Paddenstoelen zoeken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Iets wat een nieuwe ervaring voor mij was sinds ik hier in Tsjechie woon is het zoeken van paddestoelen in het bos. Heerlijk een maaltje verzamelen en dan ’s avonds lekker opeten in de vorm van diverse gerechten. Alhoewel ik moet zeggen dat ik de meeste zelf niet herken
confused.gif
, ik heb daarom nog steeds de hulp van mijn vrouw nodig. Ze zeggen dat sommige giftig zijn. Ik had wel eens op internet gezocht, maar ik heb nooit iets kunnen vinden. Buiten het zoeken van deze paddestoelen kom je op de mooiste plekken in de natuur. Het zoeken naar paddestoelen is best populair hier en daarom vind je op de voorhanden liggende plekken haast niets meer. Wanneer mijn vrouw en ik op een zondag er op uit trekken is het echt een speurtocht naar het einde van “Tsjechie” om een ongeschonden plekje te vinden
59.gif
.

Er zullen ongetwijfeld tal van gerechten zijn, maar het meeste wat mijn vrouw ermee doet is vaak soep en een mix van paddestoelen en eieren. Een soort roerei met paddestoelen. Heerlijk!
laugh.gif
Wie deelt deze ervaring en wat doen jullie met je gevonden paddestoelen?
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Ik deel je ervaringen! Wij zoeken (en vinden) nu ook ook paddestoelen in Nederland. Het zijn dezelfde soorten. Deze paddestoelen kun je ook paneren en bakken als ze groot genoeg zijn (ze zien er dan uit als een soort schnitzel).

Se pozdravem,
Josef
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

De eerste is Amethistzwam, tweede Glimmerinktzwam, derde Kleine Aardappelbovist en de laatste is Vliegenzwam.

Als ik meer vindt krijg je die dan.

Kvetinka

49.jpg


4a.jpg


4b.jpg


4c.jpg
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

toen ik in rusland was ging ik veel met mijn gastgezin paddestoelen gaan plukken. in Rusland is dat echt een nationale sport en meestal moesten we ook wel een ver eind buiten de stad rijden voor een plaats waar er nog niet geplukt was. ik vond het altijd spannend, in the middle of nowhere, maar een goeie paddestoel van een giftige onderscheiden kon ik niet en kmoest dan iedere keer aan mijn gastmoeder gaan vragen of het een goeie was.
crazy.gif
de paddestoelen werden dan meestal gesteriliseerd en in bokalen gestoken voor de winter. njam; kartoshka s gribami...
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Mijn ouders gaan ook vaak paddestoelen plukken. Ze gaan altijd erg vroeg - zo moet het, waarom weet ik niet. Mijn moeder maakt ervan lekkere soep met slagroom of goulasch of aardappelsoep. Om een voorraad te maken moet je ze in plakjes snijden en laten drogen. En dan bewaren in een gesloten glas. Handig voor de winter.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

'S ochtends zijn ze vers en er zitten nog niet zo veel rare beestjes op. Daarom s ochtends. Ook lekker omeletje van paddestoelen en eiren zijn lekker.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Jan_en_Marcela schreef:
... en een mix van paddestoelen en eieren. Een soort roerei met paddestoelen. Heerlijk!
laugh.gif
Jan dit is het simpelste maar ook verreweg de lekkerste manier om paddestoelen te nuttigen. Heeeeeeerljik.

Ik heb nog een leuke site gevonden, inclusief de recepten. Wel in Tsjechisch, maar daar kom je wel uit. En volgens de site (KDE ROSTOU) kun je in Liberecky Kraj gaan zoeken. Ze groeien nu al weer!
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Dat is een mooie site Vasek. Die middelste paddestoel herkende ik meteen
laugh.gif
. De site staat tussen mijn favorieten. Mijn vrouw vond het ook interessant. Zij kan het lezen en ik kijk alleen maar plaatjes
59.gif

Trouwens Kvetinka ook bedankt voor de foto's. Jammer dat ze een beetje klein zijn. Wanneer wij weer gaan, zal ik zelf wat foto's maken en zal ze laten zien. Rechtstreeks uit de natuur.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

heb hier nog wat plaatjes van paddastoelen die eetbaar zijn. Allen de namen zijn in tsjechisch.

