Paarden

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
440.jpg

Paardenevenement bij Hospital Kuks 27 juli.
Zie facebook en oost-bohemen.info.
 
Wij hebben net een weide aangelegd met als bedoeling volgend jaar paardjes te plaatsen. Eerst voornamelijk om te grazen, zullen wel Shetlanders worden. Als dat goed gaat willen we later ook door naar rijpaarden. onthoud maar.
 
Hoi, ik heb in Kurdejov een stel paarden staan. Echter is mijn ervaring met de paardjes (nog) beperkt, maar ik zie dat er in Tsjechie veel "verkeerd" gereden wordt, de nek meer dan 90 graden omlaag en het hoofd te veel gebogen. Arme diertjes. Bij "ons" op de ranch, wordt er zeer goed met de paarden omgesprongen. Echt heel mooi om te zien. Mensen die de diertjes "mishandelen" worden hierop aangesproken en eventueel weggestuurd.
 
Hoi, ik heb in Kurdejov een stel paarden staan. Echter is mijn ervaring met de paardjes (nog) beperkt, maar ik zie dat er in Tsjechie veel "verkeerd" gereden wordt, de nek meer dan 90 graden omlaag en het hoofd te veel gebogen. Arme diertjes. Bij "ons" op de ranch, wordt er zeer goed met de paarden omgesprongen. Echt heel mooi om te zien. Mensen die de diertjes "mishandelen" worden hierop aangesproken en eventueel weggestuurd.

MMM, beetje rijden dus met van de "gebroken" nekken, is me in Duitsland ook al wel opgevallen. Je rijd een paard "aan de teugel" het benenwerk dus, dat is wat anders dan het hoofd naar je toe trekken "met de teugel". Een paard mooi aan de teugel rijden is niet iedereen gegeven, daar heb je wel wat oefening voor nodig in dressuur. Teugelhulpen moeten gegeven worden met heel lichte vingerdruk, het meeste moet uit de benen voortkomen, daar "stuur" je in wezen ook mee, als je dat goed onder de knie hebt, kun je een paard gewoon sturen zonder de teugel te gebruiken.
Ik denk niet dat mensen bewust de paarden mishandelen, maar wel dat ze de gevoeligheid van een paardemond zwaar onderschatten, met als gevolg dat de dieren dermate hard in de mond worden dat de hulpen hoe langer hoe zwaarder worden, met kinkettingen, stangbitten en ga zo maar door.
In de tijd dat ik nog dressuur reed kon ik op Z niveau rijden met een gebroken rubber trensje en alleen op de kuit, zonder sporen. Als het echt moeilijk werd had ik een klein stokje, je kon het geen zweep noemen, waarmee ik lichte aanwijzingen kon geven. Dat is de fijnste manier van rijden, zowel voor paard als ruiter. Mirka hier op het dorp heeft me gevraagd of ik haar paard niet aanrijden wou, maar ik waag me er niet meer aan, ik ben zo lenig als een breekijzer en ik klim er gewoon niet meer op, zeker niet op een groen paard. Ik heb haar wel aangeboden te helpen, maar ik doe het zelf niet meer. A man has to know his limits.;)
 
Bovenaan