Oude fruitbomen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wij hebben in de tuin bij onze villa een oude appelboom staan. Onlangs is er bij een storm een hele grote tak uitgewaaid, iets wat we heel jammer vinden. De optie is nu: omzagen en verstoken of de boom opknappen(indien mogelijk).
In Nederland bestaat er een vereniging die tot doel heeft: Het behoud van oude hoogstam fruitbomen en boomgaarden, omdat dit bij ons toch gezien wordt als een soort cultureel erfgoed.
Weet iemand op dit forum of er in CZ een dergelijke vereniging bestaat? en zoja natuurlijk graag het adres. Misschien is er iemand die fruitbomen kan snoeien c.q. restaureren of iemand weet, die dit kan bij ons in de buurt. Ons huis staat in Hut, omgeving Jablonec.

Groet
henk1948
 
R

Rijk&

Guest
Henk, als je een foto van de boom kan plaatsen heb ik misschien een advies voor je.

Ik heb een jaar of acht geleden een ' hoogstam' gesnoeid die een jaar later weer volop vrucht droeg. Die boom was al jaren niet meer gesnoeid en ziet er nu weer als keurig verzorgd uit.
 
Fruitbomen

Rijk, bedankt, ik zal je zo snel mogelijk een foto sturen. Ik had trouwens gedacht, dat er meer fruitboomdeskundigen op het forum zouden zijn, haha.

Groet henk1948
 

Maria

Geroyeerd Lid
Ik vond je al geen "echte"! Haha. Allemaal import.

Maar goed, al weet ik iemand, dan is het niet bij jouw huis in de buurt, helaas heb ik geen contacten in CZ...Briefje ophangen met een foto erbij in de plaatselijke winkel? Iemand op dit forum kan vast wel een tekstje voor je vertalen, en volgens mij ga je er binnenkort toch weer naartoe? Succes in elk geval en groetjes, Maria
 
Rijk, bedankt, ik zal je zo snel mogelijk een foto sturen. Ik had trouwens gedacht, dat er meer fruitboomdeskundigen op het forum zouden zijn, haha.
Gewoon even aan je buren vragen en vooral goed kijken, hebben wij ook gedaan met onze oude fruitbomen ;)

Bij ons gingen ze zeer grondig te werk en werd er met hun tractor het een en ander uitgesleurd, meteen hierna (oktober) nieuwe fruitbomen aangeplant.
 
Bovenaan