Oudste VW Kever in bezit van Tsjech

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Oudste VW Kever rijdt weer

De Tsjech Ondrej Brom kocht enkele jaren geleden de Volkswagen Kever die al sinds mensenheugenis stond weg te roesten bij een vriend van zijn broer.


Het duurde lang voordat Ondrej de auto mocht kopen, en hij had de vraagprijs niet op zak: omgerekend 2300 euro. Maar de verkoper gaf Ondrej de tijd om het geld bijeen te harken.

Gelukkig maar, want het is een hele speciale Kever. Na veel speurwerk kwam chassisnummer 20 tevoorschijn, en daarmee is het de oudste nog bestaande VW Kever ter wereld. Na een volledige restauratie ziet de auto er weer net zo uit als in 1941, toen hij werd gemaakt. Foto
 

kuurgast

Donateur
VW KdF Type 60L 1941.

Meneer Brom is zeker geen nieuwkomer bij de restauratie van de oude Volkswagens, hij had al vier "kevers" in handen. De eerste kever werd gekocht door Ondřej Brom in 1988, maar zijn droom was altijd om de oudste te krijgen, idealiter uit de oorlogsjaren. Hij kocht die droom in 1997 voor 60.00 kronen, maar hij wist niet eens wat voor schat hij eigenlijk had gevonden. Lange tijd leefde hij met het idee dat de auto in 1943 was gemaakt, maar de waarheid was een beetje anders.
De VW was een kever met een gespleten raam, maar was zo vaak aangepast en gerepareerd en achteraf ingebouwd dat het moeilijk was om precies te zeggen welk jaar het was. Gewoon proberen om het serienummer van de auto te vinden om te bepalen hoe oud het was, bleek ongelooflijk moeilijk, omdat de auto zoveel lagen verf had. Uiteindelijk vroeg hij een politie-technicus om hulp. Die kwam met allerlei chemicaliën en toen onthulde het nummer 20 zich onder de lagen van de verf.
Deze ontdekking was natuurlijk adembenemend, maar veroorzaakte tegelijkertijd grote problemen.
Alle schetsen en ontwerpen uit die tijd waren verloren gegaan en de techniek van pre-productie prototypen en naoorlogse stukken verschilde. Het was daarom noodzakelijk om een uiterst veeleisend en tijdrovend renovatieproces te starten met een aantal experts, de Poolse specialist Jacek Krajewski en verzamelaars, waardoor het bijna identiek was aan de manier waarop het in 1941 uit de fabriek rolde. Twintig jaar na het vinden van het wrak bevindt KdF Type 60 zich misschien in een nog betere staat dan toen hij de productielijn verliet.

Het zorgvuldig doorzoeken van archieven door Ondřej Brom, ging terug tot aan de Berlijnse componist Paul Lincke, die de auto kreeg van het naziregime voor zijn 75ste verjaardag. De auto werd vervaardigd op 2 november 1941. Paul Lincke verhuisde in 1943 naar Mariánské Lázně en nam de KdF met zich mee.
Maar na de oorlog, toen Lincke en andere Sudeten-Duitsers werden verdreven, bleef de auto achter. Ondřej Brom vond zelfs een beslissing tot confiscatie in de archieven van Mariánské Lázně. Na de oorlog werd de auto gebruikt door een stadsbeambte, waarna het opnieuw werd verkocht aan Praag.
Bron oa zpravy.aktualne.cz.

Ondřej Brom publiceert nu een uniek boek dat het verhaal van de auto in kaart brengt en technische details publiceert in Engels en Tsjechische taal. De eigenaar van de perfect opgeknapte auto zou vooral willen dat het boek een deel van de eerste serie kevers identificeerde, die slechts ongeveer 1.000 van zijn geproduceerd.
Als je meer wilt weten over de auto en zijn verhaal, worden er veel interessante informatie en video's gepubliceerd op de Facebook-fanpagina van KdF41.
 
Bovenaan