Pórková polévka - Tsjechische prei-aardappelsoep

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!


Recept van Petra Kupská

Laten we prei-aardappelsoep koken, bereid volgens Tsjechisch recept! De soep is gemakkelijk te maken en smaakt verrukkelijk. De toevoeging van geperste knoflook en gedroogde marjolein maakt het helemaal af.

Voorbereidingstijd: 15 minuten
Kooktijd: 25 minuten
Totale tijd: 40 minuten
Porties: 6

Ingrediënten​

  • 2 preien
  • 3 middelgrote aardappelen
  • 1 eetlepel ongezouten boter
  • 1/3 kop (45 g) bloem voor alle doeleinden
  • 2 teentjes knoflook
  • 2 theelepels zout
  • 1/2 eetlepel gedroogde marjolein
  • 5 kopjes (1,2 l) water of groentebouillon

Instructies​

  • Maak de prei schoon: snij het witte uiteinde van de prei met de wortels af en snijd aan de andere kant het verbleekte groene deel eraf. Snijd de prei in de lengte, ongeveer halverwege. Haal de bladeren uit elkaar en was ze grondig onder stromend water.
  • Snij de schoongemaakte prei in stukjes van ongeveer 1 cm groot. Schil de aardappelen en snijd ze in kleinere blokjes van ongeveer 1 cm.
  • Smelt de boter in een pan op middelhoog vuur. Voeg de gesneden prei toe, voeg een beetje zout toe en roer tot de prei gaar is. Het duurt 3-5 minuten.
  • Strooi de bloem erdoor en bak nog een minuut al roerend om de basis voor de roux te vormen, waardoor de preisoep dikker wordt.
  • Voeg een schep of twee water toe en roer om eventuele klonters op te lossen.
  • Giet nu de rest van het water erbij, doe er voorzichtig de gesneden aardappelen in. Zout en breng aan de kook.
  • Zet het vuur laag, dek de pan af met een deksel. Laat het ongeveer 15 minuten zachtjes koken of tot de aardappelen zacht zijn. Af en toe roeren; de bloem zakt naar de bodem van de pot, waar het kan gaan aanzetten.
  • Breng op het einde de soep op smaak met geplette of geperste knoflook en gedroogde marjolein, die je eerst tussen je vingers hebt gewreven.
  • Voeg indien nodig meer zout toe. Goed roeren, en de soep is klaar!

Opmerkingen​

  1. SERVEREN: Serveer deze soep warm, gegarneerd met een handvol broodcroutons op het bord. Voeg de croutons toe net voordat je de soep gaat eten; anders worden de croutons week.
  2. Bewaard in de koelkast, gaat de preisoep tot 3 dagen mee.
  3. Je hoeft de soep op het einde niet te pureren met een staafmixer, hij wordt verdikt met een beetje roux. De soep is net dik genoeg; het is niet waterig, de textuur bestaat uit prei en aardappelstukjes.

IMG_8420.JPG
Super lekker en met de hele familie van genoten, met dank aan Petra voor het recept!
 
Laatst bewerkt:
ik heb deze soep in het verleden in cz gegeten. stond bij mij niet gelijk op nummer 1............. mijn medereizigers vonden het heerlijk.

mijn voorkeur gaat uit naar aziatische soepen. maar ja, wat daar allemaal in zit............
 
Zo hoort die soep niet. Moet glad zijn, gepureerd. Niet met stukjes prei die er in zwemmen. En met room aangedikt. Dat daar boven is helemaal niet lekker. Zo krijgt men dat in de gevangenis....
 
Recept van Petra Kupská

Laten we prei-aardappelsoep koken, bereid volgens Tsjechisch recept! De soep is gemakkelijk te maken en smaakt verrukkelijk. De toevoeging van geperste knoflook en gedroogde marjolein maakt het helemaal af.
Ook maar eens gemaakt!:eten:
In deze koude dagen :-)),...........een prima soepje!
Zo hoort die soep niet. Moet glad zijn, gepureerd. Niet met stukjes prei die er in zwemmen. En met room aangedikt. Dat daar boven is helemaal niet lekker. Zo krijgt men dat in de gevangenis....
Ik heb geen ervaringen met gevangenis eten, maar,............... Hoezo?:denk:
 
Bovenaan