Parkeren in een te smalle straat

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen ik na parkeren op een straat (in een lange rij) terug kwam zat er een bon van de politie op de ruit. Er blijkt een regel te bestaan dat parkeren in een straat met een breedte van minder dan 6 meter verboden is. Bestaat er een soortgelijk voorschrift in Nederland en is dit in Tsjechië algemeen bekend?
Logischerwijze zat op elke auto in die rij een bon.
 
Het is niet helemaal zoals je schrijft. In Tsjechie moet men bij het parkeren, uiteraard, opletten dat het verkeer nog probleemloos kan blijven doorstromen (zoiets zal in Nederland ook wel bestaan). In Tsjechie is dit zo uitgewerkt, dat in een eenrichtingsstraat nog 3 meter moet overblijven voor het verkeer. In een straat met tweerichtingsverkeer moet nog 6 meter ruimte overblijven (3 meter per rijbaan).

De straat moet dus niet minimaal 6 meter breed zijn, maar juist de ruimte voor het verkeer dat nog overblijft. (Als men aan beide kant parkeert moet de straat dus zelfs 10-11 meter breed zijn.)

Conclusie, voortaan een meetlint meenemen in de auto :)

Hier een link, waarin een en ander goed beschreven wordt, wel in het Tsjechisch:
https://www.autoweb.cz/beran-stani-a-zastaveni-minimalni-sirka-slepa-ulice-a-jednosmerka/
 
Voor dat heb ik ook een bekeuring gekregen.
Ik parkeerde de auto tussen alle Tjechiese auto's in.
Bij terugkomst waren alle Tjechiese auto's weg en op mijn auto zat een bekeuring.
Ik de agent terug geroepen en deze kon het niet uitleggen.
En als ik door bleef kletsen ging de bekeuring omhoog.
Toen maar nagevraagd, de straat was te smal om te parkeren.
En er wordt nog gewoon elke dag in de bewuste straat in Kraslice geparkeerd, zonder bekeuringen.
 
Bovenaan