Paddenstoelen zoeken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

oppassen???

Ook ik heb een leuke en interessante ervaring achter de rug met het zoeken naar paddestoelen in de omgeving van ons huisje in Senohraby.
Naar wat matige instructies en de afspraak om na 2 uur weer te verzamelen bij de auto, ben ik het bos in gegaan. Pas na een uurtje kwam ik mijn dorpsgenoten uit Senohraby weer tegen.
Mijn verzameling paddestoelen bestond toen nog slechts uit wat eekhoornbroodsoorten.
Na wat meer onderricht van mijn vriend Franta heb ik nog wat andere soorten weten te vinden.
Eenmaal bij huis aangekomen, ben ik met behulp van een Nederlands paddestoelboekje wat exemplaren gaan op zoeken.
En ja ik had er ook wat giftige bij, niet te onderscheiden van een soort die wel eetbaar is.

Oppassen dus!!!

klein 1.jpg klein 2.jpg klein 3.jpg
 

pepo

† In Memoriam
Beste Boeda,

jij moet een keer iemand meenemen die wat van de paddestoelen weet!!
Op de linkerfoto laat je je vereeuwigen tussen de zeer giftige muchomůrka's, in de mand heb je van alles wat. Wat een prachtig hřib, ja die met de dikke poot, onder in de linkermand. Die paarse zijn holubinky, eetbaar, maar bij ons heeft ze niemand in de mand. Ik ook niet.
Wat mij opvalt, zijn de cantharellen, schatjes, een beetje stugger dan de rest, maar heb je er 5-6-7 gevonden, moet je beslist een echte bramboracka maken, die horen er bij.
Bij mij groeien deze helaas niet.

Volgens mij zijn de paddestoelen op de onderste foto door een onervaren plukker geplukt. Gewoon uit de grond gerukt en niet gelijk schoongemaakt, daar, waar het hoort. In het bos. In de manden is dat anders.
Dit najaar is ongewoon goed geweest voor de paddestoelengroei, volgens mij overal, zeker in de omgeving van Melnik en Mseno en Kokorin.
Het is geen eten voor de armen. Het is een lekkernij en ontspanning en gematigde spanning midden in de natuur.
Mijn verzoek aan iedereen:

gedraag je bij het paddestoelen zoeken als een dier. Onopvallend, stil, laat geen sporen achter.

Loop de onbekende paddestoelen niet plat.

Zorg dat ook jouw kinderen muisstil in het bos lopen.

Trek gerust de paddestoelen uit de grond, maak met een mesje vooral de poot schoon en verstop de resten onder de bladeren of de naalden.

De prachtige Tsjechische bossen zijn van ons allemaal.

In de bijlage heb ik nog een foto van een paddestoel, links aangetast door de wurmpjes, rechts heeelemaal clean.

En nogmaals, laat je vondst altijd controleren door iemand die ervaring heeft. Oudere vrouwtjes hebben dat meestal wel en helpen ook graag.

cervive houby.jpg
 
ook wij hebben een paar weken geleden heerlijke paddestoelen gegeten bij onze tsjechische buren ..
eenmaal thuis in nederland kijk ik naar 4 potten ingemaakte tsjechische paddestoelen die op het aanrecht staan en moet bekennen dat ik ze nu niet durf te eten !
ik ben bang ineens bang dat er een giftige tussen zit ...
als ik in tsjechie ben, komt dat niet eens in mijn hoofd op!
zouden we dan toch veel ontspannender zijn als we in tsjechie zijn dan in dit overvolle en gestresste nederland ???
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Het is zo leuk, je ziet er hele gezinnen op uit gaan. Als Kryštof strakjes groot genoeg is gaat hij samen met zijn Pappa (en hopelijk mag ik ook mee :fluit: ) leren paddenstoelen plukken, schoonmaken, drogen, invriezen en klaarmaken. Schnitzels, roerei en sauzen :eten:
 
ook wij hebben een paar weken geleden heerlijke paddestoelen gegeten bij onze tsjechische buren ..
eenmaal thuis in nederland kijk ik naar 4 potten ingemaakte tsjechische paddestoelen die op de aanrecht staan en moet bekennen dat ik ze nu niet durf te eten !
ik ben bang ineens bang dat er een giftige tussen zit ...
als ik in tsjechie ben komt dat niet eens in mijn hoofd op!
zouden we dan toch veel ontspannender zijn als we in tsjechie zijn dan in dit overvolle en gestresste nederland ???

Ohh dat ken ik, we hebben er hier ook nog een paar potten op de plank staan, maar op de één of andere manier durf ik ze niet te gebruiken. En dat terwijl ze van onze Tsjechische burvrouw komen die er echt verstand van heeft, want ze is bioloog en is bijna iedere dag wel in het bos te vinden. Ze plukt over de 100 kilo! per seizoen. Wie heeft er tips waar kan ik ze in gebruiken? En hoelang zijn ze, ingemaakt, houdbaar?
 
RE waarom paddestoelen in Nederland en België niet mag.

