Outdoor Laser Lake

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na ruim een jaar hard werken met veel tegenslag en veranderingen van onze plannen, hebben we eindelijk ons bedrijf kunnen openen!

Op 3 mei 2018 kwamen we aan in ons huis in Tsjechië dat we twee jaar daarvoor hadden gekocht. Gevolgd door Ik Vertrek zijn we flink aan de gang gegaan, met als doel een minicamping en appartementen te bouwen. Sommige van jullie hebben wel vragen op het forum voorbij zien komen over hoe bepaalde dingen aan te pakken.
Om niet te diep op alles in te gaan en de uitzending (die waarschijnlijk ergens aan het einde van het jaar te zien zal zijn) niet te verpesten, hou ik het kort. Ik wil alleen graag het nieuws delen dat we open zijn.
Het Outdoor Laser terrein bevindt zich in Zuid Bohemen in het mooie Tsjechisch Canada! We hebben achter ons huis in het bos van ruim 1500 m2 het laserterrein gebouwd. We hebben een oude leger Maringotka gekocht die dient als kantoor en opslag voor de spullen. Dit geeft meteen wel een mooie sfeer aan het laserterrein.

Bezoek onze site voor een goede indruk en kom langs voor een kijkje als je in de buurt bent.

Groeten Vincent

www.outdoorlaserlake.cz
 
Als ik het goed heb (en waarom niet?) wordt a.s. zaterdag de uitzending van ik vertrek uitgezonden op NPO 1 om 21.30 uur, aldus de gids:

Dierenwinkelmedewerkster Marjon (32) droomt ervan om met haar beestenboel op het platteland van Tsjechië te wonen. Haar vriend Vincent (37) is nog niet overtuigd. En toch vertrekken de twee. In het gehucht Nová Ole?ná hebben ze een boerderij met twee hectare grond gekocht. Daar moet een camping met blokhutten komen.
 
Hoe de Telegraaf het zag: ..............

https://www.telegraaf.nl/entertainment/1754606477/ik-vertrek-wat-slikken-deze-mensen

Ik Vertrek: Wat slíkken deze mensen?

Door PATRICIA CORTIE - Gisteren, 22:17 in TV

Wat een drama weer in Ik Vertrek. Vol goede moed zijn Marjon en Vincent aan hun emigratieavontuur met bestemming Tsjechië begonnen, waar zoveel misgaat dat het zelfs in een soap ongeloofwaardig zou zijn. En toch gaan ze niet met gierende banden terug naar Nederland. Hoe dan?

Het concept is welbekend: Nederlanders – Marjon en Vincent uit Brabant in dit geval – willen hun droom waarmaken in het buitenland, camera erop, tegenspoed, voorspoed, tegenspoed, toch iets waarmaken, einde uitzending. Bingokaart vol! Maar de voorspelbaarheid maakte zaterdagavond echt plaats voor medelijden in de tweede aflevering van een nieuw seizoen van de AvroTros-hit Ik Vertrek.

In een opwelling kochten Marjon (32) en Vincent (37) anderhalf jaar eerder een totaal vervallen carréboerderij in Tsjechië. Honderdvijftig kilometer ten oosten van Praag, à 80.000 euro. Hun idee: appartementen erin voor de vakantieverhuur en een camping erbij, met blokhutten. Plus een zwembad, als het een beetje kan.

Wilde konijnen
Zien we de vrouw des huizes eerst nog praten over het avontuur met een spartelend konijn in de armen in de dierenwinkel waar ze werkt, hoopt ze in haar nieuwe thuisland wilde konijnen te gaan zien. Met een auto vol eigen beesten – valkparkieten, katten en honden, van elk twee stuks – gaan ze als een mini-ark van Noach richting hun nieuwe woonplaats. Waar nog veel meer schepsels op ze wachten. Met ácht poten: het blijkt een waar spinnenparadijs in de boerderij. Om rillingen van te krijgen.

In Nederland heeft hun afscheidsfeestje vlak daarvoor plaatsgevonden. Onder meer de zus van Vincent staat al snel op de Tsjechische stoep. Ze ziet het zonnig in nu het mooi weer is, maar denkt dat haar broer en schoonzus misschien wel spijt zullen hebben als het winter wordt. Dat heeft ze goed gezien.

