heel goed mogelijk. Echeter, je moet er wel voor betalen. Voor een middag betaalden we bv. 420 Kc. Zeg twee euro. Dat is niet duur. Kort bij het centrum gaan voldoende tams richting het oude centrum. Twee haltes en je kunt over de oude brug lopend het centrum in.

In het winkelcentrum is een boekhandel (begane grond), waar je voor ca 240 Kc een kaart koopt van het centrum. Heel erg handing om te hebben.

In hetzelfde winkelcentrum (ook begane grond) koop je bij de tabakswinkel kaarten voor het opendbaarvervoer. Alleen 90 minuten kaarten. Dagkaarten etc. alleen bij automaten van de metro.

Een eenrader is ook de tweede etage. Daar vind je een keur aan eetgelegenheden!!
In het winkelcentrum zijn voldoende toiletten op de eerste en tweede etage (niet in de parkeerkelders en ook niet op de begane grond). De toiletten zijn gratis en schoon.

De Carefour is een Tesco geworden.
 
Laatst moest ik bij een bedrijf zijn in de buurt van metrostation Palmovka. Parkeren in deze buurt is gratis en je pakt zo de metro naar het centrum! Een andere dag waren wij op Bila Hora: ook hier gratis parkeren en je pakt tram 22 rechtstreeks naar de meeste centrumpunten! Wat ik hiermee wil zeggen is dat je echt je auto nog wel gratis kwijt kan in Praag en ook nog op plekken waar een goede OV-verbinding naar het centrum is. Wat betreft de veiligheid voor je auto: Ik vind het moeilijk te beoordelen wat goed of slecht is, maar wij hebben standaard een stuurslot, autoradio eruit en deskbordkasje open. En dit al meer dan 11 jaar, zonder enig diefstal!
 
Uit angst voor een opengebroken of beschadigde auto hebben wij onze auto geparkeerd onder het Luxembourg Plaza. Het tarief voor een dag parkeren is vergelijkbaar met de tarieven die wij in Nederland kennen in de randstad.

Het is geen gratis plek maar er was wel cameratoezicht en de naast gelegen moderne shopping-mall was een leuke toevoeging aan onze dag in Praag.

Buiten de parkeergarage stap je zo op de metro of tram richting het stadshart. Zorg wel voor voldoende kleingeld, de verkoopautomaten vragen gepast geld voor de dagkaart van het openbaar vervoer.

Het adres van Luxembourg Plaza is via internetzoekmachine eenvoudig te achterhalen.
 
dit is een hotel/kantoor wat pas een jaar bestaat. ongelovelijk duur en heel dom om daar te parkeren.

vanaf 1 januarie 2008 moet je een jaarkaart hebben voor parkeren in heel praag 1+2 (6000kc) anders ga je een uurtarief betalen welke ik niet weet. dus alle plaatsen langs de straat. net zoals a'dam en de rest van ons land :-(
 
Spijtig om te lezen dat de keuze die wij gemaakt hebben als heel dom aangemerkt wordt. Of het parkeren in Luxembourg Plaza voor Europese grootstedelijk begrippen duur is vind ik voor een ieder vrij om zelf te bepalen.

Liever had ik van u persoonlijk gelezen waar in Praag een vergelijkbaar veilig en enigzins betrouwbaar alternatief is voor het parkeren.

Zo helpen we elkaar steeds verder op weg naar een goede reisvoorbereiding.
 
misschien was het wat direct (zit eenmaal in me)
er zijn veel bewaakte parkeerterreinen welke u 10-20 ck per uur kosten. zitten vaak in de buurt van een metro station. dit omdat auto rijden tijdens spitsuren een heil is in deze stad.
 

Vodnik

† In Memoriam
Zo ging dat in 1966.....gewoon..... op Stare mesto namesty.

De kerk die je ziet is de nicolas kerk die nu prachtig roze-wit is.
Veel veranderd in de afgelopen 42 jaar
 

Bijlagen

  • praag1966 2.jpg
    praag1966 2.jpg
    113,1 KB · Bekeken: 31
Valt me mee dat er nog andere auto's dan Trabantjes te zien zijn op die foto.

Als ik het nu zou moeten doen dan zet ik de auto op een gigantisch grote parkeerplaats bij het winkelcentrum van Zlicin (coördinaten staan in mijn TomTom) en hop daar dan op de metro richting Mustek.
 
Bovenaan