België en Nederland zijn in oppervlakte eenvoudigweg veel te klein om zonder enorme schade aan het ecologisch systeem, te kunnen voorzien in de behoefte van de bewoners van die kleine oppervlakte.

m.a.w. Tsjechië is twee maal zo groot als Nederland en België samen en er wonen maar 10 miljoen mensen. Belgie en Nederland samen is ongeveer een 27 miljoen mensen. 40 procent van de oppervlakte in Tsjechië is bos, en dan nog niet gesproken van het alomtegenwoordige grasland _geen agrocultuur zoals in B. of NL._ .

stel u voor dat in Nederland iedereen zomaar overal paddestoelen gaat plukken... er blijft toch helemaal niks meer over van het kleine stukje natuur dat we nog hebben. Dit is dan misschien onmiddelijk ook de verklaring waarom we liever naar landen zoals Tsjechië Frankrijk of Duitsland op vakantie gaan _ik woon hier nu wel, maar swatt_ Het gevoel van wijdse velden en grote bossen en vrij te kunnen ademen.
grts Peter
 
Over paddenstoelen gesproken: ik heb de blog van deze week op de website van mijn zwager even naar hier gekopieerd:

Blog
maandag 18 oktober

Herfst en paddenstoelen,

Ik weet nog goed dat wij op de lagere school rond deze periode een herfststukje maakten.
Van mijn moeder kreeg ik dan een schoenendoos mee naar school, en daar knipten wij dan raampjes in, vervolgens werd de doos gevuld met, mos, blaadjes en paddenstoelen.
Als je het mooi had gemaakt, dan kreeg je een plakplaatje in je schrift.
Via deze inleiding kom ik op eetbare paddenstoelen zoeken. Op zondagmiddag met een warme jas en laarzen aan het bos in, boekje over eetbare paddenstoelen en een fototoestel mee. En dan thuis een heerlijk gerechtje maken met je eigen gevonden cantharellen en eekhoorntjes brood.
Best spannend natuurlijk, want er zijn ook giftige soorten en daar kan je goed ziek van worden.
Hier een reden waarom je dit absoluut niet moet doen!
Een goede vriend en tevens zeer goede chef-kok is vorige week met zijn 2 zoontjes gaan zoeken en vond allerlei lekkere varianten. Natuurlijk moest er een mooi receptje van gekookt worden. Om een lang verhaal kort te maken, hij is net van de intensive care en heeft het maar net overleefd. In plaats van een eetbare variant had hij de groene knolameniet geplukt en gegeten.

..groene knolameniet, zeer giftig!!

Dit kreng is zo giftig, binnen een paar dagen vallen de meeste functies van je organen uit (met name de lever) en ga je er in 80 % van de gevallen dood aan.
Gelukkig hebben vrouw en kinderen het smakelijke hapje over geslagen, bah, champignons, zeiden de kinderen toen ze het groene knolragoutje zagen.

Volgende week de heerlijkste recepten met paddenstoelen uit de supermarkt!

En weer eens het moraal: Pluk en eet alleen als je 100% zeker van je zaak bent!!!
 
Bovendien staat er in dit stukje niets over "lekkere paddenstoelen uit de supermarkt" Pieter... :lezen: :confused:
Natuurlijk zijn die uit het bos het lekkerst.
Dat hij een heerlijk recept kan maken, ook met paddenstoelen uit de supermarkt, is iets anders en zeker lekker. :lekker:
 

MartinaK

Moderator
Alle paddestoelen zijn lekkere en eetbaar, maar sommige slechts een keer in je leven! ;)

Mensen, dit forum is zo inspirerend…:top: het geeft me goede lessen in CZ/NL cultureel begrip en het verbeteren van mijn opvattingen over het risicobeheer. :D

Maar paddestoelen met hulp van fotoboek te zoeken vind ik erg gevaarlijk. Wij wat foto's maken, gebruiken ook de computerprogramma's om de foto's van ons creaties te verbeteren en kan dus niet altijd de foto’s passen bij de originele kleur.
 
Yep, soms is het een kwestie van lezen en soms is het een kwestie van persoonlijke smaak.
In dit geval nog een andere kwestie, ik zoek wel in de supermarkt, dan weet ik zeker ik ook de volgende dag kan vertellen wat ik gegeten heb. :lmfao:
 

char

† In Memoriam
Ik Kook veel,..en graag!!.. Ik doe ook bijna altijd de boodschappen..

Ik weet van bijna alle produkten de prijzen..

Soms maak ik een rondje door de supermarkt, om te kijken welk artikel voor de hoogste kiloprijs verkocht wordt... Tegenwoordig zijn dit sommige kruiden...

Meer dan tien jaar geleden viel mijn oog op een klein zakje.... En wat zat daar in??.. Gedroogd Eekhoorntjesbrood!!.. 25 gram!!...

Mogen jullie raden wat de kiloprijs was!!..(in guldens).

Char.
 
ik hoor niemand over tjechische truffels, het schijnt dat ze onder bepaalde bomen groeien zoals eik..
truffels zijn peperduur, vaak worden er varkens ingezet die ze opsporen..
en dit is geen gekheid....!!!!
 

Vodnik

† In Memoriam
ik hoor niemand over Tsjechische truffels, het schijnt dat ze onder bepaalde bomen groeien zoals eik..
truffels zijn peperduur, vaak worden er varkens ingezet die ze opsporen..
en dit is geen gekheid....!!!!

in CZ ben ik de truffels nog niet tegengekomen maar het is waar dat ze er wel zijn. We hebben ze wel gebonden in Italie, gevonden met speciale hondjes. De dingen brengen een vermogen op als je ze aanbnied bij de lokale restaurants.
Overigens is mijn zusje erg goed in het vinden van cantherellen (in NL!) die brengt ze vervolgens naar een restaurant die er een forse prijs voor betaald!
 
mij schiet iets te binnen..
ik heb ooit is paddestoelen gevonden tussen de brandnetels..
mooi wit en glanzend rond, net champignons..
ik plukte er een paar en ik naar de buurvrouw van 83..
daar ik niet wist of ze eetbaar waren..
ze bekijkt de paddestoelen aandachtig en zegt.. als je deze opeet sta je morgen in het dorpskrantje..:slik:
ze heeft me nog de naam gezegd, maar die ben ik vergeten..
iets met boleten of zo..


pes..
 
Bovenaan