Het lijkt allemaal nog enigszins idyllisch als de burgemeester langskomt. Zij lijkt meteen een huisvriendin, zo gezellig zit ze erbij met een biertje. Via Google translate wordt gecommuniceerd en dat klinkt aardig rooskleurig. Ze mogen zo’n beetje doen wat ze willen qua landuitbreiding. Vergunningen? Welja joh, die komen vast voor elkaar.

"Keihard voorgelogen"
Dan blijkt dat Marjon en Vincent, die riepen tot hun dood te hebben om er iets van te maken, keihard zijn voorgelogen bij de koop van hun boerderij. Er ligt al jaren een plan om een autoweg aan te leggen naast de bouwval. Iets wat ze even was ontgaan, want ja, niemand had het ze verteld. Dat betekent geen camping, geen vakantiehuisjes. En al helemaal geen zwembad, dat financieel toch al steeds verder afdreef.

Plan B (of plan B&B): dan maar een bed & breakfast. Terwijl een deel naast hun boerderij moet worden gesloopt omdat het op instorten staat, valt de sneeuw in Tsjechië. Vol goede moed gaat het duo door, maar het weer gaat ze echt dwarszitten. Het beton op de fundering kan niet worden gestort. En dan volgt de winterdip der winterdippen. In een negatieve spiraal wordt de hele dag tv gekeken (onder meer naar Ik Vertrek). Marjon raakt licht depressief, ze denkt: dit gaat nooit meer lukken. Nou, die mening is de kijkers deze zaterdagavond ook toegedaan. Van de to do-lijst is akelig veel níet afgestreept.

En nog gaat er geen streep door het emigratieavontuur. Onder de koop kunnen ze niet meer uit, dus wat moet je dan? Blijven, dus, al is het tegen wil en dank. Met de geldbodem in zicht en op zoek naar een oplossing om te kunnen blijven, besluit het stel om inkomsten te genereren een lasergamebaan te beginnen. De maffe burgemeester opent die al schietend. Vincent probeert het project verder in goede banen te leiden; Marjon gaat aan het werk op een boerderij – niet vol spinnen, maar koeien – werken om de vaste lasten te kunnen betalen.

Hoogtepunt
De instelling en het doorzettingsvermogen van Marjon en Vincent. Menigeen had het bijltje er bij neergegooid of was in de winterdip blijven hangen. Ondanks alles komen ze er als een stel optimisten uit. Echt, wat slíkken deze mensen? Of zijn ze als kind al in een pot met happy pills gevallen? Allemaal gekkigheid natuurlijk, enkel een bewonderend applaus voor deze veerkracht is hier op zijn plaats.

Dieptepunt
Hebben ze eindelijk, na alle eerdere faliekant mislukte plannen, een enigszins realiseerbare bron van inkomsten met de lasergamebaan, laat de techniek het stel bijna in de steek.

Verrassing
Daar eindigt de uitzending mee. Nooit willen ze meer weg. In de woorden van Marjon: „A je to!” (Voor elkaar!) Dat zeggen de klussende überklunzen in de kinderserie Buurman & buurman ook als ze na heel veel gerommel en omwegen tóch iets voor elkaar krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ad Verschoor

Donateur
Wij hebben gisteravond de uitzending gezien. Veel drama, maar het was toch ook genieten hoe jullie daarmee omgaan. Bij de aanleg van een autoweg kan ik me maar weinig voorstellen. We zijn meerdere keren over de regionale weg richting Dacice gereden en hebben deze nooit als druk ervaren. Bovendien waar moet de weg naar toe leiden Telc / Dacice ? met Znojmo in het achterland ? Bedankt, dat jullie verhalen met de kijker / ons gedeeld werden. Een goede toekomst gewenst in dit toch zo fraaie land met z'n vriendelijke inwoners.
 
mijn ervaring in Švihov was, dat ik de grond gratis kon krijgen indien ik er een fabriekshal op zou bouwen (niet gedaan, dus), eerst het bestemmingsplan bekeken! (územni plán). Eind 1993!

