Oudjaar

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

<font color="pink"> </font> Hallo, ik ben al meerdere malen in Tsjechie geweest maar nu gaan wij met oudjaar. Wij zitten dan op een park aan t Lipnomeer. Nu is mijn vraag, hoe is t met oudjaar in Tsjechie. Word er ook veel vuurwerk afgestoken, kan je t daar makkelijk kopen en zijn er bepaalde tradities en dergelijke. Ben benieuwd naar de reacties.
 
Het is er altijd heel gezelli,
maar opzich niet heel anders dan in NL.

Gewoon gezelli met familie, kennissen of vrienden,
vuurwerk afsteken en dergelijke.

Opzich is de sfeer wel heel anders,
met de sneeuw enzo.

Zekers gezelli om dan te gaan hoor !!!

yeah.gif
 
HOI ,
oudjaar kan heel mooi zijn. Speciaal met de kinderen en mensen om je heen van wie jij houd . En natuurlijk is er meestal heel veel sneuw ! Fijne vakantie / oudjaar !!
Groetjes Bloemetje
 
ja, het gevoel dat ik daar heb is heel anders dan in Nederland. Ik weet niet waardoor het komt, misschien door de sneeuw of omdat ik me er gewoon thuis voel. Het is in ieder geval heel gezellig en prachtig, ik hoop dat je een mooie tijd zult hebben!!!
 
Sylvester in Tsjechië vond ik altijd heel leuk.
Toen ik nog klein was vierde ik het altijd thuis met mijn ouders, de hele dag leuke programma's op tv, met vriendinnetjes spelen, lekkere hapjes (jednohubky) en een paar seconden voor de middernacht even de seconden tellen, daarna naar vuurwerk kijken en naar buiten gaan en in de sneeuw spelen en zelf kleine sterretjes mogen aansteken..
Later vierden we het ook met vrienden en familie; thuis voor de buis - wie herinnert zich duo Bohdalova en niet? - of met z'n allen zo'n Sylverster-arrangement in een restaurant met lekkere gerechten,champagne,entertaiment, live muziek en veel dans.
De dag daarna, de Nieuwjaarsdag wordt bij ons ook traditioneel gebouhen.
Mijn ouders maken altijd linzensalade met spiegeleieren (volske oko).
Linzengerecht symboleseert vooral geluk, succes en welvaart voor het aankomend nieuw jaar.
Herkent dit iemand??
Ik kom zelf uit Moravië, nou eigenlijk Silezië, dus misschien is het in de Bohemen toch anders...
Ben benieuwd..
 
Linzengerecht symboleseert vooral geluk, succes en welvaart voor het aankomend nieuw jaar.
Herkent dit iemand??

Er mensen zijn die Linzensoep eten voor welvaart voor aankomend jaar. Vraag me af waar dat verhaal vandaan komt.

Soms at ik het thuis of met Tsjechische kennissen. maar ik heb zo het idee dat ik dit jaar mijn portie linzen overgeslagen heb
frown.gif
 
Ik las ook linzensalade, maar ik had tot nu toe alleen maar gehoord over linzensoep. Misschien is dat in Bohemen anders dan in Morava. Maakt toch niet uit...als het maar iets met linzen is
59.gif
 
Is de kans daar op sneeuw nou veel groter dan hier? Bijna iedereen schrijft over sneeuw rond die periode. En is dat alleen in een bepaald gebied of (bijna) overal??? Moet ik wel weten natuurlijk. Snowboots en warme kleren kopen. Lijkt me wel heerlijk...
59.gif
 
Ja, de kans is vrij groot Sas, dat er sneeuw ligt.
Hoe ik al eerder zei, heb zelf in 1997 -30 graden meegemaakt, maar dat is ook extreem koud, hoor..
En mijn oma zegt ook: "kdyz je Katerina na blate tak budou vanoce na lede"dat geldt ook anders om...wanneer heeft eigenlijk Katerina naamsdag???Weet het iemand, ik kan het wel ff vanavond in mijn huiskalender kijken en je dan informeren..
Hou dan die dag nauwlettend in de gaten, als er modder in Tsjechië ligt, heb je met de Kerst geluk!!!
 
Dus op 25 november moet ik gaan zoeken of er ergens modder ligt in Tsjechie? En betekent die modder dat het dan geregend heeft of ???? Een vraagje, die ik eigenlijk al heel lang wil stellen. Wat houdt naamdag in en wanneer is die van mij dan?
 
Als je Saskie zou heten, dan had je 7 november namendag (Svatek). Volgens de Tsjechische kalender.
Namendag is eigenlijk een soort kleine verjaardag. Je wordt gefeliciteerd en misschien krijg je iets kleins cadeau.

Elke dag heeft iemand anders namendag.

Ik weet niet waar het precies vandaan komt, maar het heeft iets te maken met namen van heilige personen.
worshippy.gif
 
Sas, dat hoeft men eigenlijk niet zo letterlijk nemen, het is gewoon en gezegde, zoals "Lucie noci upije a dni neprida"..ken je dat?
Op deze dag hebben dag en nacht zelfde lengte..
Of als je dat in een nederlandse gezegde wilt horen:een voorbeeld:
"In mei leggen alle vogels een ei".
 
Mijn naam voluit is Saskia, zal in tsjechisch dus wel Saskie zijn. Nou lekker dan.
blush.gif
Heb ik mijn hele naamdag gemist. Tjong jonge
frown.gif


Mmm,
crazy.gif
nee Irena dat zegt mij niets, sorry
 
In Moravie zijn nog wel veel meer dingen die je moet doen op nieuwjaarsdag voor geluk en let vooral ook op de dingen die je niet moet doen
wink.gif
Haha

En naamsdag is altijd wel special, zeker als je op dat moment in CR zit
smile.gif


Misschien dat ik dit jaar wel Sylvester in Brno ga vieren
laugh.gif
 
Hahaha, na meer dingen als, op nieuwjaarsdag geen kip eten, want dan vliegt je geluk ook weg voor dat jaar en dat soort dingetjes hahaha
wink.gif
 
Bovenaan