Parels van stadjes in Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In Het Parool van 1 september 2007 stond in de rubriek Reizen onderstaand artikel over Moravië.

Parels van stadjes in Moravië

Bron: Het Parool - Jan Willem Veenhof - 1 september 2007

Twaalf Tsjechische monumenten staan al op de Werelderfgoedlijst van Unesco, nog eens elf staan op de wachtlijst. In Tsjechië hoef je niet lang te zoeken naar een monumentaal gebouw - of je nou in Praag in een hotel zit, op het platteland op de camping of aan het skiën bent in de bergen. Een rondgang langs een paar toppers.

Voordat we naar Zuid-Moravië doorrijden, komen we eerst langs Kutna Hora, op een kleine zeventig kilometer van Praag, dat sinds 1996 op de Unescolijst staat. Waarom? Dat zie je meteen als je door dit stadje loopt, dat groot geworden is door de zilverindustrie.

Kutna Hora wordt wel 'klein Praag' genoemd, omdat het mijnwerkersstadje een sterke gelijkenis vertoont met de Tsjechische hoofdstad. Praag heeft de beroemde Karelsbrug over de Moldau, vol standbeelden; Kutna Hora heeft óók een brug met standbeelden.

De echte parel van Zuid-Moravië echter is Trebic, 180 kilometer ten zuidoosten van Praag. Het stadje, idyllisch gelegen in de uitlopers van het Boheems-Moravische hoogland, staat sinds juli 2003 op de Unescolijst. Vooral, zo argumenteert de VN-organisatie, omdat de stad symbool staat voor honderden jaren vreedzaam samenleven van joden en christenen.

Een letterlijk samenleven is het, vanaf de middeleeuwen, dat tot uiting kwam in de stadsopbouw van Trebic: de monumentale, achthonderd jaar oude, Romaans-gotische St. Procopius-kathedraal ligt op een paar minuten wandelen van de Joodse wijk Zamosti en de Joodse begraafplaats. De stad symboliseert in haar eenvoudige maar krachtige lay-out als geen andere de essentie van de Joodse diaspora, de verstrooiing onder de volken.

De nazi's hebben dat vreedzaam samenleven grondig verstoord, en van het joodse leven in Trebic is niet veel meer over. Van de beide synagogen is de ene - de Achter- of Nieuwe Synagoge, uit 1669 - een (fraai) museum geworden over het voormalige Joodse leven in de wijk. En de andere - de Voor- of Oude Synagoge, gebouwd tussen 1639 en 1642 - een (Hussieten)kerk.

Beide gebouwen staan in Zamosti, de Joodse wijk aan de westzijde van de Jihlavarivier die het stadje doorsnijdt. De synagogen maken deel uit van een complete wijk waar nog ruim honderd originele gebouwen uit de tijd van het Joodse getto van voor de Tweede Wereldoorlog zijn terug te vinden. Vaak hebben ze een andere bestemming gekregen.

Loop, net buiten het centrum, over de Joodse begraafplaats, met graven uit de zestiende en zeventiende eeuw, en je kunt nog steeds de sfeer van weleer proeven. De begraafplaats, met een oppervlakte van elfduizend vierkante meter en drieduizend grafstenen, ligt op de Hradekheuvel net buiten de stad, in een park met hoge bomen.

De combinatie van rivier, reliëf, natuur en vergankelijkheid is indrukwekkend en mysterieus tegelijk. En dan is er tijdens ons bezoek nog een laaghangende mist ook. Zo'n idyllische setting - daarvoor alleen al zou je naar Tsjechië reizen.

Informatie:
Algemene informatie, onder andere een Nederlandstalige brochure over de Unescomonumenten, is verkrijgbaar bij het Tsjechisch Bureau voor Toerisme, tel. 020 5753014; info-nl@czechtourism.com, www.czechtourism.com.
 
Trebic is zeker aan te bevelen.

In de joodse wijk kun je ook lekker eten(ach waar eigenlijk niet).

Wij vonden het ook een erg leuke stad om te winkelen.
Kleding ,kapper, knutselkralen etc. etc.
Veel plezier alvast.

Hilde
 
Vanuit Trebic zelf weet ik het niet uit ervaring. Maar ik kan me haast niet voorstellen van niet. Ik heb wel wandelkaarten gezien en die van Trebic zelfs in mijn handen gehad.
Misschien kun je alvast contact zoeken met de VVV. Er werkte zelfs iemand die Nederlands sprak vorig jaar. Dit jaar zijn we niet langs geweest.

Hilde
 
Bovenaan