Hřib hnědý

suchohrib.jpg


Hrib zlutovlasy (babka)

babbka.jpg


Hrib smrkovy

hribsmrk.jpg


Spicka cesnekova

spiccesn.jpg


Liska obecna (pas op, er zijn wat paddastoelen die op de ze lijken)


liskobec.jpg


Hrib kovar

hribkova.jpg



-----------------------
yeah.gif
-------------------------

Ja en heb nog deze gevonden, maar ik denk niet dat die eetbaar is;

n092d2-m.jpg
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Die laatste foto lijkt wel een olifant die op z'n kop is begraven
59.gif
.
Maar goed dat was even een
ot.gif
geintje.
Ik hoop dat het OK is
laugh.gif

Bedankt voor de foto's. Ik herken wel een paar.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Ik voel me altijd zo 'stads' omdat ik die paddestoelen niet herken. Een jedle bedle en een babka herken ik nog net en de bekende rood met witte ook nog wel....maar voor de rest: vubec nic!
Zou het graag willen leren, maar ze lijken allemaal zo op elkaar, beetje risky. Die paddestoelengulas met room is echt verrukkelijk!!! Heeft iemand het recept?!
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Wat ik nog wel weet, en dat verschil kun je ook op de foto's van Kvetinka zien. Mijn vrouw heeft mij ooit verteld dat een belangrijk herkenningspunt de onderkant van de paddestoel is. Deze moet dicht of vol zijn. Zie je een paddestoel die gerafeld is en niet dicht is van onderen kun je ze niet eten en zijn misschien giftig. Daarom denk ik dat ook niet alle paddestoelen op de foto's van Kvetinka eetbaar zijn. Misschien zit ik verkeerd, maar op zo'n manier zoeken en bepalen wij mede of ze eetbaar zijn of niet.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Jan_en_Marcela schreef:
Misschien zit ik verkeerd, maar op zo'n manier zoeken en bepalen wij mede of ze eetbaar zijn of niet.

Deze paddestoelen zijn wel eetbaar. Stond zelfs in dat boekje aangegeven die ik heb. Ja niet alle paddestoelen die niet gerafeld zijn, zijn giftig, maar je moet wel goed weten welke dat zijn. Voor de rest moet je altijd kijken of die van onderkant dicht zijn, dus van die puntjes. Dan zijn ze altijd eetbaar.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Zijn er in Nederland goede bossen waar de paddestoelen die in Tsjechië geliefd zijn ook gevonden kunnen worden? Heeft iemand er ervaring mee; is het in Nederland nou wel of niet toegestaan?
In Tsjechië vind ik het altijd zo grappig dat je in augustus-oktober de minste mensen op het pad tegenkomt en de meeste mensen naast het pad...
Mijn paddestoel-zoek-specialiteit is overigens dat ik heel goed giftige paddestoelen kan vinden. Misschien wordt ik daardoor de laatste jaren niet meer meegevraagd naar het bos?
ahum.gif
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Zijn er in Nederland goede bossen waar de paddestoelen die in Tsjechië geliefd zijn ook gevonden kunnen worden?

ja zeker, ik ga regelmatig in de Veluwe en af en toe ook bij Alkmaar (Schoorl-Bergen) lekker op zoek. En heb al heerlijke goulasch mogen maken van de vondsten.
Of het mag of niet, weet ik niet, laat mij toch niet echt tegenhouden...
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Wij gaan altijd in oktober naar de duinen in Schoorl - misschien hebben wij daar ooit elkaar gezien, Jelen.
Het mag eigelijk niet maar het is een leuke wandeling en net wat Jelen al zei: no one can stop me.

In het begin heb ik echt alles megenomen /tja, in Tsjechie doe je dat want anders kan gebeuren dat je met een leeg mandje naar huis komt/maar ze zijn hier zooooo veel dus uit eindelijk plukte ik maar de grootste en mooiste exemplaren.
 
Re: Paddestoelen zoeken in Tsjechie

Maar niet alleen paddestoelen mogen niet geplukt worden ook de bramen die in de duinen groeien. Zo hebben wij ook een hele leuke prent aan ons broek gehad.....
smiley6.gif
smiley6.gif
 
Bovenaan