Oude ansichtkaarten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik fiets.
Ik fiets veel.
En een van mijn favoriete tochten is naar het Binnenhof.
Altijd wat te zien.
Demonstraties en mensen met borden die het ergens niet mee eens zijn.
Ik fiets dan door het Haagsche Bos, langs de koningin, Malieveld, Lange Voorhout en zo naar het Binnenhof.
Maar laatst begon het te regenen en dacht ik: waar moet ik schuilen.
Zie ik op het Plein marktkramen staan.
Fiets op slot en lekker droog onder de marktkramen gelopen.

Het was een boekenmarkt.
Een van de laatste kraampjes had ook oude ansichten.
Schoenendozen vol en op een doos stond Tsjechoslowakije.
Ik de doos doorgespit om te kijken of er wat bij zat van Karlovy Vary en omgeving.
Er was voldoende keuze! Ook van veel andere plaatsen
Ik heb er twee gekocht.
De eerste kaart is voorzien van een Oostenrijkse postzegel van 5 Hellar en is gedateerd 12 V 1916 of 1906.
Geadresseerd naar Hongarije.
Voorzijde zwartwit fotomet tekst: gruss aus Karlsbad, cafe Posthof (Wenzl Funk)

De tweede kaart is gedateerd 25 VII 1920, postzegel van Ceskoslovensko, 1,50 koruny.
Geadresseerd naar Paris, afzender vertoefde in villa Teresa.
Voorzijde zwartwit foto tekst: MLIJNSKA KOLONADA SLAZENSKIJM DOMEM.

Het viel mij op tijdens het doorzoeken van de kaartenbak dat veel adressen naar Franrijk gingen.

De ansichten staan nu thuis te pronken.

Dus als je in de gelegenheid bent, ga op donderdag naar het Plein en koop een kaart en loop eens rond want Den haag is zo mooi!

Groet.
 
Helemaal met je eens kukel, den Haag is mooi, mijn vrouw komt uit den Haag, dus ik kwam er nogal veel.
Wat je allemaal wel niet op zo'n markt kunt vinden. Ik had nooit verwacht dat je daar oude ansichten uit Tsjechie zou tegenkomen.
Gefeliciteerd met je mooie vondst.
 
Is misschien dezelfde die op zaterdag in Amsterdam op de Noordermarkt staat, haalde ook al menig oude kaart daar weg.
Zoals die van meneer J. Tykal die hij aan Jan Pesula in Haném stuurde, aan het begin van de vorige eeuw.
Of die Vasa in 1940 stuurde uit Mecin (de inkt van de foto loopt wat uit) naar de heer Harmacek in Pilzen stuurde.

Die weg valt nog na te gaan, maar hoe kwamen ze hier terecht? Soms zou ik die weg terug nog wel eens willen volgen, door de krochten van de geschiedenis om zo'n kaart dan nogmaals te bezorgen.
 
Bovenaan