Ook vind ik die 2 miljoen kronen voor die ruïne aan de hoge kant! zelf ca.1 ha. voor ca. 1 miljoen Kč.
 

kuurgast

Donateur
Hoe gaat het nu met Marjon en Vincent en hun lasergamebaan?

IK VERTREK / 28 DEC 2019

Het is bijna een half jaar geleden dat Ik Vertrek bij ons op bezoek is geweest. Er is daarna veel gebeurd in Nová Olešná. Zoals jullie hebben kunnen zien in de uitzending, zijn we uiteindelijk toch opengegaan met onze lasergamebaan. Het systeem hebben we weer aan de praat gekregen en werkt goed.

De handen uit de mouwen
Marjon heeft veel tijd gestoken in het maken van een mooie website en flyers, in het Engels en Tsjechisch. Na het verspreiden van de flyers hebben we af en toe een groep over de vloer gehad die het laserspel kwam spelen. De reacties waren allemaal lovend; we hebben veel blije gezichten gezien.

Zoals bij elk startend bedrijf, hebben we te weinig groepen gehad om rond te kunnen komen. Dit kwam helaas doordat we halverwege de zomer pas open konden gaan, door het wachten op geldige papier voor ons bedrijf. Aangezien ons te besteden geld langzaam op ging, is Marjon van baan veranderd. Ze is naar een andere boerderij gegaan waar ze meer is gaan verdienen en 40 uur per week kon gaan werken.

Vergunningen...
Vincent heeft zich vooral beziggehouden met de groepen die kwamen voor het lasergamen. Daarnaast is hij nog veel aan het klussen. Zo is hij begonnen met het stucen van de slaapkamer en is er elektra en water vanaf de nieuwe waterput naar het huis gelegd. Deze is echter nog niet werkend, omdat we weer vergunningsproblemen hebben.

Gaandeweg werd het werken in de koeienstal voor Marjon veel te zwaar. Haar leven bestond alleen maar uit werken en slapen. De uren waren onregelmatig. Van drie uur in de nacht tot negen in de ochtend, waarna ze diezelfde dag weer om drie uur op haar werk moest zijn. Dit gebeurde soms drie dagen achter elkaar. Langzaam werd het kouder en de groepen voor de lasergamebaan namen af; ons spaarpotje was dan ook echt leeg.

Terug naar Nederland
Na veel met elkaar gesproken te hebben en alles grondig te hebben bekeken was er maar één oplossing: we gaan terug naar Nederland. Marjon gaat een baan zoeken en Vincent schrijft een plan, in de hoop dat we iemand kunnen vinden die ons wil financieren in het bouwen van appartementen.

Daarvoor hebben we eerst twee weken uitgewaaid aan zee met onze honden om weer op kracht te komen. Er is zo veel gebeurd in anderhalf jaar tijd. Bijvoorbeeld het verzwijgen van de weg die er misschien komt, waardoor wij geen camping mochten bouwen en het eindeloos wachten op mensen en vergunningen. Dit heeft er allemaal voor gezorgd dat het vertrouwen ook een beetje is weggezakt.

Die twee weken aan zee hebben ons weer goede moed gegeven. Iemand vinden voor de financiering is nog niet gelukt, maar Marjon heeft een baan gevonden in Nederland. Vincent is inmiddels weer in Tsjechië om verder te gaan met de strijd om vergunningen te regelen. Ook gaat hij een start maken met een B&B kamer. In de hoop dat we komend zomer toch iets af kunnen hebben om te verhuren.

Het is wel erg moeilijk zonder duidelijkheid over vergunningen en financiën. Maar vooral het leven zo ver van elkaar vandaan maakt het lastig. Hopend op een mooie lente waarin de lasergamebaan in Nová Olešná maar goed mag gaan lopen...

Bron avrotros.nl.
 

kuurgast

Donateur
Bovendien waar moet de weg naar toe leiden Telc / Dacice ? met Znojmo in het achterland ?
De weg gaat nu door het dorp en ze willen hem rond het dorp leggen.

Een zoekstudie werd uitgevoerd voor de verplaatsing van de weg I / 23 Nová Olešná in 2000. Vier verplaatsingslijnen worden beoordeeld. Een gunstig advies over de MER-documentatie werd uitgebracht op 26 maart 2002. Op haar vergadering van 27 september 2013 besloot de resolutie van de gemeente Nová Olešná om een nieuw bestemmingsplan Nová Olešná te verwerven, dat volledig zal overeenstemmen met de nieuwe wettelijke voorschriften.
Bron mapapp.rsd.cz.

