Paddenstoelen zoeken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Je geeft aan dat paddenstoelen plukken in Nederland strafbaar is, toch? Waarom zou oom agent dan een onaardig persoon zijn als hij doet waarvoor hij is opgeleid? :denk:
Bovendien vraag ik me nog steeds af waarom je niet enkele paddenstoelen zou mogen plukken voor eigen gebruik of educatieve doeleinden.
Diegene die de boetes krijgen zijn plukkers met commerciële doeleinden (bv verkoop aan restaurants) of oa. de Polen die kilo's! paddenstoelen plukken op hun zoektocht.

Omdat een aardige agent je geen verbaal geeft, het is nl niet overal verboden.op de foto 2 weken geleden in Ned. netto 1,251 gram ligt nu te drogen.
 

Bijlagen

  • SNV80033.JPG
    SNV80033.JPG
    237,2 KB · Bekeken: 26
Deze paddestoelen zijn wel eetbaar. Stond zelfs in dat boekje aangegeven die ik heb. Ja niet alle paddestoelen die niet gerafeld zijn, zijn giftig, maar je moet wel goed weten welke dat zijn. Voor de rest moet je altijd kijken of die van onderkant dicht zijn, dus van die puntjes. Dan zijn ze altijd eetbaar.
Dat is niet helemaal waar. Bijna alle buisjeszwammen zijn eetbaar, ze zijn alleen niet allemaal even lekker. Er is echter een soort buisjeszwam die pertinent niet eetbaar is en dat is de satansboleet. Die is echter zeldzaam en gemakkelijk te herkennen aan de blauwpaarse aderen op het steeltje.
 
Kenmerken Satansboleet

Hoed
De gladde hoed heeft een doorsnede van 10-25 cm en is eerst bolvormig gewelfd met soms een omgeronde rand, maar wordt later vlakker. De hoed is wit tot licht grijsachtig en krijgt later grijsbruine of roodachtige vlekken aan de rand.

Steel
De steel is 7-12 cm hoog. Er is een gezwollen basis die tot maar liefst 12 cm dik kan zijn. Van boven is de steel geel, onderaan is deze rood. De steel is bedekt met donkerrood netwerk.

Buisjes
De buisjes zijn vrijstaand, klein en bloedrood. Ze worden bij beschadiging groenblauw. De sporen zijn olijfbruin.

Vlees
Het vlees is lichtgeel. Van de steel en buisjes wordt het later iets blauwachtig.

Mycotoxine
Zowel rauw als gekookt is de satansboleet giftig en veroorzaakt een braakreactie die zes uur kan duren.
 
Bovenaan