OV Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo, onderstaand bericht heb ik een paar jaar geleden geplaatst, ik kreeg antwoord van iemand maar kon daar helaas niet op reageren. Waarom niet?


Hoi ik las dat mensen boven de 70 gratis met openbaar vervoer kunnen als ze hun paspoort of id tonen.

Maar ik las ook ergens het volgende:

http://www.dpp.cz/de/fahrten-durch-prag/

Für Kinder von 6 bis 15 Jahren Anm. und Senioren von 65 bis 70 Jahren Anm., die Inhaber eines „Ausweises über den Anspruch auf einen Sonderfahrpreis“ sind (Preis des elektronischen Ausweises 120 CZK, Preis des Papierausweises 20 CZK), ist der Fahrpreis in Prag (Tarifzone P, 0 und B) 0 CZK.

moet je nog weer een speciaal pasje of zo kopen?
er staat vrij vertaald:

houders van een "speciale ticket" (prijs van de elektronische ID 120 CZK, prijs van het papieren ID 20 CZK), is het tarief in Praag (tariefzone P, 0 en B) 0 CZK.

wie kan me wegwijs maken?

ik vond het volgende :

Een chipkaart met een passende toepassing
Een PID-pas voor Senioren van 60 tot 70 jaar
Er worden geen andere documenten aanvaard om deze kortingen toe te kennen! Houd er rekening mee dat de afgifte van een chipkaart of een PID-pas in rekening wordt gebracht en dat men zijn persoonlijke gegevens en foto moet verstrekken. Daarom is deze aanbieding alleen voordelig voor een langer verblijf in Praag. Als dit op u van toepassing is, bezoek dan onze informatiecentra voor meer informatie.

dit is niet voor toeristen?


Groeten Rene
 
Een goede vraag mede in relatie met mijn topic: Voordelen voor ouderen die in Tsjechië wonen.
Bij een treinreis van Praha naar Plzen kreeg ik direct een kaartje met een korting van 25%, maar moest ik bij controle in de trein mijn pas laten zien. Dit bij een leeftijd van meer dan 70 jaar.
 
Oke mijn vrouw is boven de 70 daarom mijn vraag. Zoals ik het las is het alleen voor personen die langer in Tsjechië verblijven of niet?
 
Als ik het goed begrijp van de PID-site, is het PID pasje dat benodigd is om in aanmerking te komen voor korting in de groepen 60-65 en 65-70 jaar, ook gewoon voor toeristen beschikbaar, maar meldt men dat dat slechts voordeel oplevert als je langere tijd in Praag verblijft ivm de kosten die voor de aanmaak van een PID pasje met chip gerekend worden. Als ik echter zie dat het chip-pasje slechts 120czk kost en de papieren versie 20czk dan is dat "langere tijd" relatief.
Met een week verblijf en dagelijks gebruik van het OV haal je het er probleemloos uit.
Zie https://pid.cz/en/discounts/#senior

Aanvulling: meer info bij het information-center waar men aangeeft "we speak Czech, English and German".
Wellicht een telefoontje plegen voor de zekerheid?
 
Ik kom zelden in Praha. Ben zonder een kaartje te kopen de metro in gestapt. Heb tot nu toe nog geen controle gehad, dus ik weet niet of ik de juiste stap heb genomen. In de trein kijkt men natuurlijk gek op wanneer je vraagt of je het normale tarief zou kunnen betalen. Onlangs ondernam ik voor het eerst een treinreis van Liberec naar Turnov. Dat is maar een korte reis. Het kaartje koop je bij de controleur in de trein. (Geen mogelijkheid bij een kassa op het station.) Die zag in mijn portemonnee de betaalpas van de Tsjechische bank zitten. Gaf aan dat je ook met je pas zou kunnen betalen. Ik wilde dat wel eens meemaken. Dat betekent nu dat op mijn bankafschriften een post is te vinden van 13 kronen (50 eurocent) voor die reis.
 
Wij zijn een keer gecontroleerd bij de metro. We wisten niet dat je je handtekening op het kaartje moest zetten, het was een 72 uur kaartje geloof ik. We kregen wel een boete.
We reisden een aantal jaren geleden van Liberec naar Praag, toen duurde de reis met overstappen 3 uur. Kosten waren voor 4 personen omgerekend 10 euro totaal, een koopje.
 
ben niet een metro expert ,maar volgens mij moet je het kaartje meteen in de automaat in de metro stempelen . dan pas en van af deze datum/tijd geldig.
in de trein kun je ook bij de conducteur een kaartje kopen ,als je bijvoorbeeld net geen tijd had om een kaartje te kopen .
(Nederland waarschijnlijk meteen een boete ??)
reis zelf 1x jaar met de trein ,kocht een kaartje voor de sneltrein praag brno ,kijk op het bord zie trein brno ,ok goede trein dus .
komt de conducteur mij vertellen dat ik een kaartje voor de stoptrein had en dus bij moest betalen.
reis duurt 1 uur langer en is dus duurder ,begreep er niets van.
Hoorde van opa ,reisde met de tein naar praag voor 50 kc.
fantastisch hoe ze de ouderen nog een beetje helpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik werd gecontroleerd in 1995 of zo 1e x in Praag dus van niks hoe het daar werkt. Nu weet ik het wel, koop een kaartje en stempel hem af in de bus of tram. Bij de metro na kopen direct in de automaat geloof ik .maar dat bedoelde ik niet. Ik had het over een 72 uurs kaart ,daar moet je je handtekening op de achterkant zetten en dat wisten we niet. Toen kregen we een boete.
 
Er wordt, in tegenstelling tot vroeger, veel gecontroleerd in tram, bus en metro. Boete, dacht ik, onlangs verhoogd tot 1.000 kronen.
 
Openbaar vervoer is zeer goedkoop in Praag:

In Praag zelf heb je meestal genoeg aan een ticket voor 30 minuten (30 CZK, ongeveer EUR 1,17) maar je kunt ook een kaartje kopen dat 90 minuten geldig is (40 CZK, ongeveer € 1,56).

Daarnaast zijn er handige tickets voor de Praagse metro, tram, trein en bus waarmee je langer kunt reizen:
  • 24 uur/1 dag geldig: 120 CZK (ongeveer € 4,68)
  • 72 uur/3 dagen geldig: 330 CZK (ongeveer € 12,87)
https://www.ontdekpraag.nl/praag-praktisch/metro-praag/ (link ff kopiëren)

nog een leuke link: https://www.visitczechrepublic.com/nl-NL/678bae17-da90-4856-869a-642e8dbea95a/place/e-train-travel

of kijk eens op https://www.tsjechie.nl/id/1/147/openbaar_vervoer_tsjechie/
 
Openbaar vervoer in Praag is gratis voor 70plussers, de "jongeren" moeten echt een geldig plaatsbewijs kunnen laten zien bij controle. Vorig jaar was de entreeprijs voor ons als 70-jarigen 1 kroon......
 
Bovenaan