Verre toekomstvisies voorzagen de aanleg van een rychlostní silnice R23 langs de I/23. De kans dat dit op enige afzienbare termijn gebeurt is echter klein vanwege andere prioriteiten. De wegklasse rychlostní silnice is in 2016 ook afgeschaft.
Wel zijn er enkele plannen om de I/23 te verbeteren, zo is een rondweg bij Nová Olešná gepland. Grootschalige aanleg van rondwegen is echter niet voorzien.
Bron wegenwiki.nl/I/23.
 
groot respect voor hun doorzettingsvermogen, de eerste jaren zijn hier hard, maar ook ongekende mogelijkheden.
zorg voor veel info van andere nl die hier een bedrijf hebben...
ga eens bij ze kijken, je zult versteld staan van de ideeën.
 

kuurgast

Donateur
Kijkers 'Ik vertrek' verbazen zich over optimisme van Marjon en Vincent
Het is het beproefde recept van Ik vertrek: stel heeft grote droom in buitenland, begint vol goede moed en krijgt vervolgens tegenslag na tegenslag. Dat geldt ook voor de aflevering van zaterdagavond waarin we Marjon en Vincent zien ploeteren in Tsjechië.

Bijna iedereen had het waarschijnlijk opgegeven als je in de schoenen van het vertrekkende stel stond maar Marjon en Vincent blijven volhouden. De kijkers thuis verbazen en verwonderen zich om het aanhoudende optimisme. Met een vleugje medelijden.
Bron libelle.nl.

Ruim 1,3 miljoen kijkers voor Ik vertrek
Na het Journaal werd realityprogramma Ik vertrek zaterdagavond het best bekeken. Ruim 1,3 miljoen mensen zagen hoe dierenwinkelmedewerkster Marjon met haar vriend Vincent naar het platteland van Tsjechië vertrok.
Bron nrc.nl.

Natuurlijk heel veel reacties op Twitter over deze echte klassieker van #ikvertek.
Alles zat er in: geen kennis van de taal, bouwval, geen vergunningen, geld tekort en addertje onder het gras. Maar toch optimistisch blijven.

EM5woPEWsAAuKdP.jpg

Snap alleen niet wat het probleem is met die weg, het is een gewone provinciale weg.
Die vrolijke burgemeester heeft dat van begin af geweten en deed of er niets aan de hand was.
Ze hoopte natuurlijk op verjonging van haar dorp met zo'n jong stel die vast een gezin wilden beginnen.
 
ik zou reuzeblij zijn met een betere weg...
en is een gebouw van minder dan 25 m² niet zonder bouwvergunning?
als ondernemer de volgende adviezen:
na aankoop geen tijd verdoen met grasmaaien, mooimaken. gewoon roundup derop en focussen.
meteen een sro, heb je 50000 euro, betekent dph terug, ofwel 21% meer geld ter beschikking
grotere kortingen, 10-15% geen uitzondering (registreer je als bouwfirma....).
muren laag stuk erop en klaar. staat iets op instorten, tegen de vlakte en dumpen op een ander stuk van je terrein...
in het begin meteen een inkomstenbron vinden, maakt niet uit wat, als er maar een kleine stroom geld binnenkomt om te overleven (eigen ervaring, koffiebranden, glass spuiten voor keukens, etc.).
maak je klaar voor de winter, gratis brandhout vinden.
dan 1 of 2 kamers klaarmaken in het huis voor de b&b.
vraag lokale hulp voor een redelijke prijs.
met de juiste instelling gaat het vast wel lukken.
integreer en leer Tsjechisch.........
laat je niet ontmoedigen door regelgeving, je bent niet meer in nl...
 
Op 28 december was ik onderweg vanuit Tsjechië.
Moest nl. op 30 december weer aan de slag.
Zoals jullie al begrijpen heb ik dus de uitzending gemist.
Komt er nog een herhaling?
Zo ja, wanneer?

Groet Luigi
 
Bovenaan